• ارسال کننده: سمیه مظفری
  • تاریخ انتشار: 2018 / 05 / 14

اهمیت تغذیه در درمان سرطان، بی اشتهایی و سوء تغذیه

در این مقاله عناوین زیر مطرح و بحث می شوند:
  • تغذیه خوب برای بیماران سرطانی مهم است.
  • عادتهای سالم خوردن در حین و بعد از درمان سرطان مهم است.
  • حضور یک متخصص تغذیه در تیم پزشکی فرد سرطانی لازم است.
  • سرطان و درمانهای سرطان سبب عوارض جانبی شود که بر روی تغذیه فرد تاثیر دارد.
  • سرطان و درمان های سرطان می تواند سبب سوء تغذیه شود.
  • بی اشتهایی و سوء هاضمه شایع است که سبب سوء تغذیه در بیماران سرطانی می شود.
  • شیرین کننده های مصنوعی چیست؟
  • آیا رابطه ای بین شیرین کننده های مصنوعی و سرطان وجود دارد؟
  • حرف آخر
اهمیت تغذیه در سرطان
تغذیه خوب برای بیماران سرطانی مهم است.

خوردن غذا برای رشد، حفظ سلامتی بدن و جایگزینی بافتهای جدید مهم است. تغذیه خوب برای تندرستی مهم است. خوردن انواع صحیح غذاها، قبل، در حین و بعد از درمان سرطان به بیمار کمک می کند تا احساس بهتری داشته باشد و قوی تر بماند.

یک رژیم غذایی سالم شامل خوردن و نوشیدن مقدار کافی از غذاها و مایعاتی است که بتوانند ویتامین ها، مواد معدنی، پروتئین، کربوهیدراتها، چربی و آب مورد نیاز بدن را تامین کنند.

عادت های سالم خوردن در حین و بعد از درمان سرطان مهم هستند.

درمان غذایی کمک می کند وزن بیمار متعادل بماند، زور و قوت او باقی بماند، بافت بدن را سالم نگه می دارد و عوارض جانبی را حین و بعد از درمان کاهش می دهد.

حضور یک متخصص تغذیه در تیم پزشکی فرد سرطانی لازم است.

بیماران سرطانی برای درمان و ترمیم و جبران بافتها نیاز به راهنمایی یک متخصص تغذیه دارند. متخصص با بیمار، خانواده اش و باقی تیم درمانی اش ارتباط دارد تا تغذیه بیمار را مدیریت کند.

سرطان و درمانهای سرطان سبب عوارض جانبی شود که بر روی تغذیه فرد تاثیر دارد.

برای بسیاری بیماران، درمانها روی تغذیه بیمار اثر می گذارد. این درمانها شامل:

درمان دارویی و شیمی درمانی

هورمون درمانی

پرتو درمانی

جراحی

ایمن درمانی

برداشتن سلولهای سرطانی

زمانی که سر، گردن، مری، معده، روده ها، لوزالمعده یا کبد تحت درمان سرطان هستند، مشکلاتی به وجود می آید که بیمار به سختی می تواند مواد مغذی کافی برای حفظ سلامتی اش بخورد.

سرطان و درمانهای سرطان می تواند سبب سوء تغذیه شود.

سرطان و درمانهایش روی مزه، بو، اشتها و توانایی خوردن مقدار کافی غذا یا جذب مواد مغذی از غذا تاثیر می گذارد. این عوامل می توانند سبب سوء تغذیه و کمبود مواد مغذی کلیدی شوند. سوء مصرف الکل و چاقی خطر سوء تغذیه را افزایش می دهد.

سوء تغذیه سبب می شود بیمار، ضعیف، خسته و ناتوان برای مقابله با عفونت شود یا نتواند درمان سرطان را به پایان رساند. اگر سرطان رشد کند یا پخش شود، سوء تغذیه این شرایط را وخیم تر می کند.

خوردن مقدار مناسبی از پروتئین و کالری برای بهبودی، مبارزه با عفونت و داشتن انرژی کافی، مهم است.

غذاهایی مفید در مبارزه با سرطان
بی اشتهایی و سوء هاضمه شایع است که سبب سوء تغذیه در بیماران سرطانی می شود.

بی اشتهایی از دست دادن اشتها یا میل به خوردن غذاست که نشانه شایعی در بیماران سرطانی است. اگر سرطان رشد کند یا پخش شود بی اشتهایی زود یا دیر اتفاق می افتد. برخی بیماران زمان تشخیص سرطان، بی اشتها هستند، اما بیشتر آنها در هنگام پیشرفت بیماری، بی اشتها می شوند.

سوء هاضمه شرایطی است که با ضعف، کاهش وزن و از دست دادن ماهیچه و چربی بدن همراه است. در بیمارانی که تومور دارند، بر خوردن و گوارش آنها اثر می گذارد. گاهی بیمار سرطانی خوب می خورد ولی به خاطر رشد تومور، چربی و ماهیچه ذخیره نمی کند.

برخی تومورها روش بدن در استفاده از مواد مغذی خاص را تغییر می دهند. به ویژه به خاطر تومورهای معده، روده ها و سر و گردن، مصرف پروتئین، کربوهیدراتها و چربی ممکن است تحت تاثیر واقع شود. شاید به نظر برسد بیمار به اندازه کافی می خورد، اما بدن در جذب همه مواد مغذی از غذا ناتوان است.

بی اشتهایی و سوء هاضمه شایع در سرطانهای گوارشی
شیرین کننده های مصنوعی چیست؟

شیرین کننده های مصنوعی ترکیبات بدون کالری هستند که به جای قند یا شکر استفاده می شوند تا غذاها و نوشیدنی ها را شیرین کنند.

چون که شیرین کننده های مصنوعی در بسیاری موارد شیرین تر از شکر هستند، مقادیر خیلی کمتری (200 تا 20000 برابر کمتر) نیاز است تا همان سطح شیرینی را ایجاد کنند.

آیا رابطه ای بین شیرین کننده های مصنوعی و سرطان وجود دارد؟

بحث و سوالات در باره رابطه بین شیرین کننده های مصنوعی و سرطان از آنجایی شروع شد که مطالعات اولیه نشان داد یک شیرین کننده مصنوعی در ترکیب با ساخارین  سبب سرطان مثانه بر روی حیوانات شده است. با این حال، در تحقیقات بعدی شواهد واضح و روشنی را از رابطه بین شیرین کننده های مصنوعی و سرطان در انسان پیدا نشد.

سه شیرین کننده مصنوعی برای استفاده در غذاها در ایالات متحده آمریکا مجوز مصرف گرفت: اَسِسولفیم پتاسیم، نئوتیم، اَدوَنتیم.

قبل از مجوز دادن به این شیرین کننده ها، سازمان FDA مطالعات و آزمایشهای فراوانی را مبنی بر ایمن بودن مصرف آنها انجام داده است که از جمله این آزمایشات، بررسی خطر سرطان است. نتایج این مطالعات نشان داد که با مصرف این شیرین کننده ها، هیچ خطری سلامت انسان را تهدید نمی کند.

حرف آخر

سرطان شایع است. نیمی از مردان و یک سوم زنان در طول زندگی شان سرطان تشخیص داده می شود. بسیاری از مردم مبتلا به سرطان به حیات خود ادامه می دهند. میلیونها آمریکایی سابقه سرطان دارند و همچنان به زندگی خود ادامه می دهند.

برای بیشتر مردم مبتلا به سرطان، زندگی با بیماری، بزرگترین چالشی است که آنها با آن روبرو می شوند. چرا که سبک زندگی، نقش ها و روابط را می تواند تغییر دهد. سرطان می تواند مشکلات کاری و مالی به بار آورد.

درمان می تواند احساسات و نگاه شما را تغییر دهد. شما می توانید به خودتان کمک کنید تا با سرطان روبرو شوید. حمایت اطرافیان نیز مهم است.

همه افراد مبتلا به سرطان برای زنده ماندن باید درمان را ادامه دهند. بدانند که چه انتظاراتی از آنها بعد از درمان وجود دارد تا بتوانند به شخص و خانواده اش در برنامه ریزی، تغییر سبک زندگی و گرفتن تصمیمات مهم کمک کنند.

ترجمه: سمیه مظفری

این محتوا اختصاصاً برای یاد بگیر دات کام تهیه شده است استفاده از آن با ذکر منبع همراه با لینک آن و نام نویسنده یا مترجم مجاز است
برچسب ها:



نظر شما چیست؟

پرسش های خود را در بخش پرسش و پاسخ مطرح کنید

لطفا جای خالی را پر کنید







صفحه ما را در فیس بوک دنبال کنید صفحه ما را در توییتر دنبال کنید صفحه ما را در  اینستاگرام دنبال کنید صفحه ما را در لینکداین دنبال کنید