• ارسال کننده: زهرا صانعی
  • تاریخ انتشار: 2018 / 02 / 15

ایده هایی برای نقشه و چیدمان رستوران _ قسمت سوم

ایده هایی برای نقشه و چیدمان رستوران _ قسمت دوم

در  مقاله قبل با عنوان” ایده هایی برای نقشه و چیدمان رستوران _ قسمت دوم” سه بخش از بخش های اصلی نقشه ساختمانی رستوران یعنی سالن غذاخوری، آشپزخانه و سرویس بهداشتی بررسی شد در این مقاله بخش های اقامتگاه کارکنان، صندوق و پایانه فروش یا کارتخوان (POS) و فضای باز بیرون سالن بررسی می شود.

ایده هایی برای نقشه و چیدمان رستوران

اقامتگاه کارکنان/ پستو

پشت صحنه رستوران (بخش هایی که مشتری با آنها سر و کار ندارد) مختص به آشپزخانه نمی شود. وقتی که مشغول طراحی فضای رستوران هستید لازم است تا فضایی را برای کارمندانتان نیز در نظر بگیرید. خدمتکاران، کمک آشپزها، میهمانداران، متصدی های بار، نظافتچی ها و سایر کارکنان یک رستوران، در محیط کارشان به اتاقی احتیاج دارند تا پیش از شروع کار آماده شده و یا پس از یک شیفت طولانی کمی در آن محیط استراحت کنند.

به علاوه شما میتوانید برنامه هفتگی و یا ماهانه خود را در این اتاق نصب کرده، اطلاعیه ها را برای کارکنان قرار داده، به آموزش کارکنان جدید پرداخته و یا جلسات پیش از تغییر شیفت را در این اتاق برگزار کنید.

اقامتگاه کارکنان یا پستو در طراحی نقشه رستوران

در مثال بالا که مخصوص رستوران برایت هاب است، اتاق مخصوص کارکنان دقیقا خارج از سالن غذا خوری و درست کنار آشپزخانه قرار گرفته است. این اتاق با داشتن تنها یک در ورودی و خروجی، این امکان را در اختیار کارکنان قرار میدهد تا به مکالمات خصوصی خود پرداخته و در همین اتاق استراحت کوتاهی داشته باشند.

صندوق و پایانه فروش یا کارتخوان (POS)

پایانه فروش (Point of sale) در مجموعه سخت‌ افزارهای بانکی و سیستم‌ های پرداخت، پایانه‌ های فروش یا کارتخوان (POS) دستگاهی است که از طریق ارتباط تلفنی یا شبکه‌ ای، به سیستم بانکی امکان انتقال خودکار مبلغ خرید، از حساب فروشنده را فراهم می‌سازد. دستگاههای پایانه فروش علاوه بر امکان پرداخت، دارای عملکردهای مختلفی از جمله اعلام موجودی، دریافت صورتحساب، امکان انصراف از خرید و گزارش روزانه است، که صاحبان آن را از مزایای شعبه کوچک بانکی، برخوردار می‌کند.

پوز یا “نقطه فروش” به صندوق‌ های فروشگاهی اطلاق می‌ شود که در خروجی‌ های فروشگاهها، رستوران‌ ها، هتل ها و نظایر آن برای دریافت وجوه مشتری، به کار گرفته می‌شود. پوز در مفهوم عام‌ تر می‌تواند به محلی که برای این کار اختصاص یافته، اطلاق شود و در مفهوم اختصاصی می‌تواند به معنای دستگاهی باشد، که این کار را انجام می‌دهد (صندوق مکانیزه).

شما برای پایانه فروش رستوران که به گفته بن کاپلن- مدیر رستوران باربارا لینچ گروپو- قلب رستوران شماست و به تنهایی می تواند روی کارایی و کیفیت کارتان اثر بگذارد، کدام بخش از رستوران را در نظر می گیرید؟

بی شک در محل کارتان و در نقاط مختلف رستوران، نیاز به پایانه های فروش الکترونیکی لمسی دارید: یک پایانه برای متصدی بار، دیگری برای مهمان دار و یکی نیز برای خدمت کارها، همچنین شما به یک صفحه نمایش برای کارکنان آشپزخانه نیاز دارید و یا شاید شما بخواهید تعداد تکنولوژی های بکار رفته در رستورانتان را به حداقل برسانید و در این صورت تنها از یک پایانه فروش استفاده می کنید، که دور از چشم مهمانان است.

برای به حداقل رساندن رفت و آمد مشتریان به باجه های پایانه فروش و این سو و آن سو رفتنشان بهتر است از تبلت های همراه پایانه فروش استفاده کنید، این دستگاه ها این امکان را برای مشتریان فراهم می آورند که آنها سر میز خود، غذا سفارش داده، هزینه ها را پرداخت کرده و نظر خواهی ها و ثبت تجاربشان در مورد رستوران توسط تبلت و سر میز خود انجام دهند.

این ایده توسط طراحی به نام ریموند هالمن ارائه شده که با رستوران لا فوژن لانگ در فیلادلفیا همکاری داشته است. در این رستوران تنها دو پایانه فروش در دو سوی بار وجود دارد، از این رو هر دو متصدی بار به راحتی کار خود را انجام می دهند بدون این که به هم برخورد کرده و در کارشان وقفه ایجاد شود.

محل قرار گیری دستگاه کارتخوان در طراحی نقشه رستوران

لا فوژن، فیلادلفیا

فضای باز بیرون سالن

همچنین ممکن است رستوران شما دارای فضای باز خارج سالن در حاشیه خیابان و یا حیاط باشد. در حالی که این قسمت بخشی از رستوران شما نباشد، باز هم باید در طراحی و نقشه کشی رستورانتان در نظر گرفته شود. ایده آل ترین حالت برای حیاط این است که نزدیک به آشپزخانه و سالن غذاخوری باشد، از این رو دیگر لازم نیست خدمه دائما در مسیری طولانی میان این بخش ها در حرکت باشند.

فضای باز بیرون سالن در طراحی نقشه رستوران

رستوران مکزیکی آکاپولو طراحی شده توسط ایوی استدیو

نمونه کار بالا که توسط یک رستوران مکزیکی به نام اکاپلو در دنور پیاده شده است، پشت این رستوران حیاطی وجود دارد که برای چیدمان آن از میزهای گرد استفاده شده است. این حیاط 7 میز دارد، که تعداد آنها کمتر از تعداد میز های سالن غذا خوری آن است. همچنین حیاط این رستوران نزدیک به سالن غذاخوری و سرویس های بهداشتی است.

ترجمه:آتنـا هوایی

این محتوا اختصاصاً برای یاد بگیر دات کام تهیه شده است استفاده از آن با ذکر منبع همراه با لینک آن و نام نویسنده یا مترجم مجاز است
برچسب ها: -



نظر شما چیست؟

پرسش های خود را در بخش پرسش و پاسخ مطرح کنید

لطفا جای خالی را پر کنید







صفحه ما را در فیس بوک دنبال کنید صفحه ما را در توییتر دنبال کنید صفحه ما را در  اینستاگرام دنبال کنید صفحه ما را در لینکداین دنبال کنید