• ارسال کننده: سمیه مظفری
  • تاریخ انتشار: 2015 / 06 / 17

فواید روزه

سوابق تاریخی نشان می دهد که روزه در طول هزاران سال برای بازیابی سلامتی مورد استفاده قرار می گرفت. سقراط، بقراط و افلاطون همه و همه روزه را برای بازیابی سلامتی پیشنهاد کرده اند. کتاب های مقدس آسمانی نیز به روزه گرفتن توصیه های زیادی داشته اند. امروزه دانش ما از فیزیولوژی بدن انسان تاثیر درمانی قدرتمند روزه را اثبات کرده است. مطالعه ای در این زمینه نشان می دهد که روزه گرفتن برای سه روز متوالی می تواند سیستم ایمنی بدن را دوباره بازسازی و احیا کند. روزه، فرآیند درمانی قدرتمندی است که می تواند بیماری ها و شرایط سخت روحی و جسمی را درمان کند.

فواید روزه

برخی از این بیماری ها عبارتند از: فشار خون بالا، تنگی نفس، آلرژی، سردردهای مزمن، بیماری التهابی روده (کولیت اولسراتیو و بیماری کرون)، سندرم روده تحریک پذیر، دیابت نوع یک بزرگسالان، بیماری های قلبی، آرتریت دژنراتیو، آرتریت روماتوئید، پسوریازیس، اگزما، آکنه، فیبروئیدهای رحمی، تومورهای خوش خیم، و لوپوس اریتماتوی سیستمیک. در طول زمان روزه بدن شما زمان خود را صرف مکانیسم های خود درمانی و تقویت اندام های آسیب دیده می کند. فرآیند روزه همچنین به بدن شما اجازه ی پاکسازی و دفع سموم انباشته را می دهد. روزه به سیستم گوارش زمان لازم و کافی را برای استراحت و تقویت پوشش مخاطی را خواهد داد.

پوشش مخاطی سالم برای جلوگیری از ورود پروتئین هایی که به طور کامل هضم نشده اند لازم و ضروری است بنابراین خود ایمنی بدن نیز بهتر می شود. دستگاه گوارشی سالم از خون و اندام های درونی در برابر انواع سموم متابولیک و محیطی محافظت می کند. روزه می تواند تاثیرات مثبت زیر را برای شما به همراه داشته باشد:

  • انرژی بیشتر
  • پوستی سالم تر
  • لثه و دندانهای سالم
  • خواب با کیفیت
  • سیستم قلبی، عروقی پاک و سالم تر
  • کاهش اضطراب و تنش
  •  متعادل شدن فشار خون
  • کاهش و یا حذف سردرد
  • سیستم گوارشی قوی و موثر
  • کاهش وزن اضافی بدن
  • حذف سموم ذخیره شده
  • کاهش چشمگیر و یا حذف کامل درد در عضلات و مفاصل
  • تثبیت اجابت مزاج
  • بهبود طیف گسترده ای از بیماری های منحط کننده مانند ناهنجاریهای خود ایمنی

پاکسازی و سم زدایی که در طول روزه رخ می دهد حتی زمان مصرف غذا نیز فعال است. روزه برای کسانی که شرایط آنها به سرعت رو به بهبود نبوده و برای افرادی که شرایط سلامتی و بهبود آنها نیازمند دروه ی طولانی مدتی است بسیار کارساز و مفید خواهد بود.

پرسش و پاسخهایی در مورد روزه
سوال: چگونه باید بفهمم بدن من به روزه نیاز دارد؟

پاسخ: پاسخ این سوال به شرایط و اهداف سلامتی شما بستگی دارد. برای بیشتر افراد، اتخاذ یک برنامه ی غذایی کامل، درگیر شدن در یک برنامه ورزشی حساس، بدست آوردن خواب مناسب و کافی و زندگی در یک محیط سالم و عاری از آلودگی می تواند به بازگشت سلامتی کمک کند. اگر کسی زمان سختی را  برای ایجاد تغییرات در سبک زندگی و رژیم غذایی داشته باشد روزه راه قدرتمندی برای بازیابی سلامتی آنها خواهد بود. روزه می تواند حساسیت سیستم عصبی را مجدد تنظیم کرده و وابستگی افراد به موادی مانند کافئین، نیکوتین، الکل، نمک، شکر کاهش دهد. بعد از روزه بیشتر افراد مزه ی واقعی مواد را به خوبی احساس می کنند. برخی از افراد بدون این که بیماری خاصی داشته باشند روزه را انتخاب می کنند زیرا می دانند که روزه به بدن آنها اجازه خواهد داد تا به طور فیزیولوژیکی استراحت کرده و بدن را از سموم پاک کند این کار باعث ایجاد و ساخت دوباره ی بافت های بدن نیز می شود.

پرسش: چه مدت باید روزه باشم؟

پاسخ: اگر برای بهبود بیماری خاصی روزه می گیرید می توانید تا زمانی که احساس بهبودی می کنید روزه بگیرید. در مورد چالش های سلامتی، مدت زمانی که روزه می گیرید بسته به پیشرفت روزه خواهد داشت.

فرایند درمانی که در طول روزه رخ می دهد قابل پیش بینی است. سطح کلسترول خون و اوریک اسید در طول روزه افزایش پیدا می کند این موضوع، نتیجه ی برهم زدن ذخایر مواد ناخواسته در بدن و وارد کردن آنها به گردش حذف سموم از بدن است. بعد از روزه سطح کلسترول خون و اوریک اسید کمتر از قبل شده که نشان دهنده پاک شدن سیستم بدنی است.

ESR که نشان دهنده ی درجه ی التهاب در بدن است در طول زمان روزه داری کاهش پیدا می کند. به عنوان قسمتی از مراحل سم زدایی، برخی از افراد مواردی مانند اسهال، استفراغ، سر درد، گیجی، مشکلات و خارش های پوستی و سایر نشانه ها را تجربه می کنند. بیشتر افراد نتایج خوبی در طول 3 تا 30 روز، روزه داری دریافت می کنند.

پرسش: آیا هر کسی می تواند روزه بگیرد؟

پاسخ: موارد انگشت شماری از افراد وجود دارند که نمی توانند روزه بگیرند. درصد اندکی از افراد وجود دارند که با مشکلات متابولیسمی مادرزادی به دنیا آمده اند و آنزیم های لازم برای پردازش اسیدهای چرب را ندارند. از آنجایی که اسیدهای چرب به عنوان یک منبع جایگزین انرژی در طول روزه لازم و ضروری است، این گونه افراد بهتر است روزه نگیرند. مصرف داروهای خاص برای بیماری هایی مانند ناهنجاریهای کبدی و کلیوی، ضعف و سوء تغذیه ی شدید و وجود نوع خاصی از سرطان  موارد دیگری هستند که بهتر است از روزه گرفتن در این شرایط خودداری شود.

پرسش: آیا روزه می تواند بیماری خاصی را درمان کند؟

پاسخ: به یاد داشته باشید که روزه، درمانی برای شرایط سلامتی خاصی نیست. بلکه فرصتی برای دادن زمان کافی و لازم به بدن است که در آن بتواند استراحت کرده و به درمان و بازسازی خود بپردازد. مکانیسم درمانی یکسانی بین روزه داری و زمانی که می خوریم وجود دارد. تفاوت این دو در این است که در طول زمان روزه داری، تمام منابع بدن وارد شرایط خود درمانی و بازسازی می شود.

نتایجی را که می توانید از روزه بگیرید عبارتند از: درمان پر فشاری خون، تنگی نفس، سردردهای مزمن، سندروم روده ی تحریک پذیر، بیماری روده ی ملتهب، دیابت نوع یک، بیماری قلبی، آرتروز، اگزما، آکنه، تومورهای خوش خیم و غیره.

پرسش:  چه قدر می توانم وزن خود را در طول روزه کاهش دهم؟

پاسخ: به طور متوسط تقریبا زمانی که فقط آب در طول روز بنوشید یک پوند از وزن شما کاهش پیدا می کند. برای روزهای اول تا سوم ممکن است کاهش وزن 3 پوند در روز باشد. بعد از روز دوم به بعد ، بدن شروع به استفاده از بافت های چربی کرده و در نتیجه تا جایی که ممکن است در مصرف بافت های ماهیچه ای صرفه جویی می شود.

پرسش:  چه تفاوتی بین روزه ی آب و روزه ی آب میوه وجود دارد؟

پاسخ: در طول روزه ی آب، آب مصرف می شود و در طول روزه ی آب میوه، آب میوه و سبزیجات متعددی مصرف می شود. افرادی که روزه ی آب دارند سریع تر سم زدایی می کنند در حالی که در روزه ی آب میوه این کار کندتر انجام می شود. زیرا با روزه ی آب، مسیر عبوری سیستم گوارشی شما  و اندام ها می توانند  کاملا استراحت کرده و تمام انرژی خود را صرف پاکسازی و ترمیم بافت های آسیب دیده کنند. در مورد روزه ی آب میوه و سبزیجات، بدن شما باید برای هضم مواد مغذی، انرژی مصرف کند بنابراین انرژی کمتری برای پاکسازی و ترمیم باقی می ماند. تفاوت قابل توجه دیگر این است که بافت چربی بیشتری در طول روزه ی آب می سوزد هر دو روش را با توجه به نوع و هدف خود می توانید مورد استفاده قرار دهید.

اگر می خواهید در زمان کم، نتیجه ی بهتری کسب کنید بهتر است روزه ی آب بگیرید. اگر فردی سابقه ی مصرف طولانی مدت داروهای سمی مانند داروهای شیمی درمانی را داشته باشد، روزه ی آب به مدت طولانی می تواند به کلیه ها آسیب برساند. در این مورد روزه ی سبزیجات و آب میوه برای بازیابی شرایط بهتر و مفید تر است.

پرسش: آیا روزه باعث کاهش سرعت متابولیسم در زمان روزه داری و بعد از آن می شود؟

پاسخ: سرعت متابولیک با توجه به نیازهای فیزیولوژیکی ما لحظه به لحظه در نوسان است. وقتی ما فعال هستیم، سرعت متابولیک بدن ما افزایش می یابد. هنگام خواب سرعت متابولیکی کاهش می یابد. وقتی روزه گرفته ایم سرعت متابولیک بدن ما کاهش می یابد زیرا نیاز فیزیولوژیکی بدن نسبت به موقعی که غذا مصرف می کنیم کمتر می شود. وقتی افطار می کنیم بدن به حالت طبیعی خود بر می گردد بنابراین سرعت متابولیک با توجه به نیاز فیزیولوژیکی بدن افزایش پیدا می کند.

آنچه در زمان روزه تغییر می کند، توانایی و ظرفیت گوارش و پذیرش بدن ماست. روزه داری زمان و فرصت لازم برای درمان و تامین مواد مغذی برای بدن را فراهم می کند. افزایش و یا از دست دادن وزن، همیشه یک تابع ساده از مقدار کالری دریافتی و مصرفی ست.

نویسنده: بن کیم (ben Kim)

ترجمه: زهرا کامران ور

مطالب مرتبط:

 

 

 

این محتوا اختصاصاً برای یاد بگیر دات کام تهیه شده است استفاده از آن با ذکر منبع همراه با لینک آن و نام نویسنده یا مترجم مجاز است
برچسب ها: -



نظر شما چیست؟

پرسش های خود را در بخش پرسش و پاسخ مطرح کنید

لطفا جای خالی را پر کنید







صفحه ما را در فیس بوک دنبال کنید صفحه ما را در توییتر دنبال کنید صفحه ما را در  اینستاگرام دنبال کنید صفحه ما را در لینکداین دنبال کنید