• ارسال کننده: سمیه مظفری
  • تاریخ انتشار: 2015 / 08 / 08

ورزش نکردن دوبرابر بیش تر از چاقی می تواند مرگبار باشد

یک مطالعه ی جدید می گوید تنها 20 دقیقه پیاده روی سریع در روز ممکن است خطر مرگ زود رس را کاهش دهد.

محققان همچنین دریافتند که میزان مرگ زودرس به خاطر کمبود ورزش که باعث ایجاد چاقی نیز می شود، دوبرابر شده است. این نتیجه ی تجزیه وتحلیل یک تیم بر روی 334000 مرد و زنی است که در اروپا مورد مطالعه قرار گرفتند تا ارتباط بین سرطان و رژیم غذایی مشخص گردد. در این مطالعه همچنین متغیرهایی همچون ورزش وBMI  نیز مورد اندازه گیری قرار گرفت. وقتی آنها اطلاعات را تجزیه و تحلیل کردند، دریافتند که در مقایسه با تعداد مرگ و میر مرتبط با چاقی، کمبود فعالیت فیزیکی دو برابر بیشتر باعث مرگ زود رس می شود و تنها افزایش کمی در فعالیت فیزیکی می تواند باعث ایجاد تغییر به خصوص در میان افراد بدون فعالیت شود.

بهترین زمان ورزش

نویسنده ی اصلیekelund  که متخصص طب ورزشی است به همراه همکارانش بر روی این موضوع در دانشگاه کمبریج تحقیق کرده و یافته های خود را در مجله ی آمریکایی تغذیه ی بالینی (Clinical Nutrition) به چاپ رساندند. پروفسور اکلوند می گوید این مطالعه یک پیام ساده دارد و آن این است که تنها مقدار کمی فعالیت فیزیکی در هر روز می تواند منافع مهمی برای سلامتی افراد داشته باشد. بیشترین تاثیر در میان افرادی بود که یا کلا فعالیت فیزیکی نداشتند و یا اگر هم فعالیتی داشتند بسیار اندک بود.

برای ارزیابی ارتباط بین کمبود ورزش و مرگ زودرس، تیم تحقیقاتی، اطلاعات مربوط به 334161 مرد و زن را در اروپا مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند. داده ها شامل اندازه گیری وزن، قد، سایز دور کمر و گزارشی که افراد در مورد فعالیت های فیزیکی خود می دادند می شد.

شرکت کنندگان برای 12 سال مورد آزمایش و بررسی قرارگرفتند و در طول این زمان 21438 نفر این افراد فوت کردند.

این گروه دریافت که کاهش شدیدی در مرگ زودرس افرادی که از فعالیت فیزیکی بهره می بردند ایجاد شده است. آنها  فعالیت فیزیکی که شامل فعالیت های تفریحی و فعالیت های کاری بود را اندازه گرفتند. ارتباط بین مرگ زود رس و فعالیت فیزیکی در میان تمام افرادی که اضافه وزن داشته و یا چاق بودند دیده شد. این مطالعه، 22.7 درصد افراد شرکت کننده را در بین گروه غیر فعال طبقه بندی می کرد زیرا آنها هیچ فعالیت فیزیکی را گزارش نکرده بودند. تجزیه و تحلیل ها نشان می داد که در طول ورزش تنها 90  تا 110 کالری در روز سوخته می شود که معادل 20 دقیقه پیاده روی سریع در روز است. این مقدار کافی بود تا افراد از گروه غیر فعال به گروهی که به طور متوسط فعالیت دارند انتقال داده شوند و خطر ابتلا به مرگ زودرس در آنها 16 تا 30 درصد نیز کاهش یافت. این تیم اشاره می کند در حالی که اثر ورزش در بین تعداد زیاد شرکت کنندگان با وزن نرمال عالی بود، تجزیه و تحلیل ها نشان داد ورزش برای افراد چاق و دارای اضافه وزن نیز مفید است.

محققان توصیه می کنند که ما باید بیشتر از 20 دقیقه در روز ورزش کنیم

پروفسور اکلوند اشاره می کند در حالی که 20 دقیقه پیاده روی سریع در روز می تواند تفاوت ایجاد کند، با این حال ما باید بیشتر ورزش کنیم زیرا فعالیت های فیزیکی  مزایای اثبات شده ی زیادی برای سلامتی داشته و باید یکی از مهم ترین بخش زندگی ما باشد. یکی دیگر از نویسندگان به نام نیک وارهام (Nick Wareham) می گوید: درست است که ما باید به تلاش های خود برای سلامت عمومی جامعه بکوشیم و مردم را به کاهش وزن ترغیب کنیم، ولی باید  به مردم کمک کنیم فعالیت های فیزیکی خود را نیز افزایش دهند. این کار راحت تر بوده و اثرات مهمی نیز بر سلامتی افراد خواهد داشت.

ترجمه: زهرا کامران ور

مطالب مرتبط:

 

این محتوا اختصاصاً برای یاد بگیر دات کام تهیه شده است استفاده از آن با ذکر منبع همراه با لینک آن و نام نویسنده یا مترجم مجاز است
برچسب ها:



 

در یاد بگیر دات کام مشترک شوید و آخرین مطالب را در ایمیل خود دریافت نمایید

نظر شما چیست؟

پرسش های خود را در بخش پرسش و پاسخ مطرح کنید

محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.




بستن تبلیغات

تبلیغات اینترنتی در یاد بگیر دات کام



صفحه ما را در فیس بوک دنبال کنید صفحه ما را در توییتر دنبال کنید صفحه ما را در  اینستاگرام دنبال کنید صفحه ما را در لینکداین دنبال کنید