• ارسال کننده: علی یزدی مقدم
  • تاریخ انتشار: 2018 / 04 / 21

دسته بندی و کلاس انواع خودرو

در شکل زیر دسته بندی انواع خودرو را از نظر کارایی و مورد استفاده آن مشاهده می نمایید.

این طبقه بندی بر اساس ابعاد فیزیکی، کاربری، درجه لوکسی انجام می شود که در ادامه به برخی از این دسته بندی ها اشاره می کنیم

خودرو سایز متوسط اصطلاحی است تجاری مربوط به آمریکای شمالی و استرالیا و اشاره دارد به خودروهایی که فاصله بین دو محور آنها بین ۲٫۶۶ متر و ۲٫۸ متر می باشد. در کشور ما این کلاس به سدان معروف است در دهه ۱۹۷۰ ابعاد اینگونه خودروها دارای استاندارد سایز بزرگتری بود؛ ولی بعد از بحران انرژی در سال ۱۹۷۳ در آمریکا، تصمیم به پایین آوردن حجم موتور این قبیل خودروها و در نتیجه کوچکتر شدن ابعاد بدنه این خودروها شد. در اروپا این کلاس خودرو با عبارت D segment معرفی می‌کنند.

خودرو میکرو یا خودرو بسیار کوچک گونه‌ای از خودرو است که دارای کوچکترین ابعاد بدنه در میان کلاسهای استاندارد خودرو می‌باشد. تاریخچه پیدایش این گونه از خودروها به دهه ۱۹۴۰ باز می‌گردد. تعریف این خودرو در کشورهای مختلف تفاوتهایی دارد. این تفاوت‌ها برگرفته از معیارهای مختلف کلاس‌بندی خودروها در کشورهای مختلف است. معیارهایی همچون حجم موتور، ابعاد بدنه خودرو، تعداد چرخهای محرک، تعداد درها یا تعداد سرنشینها از این دسته هستند. مرسدس بنز اسمارت و خودروی ماتیز در این زمره قرار دارند. این کلاس در شهر هایی که ترافیک بالا دارند محبوبیت بالایی دارند و بخاطر پارک راحت و سادگی رانندگی شهری مورد توجه خانم ها هم قرار گرفته اند.

تصویر زیر آخرین دسته بندی خودرو را نشان می دهد که در ادامه باز هم چند دسته بندی دیگر را معرفی می کنیم:

برای مشاهده تصویر در اندازه واقعی روی آن کلیک کنید.

خودروی لوکس واژه‌ای است که برای نامیدن گروهی از اتومبیلها به کار می‌رود که اشرافیت و حد اعلای راحتی و مرغوبیت را برای فردی که سوار می‌شود فراهم می‌آورد. سطح عملکرد، میزان تجهیزات، راحتی، زیبایی و تکنولوژی‌های بکار رفته در این کلاس خودرو به حدی است که تنها قشرهای خاصی از جامعه قادر به خرید آنها هستند. برخی کمپانی ها مانند تویوتا و نیسان برای اینکه در این بازار بتوانند جایی برای خود باز کنند حتی نام کمپانی خود را از روی این خودرو ها حذف کرده اند. به عنوان مثال تویوتا در این کلاس خودروهای خود را با نام لکسوس معرفی می کند. یکی از قدیمی ترین و اصیل ترین ها در این بازار رولزرویس انگلیسی است.

خودرو با سقف جمع‌شونده یا کانورتیبل یا کابریو که معمولاً در ایران به آن خودروی کروکی گفته می‌شود خودرویی است که در کنار اینکه متعلق به یکی از کلاس‌های استاندارد خودرو است، سقف آن نیز امکان جمع شدن یا گسترده بودن را دارد. خودروهای زیادی از کلاس‌های گوناگون خودرو می‌توان یافت که در این دسته قرار می‌گیرند. به عنوان مثال، گونه دو در این خودرو را می‌توان خودرویی با امکان تغییر قابلیت از یک رودستر به خودرو کوپه و بالعکس دانست. سقف این خودروها به‌طور کلی از دوجنس پارچه و فلز ساخته می‌شوند. جنس پارچه بیشتر برای مناطقی بکار می‌رود که در مدارات دور از خط استوا قرار دارند، به این خاطر که این سقف در عین سبک‌تر و کم حجم تر بودن، مقاومت کمتری در مقابل تابش نور خورشید دارد. مرسدس بنز SLK و ولو C70 در این رده بندی قرار دارند

خودرو سوپر اسپورت به خودرویی اطلاق می‌شود که از نظر قابلیت‌های حرکتی، امکانات رفاهی و تجمل دارای بالاترین سطح فناوری و استانداردهای موجود می‌باشد که به تبع به نسبت از قیمت بسیار بالاتری نسبت به سایر کلاس‌های خودرو برخوردار است. تک تک اجزای بدنه این خودرو ها از قطعات فوق سبک ساخته شده اند و دارای قابلیت بالای مانور در جاده های پر پیچ خم هستند پایداری و شتاب بالا به کمک وزن کم و موتور پر قدرت از ویژگی های جذاب این خودرو هاست. همچنین این کلاس یکی از زیباترین بدنه های خودرو را به خود اختصاص می دهد و معمولا گرانترین خودروهای جهان در این رده قرار دارند. کمپانی هایی مانند فراری، بوگاتی، مازراتی، لامبورگینی و… چنین خودرو هایی می سازند.

سایمون کاول_ اتومبیل بوگاتی ویرون Bugatti Veyron

رودستر یا اسپایدر، گونه‌ای خودروی دودره است که سقف و پنجرهٔ اطراف ندارد. امروزه برخی رودسترها دارای پنجره و سقف جمع‌شدنی قابل انعطاف هستند. با این حال آنها نیز اسپایدر یا رودستر تلقی می‌شوند. رودسترهایی که دارای سقف جمع شدنی سخت هستند کوپه رودستر نامیده می‌گردند.

رنگ اتومبیلهای کم تقاضا با رنگ دوتنی

خودروی اسپرت اصطلاحی است که به خودروهای پر سرعت، کم ساخت و گاهی روباز گفته می‌شود. خودروهای معروفی مانند شورلت کوروت و پورشه 911 در این دسته بندی قرار می گیرند.

جری ساینفیلد _ اتومبیل پورشه 959 Porsche 959

 

این محتوا اختصاصاً برای یاد بگیر دات کام تهیه شده است استفاده از آن با ذکر منبع همراه با لینک آن و نام نویسنده یا مترجم مجاز است
برچسب ها:



نظر شما چیست؟

پرسش های خود را در بخش پرسش و پاسخ مطرح کنید

لطفا جای خالی را پر کنید







صفحه ما را در فیس بوک دنبال کنید صفحه ما را در توییتر دنبال کنید صفحه ما را در  اینستاگرام دنبال کنید صفحه ما را در لینکداین دنبال کنید