• ارسال کننده: علی یزدی مقدم
  • تاریخ انتشار: 2015 / 07 / 25

اسرار جاري شدن پول به سمت كسب و كار شما

نسخه صوتی این مقاله
اسراري كه حسابدارتان به شما نمي گويد!

آيا جريان نقدينگي به سمت كسب و كار شما آن گونه كه انتظار داريد نيست؟ در اين صورت جاي درستي آمده ايد اين مقاله را مطالعه كنيد تا به كمك آن بتوانيد نقدينگي مورد نياز خود را تامين كنيد در اين مقاله به اسراري اشاره مي شود كه حسابدارتان هيچگاه به شما نخواهد گفت.

وقتي كه مشتريانم براي بدست آوردن نقدينگي بيشتر به من مراجعه مي كنند اين ها همان اسراري است كه در اختيارشان قرار مي دهم به اين اميد كه مورد استفاده شما قرار گيرد و به كمك آنها بتوانيد مشكلات اقتصادي سازمان خود را برطرف كنيد این اطلاعات را در اختیار شما قرار می دهم.

پول دار شوید!!

مدارك مالي خود را به صورت منظم بايگاني كنيد

مدارك مالي و ثبت دقيق همه درآمد ها و هزينه بسيار مهم است و هيچ كسب و كار سالمي نمي تواند بدون بررسي و پيگري مداوم روند هزينه-درآمد و بررسي علل آن به موفقيت برسد و آنرا حفظ كند. بررسي هزينه ها و درآمد ها بايد به صورت سيستمي و منظم در فواصل زماني مشخص انجام گيرد بايد بدانيد چه كسي به شما پول مي دهد و شما به چه كسي پول مي دهيد! اين يك اصل مهم است كه توجه نكردن به آن سازمان يا كسب و كار شما را به راحتي با بحران روبرو مي كند. براي اين منظور نيازي به يك سيستم كامپيوتري گرانقيمت نداريد هر چند به كمك نرم افزار و كامپيوتر مي توانيد اين كار را سريعتر و راحت تر انجام دهيد، اما اگر چنين امكاناتي نداريد يك قلم و كاغذ و يك ماشين حساب هم به راحتي كار شما را راه مي اندزد. آن چيزي كه در اين ميان مهم است بررسي و پيگري اطلاعات اساسي مالي به روشي سيستماتيك و منظم مي باشد. بدون اين اطلاعات حياتي سازمان شما هيچگاه نمي تواند به رشد واقعي دست پيدا كند و مشكلات نقدينگي هميشه دست و پاي شما را خواهد بست.

كاري كنيد كه مشتريان پول بدهند!

بهترين راه براي اينكه مشتريان را وادار كنيد تا به شما پول بدهند اين است كه هر بهانه اي را كه ممكن است براي نپرداختن پول داشته باشند از بين ببريد. كسب و كار شما بر اساس اعتبارتان، نزد مشتريان پا برجاست حال هر چه روی اين اعتبار و اعتماد سرمايه گذاري كنيد به افزايش سود و جريان يافتن نقدينگي به سمت كسب و كار خود كمك كرده ايد. براي اين منظور سياست ها و قواعدي تعريف كنيد كه همه در جهت اعتماد سازي و رفع مشكل مشتري باشد. بسيار مهم است كه در كمترين زمان ممكن بعد از پرداخت پول رسيد يا فاكتور فروش را در اختيار او قرار دهيد. به خصوص اگر فروش از راه دور يا فروش اينترنتي داريد و قرار است كالا به دست او برسد، فاكتور را همراه با كالا برای خريدار بفرستيد. در چنين مواردي يك تماس تلفني بلافاصله پس از پرداخت پول حس خوبي در مشتري شما ايجاد خواهد كرد. براي اينكه مشتري خود را حفظ كنيد بايد از مشكلات او و نارضايتي های احتمالی اش آگاه شويد تا در كمترين فرصت ممكن نسبت به رفع مشكل كالا يا خدمات اقدام نماييد. اين امر ممكن نخواهد بود مگر اينكه ارتباط نزديكي با آنها برقرار كنيد و همه كانال هاي ارتباطي را در دسترس آنها قرار دهيد. از تماس گرفتن با مشتري نهراسيد. در ارتباط با مشتري رعايت ادب بسيار مهم است رفتار ها نبايد زننده يا توهين آميز باشند به پرسنل خود بايد آموزش دهيد كه با صبر و متانت با پرسنل برخورد داشته باشند آنها بايد بدانند كه  زندگي آنها از پول مشتريان مي گذرد و با رفتار نا مناسب در حقيقت موقعيت شغلي خود و ديگران را به خطر انداخته اند. و اما به عنوان صاحب يك كسب و كار هميشه بايد يك روال مناسب و پايدار را پيش بگيريد و توجه شما بايد بر ايجاد ارتباط قوي با مشتري متمركز شود. اگر مشتري خواسته اي برحق دارد بدون ترديد بايد هر كاري را كه مي توانيد انجام دهيد تا مشكل را برطرف كنيد. برخی سعی می کنند مانع از تماس تلفنی مشتریان شوند به خصوص در کسب و کار های آنلاین این مشکل بیشتر دیده می شود این اشتباهی بزرگ است چون هیچ چیز مانند یک مذاکره دوطرفه نمی تواند مشکل را حل کند. شماره تلفنی که در اختیار آنها قرار داده اید برای به رخ کشیدن تعداد خط های شما نیست بلکه یکی از راه هایی است که مشتری به کمک آن می تواند با شما ارتباط برقرار کند. باید اجازه دهید مشتری خود کانال ارتباطی اش را انتخاب کند نه اینکه روش تماس خود را به آنها دیکته کنید.

بودجه و باز هم بودجه

بعد از من اين جمله را بارها تكرار كنيد و خوب به خاطر بسپارید. «بودجه دوست ماست». اين شوخي نيست بودجه مسير و نقشه شما را تعيين مي كند. به شما كمك مي كند بر آنچه كه مي خواهيد بدست آوريد تمركز كنيد. به عنوان مثال، مي توانيد از بودجه خود استفاده كنيد تا به اهداف فروش خود دست پيدا كنيد، بودجه به شما مي گويد چقدر مي توانيد براي تبليغات هزينه كنيد، بودجه تعيين مي كند كه چقدر مواد اوليه مي توانيد خريداري كنيد و آيا مي توانيد از عهده خريد آن برآييد؟ كسب و كاري كه بودجه ريزي دارد و براي هر كاري بودجه و هزينه اي مشخص كرده است، در مقايسه با كسب و كاري كه بودجه ريزي ندارد مانند رانندگي در يك روز روشن در برابر رانندگي در مه و بدون چراغ است!

مشتري كنوني دو برابر مشتري آينده ارزش دارد

من هنوز اولين مشتري هاي خودم را دارم. یکی از آنها در طول دوران كاري كه با هم كار كرده ايم، چيزي در حدود ده ها هزار دلار به ما پرداخت كرده است. اما ارزش او خيلي بيشتر از اين هاست چون او افراد بسياري را معرفي كرده است كه به من مراجعه نموده اند. مي توانيد مشتريان جديدي پيدا كنيد، اما مشتريان ارزشمندي را كه اكنون با شما كار مي كنند را فراموش نكنيد. سعي كنيد خدمات و پيشنهاد هاي مناسبي در اختيار آنها قرار دهيد. كاري كنيد كه آنها كالاي يا خدمات بيشتري از شما خريداري كنند با مراقبت از مشتريان فعلي با تعداد كمتر مشتري موفق خواهيد بود.

مشتريان وفادار مانند پولي هستند كه هم اكنون در بانك قرار دارند، كار كردن با آنها ساده تر است، و خوشحال كردن آنها كم هزينه تر از يافتن مشتريان جديد است.

قوي ترين عدد در در كسب و كار

اگر فقط يك عدد در كسب و كار شما وجود داشته باشد آن عدد بايد نقطه سر به سري باشد. يعني نقطه اي كه در آمد و هزينه ها شما با هم برابر مي شوند. اگر درآمد شما بيشتر از اين باشد سود كرده ايد و اگر هزينه هاي شما بيشتر از در آمد هاي شما باشد ضرر كرده ايد.

چرا اين عدد اينقدر بحراني است؟ قبل از همه براي اينكه نقطه سر به سري را پيدا كنيد لازم است همه هزينه هاي خود را دقيقا بدانيد. براي توليد و توزيع يك محصول چقدر هزينه مي شود؟ اين شامل دستمزد خود شما هم مي شود. اگر كسب و كار شما نتواند از شما پشتيباني كند سود ده نيست. و زماني كه توانستيد از عهده همه اين هزينه ها برآييد و درآمد شما به نقطه اي رسيد كه همه آنها را پوشش داد، در حقيقت به نقطه شروع رسيده ايد. براي اينكه فروش و درآمد خود را به نقطه ای برسانيم كه از هزينه ها بيشتر شود چه بايد كرد؟ به چه تعداد از مشتريان نياز هست؟ چه مقدار محصول بايد فروش رود؟ اگر اين مقدار فروش قابل دسترسي نبود چگونه مي توان از هزينه ها كاست؟

كل كسب و كار يا سازمان شما حول اين نقطه مي چرخد. مي توانيد نقطه سر به سري را به عنوان ابزاري براي تصميم گيري در زمينه بازاريابي، سياست گذاري، طرح هاي توسعه اي، استخدام نيروي كار جديد و… مورد استفاده قرار دهيد.

هواي آنها را كه چك مي كشند داشته باشيد

آنها كه چك مي كشند دوست شما هستند. سالها پيش من در شركتي كار مي كردم كه بخش مالي و حسابداري زير نظر من بود با شركت ها و افراد مختلفي كار مي كرديم برخي از آنها تامين كننده مواد اوليه بودند و به گونه اي ما مشتري تك تك آنها بوديم در اين ميان برخورد هاي متفاوتي را تجربه كردم هر روز با تلفن هايي روبرو مي شدم كه سبب رنجش من مي شد يكي عصباني بود، ديگري با گستاخي صحبت مي كرد و آن يكي هم فكر مي كرد بايد كار او را قبل از همه انجام دهم. از طرف ديگر تامين كنندگاني هم بودند كه با ادب و متانت صحبت مي كردند آنها مانند يك انسان با من برخورد مي كردند و رفتار دوستانه اي داشتند و در يك كلام رابطه ای دوستانه برقرار مي كردند. و شما فكر مي كنيد من براي چه كساني چك مي كشيدم و سعي مي كردم با چه كساني كار كنم؟ پاسخ مشخص است آنها كه با احترام با من برخورد مي كردند. آيا اين كار عادلانه است؟ البته كه نه اما اين طبيعت بشر است.

بنابراين سعي كنيد با آنها كه قرار است كار كنيد قبل از هر چيزي رابطه اي انساني برقرار كنيد. از ارتباط برقرار كردن نهراسيد. تعداد زيادي انسان هاي جالب خواهيد يافت و بهتر از آن اين است كه جريان پول به سمت شما تغيير جهت خواهد داد.

چرا پرداخت ماليات سبب خوشحالي است؟

بيشتر كسب و كار هاي كوچك يك اشتباه مشترك بزرگ دارند آنها كاري مي كنند كه در آخر سال سود كمتري داشته باشند تا ماليات كمتري پرداخت كنند! به همين دليل است كه در تمام دنيا صاحبان مشاغل كوچك نمي توانند رشد مناسبي داشته باشند و هميشه از عدم سود دهي كافي رنج مي برند.

ايا مي خواهيد درآمد خود را كاهش دهيد؟ فقط به اين دليل كه پول دادن و هزينه كردن خوشايند نيست، نبايد مانع سود دهي و پيشرفت كسب و كار خود شويد. باید به خود بقبولانید که ماليات را پرداخت كنيد اين بخشي از هزينه هاي شماست. پس اجازه ندهيد اين حس ناخوشايند مانع پيشرفت كسب و كار شما شود. نمي گويم نوشتن چك براي اداره ماليات براي من كار لذت بخشي است اما وقتي ماليات پرداخت مي كنم بدين معناست كه موفق شده ام و به سطحي از درآمد رسيده ام كه مي توانم ماليات پرداخت كنم. به خاطر داشته باشيد بيشتر از آنچه كه به عنوان ماليات پرداخت كرده ايد در جيب خودتان است.

نوشته: كارولين جردن

ترجمه: علي يزدي مقدم

این محتوا اختصاصاً برای یاد بگیر دات کام تهیه شده است استفاده از آن با ذکر منبع همراه با لینک آن و نام نویسنده یا مترجم مجاز است
برچسب ها: - -



  1. بسیار جالب و آموزنده بود. لطفا در مورد موفقیت شغلی بیشتر مطلب بگذارید.

نظر شما چیست؟

پرسش های خود را در بخش پرسش و پاسخ مطرح کنید

لطفا جای خالی را پر کنید







صفحه ما را در فیس بوک دنبال کنید صفحه ما را در توییتر دنبال کنید صفحه ما را در  اینستاگرام دنبال کنید صفحه ما را در لینکداین دنبال کنید