• ارسال کننده: زهرا صانعی
  • تاریخ انتشار: 2018 / 03 / 25

نگهداری از مار هاگنوز در منزل

مارهای هاگنوز (خوکپوز) از جمله محبوب ترین مارهای کلاوبرید هستند که البته شکل بینی آنها که باعث نام گذاریشان به این نام شده است آنها را از دیگر مارهای این دسته متمایز می کند. این مارها بسیار کوچک بوده و معمولا غذا دادن به آنها وقتی در اسارت هستند دشوار است، با این وجود بسیاری از این مارها را همچون دیگر حیوانات خانگی نگهداری می کنند.

نگهداری از مار هاگنوز در منزل

نام: مار هاگنوز

اندازه: انواع بزرگ تر آنها (که اغلب در غرب پیدا می شوند) بیش از 1.2 متر طول دارند اما اکثر گونه های موجود که امکان نگهداری از آنها در محفظه وجود دارد، کمتر از 0.6 متر طول دارند.

طول عمر: به طور میانگین 8 تا 10 سال عمر می کنند.

همه چیز در مورد مار هاگنوز

این مارهای کوچک و پوزه دار، بیشتر به خاطر بینی هایشان مشهور هستند، بینی هایی که غذا دادن به آنها را کمی دشوار می کند و دلیل دیگر شهرت آنها این است که برای اینکه وانمود کنند مرده اند به پشت خود چمباته می زنند.

هر گاه احساس خطر کنند درست مثل یک مار کبرای کوچک رفتار می کنند به طوری که سر خود را بالا برده، گردنشان را پهن کرده و حتی هر از گاهی حمله می کنند، اما به ندرت نیش می زنند.

این مارها دندان های نیش عقب داشته و اگر مرتب به آنها رسیدگی شود، همچنان که رشد می کنند بی خطر می مانند. این مارها قطعا مارهای کوچک و عجیبی هستند، اما از جمله حیوانات خانگی دوست داشتنی به شمار می روند. این مارها علاوه بر اینکه کوچک هستند، همچون سایر مارها نیاز به اقدامات مراقبتی اندکی بوده و همچنین از جمله حیواناتی هستند که در طول روز فعالیت دارند.

محل زندگی و جای نگهداری مارهای هاگنوز

این مارها دارای بینی های منحصر به فردی هستند که همچون یک بیل مکانیکی کوچک عمل می کند. آنها از بینی های خود برای حفر کردن زمین استفاده می کنند و همچنین دوست دارند در حیات وحش در گیاخاک (کومپوس های طبیعی) پنهان شوند. در اسارت و در داخل محفظه شیشه ای معمولا برای آنها چند اینچ ماسه آهکی مخلوط با خاک نرم مناسب خزندگان و یا دیگر خاک های مناسب قرار داده می شود تا مار بتواند داخل آن پنهان شود.

این مارها خیلی بزرگ نمی شوند، که این برایشان این مزیت را داشته که بتوانند داخل محفظه خود بدنشان را کاملا صاف و کشیده کرده بدون اینکه لازم باشد بخشی از بدنشان را خم کنند و یا سر و تهشان به هم بخورد. این مارها معمولا از جایی بالا نمی روند، با این وجود لازم است تا همیشه روی محفظه و یا قفسشان سرپوشی مطمئن قرار داد تا آنها را از خطرات مصون نگاه دارد.

از وسایل لازم داخل محفظه نگهداری مار، ظرف آبی است که داخل آن یک محفظه پنهان بوده و به قدری بزرگ باشد که مار بتواند داخل آن بخزد.

تغذیه مارهای هاگنوز

غذا دادن به مارهای هاگنوز به ویژه مارهای تیره هترودان، داخل محفظه نگهداری مشکل است. حتما از فردی که مار را از او خریده اید بپرسید که پیش از این غذایش چه بوده است و معمولا چه زمان هایی به او غذا داده می شده، به علاوه زمان آخرین وعده غذایی و همچنین اجابت مزاجش را حتما بپرسید. علاوه بر توجه و بررسی زمان و مواد غذایی مورد مصرف مار، دقت کنید که دمای محفظه نگهداری آن مناسب و مثل همیشه باشد و اگر نگران مار خود هستید حتما یک لامپ فرابنفش داخل محفظه قرار دهید.

معمولا ابتدا غذای مارهای هاگنوز دل و روده جیرجیرک به همراه پودر کلسیم است، اما به مرور می توان موش های کوچک، فریز شده و بعد پها موش های بالغ به آنها داد، البته اندازه و نوع غذا بستگی به اندازه گونه انتخابی شما دارد.

نور فضای نگهداری مارهای هاگنوز

تنها چیزی که نیاز دارید، لامپ های گرمایشی هستند. برخی مطابق با زمان بندی های 24 ساعته روزانه از یک طیف نوری کامل از نورهایی همچون UVB  استفاده می کنند، اما در واقع این لامپ ها چندان هم ضروری نیستند. بهترین میزان دمای لازم برای قسمت گرم محفظه نگهداری مار بین 29 تا 32 درجه سانتیگراد باید باشد و برای بخش خنک تر محفظه بهتر است دما کمتر از 21 درجه سانتیگراد نباشد. برای اینکه این دما داخل محفظه برقرار شود، لازم است تا دماهای مختلف را با استفاده از لامپ هایی با حباب هایی به اندازه های مختلف در ارتفاع های متعدد امتحان کنید.

سعی کنید همیشه و مرتبا میزان دمای داخل محفظه را چک کرده، البته نه دمای بالای محفظه را چرا که هیچ وقت مارتان به آن نقطه نمی رود.

در مجموع، یک مار هاگنوز می تواند یک حیوان خانگی بی نظیر باشد. اصول نگهداری از آنها چندان سخت نیست و سالانه و یا هر زمان که لازم است حیوانتان را به دامپزشک ارجاع دهید، می بینید که با مشکلات چندانی هم در زمینه سلامتی آن مواجه نخواهید بود.

ترجمه: آتنـا هوایی

این محتوا اختصاصاً برای یاد بگیر دات کام تهیه شده است استفاده از آن با ذکر منبع همراه با لینک آن و نام نویسنده یا مترجم مجاز است
برچسب ها:



نظر شما چیست؟

پرسش های خود را در بخش پرسش و پاسخ مطرح کنید

لطفا جای خالی را پر کنید







صفحه ما را در فیس بوک دنبال کنید صفحه ما را در توییتر دنبال کنید صفحه ما را در  اینستاگرام دنبال کنید صفحه ما را در لینکداین دنبال کنید