• ارسال کننده: علی یزدی مقدم
  • تاریخ انتشار: 2015 / 07 / 28

درباره ليونل مسي اسطوره فوتبال بيشتر بدانيد

مسي متولد 24 جوئن 1987 ميلادي است. او در شهر روزاريو استان سانتافه آرژانتين بدنيا آمده است. پدرش يك كارگر كارخانه فولاد بود و مادرش به صورت پاره وقت خانه ديگران را تميز مي كرد. پدر جد او آنجلو مسي از در سال 1883 از ايتاليا به آرژانتين مهاجرت كرده بود. مسي دو برادر بزرگتر به نام ماتياس و رودريگو و يك خواهر به نام ماريا سول دارد. مسي فوتبال را از سن 5 سالگي در تيمي محلي كه پدرش آنرا مربي گري مي كرد آغاز كرد.

مسی در میدان

در يك آزمايش پزشكي كه در سن يازده سالگي روي مسي انجام شد مشخص شد كه مشكل هورمون رشد دارد. تيم محلي ريور پليت به جذب مسي علاقه زيادي داشت اما توان پرداخت هزينه هاي درمان او را كه ماهيانه 900 دلار بود نداشت. كرلز روكسچ مدير ورزشي تيم فوتبال بارسلونا از استعدادهاي مسي آگاه شده بود و مي دانست كه او در كاتالونياي غربي فاميلي دارد و مي دانست مي تواند از مسي و پدرش براي سر سامان به تيم كمك بگيرد بنابراين بدون اينكه كاغذي در دست داشته باشد با آنها صحبت كرد و قرارداد خود را روي دستمال كاغذي نوشتند! بارسلونا متعهد مي شد كه هزينه هاي درماني مسي را پرداخت كند و از سوي ديگر هم مسي و پدرش بايد به اسپانيا و بارسلونا نقل مكان كنند.  مسي در اين شهر بود كه وارد آكادمي ورزشي جوانان شد.

در سال 1995 به مدرسه نيوولز در شهر محل اقامتش رفت. او عضو تيمي جواناني شد كه در چهار سال بعد فقط يك بار باخت او را در اين تيم ماشين مدل 87 مي ناميدند! (سال تولد او).

سبك بازي مسي

ليونل مسي با هموطن خود ديه گو مارادونا مقايسه مي شود، اين به دليل سبك بازي و قد و قامت مشابه آنهاست. مسي با اين قد نقطه ثقل پايين تري دارد كه به او اجازه مي دهد از بيشتر بازيكنان ديگر سريعتر تغيير مسير دهد و با اين سرعت تعادل خود را نيز حفظ كند، همچنين بهتر مي تواند از تكل هاي تيم مقابل فرار كند. پاهاي كوتاه و قدرتمندش به او اجازه مي دهد تا در شتاب گيري هاي ناگهاني برتر باشد و پاهاي سريع مسي به او كمك مي كند تا در سرعت هاي بالا كنترل مناسبي هنگام دريبل روي توپ داشته باشد. مدير برنامه هاي او پپ گارديولا در بارسلونا يك بار گفته بود: «مسي بازيكني است كه با توپ سريعتر از بدون توپ مي دود». او مانند مارادونا بازيكني است كه در بازي با پاي چپ هم تسلط بالايي دارد هر چند اكنون توانايي هاي خود را در اين زمينه افزايش داده است. گذشته از اينكه او در بازي با پاي چپ قوي است، معمولا فرار خود را با يك دريبل آغاز مي كند، در حاليكه با درون پاي خود كار مي كند تا كار را تمام كند يا پاس بدهد و به هم تيمي هايش كمك كند. ليونل مسي و كريستين رونالدو هميشه با هم مقايسه شده اند و مي توان هر دوي آنها را از بهترين بازيكنان تاريخ فوتبال دنيا دانست.

اسطوره فوتبال

به خاطر حركت هاي سريع و توانايي هاي تكنيكي، مسي معمولاً مسئوليت دريبل و فرار را به عهده مي گيرد تا گل بزند به خصوص در حمله هاي برنامه ريزي شده كه معمولاً از خط وسط زمين يا گوش راست شروع مي شود. همچنين او در زمين به عنوان بازيكني كه به خوبي كار خود را انجام مي دهد و در كار تيمي مشاركت خوبي دارد شناخته مي شود، همچنين به عنوان بازيكني خلاق شناخته مي شود به خصوص در بازي با بزرگاني چون ژاوي و اينيستا به عنوان همبازي به بهترين وجه نقش خود را در بارسلونا ايفا مي كند. همچنين براي ضربات آزاد و پنالتي ها كه به يك شوت زن با دقت بالا نياز هست قبول مسئوليت مي كند و به خوبي نقش خود را ايفا مي كند. در مقايسه با توانايي هاي بالاي او در دريبا مارادونا درباره ليونل مسي گفته است: « توپ به پاي او مي چسبد، من در اين حرفه بازيكنان بزرگي ديده ام، اما هيچگاه نديده ام كسي مانند او توپ را كنترل كند.» مارادونا عقيده دارد او بهترين بازيكن جهان در حال حاضر است. با اينكه او قد و قامت بلندي ندارد اما از نظر فيزيكي قدرتمند است و بالاتنه قوي اش به همراه قد كوتاه به او كمك مي كند در مقابل بازكن حريف به خوبي تعادل خود را حفط كند و كنترل مناسبي روي توپ داشته باشد و آنرا به خوبي حفظ كند.

تیم ملی آرژانتین و مسی

از نظر تاكتيكي مسي نقش يك مهاجم آزاد را دارد، يك آقاي گل قدرتمند، كه به عنوان تمام كننده با مهارت هايش، جاگيري مناسب و واكنش هاي سريع خود معروف شده است. او همچنين نقش خود را به عنوان يك بازي ساز به خوبي ايفا مي كند كه مي تواند موقعيت ها را به خوبي ببنيد و با دقت بالا پاس بدهد. ليونل مسي بازيكني با استعداد است كه هر جايي در خط حمله بازي كند مي تواند به خوبي در نوك حمله، يا كناره ها بازي كند. او حرفه خود را با بازي در جناح چپ به عنوان يك مهاجم سمت چپ یا بال چپ آغاز كرد اما بعد ها در بارسلونا به سمت راست يا بال راست منتقل شد اين تصميم مدير بارسلونا فرانك ريجكرد بود كه متوجه شده بود مسي مي تواند خط دفاعي تيم حريف را بشكند و تا ميانه جلو پيش بيايد و شوت هاي كات دار با پاي چپ بزند تا اينكه فقط دريبل بزند و به هم تيمي هايش پاس بدهد. او اخيرا بيشتر به عنوان يك مهاجم در موقعيت فالس 9 بازي مي كند. مسي هميشه مي خواسته كه در نوك حمله يا مهاجم تك بازي كند و اين همان چيزي است كه او مي خواهد هر چند يكي از شگرد هاي او اين است كه عقب مي كشد و مدافعان را هم با خود مي برد تا فضا را براي هم تيمي هايش باز كند. حركت هاي مسي فضا را براي بال هاي چپ و راست و ديگر مهاجمان تیمش باز مي كند يا اينكه براي خودش فضايي باز مي شود تا با مهارت بالاي كنترل و حفظ توپ از بين مدافعان فرار كرده و به سمت گل حمله کند و ركورد خود را در تعداد گل هاي زده بشكند يا حمله اي گروهي را آغاز نمايد. با تيم آرژانتين مسي هر جايی در خط حمله بازي مي كند. او به كمك خلاقيت بالايي كه دارد اكنون به عنوان حمله مياني كار مي كند و نقش بزرگتر و عميق تري در تيم خود دارد.

این محتوا اختصاصاً برای یاد بگیر دات کام تهیه شده است استفاده از آن با ذکر منبع همراه با لینک آن و نام نویسنده یا مترجم مجاز است
برچسب ها: -

صفحه بعد >>



نظر شما چیست؟

پرسش های خود را در بخش پرسش و پاسخ مطرح کنید

لطفا جای خالی را پر کنید







صفحه ما را در فیس بوک دنبال کنید صفحه ما را در توییتر دنبال کنید صفحه ما را در  اینستاگرام دنبال کنید صفحه ما را در لینکداین دنبال کنید