• ارسال کننده: سمیه مظفری
  • تاریخ انتشار: 2018 / 04 / 21

حقایقی در مورد گربه ماهی، پرورش در آکواریوم و تغذیه

گربه ماهی ها بازماندگانی شگفت انگیز از نسل ماهیان هستند.

این ماهی ها قادر هستند در دمای کمی بالاتر از دمای انجماد و تا تقریبا 100 درجه فارنهایت زندگی و رشد کنند. این ماهی ها را می توان در تمام آب های ساحلی دنیا به غیر از انتاركنيكا قطب جنوب یافت.

گربه ماهی با وزن زیاد

این ماهی مهمترین ماهی پرورشی ایالات متحده ‌است.

در ادامه می توانید مطالب جالبی در مورد این ماهی ها خوانده، مطالبی همچون اینکه چطور می توانیم از این ماهی ها در اکواریوم خود داشته باشیم.

گربه ماهی ها کجا زندگی می کنند؟

گربه ماهی یا سگ ماهی از جمله گونه های بسیار متنوع باله شعاعیان هستند که این نام را به خاطر ریش های گربه مانندشان روی آنها گذاشته اند. این ریش ها در واقع به عنوان یک مکانیزم دفاعی برای ماهی عمل می کنند (همان کاری که پولک روی بدن دیگر ماهی ها انجام می دهد).

گربه ماهی ها قادرند در شرایط مختلفی زندگی کنند. برخی گونه ها در آب شور، برخی آب شیرین و برخی آب لب شور (آب لب شور یک اصطلاح برای آبی با درجه شوری حد واسط، بین درجه شوری نرمال آب دریا و درجه شوری نرمال آب شیرین) و برخی گربه ماهی ها آب راکد را ترجیح داده و برخی دیگر دوستدار رودخانه ها و امواج  پر تلاطم هستند، همه اینها به نوع و گونه گربه ماهی بستگی دارد.

برخی گونه های گربه ماهی شب زی بوده (طی روز می خوابند) در حالی که سایر گربه ماهی ها روزها فعال هستند.

گربه ماهی جویباری- دسته بندی برای نوعی از گربه ماهی ها که بیش از 45 گونه را در خود جای داده- ماهی هایی هستند که برای محصولات غذایی دریایی تجاری امریکا استفاده می شود.

برای این ماهی به اندازه تمام گونه های آن، نام های بومی وجود دارد. این ماهی ها در آمریکا به گربه گلی، بچه قورباغه، ماهی کله گنده، ماهی گاو سربزرگ، کوسه ماهی باریک سر، ملاقه زن، و فلاتی معروف بوده که البته اینها تنها تعداد اندکی از نام های این ماهی هستند.

با اینکه تقریبا 40 گونه گربه ماهی در شمال آمریکا پیدا می شود، تنها 6 گونه آن برای تولیدات تجاری پتانسل کافی داشته و پرورش داده می شوند. علاوه بر این، برخی گونه های خاص آن، ماهی های خوبی به عنوان حیوانات خانگی بوده و می شود آنها را در آکواریوم نگه داشت.

غذای گربه ماهی ها

اگرچه که زیستگاه گربه ماهی های بومی بشدت متغیر است، با این وجود، همه گربه ماهی ها عاشق غذا خوردن هستند و برخلاف باور عموم، همه این ماهی ها از کف دریا تغذیه نمی کنند. گربه ماهی ها جایی می روند که غذا آنجا باشد، مهم نیست آنجا بستر نا آرام رودخانه است و یا سطح آب.

گربه ماهی های وحشی، آداب غذا خوری مختلفی دارند، البته برخی از آنها لجن خوار باقی مانده و برخی ترجیح می دهند ماهی های بزرگ را بلعیده و برخی دیگر همه چیز می خورند. برخی گوشتخوار، برخی گیاه خوار، تعدادی همه چیز خوار و یا حتی برخی هم گوشتخوار و هم گیاه خوار هستند (میکرو ارگانیزم های موجود در گل و لای کف دریا را می خورند).

همچنان که گربه ماهی ها بزرگ می شوند، رژیم غذاییشان هم تغییر می کند،چنانچه که گربه ماهی های جوان از لارو و حشرات تغذیه کرده و گربه ماهی های بالغ، ماهی های دیگر، حلزون ها و تخم ماهی می خورند.

حتی تعداد معدودی از گونه های گربه ماهی تمایل به خوردن چوب و جلبک دریایی دارند، در حالی که اکثر گربه ماهی ها وابسته به انگل بوده و از خون، ماهی های دیگر، قورباغه ها، جونده ها و حتی پرندگان آبزی تغذیه می کنند.

گربه ماهی های آکواریومی کمی با گربه ماهی های وحشی فرق می کنند. آنها معمولا از لجن و خزه های داخل آکواریوم و دیگر مواد ارگانیک فاسد موجود در سطح آکواریوم تغذیه می کنند. این ماهی ها نیاز به غذای بیشتری داشته تا زنده بمانند و درست مثل دیگر حیوانات خانگی باید به تغذیه آنها توجه شود.

گربه ماهی ها تا چه اندازه بزرگ می شوند؟

به راحتی می توان گربه ماهی ها را در اندازه های مختلف و شکل های گوناگون پیدا کرد، که این خود برای آن دسته از دوستانی که قصد دارند دو یا تعداد بیشتری گربه ماهی در آکواریوم خود داشته باشند، خبر خوبی است.

بزرگ ترین گونه های گربه ماهی، گربه ماهی غول پیکر مکونگ، گربه ماهی اروپایی و گربه ماهی پاریبا هستند. از بزرگ ترین گربه ماهی هایی که تا کنون وزن آن ثبت شده گربه ماهی با وزنی بیشتر از 317 کیلوگرم بوده است در حالی که کوچک ترین گربه ماهی  ثبت شده تنها 1 سانتی متر طول دارد. اندازه گربه ماهی ها بستگی به گونه و محیط زندگی آنها دارد.

می توان گربه ماهی ها را در آکواریوم نگاه داشت؟

از بهترین ماهی ها برای آکواریوم، گربه ماهی ها هستند، چرا که محیط آکواریوم را تمیز نگه می دارند. چند گونه گربه ماهی هست که علاقه مندان، آنها را بیش از سارین ترجیح می دهند؛ برخی کوچکتر بوده (مثل گونه کوریدوراس) در حالی که سایر گربه ماهی ها رشد بیشتری داشته و بزرگ می شوند (گونه های پلاکوس و کوسه کلمبیایی که به آنها گربه ماهی جردن هم می گویند). و اغلب گونه هایی که می توان در آکواریوم نگه داشت، در گروه ماهیان رفتار خوبی داشته و با دیگر گونه های مهاجم ماهیان مثل ماهی بتا، نیز خوب کنار می آیند. نوع گربه ماهی که انتخاب می کنید بیشتر به اندازه آکواریوم شما و دیگر ماهی هایی که در آکواریوم نگه می دارید بستگی دارد.

از گربه ماهی ها بیشتر بدانید

در ادامه اطلاعات بیشتری در مورد این ماهیان دوست داشتنی برای شما قرار داده ایم.

  • گربه ماهی ها چیزی در حدود 100000 پرز چشایی دارند، و بدنشان به وسیله این پرزها پوشیده شده تا از خود در برابر مواد شیمیایی موجود در آب محافظت کرده و به تماس ها واکنش نشان دهند.
  • در برخی شهر هایی که فرهنگ های باستانی دارند، این ماهیان را در استخر های آبریز همگانی نگه می دارند، چرا که این کار را راهکاری طبیعی برای حذف کثافات کف آبریز می دانند.
  • گربه ماهی راه رونده آسیایی می تواند خود را بالا کشیده و با کمک باله های جلویی و دمش روی کف زمین راه برود. معمولا این نوع گربه ماهی صرفا برای رفتن به یک استخر و یا آبگیر جدید و در فواصل کوتاه راه می رود.

گربه ماهی راه رونده

  • باید دانست که گربه ماهی برای انسان بسیار سمی است. در موارد خطر این ماهی سم خود را از طریق سنبله هایش به دشمن منتقل می‌کند که بسیار سمی است. گاه این سم تا چند روز در روی بدن ماهی باقی می ماند. این سم حتی با پخته شدن ماهی هم از بین نمی رود و فرد را مسموم می‌کند.
  • این ماهی مهاجم نیست، افرادی توسط این موجود گزیده می‌شوند که هنگام شنا یا ماهیگیری روی آن پا می گذارند.
  • در اثر نیش گربه ماهی درد شدید و التهاب در اطراف محل گزیده شده ایجاد می‌شود که باید محل گزیده شده را در آب گرم و تمیز که گرمای آن قابل تحمل باشد، فرو برد و شستشو داد (مالش نداد) تا درد آن کاهش یابد. برداشتن نیش بوسیله انبرک و باز گذاشتن محل گزش و ضدعفونی کردن محل زخم توصیه می‌شود. پس از کمک‌های اولیه حتماً به پزشک مراجعه شود.
  • برخی گونه های گربه ماهی می توانند از طریق پوست نفس بکشند، و به همین علت، بیشتر گونه های گربه ماهی فاقد فلس بوده و پوستی نرم و لزج مانند دارند.
  • گربه ماهی ها از معدود ماهی هایی هستند که دارای اندامی به نام دستگاه وبریان یا وبری هستند که از آن استفاده می کنند تا زیر آب با یکدیگر ارتباط بر قرار کنند. این اندام حس شنوایی آنها را بهبود می بخشد. گربه ماهی ها همچنین زیر آب با مالیدن بخش هایی از بدنشان به هم صداهایی از خود تولید می کنند.

دستگاه وبریان، زنجیره متمایز از استخوان های کوچک است که به ماهی های Ostariophysi (کپور، کاراکین ها، مینوز ها، مکنده ها، لک ها، گربه ها و دیگران) شناخته شده است. دستگاه وبریان شامل چهار جفت استخوان است که اسکیزل نامیده می شود و از مهره ها بلافاصله بعد از جمجمه استخراج می شود. استخوان ها مثانه شنا و گوش داخلی را پیوند می دهند و موجب افزایش شنوایی می شوند و تغییرات فشار ایجاد شده توسط امواج صوتی ایجاد شده از طرف مثانه به گوش می دهند.

اندام وبریان گربه ماهی

به نقل از کتاب «وسائل الشیعه» آمده است: در روایات از امام صادق (ع) نقل شده است که «ماهی که پولک‌دار است را بخورید و حضرت علی (ع) نیز در بازار مردم را از خوردن و فروش ماهی های بدون پولک منع می کردند». گربه ماهی فاقد پولک است.

ترجمه: آتنا هوایی

 

این محتوا اختصاصاً برای یاد بگیر دات کام تهیه شده است استفاده از آن با ذکر منبع همراه با لینک آن و نام نویسنده یا مترجم مجاز است
برچسب ها:



نظر شما چیست؟

پرسش های خود را در بخش پرسش و پاسخ مطرح کنید

لطفا جای خالی را پر کنید







صفحه ما را در فیس بوک دنبال کنید صفحه ما را در توییتر دنبال کنید صفحه ما را در  اینستاگرام دنبال کنید صفحه ما را در لینکداین دنبال کنید