• ارسال کننده: سمیه مظفری
  • تاریخ انتشار: 2015 / 07 / 27

چگونه دانه خرما را آماده کشت کنیم؟

خرما میوه مقوی و ارزشمندی است که همه ما در طول سال از آن بهره می بریم البته در ماه های خاصی مانند ماه رمضان و یا در مراسم عزاداری بیشتر از مواقع دیگر از خرما استقبال می شود. بسیاری از افراد چای، شیر و دیگر نوشیدنی ها را به جای افزودن قند یا شکر به آنها با خرما میل می کنند. همین طور برای تهیه غذاهایی مانند خاگینه با خرما و رنگینک از خرما استفاده می شود. بنابراین اگر دقت کنیم می بینیم که خرما مصرف بالایی در بین ایرانیان دارد، خصوصا جنوب کشور که خرما جزو محصولات باغی آنهاست.

khorma2

افرادی که در آپارتمان زندگی می کنند می توانند برای ایجاد فضای سبز منزل و کاهش آلاینده های هوا، این دانه ارزشمند را آماده سازی و کشت کنند.

اگر دانه خرما را بدون هیچ مقدمه و آماده سازی در خاک فرو برید احتمال سبز کردن آن کاهش می یابد و یا ممکن است زمان زیادی صرف شود. برای این که دانه خرما در خاک کاشته و سبز شود باید مراحلی را طی کند که در این مقاله به آن اشاره می کنیم.

ابتدا دانه خرما را به کمک چاقوی سر باریک و یا لوله خودکار از خرما خارج کنید.

دانه ها را در آب سرد قرار دهید.

دانه ها را به مدت یک هفته تا ده روز در آب قرار دهید و هر روز آب آنها را با آب سرد جدید تعویض کنید.

دانه ها را با احتیاط لای دستمال، حوله یا پارچه خیسی قرار دهید.

پارچه مرطوب را در نایلون زیپ داری بگذارید و درب آن را محکم کنید.

هر روز پارچه داخل نایلون را کنترل کنید تا کاملا مرطوب باقی بماند. اگر از دستمال کاغذی استفاده کرده اید و حالت خود را در اثر رطوبت از دست داده، آن را عوض کنید.

بهتر است نایلون در محل گرمی قرار گیرد.

به تدریج متوجه خواهید شد که ریشه سفید رنگی از خرما خارج می شود. البته ممکن است این مرحله چند هفته به طول انجامد پس صبور باشید.

khorma1

دانه های ریشه دار را در گلدان محتوی خاک مناسب و کود قرار دهید.

به زودی یک گیاه کوچک زیبا خواهید داشت.

علی یزدی مقدم

مطالب مرتبط:

 

این محتوا اختصاصاً برای یاد بگیر دات کام تهیه شده است استفاده از آن با ذکر منبع همراه با لینک آن و نام نویسنده یا مترجم مجاز است
برچسب ها: -



 

در یاد بگیر دات کام مشترک شوید و آخرین مطالب را در ایمیل خود دریافت نمایید

  1. در مطلب گونه خرما را کشت کنیم باچاقو دراوردن هسته الزامیه؟

  2. با سلام
    هسته ای که با بزاق دهان تماس پیدا کند معمولا رشد نمی کند و ریشه نمی دهد.

  3. براکاشتن خرما توسط هسته و بخاطر اینکه گیاهی که روئیده میشود یک نخل ماده باشدباید دانه خرما بعلاوه کلاهک ته خرما هم موجود باشد وگرنه نخل نر میشود.آیا این گفته صحیح است یانه.درضمن دانه خرما برای کاشت باید حداقل چندروزی درهوای آزاد گذاشته شود تا رطوبت خود را ازدست بدهد تا آماده کاشت شود

  4. کاشت هسته خرما فصل خاصی داره؟

  5. سلام چرا نهال خورما بزرگ نمیشه هی روز به روز کوچیکتر و پلاسیدهتر میشه

  6. با سلام
    من تا مرحله ریشه دار شدن هسته ها پیش رفتم
    حتی هسته هایی ک تو دهان هم رفته بود ریشه دادن

    میخاستم بدونم چیکار کنم ک گیاهم قطور تر و بهتر بشه

  7. سلام ممنون از اطلاعاتتون درمورد کاشت هسته خرما

  8. ببخشید اگه میشه درمورد نر یا ماده بودن هسته برامون توضیح بده اگه اطلاعاتی دراینباره دارین ممنون میشم توضیح بدین چطورمیشه فهمیدهسته یا جوانه نر هستش یا ماده؟

  9. باسلام.من این روش امتحان کردم جواب گرفتم.

  10. سلام لطفا به سوالم جواب بدین. درمورد نریا ماده بودن هسته یا جوانه تازه روییده چه اطلاعاتی دارین؟

  11. سلام خسته نباشید ، هسته خرمای که ریشه دار کردم و چجوری تو خاک قرار بدم ، آیا هسته ریشه دار شده رو داخل خاک قرار بدم و روش خاک بریزم یا روی خاک قرار بدم ؟ ممنون میشم اگه راهنمایی کنید.

  12. سلام ببخشید امکانش هست چند هسته خرما را داخل یک گلدان بکاریم؟مشکلی پیش نمی آید
    ؟

  13. با سلام
    برای دریافت پاسخ خود به آدرس زیر مراجعه نمایید:
    http://www.yadbegir.com/porsesh/index.php?qa=2166&qa_1=%DA%A9%D8%A7%D8%B4%D8%AA-%DA%86%D9%86%D8%AF-%D9%87%D8%B3%D8%AA%D9%87-%D8%AE%D8%B1%D9%85%D8%A7-%D8%AF%D8%B1-%DB%8C%DA%A9-%DA%AF%D9%84%D8%AF%D8%A7%D9%86
    لطفا پرسش های خود را در بخش پرسش و پاسخ یاد بگیر دات کام در آدرس زیر مطرح نمایید:
    http://www.yadbegir.com/porsesh/index.php?qa=ask

  14. سلام .. سوال دوستان سوال من هم هست پس چرا جواب سوالارو نمیدید !؟

  15. با سلام برای انتخاب هسته نر کافیست هسته ها را کنار هم قرار دهید . هسته هایی که شکاف باز دارند ماده هستند . در انتخاب ماده ها دقت نمایید . سعی نمایید بزرگترین هسته ها را انتخاب کنید . در ارتباط با ریشه زنی من خیلی با دوستان عزیزی که این مطالب را در ارتباط با ریشه زنی نوشته اند موافق نیستم . بهتر است در گلدانی که تهیه کرده اید کود گاوی برای گرم شدن خاک اضافه نمایید . بهترین زمان کشت در فصول گرم است . در آن زمان سرعت رشد را بهتر شاهد خواهید بود . خاک مورد استفاده باید به سهم بیشتر رس داشته باشد و ماسه کمتر از 15 درصد خاک را تشکیل دهد و 10 درصد کود دامی گاو . نحوه کشت هم بسیار اهمیت دارد . حتما خاک را کنار بزنید در عمق 3 تا 5 سانتی از سطح خاک و حتما بصورت افقی بگونه ایی که شکاف رو به بالا باشد . قبل از کشت اگر در زمستان میخواهید انجام دهید هسته ها بمدت 8 ساعت در معرض تابش خورشید قرار گیرند . در زمان بهار 4 ساعت و در فصول گرم دو ساعت . و بعد کاشته شوند / موفق باشید ( اطلاعات از بومیان شادگان مرکز خرمای ایران)

  16. سلام راستش من کاشتم و یه نهال باریک کوچیک هم شده ولی نمیدونم بزرگتر از این میشه یا قطورتر یا نه ، باید برای رشدش چکار کنم ؟

  17. با سلام
    سوال و پاسخ شما به آدرس زیر منتقل شد:
    http://www.yadbegir.com/porsesh/index.php?qa=2386&qa_1=%D8%B1%D8%B4%D8%AF-%D8%A8%DB%8C%D8%B4%D8%AA%D8%B1-%D9%86%D9%87%D8%A7%D9%84-%D8%AE%D8%B1%D9%85%D8%A7

    لطفا از این به بعد سوالات خود را در بخش پرسش و پاسخ یاد بگیر دات کام در آدرس زیر بپرسید:
    http://www.yadbegir.com/porsesh/index.php?qa=ask&cat=9

  18. سلام
    هسته های خرما را پس از مصرف خرمادر اسفندماه یا هر ماه دیگری در خاک مرطوب بکارید بکارید..
    یقینا در بهار خواهد روئید..

  19. سلام. میگن شکم هسته رو به بالا باشد. ماده می شود. ولی گمان نکنم.نر و ماده شدن هسته خرما شانسی است.کلا باید یک تحقیقی در این زمینه صورت بگیرد. کافی است از طرف ردلت در یکی دو هکتار زمین از گونه های مختلف خرما و در جهات و صورت های مختلف هسته کاشته شود. تا تجربه ای بدست اید. بعضی ها گفته اند یک خوشه کامل خرما را همینجوری زیر خاک کنی خرما مشابه نخل مادری می شود. که باز هم گمان نکنم.ولی فکر کنم باید از هسته خرمای نخل های با ارزش و مطرح کاشته شود نتیجه بهتر گرفته می شود.امروزه برای اینکه هسته شبیه مادر شود از روش کشت باف و تجزیه پنیرک استفاده می شود. اما سووال اصلی این است: ایا با هسته خرمای برهی می شود نخلی برهی رویاند؟ اینرا باید همانطور که گفتم دولت که توانایی دارد در یک زمین دو هکتاری با هسته گونه های خوب و در شکل های مختلف امتحان کند. تا سطح هزینه پایین بیاید.شاید شدنی باشد. نکته اخر اینکه نخل دست امده از بذر تا ثمر نزده نر و ماده ان مشخص نمی شود. مگر اینکه نکته های قابل ازمایشی که منجر به اثبات شوند ، بعنوان دلیل اورده شود. سربلند باشید

نظر شما چیست؟

پرسش های خود را در بخش پرسش و پاسخ مطرح کنید

محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.




بستن تبلیغات

تبلیغات اینترنتی در یاد بگیر دات کام



صفحه ما را در فیس بوک دنبال کنید صفحه ما را در توییتر دنبال کنید صفحه ما را در  اینستاگرام دنبال کنید صفحه ما را در لینکداین دنبال کنید