• ارسال کننده: علی یزدی مقدم
  • تاریخ انتشار: 2015 / 06 / 01

از موتور صداي تيك تيك مي آيد مشكل كجاست؟

اگر صداي تيك تيك از موتور خودروي خود مي شنويد اولين كاري كه بايد انجام دهيد مطمئن شويد كه واقعا اين صدا از داخل موتور است برای این منظور می توانید از يك ميله فلزي بلند یا یک پیچ گوشتی استفاده كنيد يك سر آنرا روي بدنه موتور قرار دهيد و سر ديگر را روي گوش خود قرار دهيد تا بهتر صدا را تشخيص دهيد همچنین مطمئن شويد كه پيچ یا هر چیز دیگری در محفظه موتور شل نشده است و صدا واقعا از داخل موتور می آید.

صدای سوپاپ ها در موتور خودرو

اگر اطمینان پیدا کردید که صدا از داخل موتور است این کارها را انجام دهید:

  • همانطور كه قبلا گفته شد ابتدا مطمئن شويد كه صدا واقعاً از موتور است.
  • در مرحله بعد بررسي كنيد كه آيا هنگام صبح كه خودرو مدتي خاموش بوده و همه روغن ها ته نشین شده است بعد از استارت موتور  صدا پس از مدت کمی قطع مي شود؟ يا اين صدا ادامه دارد؟

اگر صدا ادامه دارد و اولين بار است كه اين صدا را مي شنويد اولين كاري كه بايد انجام دهيد اين است كه سطح روغن موتور را چك كنيد اگر سطح روغن پايين است ممكن است مشكل شما با سر ريز روغن حل شود. چون در اين شرايط روغن كافي براي روانکاری قسمت های بالای موتور از جمله متعلقات سوپاپ ها وجود ندارد. اگر صدا رفع شد مشكل شما حل شده است. البته بايد به دنبال علت كم شدن روغن باشيد و اگر نشتي روغن به هر شكلي كه وجود دارد بايد آن را رفع كنيد تا از خسارت بيشتر به موتور جلوگيري كنيد. از شب تا صبح كه خودرو پارك بوده است و موتور آن كار نكرده همه روغن در كارتل و قسمت هاي تحتاني جمع شده است به همين دليل چند ثانيه اول كه موتور خودرو روشن مي شود چون روغن به اين قسمت هاي نمي رسد اين صداي تيك تيك را مي شنويد اما بعد از چند ثانيه روغن سيركوله مي شود و بايد صدا رفع گردد ولي اگر باز هم صدا ادامه داشت و متوجه شديد به مرور اين صدا در حال افزايش است بايد به مكانيك خود مراجعه نماييد تا سوپاب ها را بررسي كند. هر چند اگر صداي تيك تيك خيلي زياد نباشد و مراقب سطح روغن باشيد نيازي نيست خيلي نگران باشيد. نكته ديگري كه توجه به آن لازم است نوع روغني است كه استفاده مي كنيد اگر از روغن مناسب استفاده نكنيد هم ممكن است اين صدا اضافه شود به خصوص در خودرو هاي امروزي كه ويسكوزيته و شرايط ديگر روغن از اهميت بالايي برخوردار است.

نوشته: متيو رايت

ترجمه: علي يزدي مقدم

مطالب مرتبط:

این محتوا اختصاصاً برای یاد بگیر دات کام تهیه شده است استفاده از آن با ذکر منبع همراه با لینک آن و نام نویسنده یا مترجم مجاز است
برچسب ها: -



  1. درود بر شما
    ضمن عرض ادب خدمت همه دست اندركاران سايت”يادبگيردات كام”، مطلب انتخابي:صداي تيك
    تيك موتور… بسيار آموزنده بود.
    سپاسگزارم

  2. سلام ، ماشینم ام وی ام ۳۱۵ ساده هستش، یه صدای چک چک منظم میاد از ماشین که وقتی گاز میدم حتی در حالت خلاصی دنده این صدا ریتمش تند تر میشه، از چی ممکنه باشه؟

نظر شما چیست؟

پرسش های خود را در بخش پرسش و پاسخ مطرح کنید

لطفا جای خالی را پر کنید







صفحه ما را در فیس بوک دنبال کنید صفحه ما را در توییتر دنبال کنید صفحه ما را در  اینستاگرام دنبال کنید صفحه ما را در لینکداین دنبال کنید