• ارسال کننده: زهرا صانعی
  • تاریخ انتشار: 2018 / 02 / 24

پرورش و نگهداری از خوکچه هندی

اگر قصد مراقبت از یک خوکچه هِندی و اهلی کردن آن را دارید راهنمایی های مفیدی که در این مقاله توصیه شده است را از دست ندهید. در این مقاله هر آنچه که نیاز دارید تا درباره پرورش، سلامت و بهداشت این حیوان خانگی محبوب بدانید تهیه شده است.

خوکچه هندی جانوری است که انگلیسی ‌ها آن را خوک گینه (Guinea pig) می‌ نامند.

مراقبت از خوکچه هندی

خوکچه های هندی حیواناتی اجتماعی و دوست داشتنی هستند. آنها پر سر و صدا، فعال اند و شخصیت های عجیبی دارند. اگر قصد نگهداری یکی از آنها را دارید یا اخیرا یک خوکچه هندی به خانه آورده اید در این مقاله مهارت های اصولی نگهداری از این حیوان بامزه شرح داده شده است.

آیا خوکچه هندی برای شما مناسب است؟

زمانی که نگهداری از حیوان خانگی را می پذیرید مسئولیت بزرگی به عهده می گیرید. پس باید مطمئن شوید که انتخاب درستی داشته باشید، مخصوصا با توجه به اینکه خوکچه هندی میانگین طول عمر آن 4 تا 7 سال است.

خوکچه هندی چطور باید تغذیه شود؟

پلت های با کیفیت که مخصوص خوکچه ها در نظر گرفته شده اند انتخاب خوبی است این پلت ها حاوی پروتئین هستند که بخش اصلی رژیم غذاییشان است.

خوکچه هندی به طور روزانه به 30 تا 50 میلی گرم ویتامین C نیاز دارد که می تواند از ویتامین های مکمل استفاده کرد اما پیشنهاد می شود از میوه و سبزیجات تازه مخصوصا سبزیجات قرمز و نارنجی رنگ، و همچنین جعفری استفاده کنید. حیوان خانگی شما باید مقدار کافی از این ویتامین را دریافت کند.

به خاطر داشته باشید و اجازه ندهید هر نوع میوه و سبزیجاتی بیشتر از 24 ساعت در قفسش بماند حتما آنها را بعد از گذشت مدت زمان لازم خارج کنید. آنها علف خشک هم می خورند حتما به مقدار کافی علف خشک در دسترسش قرار دهید، زیرا آنها منبع خوبی از فیبرهای خوراکی هستند.

علف خشک در کف قفس می تواند به عنوان رختخواب و هم به عنوان غذا استفاده شود. خوکچه های هندی علف تازه هم دوست دارند و آن یکی از بهترین غذاهای سبز برای حیوان خانگی شما است، اما آنها را با چمن های چیده شده تغذیه نکنید.

همچنین می توانید آنها را با قاصدک، گندمک رایج (نام یک گونه از تیره میخکیان) تغذیه کنید اما از شوکران زهرآلود، شَبدَر صورتی، برگ های ریواس یا برگ های سیب زمینی به دلیل سمی بودن آنها اجتناب کنید. هرگز خوکچه هندی خود را با شکلات، الکل یا کافئین تغذیه نکنید زیرا امکان دارد باعث مشکلات پزشکی خطرناکی شود.

چه مقدار باید آب به خوکچه هندی بدهید؟

خوکچه هندی روزانه حدود 100 میلی لیتر آب نیاز دارد و نکته مهم این است که آب را به صورت روزانه تعوض کنید. پیشنهاد می کنیم از بطری های آب که قابل آویز کردن از قفس بوده و مخصوص حیوانات خانگی تولید شده اند به جای کاسه استفاده نمائید. این بطری ها بهترین انتخاب هستند زیرا هنگام تعویض آب با مشکل مواجه نخواهید شد و اینکار را به سادگی میتوانید انجام دهید. اما در روزهای گرم باید مراقب باشید و آب تازه در اختیارش قرار دهید.

خوکچه هندی کجا باید زندگی کند؟

قفس خوکچه حداقل باید دو قسمت مجزا داشته باشد، یکی برای خواب و استراحت و دیگری برای بازی. مکان قرارگیری قفس باید طوری باشد که از باد، باران و نور مستقیم آفتاب محافظت شود به دلیل اینکه خوکچه ها قادر نیستند با گرما یا سرمای شدید یا با افت ناگهانی دما مقابله کنند و خودشان را با تغییرات ناگهانی آب و هوا سازگار کنند. قفس حداقل باید 70 سانتی متر مربع باشد تا خوکچه به اندازه کافی از زندگی در آن لذت ببرد. قفس باید به اندازه کافی مقاوم و غیر قابل نفوذ باشد طوریکه خوکچه نتواند از آن فرار کند.

برای رختخواب حدود 2.5 تا 5 سانتی متر تراشه چوب جنگلی یا تکه های خرده ریزه کاغذ بدون جوهر بهترین انتخاب است.

هر چند وقت باید قفس خوکچه را تمیز کنید؟

تمیز کردن و خارج کردن غذاهای مانده از قفس باید به صورت روزانه انجام شود. تعویض رختخواب یک یا دو بار در هفته خوب است. برای اینکه قفسش تمیز و مرتب باشد ظرف غذا و آب را سعی کنید به صورت روزانه تمیز کنید.

آیا می توان بیش از یک خوکچه هندی نگهداری کرد؟

اگر بیشتر از یک خوکچه هندی دارید به خاطر داشته باشید که جنس مونث و مذکر نبایستی کنار هم نگهداری شوند. آنها نیاز به قفس جداگانه دارند. مونث ها می توانند با هم زندگی کنند ولی مذکرها به دلیل اینکه با هم مبارزه می کنند نباید در یک قفس مشترک نگهداری شوند. قفس خوکچه نباید با هیچ گونه حیوان دیگر به اشتراک گذاشته شود.

خوکچه شما به چه مقدار ورزش نیاز دارد؟

وقتی آنها اولین بار وارد مکان جدیدی می شوند تمایل دارند برای روزهای اول تنها باشند. خوکچه ها در ابتدا ترسو خواهند بود، اما اگر صبور باشید به تدریج با محیط، حضور و صدای شما آشنا شوند، به راحتی می توانید با حیوان خانگی کوچک خود ارتباط برقرار کنید.

منطقه بازی که در قفسشان در نظر گرفته اید برای بیشتر روزها مناسب است، اما خوکچه هندی، پیاده روی در فضای بزرگتر را هم دوست دارد مانند آشپزخانه یا حمام. قبل از انجام اینکار همه جا را خوب بررسی کنید تا فضای فراری وجود نداشته باشد. آنها جویدن را دوست دارند بنابراین مراقب سیم های الکتریکی که در مسیرشان وجود دارند باشید.

بهترین روش دست گرفتن و تماس داشتن با خوکچه هندی چیست؟

بهترین روش دست گرفتن خوکچه هندی زمانی است که در حالت دولا (قوز کرده) هستند. دستهایتان را روی کتفشان قرار دهید تا ترغیب شوند در همین حالت بمانند در این هنگام می توانید آنها را از قسمت زیرین با دستهایتان گرفته و جا به جا کنید.

مراقبت از خوکچه هندی در منزل

به خاطر داشته باشید از هر دو دستهایتان برای نگهداری آنها استفاده کنید زیرا آنها خیلی سریع وحشت زده می شوند و ممکن است فرار کنند. آنها را نزدیک خود نگهدارید و از قسمت زیرین بدن حمایت کنید. تعاملات مداوم روزانه برای آشنایی بیشتر و برقراری ارتباط با خوکچه هندی مفید است. از صدای ملایم و حرکات یکنواخت برای ایجاد ارتباط با حیوان خانگی خود استفاده کنید و به آنها کمک کنید تا به شما اعتماد کنند.

چطور باید خوکچه هندی را تمیز کنید؟

خوکچه هندی به طور ذاتی حیوان تمیزی است و نیاز به حمام زیادی ندارد. اگر به کمی تمیزی نیاز داشت می توانید از یک بورس نرم برای تمیز کردن پوشش بدنش استفاده کنید. اگر موهای کوتاهی دارد هفته ای یکبار برای بورس یا شانه کشیدن مناسب است. در صورت داشتن موهای بلند به مراقبت بیشتری نیاز دارد به طوری که باید به صورت روزانه زمانی را صرف شانه زدن موهایش کنید. مراقب ناخن هایش باشید و هر 4 تا 6 هفته آنها را بچینید.

چطور خوکچه هندی خود را سالم نگهدارید؟

یکی از مهمترین مواردی که باید در مورد خوکچه هندی در نظر داشته باشید این است که دندانهایشان دائما در حال رشد هستند. آنها به مقدار زیادی چوب و غذاهای فرساینده مانند کرفس، بروکلی، غلات و سبوس برای گاز گرفتن نیاز دارند تا دندانهایشان را مرتب و تمیز نگهدارند. اگر دندان ها خیلی رشد کنند امکان دارد منجر به مشکلات جدی سلامت شود و نیاز به بررسی توسط دامپزشک دارند.

مشخصات یک خوکچه هندی سالم شامل:
  • فعال بودن، شخصیتی هوشیار و اجتماعی
  • خز سالم
  • چشمان تمیز و براق
  • اشتهای خوب برای غذا و آب
  • با صدای بلند ارتباط برقرار می کنند
  • به راحتی در اطراف خانه شان پیاده روی می کنند
علائم یک خوکچه بیمار
  • دندان های بیش از حد رشد کرده
  • ریزش غیر طبیعی مو
  • اسهال یا استفراغ
  • جراحت پوست
  • سستی
  • ترشحات چشم یا بینی
  • خونریزی لثه

اگر این علائم را مشاهده نمودید باید سریعا آن را نزد یک دامپزشک ببرید.

چه چیزی را باید همیشه در ذهن داشته باشید؟

همیشه قبل و بعد از تماس با خوکچه دستهایتان را بشوئید.

ترجمه: زهرا صـانعی

این محتوا اختصاصاً برای یاد بگیر دات کام تهیه شده است استفاده از آن با ذکر منبع همراه با لینک آن و نام نویسنده یا مترجم مجاز است
برچسب ها:



نظر شما چیست؟

پرسش های خود را در بخش پرسش و پاسخ مطرح کنید

لطفا جای خالی را پر کنید







صفحه ما را در فیس بوک دنبال کنید صفحه ما را در توییتر دنبال کنید صفحه ما را در  اینستاگرام دنبال کنید صفحه ما را در لینکداین دنبال کنید