• ارسال کننده: سمیه مظفری
  • تاریخ انتشار: 2018 / 03 / 18

طرز تهیه کتلت سیب زمینی خوشمزه

کتلت سیب زمینی بیشتر به عنوان پیش غذا و یا شام مصرف می شود همین طور در دورهمی های عصرانه، میان وعده کودکان و به صورت ساندویچ برای چاشت مدرسه و مهدکودک آنها به کار می رود.

اگر مهمان ناخوانده ای از راه رسید و یا گوشت و مرغ در منزل نداشتید، پیشنهاد می کنیم کتلت سیب زمینی را برای میهمانان خود تهیه کنید مطمئنا از طعم دلپذیر آن استقبال خواهند کرد. همین طور در افطارهای ماه مبارک رمضان نیز کتلت سیب زمینی بسیار طرفدار دارد.

طرز تهیه کتلت سیب زمینی خوشمزه

مواد لازم:
  • سیب زمینی 5 عدد بزرگ
  • پیاز 2 عدد
  • تخم مرغ 2 عدد
  • آرد سوخاری در صورت تمایل
  • زردچوبه، نمک، فلفل، ادویه، تخم گشنیز به مقدار لازم
  • روغن برای سرخ کردن
طرز تهیه:

 

سیب زمینی ها را به طور کامل آب پز کنید. در حین پخت یک قاشق نمک به آن اضافه کنید.

یک پیاز را نگینی ریز خرد کنید و تفت دهید و پیاز دیگر را رنده کنید.

سیب زمینی ها را پوست کَنده و با گوشتکوب یا چنگال له کنید.

دقت کنید سیب زمینی که کاملا پخته است را به دستگاه غذاساز نزنید چون دور تیغه دستگاه جمع می شود و حالت لزج به خود می گیرد.

تخم مرغ ها را در کاسه ای بزنید تا یکدست شود.

پیاز تفت و رنده شده، سیب زمینی له شده، تخم مرغ های زده شده و نمک و ادویه ها را به یکدیگر مخلوط کنید و با دست شسته شده و یا دستکش پوشیده، کتلت را ورز دهید تا تمامی مواد یکدست شوند.

مقداری کتلت به اندازه یک نارنگی برداشته، در کف دست ورز دهید و به شکل یک بیضی درآورید. سعی کنید تمامی کتلت ها به یک اندازه باشند. برخی از قالب گرد کتلت استفاده می کنند که می توانید از فروشگاههای لوازم قنادی تهیه کنید.

طرز تهیه کتلت سیب زمینی در قالب گرد

روغن را در ماهی تابه داغ کنید و شعله گاز نیز زیاد باشد. همان لحظه ای که کتلت را درون روغن قرار می دهید چند میلی متر آن را حرکت دهید و عقب جلو کنید، این کار باعث می شود کتلت به ماهی تابه نچسبد سپس منتظر بمانید تا یک طرف آن سرخ شود، کتلت را برگردانید تا طرف دیگر نیز سرخ شود.

اگر در یک یا دو کتلت اول متوجه شدید که هنگام سرخ شدن در روغن باز می شود، یک سیب زمینی خام را رنده کنید و به مواد بالا اضافه کنید. روغن را با عبور از یک صافی استیل یا روحی، صاف کنید و مجددا کتلت را ورز دهید تا مواد یکدست شود سپس سرخ کنید.

در سرخ کردن کتلت سیب زمینی وقتی حرارت زیاد باشد روغن کمتری نیاز است و از آنجایی که مواد اولیه آن غیر از تخم مرغ، پخته و قابل مصرف است پس نیاز به مغز پخت شدن آن نیست و همان سرخ شدن پشت و رو کافیست.

برخی افراد برای خوش طعم شدن کتلت، بعد از ورز و شکل دادن آن در آرد سوخاری می غلتانند سپس در روغن سرخ می کنند.

کتلت سیب زمینی آماده است.

برای تزیین کتلت می توانید چند حلقه گوجه فرنگی را در روغن سرخ کنید و در کنار سبزی خوردن، زیتون، خیار شور، کاهو، انواع ترشیجات، سالاد، ماست یا سس کچاب همراه با نان تازه میل کنید.

کتلت سیب زمینی غذای نونی است که می توانید آن را به عنوان ساندویچ در میان وعده کودکان و چاشت مدرسه و مهدکودک آنها استفاده کنید تا به خاطر بو و مزه دلپذیر آن دیگر کودکان رغبت نکنند به سمت خوراکی های ناسالم بیرون بروند چرا که بیشتر این خوراکی ها با مواد نگهدارنده ترکیب شده که سلامتی کودکان را تهدید می کنند.

نوش جان!

سمیه مظفری

این محتوا اختصاصاً برای یاد بگیر دات کام تهیه شده است استفاده از آن با ذکر منبع همراه با لینک آن و نام نویسنده یا مترجم مجاز است
برچسب ها:



نظر شما چیست؟

پرسش های خود را در بخش پرسش و پاسخ مطرح کنید

لطفا جای خالی را پر کنید







صفحه ما را در فیس بوک دنبال کنید صفحه ما را در توییتر دنبال کنید صفحه ما را در  اینستاگرام دنبال کنید صفحه ما را در لینکداین دنبال کنید