• ارسال کننده: سمیه مظفری
  • تاریخ انتشار: 2018 / 04 / 08

روش تست کلید محافظ جان توسط دستگاه تستر BSH + فیلم

این مقاله که همراه فیلم نیز ارائه شده است، روش تست كليد RCD يا همان كليد نشتي جريان فاز به زمين كه در بازار به كليد محافظ جان معروف مي باشد توسط دستگاه تستر BSH می باشد.

تست کلید محافظ جان توسط دستگاه تستر BSH

يكي از ابزار هاي بسيار پر كاربرد با توجه به مسوليت سنگين مهندسين ناظر برق دستگاه تستر كليد RCD يا همان نشتي جريان مي باشد كه به واسطه اين دستگاه مي توانيد از صحت عملكرد مدار و تجهيز مربوطه به شرح ذيل با حداقل زمان و حداكثر دقت مطمئن شويد.

یک- تست كليد RCD (نشتي جريان)

دو- تست اتصال صحيح فاز، نول و ارت.

سه- تست پلاريته فاز و نول (فاز در سمت راست و نول در سمت چپ در پريز طبق مبحث ١٣ مقررات ملي ساختمان بايد متصل باشد)

چهار-  چك كردن توالي فاز با ارت.

پنج- چك اتصال نول.

شش- چك كردن اتصال ارت در پريز.

ساخت ايران

 

كليد نشتي جريان كه در عموم به عنوان محافظ جان معروف است و با علامت اختصاري RCCB یا RCD نیز شناخته می‌شود، نوعی کلید است که با مقایسهٔ جریان سیم‌های رفت و برگشت، در صورتی که اختلافی بین جریان رفت و برگشت وجود داشته باشد مدار را قطع می‌کند.

در حالت عادی مدارهای الکتریکی، جریان رفت با جریان برگشت برابر است، اما اگر به هر دلیلی جریان بین سیم فاز و نول (در مدارهای تکفاز) اختلاف داشته باشد کلید محافظ جان عمل خواهد کرد. وجود این اختلاف ممکن است بر اثر اتصال بدنهٔ یکی از دستگاه‌های الکتریکی باشد که در آن جریان الکتریکی به جای برگشتن از راه سیم نول از راه زمین به منبع برمی‌گردد که اصطلاحاً می‌گویند جریان نشت پیدا کرده است. این دستگاه جریان‌های نشتی کوچکی را که توسط فیوز شناسایی نمی‌شوند اما می‌توانند زمینه‌ساز آتش‌سوزی یا برق‌گرفتگی شوند شناسایی و مدار را در چند دهم یا صدم ثانیه قطع می‌کند.

جریان نشتی ممکن است از راه بدن فردی که با زمین تماس دارد و تصادفاً دستش با قسمت برقدار مدار تماس پیداکرده است به وجود آید، کلیدهای محافظ جان به گونه‌ای طراحی می‌شوند که پیش از آسیب‌ رسیدن به فرد، مدار را قطع می‌کنند. این کلیدها برای قطع مدار در برابر اضافه ‌بار و اتصال‌ کوتاه طراحی نشده‌اند.

گونهٔ دیگری از این کلیدها که افزون بر جریان نشتی به اضافه ‌بار هم واکنش نشان می‌دهند RCBO نامیده می‌شوند. RCD ممکن است برای اشاره به کلیدهای RCCB و RCBO به کار رود اما نباید آن‌ها را با کلید ELCB که به ولتاژهای سرگردان حساس است اشتباه گرفت. این کلید با وجود اتصال به زمین “ارت” کاربرد بهتری دارد.

همچنين يكي از مهمترين كارهايي كه در نظارت تاسيسات الكتريكي ساختمانهاي در حال احداث توسط مهندسين محترم ناظر سازمان نظام مهندسي بايد بسيار با ضريب دقت بالايي صورت پذيرد بازرسي و چك نمودن سيستم ارت در تمامي  پريزهای برق مي باشد، همچنين اطمينان از صحت مدار و عملكرد كليد حفاظت جان (RCD) است كه بسيار سخت و زمان بر مي باشد و شايد بتوان گفت برخي از مهندسين محترم از بازرسي پريزها به دلايل مذكور اجتناب نموده و يا حتي اگر چك بفرمايند بسيار زمان گير خواهد بود.

جهت رفع اين مشكل بنده دستگاهي جهت تست دقيق سيستم ارت، توالي فاز و از همه مهمتر تست كليد محافظ جان به روش تزريق جريان نشتي در پريزهاي برقي طراحي و توليد نموده ام كه با اين دستگاه مي توان در حداقل زمان با اطمينان بسيار بالا  تمامي موارد مذكور را تست نمود.

دستگاه تستر کلید نشتی جریان مخصوص تست سیستم ارت منازل و کلیدهای RCD ،همچنين تست پلاریته، تشخیص خطاهای سیم کشی، قابلیت تزریق جریان نشتي از 10 تا 35 میلی آمپر، بالا بردن سرعت عمل در تست و بازرسی بدون نیاز به بازکردن مکانیزم پریز، بررسی سیستم ارتینگ منازل و جلوگیری از برق گرفتگی بدلیل خرابی کلیدهای نشتی جریان و یا قطع بودن سیم ارت در پریزها می باشد.

این دستگاه مناسب برای مهندسین عضو سازمان نظام مهندسی، ناظران، افسران ایمنی سایتهای تاسیساتی و تجهیزاتی و مجریان، دارای کلاس عایقی CAT II مطابق با استاندارد در سطح ولتاژ 250 ولت تجهیزات داخلی و 600 ولت با بدنه مي باشد.

در ادامه در ویدئویی که تهیه شده است کار با دستگاه تستر BSH و روش تست کلید محافظ جان را می بینید.

مهندس بهروز شوقي مطلق

این محتوا اختصاصاً برای یاد بگیر دات کام تهیه شده است استفاده از آن با ذکر منبع همراه با لینک آن و نام نویسنده یا مترجم مجاز است
برچسب ها:



 

در یاد بگیر دات کام مشترک شوید و آخرین مطالب را در ایمیل خود دریافت نمایید

نظر شما چیست؟

پرسش های خود را در بخش پرسش و پاسخ مطرح کنید

محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.




بستن تبلیغات

تبلیغات اینترنتی در یاد بگیر دات کام



صفحه ما را در فیس بوک دنبال کنید صفحه ما را در توییتر دنبال کنید صفحه ما را در  اینستاگرام دنبال کنید صفحه ما را در لینکداین دنبال کنید