• ارسال کننده: سمیه مظفری
  • تاریخ انتشار: 2018 / 05 / 08

مراقبت از گياه فيكوس بنجامين – گیاهان آپارتمانی

نام های گیاه:

فیکوس بنجامین، انجيل، انجير مجنون

عدم مراقبت و رسیدگی صحیح به درخت فیکوس سبب می شود برگهای سبز درخشان گیاه بریزد. در واقع، برگ ریزان گیاه یک روش حفاظتی است که گیاهان آپارتمانی و درون منزل به شرایط نامساعد، این چنین واکنش نشان می دهند.

مراقبت از آفت گیاه فیکوس بنجامین

معرفی گیاه:

وابسته به خانواده توت سفید (موراسه)

جنس: فیکوس

اسم واریته: درخت فیکوس (فیکوس بنجامین)

بوته یا درخت همیشه سبز

مربوط به مناطق گرمسیری و حاره ای بویژه هند، چین، مالزی و استرالیا

برگهای براق سبز تیره، سبز روشن یا سفید کِرِمی

ارتفاع گیاه در منزل 200 تا 300 سانتی متر و به ندرت بلندتر

شکلهای برگ: تخم مرغی، تخم مرغی وارونه، بیضی نوک تیز با لبه های مجعد یا صاف

گلهای سفید کِرِمی مایل به زرد در تابستان

انجیرهای کروی، نارنجی با 2 تا 2.5 سانتی متر قطر

حداقل دما برای این گیاه: 15 درجه سانتی گراد

همه بخشهای گیاه سمی است!

بی تردید درخت فیکوس با زبان گیاهان به ما می گوید که حالش خوب نیست. گیاه محبوب خانه شما به شرایط نامساعد اطرافش با ریختن برگهای براق زیبایش واکنش نشان می دهد. این واکنش نیاز به عکس العمل فوری دارد.

همه بخشهای گیاه فیکوس سمی است. مصرف عمدی یا غیر ارادی سبب ظهور نشانه های مسمومیت انسان و حیوانات می شود که از جمله این نشانه ها، حالت تهوع، استفراغ و اسهال است.

عوامل احتمالی برگ ریزان فیکوس بنجامین

سه علت زیر دلایل اصلی آسیب و برگ ریزان فیکوس بنجامین است:

تغییر مکان و جابجایی گیاه از مهمترین علتهای برگ ریزان فیکوس بنجامین

تغییر ناگهانی گیاه به محل جدید از علل اصلی برگ ریزان است. در برخی موارد این جابجایی اجتناب ناپذیر است مثل نقل مکان به خانه جدید. در این مورد کمی صبور باشید. بعد از چند هفته درخت فیکوس به محل جدید خود سازگار می شود و برگ های ریخته را مجددا جایگزین می کند. در جابجایی به محل جدید پیشنهاد می شود شرایط دما و نور برای گیاه مساعد باشد.

گیاه در محل آفتابی روشن با نور ملایم خورشید در صبح قرار گیرد.

برگها بایستی رنگارنگ و شاداب باشد.

ضروری است که هنگام آفتاب داغ نیمروز، روی گیاه را سایه بان بکشید.

در طول سال دمای بالای 15 درجه سانتی گراد را می پسندد.

فیکوس از اینکه در ایوان یا تراس منزل باشد مشکلی ندارد، چرا که به تدریج با شرایط نور آفتاب مستقیم سازگار می شود. به علاوه، برگ این گیاه نباید در معرض آب سرد قرار گیرد.

جریان هوا می تواند سبب برگ ریزان فیکوس بنجامین شود

بر طبق نظر کارشناسان، جریان هوای گرم یا سرد دومین علت برگ ریزان گیاه است. اگر درخت فیکوس در کنار پنجره قرار دارد، پنجره در زمستان نباید باز شود حتی برای ورود هوای تازه به خانه، چرا که حتی چند دقیقه هوای سرد تعادل ساختمانی گیاه را بر هم می زند و گیاه با یک اقدام پیشگیرانه، برگهای خوش رنگ خود را می ریزد.

در مجاروت یک رادیاتور فعال، درخت فیکوس با ریزش برگهایش واکنش نشان می دهد. هوای پیوسته گرم و خشک، گیاه را از دوره خشکی می ترساند. چنانچه رطوبت را کاهش دهید، برگهای سبز براق گیاه می افتند.

سردی خاک علت ریزش برگهای فیکوس است

از میان مهمترین علتهای برگ ریزان فیکوس، خاک سرد سومین علت است. اگر سرما از زیر به ریشه گیاه نفوذ کند، گیاهان جنگل بارانی نمی توانند این سختی را تحمل کنند. بنابراین از قرار دادن گیاه در خاک سنگلاخی سرد اجتناب کنید.

گلدان از همان ابتدا در لایه محافظی از چوب یا هر ماده دیگری عایق شود تا از صدمات به طور موثری محفوظ بماند. به علاوه، برای آبیاری همیشه از آب گرم استفاده کنید و به هیچ وجه آب سرد به ریشه گیاه نرسد تا بنجامین فیکوس دلیلی برای برگ ریزان نداشته باشد.

آبدهی فیکوس بنجامین

آبدهی فیکوس بنجامین در حد متوسط است. بستر خیلی مرطوب به همان اندازه خشکی، به ریشه گیاه آسیب می زند و هر دو سبب برگ ریزان فیکوس می شود.

تا زمانی که عمق 2 تا 3 سانتی از خاک خشک نشده به گیاه آب ندهید.

در دمای اتاق آب بدون آهک را به گیاه دهید تا زیر گلدانی پر از آب شود

بعد از 20 دقیقه زیر گلدانی را خالی کنید یا داخل آن را پر از سنگریزه کنید

درخت فیکوس بار دیگر زمانی آبیاری می شود که بستر خاک کاملا خشک باشد. بستگی به فصل و اندازه گلدان دارد و اینکه چه مدت گذشته است.

رطوبت لازم برای فیکوس بنجامین

برای درخت فیکوس در خانه، رطوبت بایستی بین 50 تا 70 درصد در محیط اطراف گیاه باشد. در شرایط بدتر، تحت تاثیر خشکی هوا، گیاه سبز، بخشهای زیادی از برگهایش را از دست می دهد، اما هوای خشک بازدهی را کاهش می دهد. بنابراین تنها کافی نیست که گیاه را از نزدیکی یک رادیاتور فعال دور کنید.

در صورت امکان شرایط هوای مرطوب مناطق حاره ای را برای فیکوس بنجامین فراهم کنید:

دستگاه بخور یا رطوبت ساز قرار دهید.

زیر گلدانی را با سنگریزه و آب پر کنید.

در زمستان، کاسه آبی روی رادیاتور یا بخاری قرار دهید.

هر چند روز برگهای بنجامین فیکوس را با آب بدون املاح اسپری کنید.

در واقع مکانی شبیه حمام روشن و نورگیر برای فیکوس فراهم کنید.

کوددهی فیکوس بنجامین

در مرحله رشد، درخت فیکوس را هر دو هفته با کود مایع مخصوص گیاهان سبز کوددهی کنید. از کوددهی بیش از حد خودداری کنید. از مهر تا بهمن ماه کوددهی به میزان هر 6 هفته یکبار کاهش می یابد.

به یاد داشته باشید که به خاک خشک کود ندهید. چون نمک موجود در آن می تواند سبب سوزاندن ریشه شود در نتیجه گیاه این روش ناصحیح را با ریزش برگهایش تحمل می کند. قبل و بعد از کوددهی، گیاه را با آبی که هم دمای اتاق است آبدهی کنید.

از مهر تا بهمن، فیکوس به شرایط کاهش نور و دما عادت می کند. بنابراین رشد ملایم گیاه در این زمان متوقف می شود. بر این اساس آب و کوددهی بایستی کاهش یابد.

کود دادن به آفت گیاه فیکوس بنجامین

مراقبت از فیکوس در زمستان

آبدهی و غوطه وری در زمستان بسیار کمتر از تابستان باشد.

از مهر تا بهمن کوددهی هر 6 هفته یکبار انجام شود.

فیکوس را از جریان هوا و خاک سرد محافظت کنید.

دما کمتر از 15 درجه سانتیگراد نشود.

اگر در طول زمستان خورشید برای مدت طولانی حضور ندارد، قابل توجه است که فقدان نور منجر به ریزش برگها می شود. برای جلوگیری از این اتفاق یک منبع نور مصنوعی برای گیاه قرار دهید.

هرس کردن فیکوس بنجامین

برنامه هرس سالیانه جزو مراقبت های فیکوس نیست چون هر رشد این درخت زیبا و لذت بخش است ولی اگر در مناطق گرمسیری این درخت زودتر و بیشتر از حد رشد کرد می توانید شاخه های بلند را در فصل بهار هرس کنید.

اگر در فواصل کوتاه از گره های برگ با یک قیچی هرس کنید سبب رشد انبوه گیاه می شوید. بهتر است هر برگ یا شاخه خشکیده به سرعت جدا شود.

لطفا سمی بودن شیره گیاه را به یاد داشته باشید به ویژه زمان هرس کردن. دستکش بپوشید و شاخه های هرس شده را در سطل کود و کمپوست و حتی در سطل زباله خانه نیندازید.

هر سه تا چهار سال در شرایط نرمال بنجامین فیکوس، به طور کامل ریشه می دهد. احتمالا ریشه تحت فشار به هم تنیده می شود. برای جابجایی فیکوس از یک گلدان به دیگری، برگها تا حدی می ریزند.

هرس کردن آفت گیاه فیکوس بنجامین

انتقال گیاه به گلدان جدید

برای جابجایی گلدان فیکوس بعد از چند سال نیاز است تا از ترکیب ارگانیک و غیر ارگانیک برای تعادل خاک استفاده کنید تا بتواند پایداری و تهویه ریشه را به خوبی انجام دهد. از خاک با تنها کود گیاهی خودداری کنید چون این خاکها سریع متراکم می شوند و جذب آب و مواد توسط ریشه کاهش می یابد.

بهترین خاک برای فیکوس کمپوست است.

قطر دهانه گلدان جدید بایستی حداکثر 5 تا 6 سانتی متر بزرگتر از گلدان قبلی باشد. اگر گلدان خیلی بزرگی انتخاب می کنید، برای درخت فیکوس بهتر است چون سریعتر می تواند در گلدان بزرگتر ریشه دوانی کند. سرعت پایین رشد جوانه زنی و برگ زایی باز هم کاهش می یابد. به علاوه سوراخ هایی در ته گلدان بایستی وجود داشته باشد تا زهکشی آب اضافی به راحتی صورت گیرد.

بهترین زمان برای جابجایی از یک گلدان به دیگری، نزدیک فصل بهار در اواخر بهمن یا اسفند است، از آنجایی که فیکوس چندین سال در یک گلدان بوده مطمئنا با تغییر گلدان مقاومت می کند، باکمک چاقویی نوک تیز، ریشه ها را از لبه های گلدان جدا کنید، گیاه را به یک طرف دیواره گلدان تکیه دهید و به کمک ابزاری مثل قاشق، گیاه را به گلدان جدید هدایت کنید.

در ته گلدان جدید باید سوراخ هایی برای زهکشی قرار داده شود، مخلوط سنگریزه، کود و خاک برگ بریزید. این لایه مخلوط خاک را تا نصف گلدان بریزید. سپس فیکوس را در خاک تازه قرار داده و با کمک فشار دادن خاک اطراف، گیاه را ثابت کنید. بقیه گلدان را از خاک پر کنید. در پایان با آب گرم گلدان را آب دهید. برای دادن کود مایع به گیاه حداقل 8 هفته صبر کنید.

تعویض گلدان آفت گیاه فیکوس بنجامین

تکثیر فیکوس بنجامین

اگر گیاه فیکوس بنجامین شما به علت آبدهی زیاد، یا کوددهی بیش از حد، برگهایش ریخت، تلاش شما برای حفظ گیاه بی نتیجه مانده و فقط یک راه و آن هم تکثیر گیاه باقی می ماند. تکثیر گیاه با بریدن بخش خاصی از گیاه که هنوز امید زنده بودن در آن است، انجام می شود.

می توانید با كاشت قلمه هايي كه ميان گره كوتاه دارند و حداقل واجد يك برگ هستند به تكثير گياه فيكوس بنجامين بپردازيد. در مرحله میانی زندگی گیاه، چندین ساقه به ارتفاع 10 تا 15 سانتی متر از گیاه را بِبُرید.

برگهای این قسمت را جدا کنید و فقط یک جفت برگ در بالای ساقه باقی گذارید.

دو سوم کود مرطوب را به گلدان اضافه کنید.

یک کیسه پلاستیکی روی آن قرار دهید یا در محل مخصوص تکثیر کننده گیاه، پروپاگیتور، قرار دهید.

گیاه تکثیر شده را در اتاق گرمی کنار پنجره ای که نیمه سایه است قرار دهید و خاک را کمی مرطوب نگه دارید. تهویه روزانه از تشکیل قارچ انگلی گیاهان جلوگیری می کند. ظهور برگهای تازه که نشان از ریشه زایی درون خاک دارد، همان چیزی که از نتیجه تکثیر گیاه خود انتظار دارید.

در این مرحله پوشش پلاستیکی روی گیاه را بردارید یا گلدان کوچک خود را می توانید به فضای سبز خارج از منزل ببرید. به علت رشد آهسته درخت فیکوس، این فرایند چندین هفته یا ماهها طول می کشد.

آفت فیکوس بنجامین

زمانی که فیکوس بنجامین دچار آفت می شود، شیره گیاه توسط آفت مکیده می شود، گیاه برای مقابله با این شرایط، برگهایش می ریزد. گیاه از برگها مواد مغذی باقیمانده را می ستاند و برگ ها زرد می شوند.

آفت گیاه فیکوس بنجامین

در این نمونه، حشرات کوچکی را روی گیاه می بینید، اگر توانستید این حشرات را شناسایی کنید، الکل درصد بالا در مراحل اولیه آلودگی، می تواند در کمترین زمان این مشکل را حل کند. گلوله کوچکی از پنبه را در الکل غوطه ور کنید و چندین بار روی حشرات بچکانید.

الکل پوشش حفاظتی حشرات را می شکند و آنها را از بین می برد. اگر هجوم حشرات زیاد و گسترده است، فروشندگان سم های گیاهی، حشره کشهایی را به شما پیشنهاد می دهند که مانند یک میله یا چوب هستند و باید در خاک فرو برید. روش مصرف این حشره کشها را از فروشنده جویا شوید.

ترجمه: سمیه مظفری

این محتوا اختصاصاً برای یاد بگیر دات کام تهیه شده است استفاده از آن با ذکر منبع همراه با لینک آن و نام نویسنده یا مترجم مجاز است
برچسب ها: - - - - -



نظر شما چیست؟

پرسش های خود را در بخش پرسش و پاسخ مطرح کنید

لطفا جای خالی را پر کنید







صفحه ما را در فیس بوک دنبال کنید صفحه ما را در توییتر دنبال کنید صفحه ما را در  اینستاگرام دنبال کنید صفحه ما را در لینکداین دنبال کنید