• ارسال کننده: سمیه مظفری
  • تاریخ انتشار: 2015 / 08 / 17

بیماری تیروئید در دوران بارداری

کم کاری و یا پر کاری تیروئید یکی از شایع ترین بیماری های تیروئید در دوران بارداری است و باید درمان یا کنترل شود. تیروئید عضوی از بدن است که در جلوی گردن شما قرار داد و هورمون هایی را آزاد می کند که متابولیسم بدن (نوع مصرف انرژی بدن)، سیستم قلبی و عصبی، وزن، دمای بدن و فرآیندهای مختلف دیگری را تنظیم می کنند.

تیروئید در بارداری

در طول بارداری، اگر از قبل پر کاری و یا کم کاری تیروئید داشته باشید ممکن است درمان های پزشکی برای کنترل این بیماری در دوران بارداری به خصوص در ماه های اول نیاز باشد. در ماه های اول بارداری ممکن است نشانه هایی شبیه پرکاری ایجاد شود. اگر تپش قلب، کاهش وزن و استفراغ های مکرر را تجربه کردید باید با پزشک خود مشورت کنید.  بیماری تیروئید درمان نشده در دوران بارداری، ممکن است باعث تولد نارس نوزاد، افزایش شدید فشار خون، سقط جنین و وزن کم هنگام تولد در میان سایر مشکلات شود. اگر سابقه ی بیماری تیروئید را دارید باید این موضوع را به پزشک خود اطلاع دهید تا شما را تحت نظر قرار دهند.

علایم پر کاری و کم کاری تیروئید در دوران بارداری
پر کاری تیروئید

علایم پر کاری در دوران بارداری ممکن است شبیه حاملگی طبیعی باشد. این علایم شامل افزایش ضربان قلب، حساسیت به دمای گرم وخستگی است. سایر نشانه های پر کاری شامل موارد زیر است:

  • ضربان قلب نامنظم
  • عصبی بودن
  • حالت تهوع و یا استفراغ شدید
  • مشکل خواب
  • از دست دادن وزن و یا افزایش کم وزن طبیعی برای بارداری نرمال
  • لرزش خفیف
 کم کاری تیروئید:

نشانه ها و علایم کم کاری مانند خستگی شدید و افزایش وزن، ممکن است به آسانی با علائم طبیعی بارداری اشتباه گرفته شود. سایر نشانه ها عبارتند از:

  • یبوست
  • مشکل در تمرکز و یا مشکل حافظه
  • حساسیت به دمای سرد
  • گرفتگی عضلات
علل بیماری تیروئید در دوران بارداری

شایع ترین علت پرکاری تیروئید مادر در دوران بارداری بیماری اختلال خود ایمنی است. در این اختلال، بدن یک آنتی بادی (پروتئین تولید شده توسط بدن وقتی که ویروس و یا باکتری حمله می کند) به نام ایمونوگلوبولین تحریک کننده تیروئید می سازد که باعث می شود تیروئید مقدار زیادی هورمون تیروئید بسازد. شایع ترین علت کم کاری تیروئید اختلال خود ایمنی به نام تیروئیدیت هاشیموتو Hashimoto’s thyroiditis است. در این شرایط، بدن به اشتباه به سلول های غدد تیروئید حمله کرده و باعث می شود تیروئید سلول و آنزیم  کافی برای ساختن هورمون تیروئید نداشته باشد.

تشخیص بیماری تیروئید در دوران بارداری

پر کاری و کم کاری تیروئید در دوران بارداری براساس علایم و نشانه ها، معاینه ی فیزیکی و آزمایش خون برای اندازه گیری سطح هورمون تحریک کننده ی تیروئید (TSH) و هورمون های تیروئیدیT4  تشخیص داده می شود.

درمان بیماری تیروئید در دوران بارداری

برای درمان زنانی که بیماری پر کاری تیروئید دارند معمولا از یک داروی  ضد تیروئید که با تولید هورمون تیروئید تداخل ایجاد می کند استفاده می شود. این دارو معمولا پروپیل تیوراسیل و یا PTU برای ماه های اول بارداری و اگر نیاز باشد می توان از متی مازول در ماه های بعد استفاده کرد.

در موارد نادر در زنانی که به این درمان ها پاسخ نمی دهند و یا عوارض جانبی در آنها مشاهده شود، از جراحی برای برداشتن قسمتی از تیروئید ممکن است استفاده شود. پر کاری تیروئید، ممکن است بعد از سه ماه بعد از زایمان بدتر شود و پزشک دوز و مقدار دارو را افزایش می دهد.

کم کاری تیروئید، با یک هورمون مصنوعی به نام لووتیروکسین که شبیه هورمونT4  ساخته شده توسط غده ی تیروئید است، درمان و کنترل می شود. اگر کم کاری تیروئید دارید و از داروی لووتیروکسین استفاده می کنید، باید به محض اطلاع از بارداری، پزشک خود را در جریان این بیماری قرار دهید. از آنجایی که آهن و کلسیم موجود در ویتامین های دوران بارداری ممکن است جذب هورمون های تیروئیدی را مسدود کند، شما باید ویتامین های دوران بارداری را 3 تا 4 ساعت بعد از مصرف این دارو مصرف کنید.

ترجمه: زهرا کامران ور

مطالب مرتبط:

 

این محتوا اختصاصاً برای یاد بگیر دات کام تهیه شده است استفاده از آن با ذکر منبع همراه با لینک آن و نام نویسنده یا مترجم مجاز است
برچسب ها: - -



 

در یاد بگیر دات کام مشترک شوید و آخرین مطالب را در ایمیل خود دریافت نمایید

نظر شما چیست؟

پرسش های خود را در بخش پرسش و پاسخ مطرح کنید

محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.




بستن تبلیغات

تبلیغات اینترنتی در یاد بگیر دات کام



صفحه ما را در فیس بوک دنبال کنید صفحه ما را در توییتر دنبال کنید صفحه ما را در  اینستاگرام دنبال کنید صفحه ما را در لینکداین دنبال کنید