• ارسال کننده: سمیه مظفری
  • تاریخ انتشار: 2015 / 08 / 16

باورها و حقایقی در مورد خواب

حقایق زیادی در مورد خواب وجود دارد که آنها را به صورت مکرر می شنویم و یا ممکن است آن را تجربه کرده باشیم. بنیاد ملی خواب لیستی در مورد باورهای رایج و غلط خواب دارد که در زیر می بینید:

خواب زیاد علل و راه حل

  • خرو پف کردن یک مشکل رایج به خصوص در میان مردان است ولی مضر نیست: این یکی از باورهای غلطی است که در میان مردم بسیار شایع است.

اگرچه خرو پف کردن ممکن است برای بیشتر افراد بی خطر باشد، ولی می تواند نشانه ی یک ناهنجاری خواب به نام آینه نیز باشد. به خصوص اگر این بی خوابی روزانه باشد. مشخصات آپنه خواب توقف در تنفس است که از ورود و خروج هوا از مجاری هوایی جلوگیری می کند. افرادی که از آپنه خواب رنج می برند به طور مکرر نفس نفس زنان از خواب بیدار می شوند. توقف در تنفس باعث کاهش سطح اکسیژن خون می شود و می تواند به قلب و سیستم  قلبی عروقی فشار آورده و خطر ابتلا به بیماری های قلبی –عروقی را افزایش دهد.

خروپف کردن به صورت مکرر و منظم، به طور مستقیم با فشار خون بالا همراه است. چاقی و داشتن گردنی بزرگ  نیز می تواند باعث خر و پف کردن شود. آینه خواب را می توان درمان کرد. مردان و زنانی که با صدای بلند خر و پف می کنند به خصوص زمانی که توقف در تنفس مشاهده شود باید به پزشک متخصص مراجعه کنند.

  • متخصصان خواب می گویند بیشتر بزرگسالان، روزانه به 7 تا 9 ساعت خواب نیاز دارند تا عملکرد مطلوب، بهداشت و ایمنی داشته باشند. وقتی خواب کافی نداشته باشیم، بدهی های خوابی خواهیم داشت که پرداخت آنها بسیار سخت خواهد بود. در نتیجه محرومیت از خواب با مشکلاتی همچون چاقی، فشار خون بالا، رفتار بد و منفی، کاهش خلاقیت و بهره وری و مسائل  ایمنی در خانه، شغل و جاده مرتبط است.
  • روشن کردن رادیو، باز کردن پنجره و روشن کردن کولر راه های موثری در بیدار ماندن در هنگام رانندگی است: البته این کارها برای افرادی که احساس خواب آلودگی دارند ممکن است خطرناک باشد. اگر هنگام رانندگی احساس خواب آلودگی می کنید بهترین کار این است که ماشین را در جای امن نگه دارید و برای 15 تا 45 دقیقه کمی چرت بزنید. نوشیدنی های کافئین دار برای مدت کوتاه و در هنگام خستگی می تواند به شما کمک کند. اگرچه 30 دقیقه طول می کشد تا اثر این نوشیدنی ها را احساس کنید. بهترین پیشگری برای خواب آلودگی در حین رانندگی این است که شب قبل از سفر خوب بخوابید.
  • نوجوانانی که در کلاس می خوابند عادت های بدی دارند و تنبل هستند: طبق گفته ی متخصصان خواب، نوجوانان به طور معمول  به 8 تا 10 ساعت خواب  شبانه نیاز دارند. بیشتر کلاس ها صبح زود شروع می شود و این زمانی است که بدن نوجوان به خواب نیاز دارد. در نتیجه، بیشتر نوجوانان به صورت خواب آلوده سر کلاس حاضر می شوند در حالی که خود تقصیری ندارند.
  • بی خوابی به علت مشکل به خواب رفتن است: مشکل در خوابیدن یکی از 4 نشانه ی مرتبط با بی خوابی است نشانه های دیگر بی خوابی عبارتند از: زود بیدار شدن از خواب، بیدار شدن های مکرر، بیدار شدن از خواب در حالی که احساس سرزندگی و شادابی وجود نداشته باشد. بی خوابی می تواند نشانه ای از یک اختلال خواب یا دیگر مشکل پزشکی یا روانی بوده و اغلب قابل درمان است. طبق نظر سنجی بنیاد ملی خواب در آمریکا، 58 درصد بزرگسالان در این کشور حداقل یکی از نشانه های بی خوابی را داشتند. وقتی نشانه های بی خوابی بیشتر از چند بار در هفته رخ دهد و عملکرد روزانه ی فرد را تحت تاثیر قرار دهد باید با یک پزشک متخصص مشورت شود.

باورها و حقایقی از خواب

  • خواب روزانه معمولا به این معنی است که فرد خواب شبانه ی کافی ندارد: خواب روزانه ی زیاد، در شرایطی است که فرد احساس خواب آلودگی و کسلی دارد. این حالت زمانی که فرد مقدار خواب کافی در شب داشته باشد نیز می تواند رخ دهد. در این شرایط ممکن است یک بیماری یا اختلال خواب مانند آپنه خواب وجود داشته باشد. این مشکلات اغلب قابل درمان است. خواب آلودگی در طول روز می تواند خطرناک باشد و فرد را در معرض رانندگی با خواب آلودگی، آسیب و بیماری قرار می دهد و می تواند توانایی های ذهنی، احساسات، و عملکرد را مختل کنند.
  • مشکلات سلامتی مانند چاقی، دیابت، پرفشاری خون و افسردگی به مقدار و کیفیت خواب بستگی ندارد: مطالعات نشان می دهد که رابطه ای بین مقدار و کیفیت خواب و مشکلات سلامتی وجود دارد. به عنوان مثال خواب ناکافی در ترشح هورمون رشد که به چاقی مرتبط است تاثیر می گذارد. وقتی ترشح هورمون کاهش می یابد، شانس چاقی افزایش پیدا می کند. فشار خون معمولا در طول چرخه ی خواب کاهش می یابد بنابراین قطع غیر طبیعی خواب می تواند  اثر نامطلوبی در این کاهش طبیعی فشار خون ایجاد کند. این موضوع باعث ایجاد پرفشاری و مشکلات قلبی –عروقی می شود. تحقیقات نشان می دهد که خواب ناکافی باعث ایجاد اختلال در استفاده از انسولین شده و می تواند منجر به دیابت شود. تحقیقات زیادی رابطه ی بین خواب ناکافی و مشکلات سلامتی را نشان داده است.
  • هر چقدر سن افزایش می یابد مقدار نیاز به خواب کاهش پیدا می کند: متخصصان به طور متوسط 7 تا 9 ساعت خواب برای افراد میانسال پیشنهاد می کنند. در حالی که الگوی خواب با افزایش سن تغییر می کند، نیاز به خواب تغییر نمی کند.
  •  در طول خواب مغز استراحت می کند: بدن در طول خواب استراحت می کند ولی مغز به فعالیت خود ادامه داده و بیشتر عملکردهایی مانند تنفس را کنترل می کند.
  •  وقتی نیمه شب از خواب بیدار می شوید، بهتر است دراز بکشید و شروع به شمردن کنید و سریع به خواب بروید: این نیز یکی از باورهای غلط در میان مردم است. بیدار شدن در نیمه شب و مشکل در به خواب رفتن یکی از نشانه های بی خوابی است. تصاویر و یا افکار آرامش بخش، بیشتر از شمارش به القاء خواب کمک می کند.

هر تکنیکی که استفاده  شود، بیشتر متخصصان معتقدند اگر به خواب رفتن بیشتر از 15 تا 20 دقیقه طول بکشد باید از رختخواب خارج شوید به اتاق دیگری بروید و در یک فعالیت آرامش بخش مانند گوش دادن به موسیقی یا به خواندن مشغول شوید. و هنگامی که احساس خواب آلودگی  داشتید به رختخواب برگردید.

ترجمه: زهرا کامران ور

مطالب مرتبط:

 

این محتوا اختصاصاً برای یاد بگیر دات کام تهیه شده است استفاده از آن با ذکر منبع همراه با لینک آن و نام نویسنده یا مترجم مجاز است
برچسب ها: -



  1. ممنون.

  2. ممنون

نظر شما چیست؟

پرسش های خود را در بخش پرسش و پاسخ مطرح کنید

لطفا جای خالی را پر کنید







صفحه ما را در فیس بوک دنبال کنید صفحه ما را در توییتر دنبال کنید صفحه ما را در  اینستاگرام دنبال کنید صفحه ما را در لینکداین دنبال کنید