• ارسال کننده: سمیه مظفری
  • تاریخ انتشار: 2015 / 06 / 14

رشد موهای زاید

رشد موی زائد به عنوان هیرسوتیسم شناخته شده است. این بیماری در زنان باعث رشد مو در مناطقی از بدن مانند صورت (لب و چانه)، پشت، شکم، سینه می شود. این نواحی از بدن معمولا در خانم ها نباید مو داشته باشد.

رشد موهای زاید

بیش از نیمی از خانم هایی که موهای زائد را تجربه می کنند دارای سطح آندروژن بالایی هستند. ولی به هرحال بعضی موارد نیز وجود دارد که هیچ دلیلی بر رشد این موها پیدا نمی شود. رشد موهای زائد می تواند نشانه ی شرایط خاص جسمانی باشد که در آن سطح آندروژن بالا می رود. این شرایط ممکن است به مواردی همچون سندروم تخمدان پلی کیستیک، هیپرپلازی مادرزادی آدرنال، سندروم کوشینگ و به طور نادر تومور در تخمدان یا غده ی آدرنال مربوط باشد. همچنین هیرسوتیسم می تواند به علت مصرف داروهای خاصی همچون دانازول، استروئیدهای آنابولیک و گلوکوکورتیکوئیدها ایجاد شود.

در زیر چند مورد از دلایل ایجاد موهای زائد ذکر شده است:

  • سطح آندروژن بالا: همان طور که قبلا هم گفتیم بالا رفتن سطح آندروژن می تواند باعث ایجاد موهای زائد در بدن شود.
  • ژنتیک: برخی تحقیقات وجود ژن هایی را در ایجاد هیرسوتیسم دخیل می دانند که می تواند از والدین به ارث برسد. البته شرایط نژادی نیز در این امر دخیل است. به عنوان مثال یک زن از مناطق مدیترانه و آسیا بیشتر از زنان اروپایی دارای موهای زائد هستند.
  • استرس: در پاسخ به شرایط استرس زا، غده آدرنالین شما هورمونی تولید می کند که سرعت بدن شما را افزایش می دهد. اما این غده می تواند آندروژن نیز تولید کند و با افزایش استرس امکان تولید آندروژن نیز افزایش یافته و رشد موهای زائد نیز تسریع می شود.
  • چاقی: نوع و شکل بدن در هیرسوتیسم دخیل است، هر چقدر وزن بدن بیشتر باشد امکان ابتلا به این بیماری نیز افزایش پیدا می کند. سلول های چربی می توانند آندروژن را همانند استروژن تولید کنند.
  • غده ی آدرنال فوق العاده فعال: این مورد جزو عوارض جانبی تومورهایی است که در بیماری هایی همچون کوشینگ رخ می دهد.
  • عوارض جانبی مصرف داروها: برخی داروها می توانند آندروژن را افزایش دهند. به خاطر داشته باشید هنگام مصرف داروها به عوارض جانبی آنها دقت کنید.
  • مقاومت در برابر انسولین و دیابت: وقتی سلول های شما به انسولین تولید شده از پانکراس پاسخ نمی دهند این موضوع رخ می دهد. وجود انسولین بالا، باعث ایجاد هیرسوتیسم می شود.

درمان های خانگی موهای زائد صورت

استفاده از زرد چوبه:

زرد چوبه علاوه بر خاصیت آنتی باکتریایی که دارد، برای حذف موهای زائد نیز بسیار مناسب است. ابتدا یک خمیر آبکی با زرد چوبه و آب درست کنید و آن را روی صورت خود قرار دهید. اجازه دهید این خمیر خشک شده و چند دقیقه ای روی صورتتان بماند بعد با یک حوله ی نرم که در آب گرم فرو برده اید این مواد را از روی صورت خود پاک کنید. البته اگر به این ماده حساسیت دارید بهتر است از آن استفاده نکنید.

آرد گندم:

زنان هندی به طور منظم از آرد گندم و زردچوبه برای رفع موهای زائد صورت خود استفاده می کردند. مقدار مساوی از آرد گندم را با زرد چوبه مخلوط کنید بعد مقداری آب به آن بیفزایید تا خمیر شود. این خمیر را روی پوست صورت خود قرار دهید. بعد از خشک شدن آن را با حوله ای نرم و خیس از پوست خود بردارید.

ترجمه: زهرا کامران ور

مطالب مرتبط:

 

این محتوا اختصاصاً برای یاد بگیر دات کام تهیه شده است استفاده از آن با ذکر منبع همراه با لینک آن و نام نویسنده یا مترجم مجاز است
برچسب ها:



 

در یاد بگیر دات کام مشترک شوید و آخرین مطالب را در ایمیل خود دریافت نمایید

نظر شما چیست؟

پرسش های خود را در بخش پرسش و پاسخ مطرح کنید

محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.




بستن تبلیغات

تبلیغات اینترنتی در یاد بگیر دات کام



صفحه ما را در فیس بوک دنبال کنید صفحه ما را در توییتر دنبال کنید صفحه ما را در  اینستاگرام دنبال کنید صفحه ما را در لینکداین دنبال کنید