• ارسال کننده: زهرا صانعی
  • تاریخ انتشار: 2018 / 02 / 04

همگام سازی با سرعت بالا در عکاسی ورزشی

عکس برداری با تنظیمات سرعت بالای فلاش اکسترنال

هدف: برای گرفتن عکس ورزشی ما معمولا از حالت فلاش سریع استفاده می کنیم

سطح مهارت: مقدماتی

ابزار مورد نیاز: دوربین DSLR، فلاش اکسترنال، پایه نور، سه پای بی سیم فلاش

بخش های اولیه این موضوع را از دست داده اید؟

احتمالا شما خود نیز آنجا حضور داشته اید: فلاش را روشن کرده و سرعت شاتر را روی 1/200 ثانیه تنظیم کرده اید، و یا از یک فلاش اکسترنال استفاده کرده و همان عکس را گرفته اید.

نحوه استفاده از فلاش برای عکاسی: همگام سازی با سرعت بالا

سرعت همگام سازی فلاش- یعنی سریعترین عکس برداری در حالی که سنسور دوربین کاملا در معرض نور فلاش قرار می گیرد- معمولا به صورت خودکار روی سرعتی معادل 1/200 ثانیه و یا 1/250 ثانیه تنظیم می شود، و شما قادر به تغییر و افزایش سرعت عکس برداری نخواهید بود، مگر آنکه آن را به صورت دستی تنظیم کنید. وقتی که این کار را انجام دادید، نیمی از تصویر تیره و نیم دیگر روشن خواهد شد. علت این است که پرده های دیافراگم باز و بسته شده تا سنسور را در معرض نوری قرار دهد که به سرعت در حال گذر است از این رو تنها بخشی از سنسور قابل مشاهده بوده در حالی که فلاش کاملا فعال و روشن است.

برای اینکه چنین اتفاقی نیافتد، ما از حالت فلاش های هماهنگ و همساز با سرعت بالا (HSS) استفاده می کنیم. در این حالت به جای اینکه فلاش را یک بار فعال کرده و نور را روی سوژه بتابانیم، می بینید که فلاش بارها و بارها و مرتبا در حدود یک ثانیه متوقف شده از این رو در نهایت شما عکسی خواهید داشت که به صورت یکسان و بی نقص در معرض نور بوده و یکدست خواهد بود. این عمل به فلاش این امکان را داده که زمان کمتری را صرف بازسازی نور کرده و به همین دلیل اساسا کم نور تر از فلاش هاییست که کاملا شارژ هستند، البته این مورد کاملا مناسب و ایده آل عکس های ورزشی است که نور محیط در آن ناحیه کافی و مستقیم است.

اجرای مرحله به مرحله این ترفند: روشن کردن سوژه

اجرای مرحله به مرحله این ترفند: روشن کردن سوژه

اول: روشن کردن نور و لامپ

سه پایه بی سیم مناسب فلاش TTL را به فلاش اکسترنال خود و فرستنده رایویی را به دوربینتان متصل کنید. فلاش و سه پایه اش را روی یک استند نور قرار داده و سپس به صورت زیر فلاش را روشن کنید: ابتدا فلاش اکسترنال، سپس سه پایه فلاش، سه پایه دوربین و سر انجام خود دوربین را روشن کنید.

روشن کردن نور و لامپ دوربین عکاسی

دوم: تنظیم HSS

برای تنظیم دوربین جهت کار با همگام ساز سریع، وارد منوی سیستم دوربین شده و یکی از سرعت های هماهنگ با فلاش را انتخاب کنید. توصیه ما انتخاب سرعت 1/250 ثانیه است، و سپس گزینه OK را انتخاب کنید تا دوربینتان را آماده کرده و فلاش را با استفاده از HSS فعال کند.

تنظیم HSS دوربین عکاسی

سوم: ابتدا یک بار امتحانی عکس بگیرید

مدل ورزشی شما در جای خود مستقر شده، و آماده است تا حرکات خود را اجرا کند. ورزشکار ما قرار است دوبار از روی مانع بپرد و ما قصد داریم که از دومین صحنه پریدن وی عکس بگیریم، از این رو ما در جای مناسبی روی زمین مستقر شده و نوری که می خواهیم به سمت راست او بتابد را در سمت چپ دوربین تنظیم می کنیم.

ابتدا یک بار امتحانی عکس بگیرید

اشاره ای کوتاه: اگر هنوز هم نوردهی فلاشتان تیره و ناکافی است، از دو یا سه فلاش اکسترنال دیگر در حالت HSS استفاده کنید. متناوبا فلاش را از حالت ttl به حالت دستی تغییر داده تا نیروی خروجی را خودتان شخصا تنظیم کنید.

چهارم: بزرگ کردن دریچه دیافراگم

برای اینکه از تاری حرکت تصویر جلوگیری کنید لازم است تا سرعت شاترتان زیاد باشد. برای دست یابی به این هدف، دوربین را روی حالت نور دهی دستی تنظیم کنید و یکی از بزرگترین اندازه های دریچه دیافراگم دوربین- برای مثال f/2.8 یا f/4 – را انتخاب کنید. با استفاده از این عمق اندکی که به حالت تصویر می دهید، باعث می شوید ورزشکارتان نسبت به پس زمینه بیشتر به چشم بیاید.

بزرگ کردن دریچه دیافراگم

کاهش سرعت شاتر: اگر سرعت شاتر را کم کنید، پس زمینه تیره تر خواهد شد، اما روشنی سوژه روشن شده توسط فلاش تحت تاثیر این موضوع قرار نخواهد گرفت (البته تا حدی). از این رو، پس زمینه عکستان خیلی روشن تر به نظر خواهد رسید، سرعت شاتر را تا حدی افزایش دهید که دیگر بدون مخدوش شدن جزییات، عکس تیره تر شود.

پنجم: تنظیم شاتر با سرعت زیاد

میزان حساسیت ایزو را روی 100 تنظیم کنید مگر اینکه سوژه تان کمتر از حد لزوم در معرض نور باشد، در این صورت نیز ایزو را روی 200 یا 400 تنظیم کنید.

اکنون سرعت شاتر را نیز بیشتر کنید. ما از سرعت 1/320 ثانیه شروع و عکس را بازبینی کردیم. پس از بازبینی دریافتیم که زمینه عکس باز هم بسیار روشن است، از این رو سرعت شاتر را روی 1/640 ثانیه تنظیم کرده تا کمی عکس تیره تر شود.

کاهش سرعت شاتر

ششم: در تکنیک خود خلاقیت به خرج دهید

زمانی که به تنظیمات مورد نظر در دوربین و فلاشتان دست یافتید، با ترکیب آنها دست به خلاقیت بزنید. قانون یک سوم (قانون یک‌سوم یا نسبت یک‌سوم (Rule Of Thirds) قانونی در عکاسی و نقاشی است که تاکید می‌کند، قرار گرفتن عناصر مهم تصویر در محل برخورد خطوط افقی و عمودی که تصویر را به سه قسمت تقسیم می‌کنند، بیش‌ترین توجه را جلب می‌کند) را در نظر گرفته و دوربین را کج کرده تا عکس ورزشی خوبی داشته باشید.

اگر سوژه مورد نظرتان در حال دویدن است، سعی کنید تا فضای منفی عکس (سطوح یا فضاهای گود یا تاریک) در گوشه ای از کادر عکس باشد که ورزشکار یا ورزشکاران به آن سمت می دوند.

ترجمه: آتنـا هوایی

این محتوا اختصاصاً برای یاد بگیر دات کام تهیه شده است استفاده از آن با ذکر منبع همراه با لینک آن و نام نویسنده یا مترجم مجاز است
برچسب ها:



نظر شما چیست؟

پرسش های خود را در بخش پرسش و پاسخ مطرح کنید

لطفا جای خالی را پر کنید







صفحه ما را در فیس بوک دنبال کنید صفحه ما را در توییتر دنبال کنید صفحه ما را در  اینستاگرام دنبال کنید صفحه ما را در لینکداین دنبال کنید