• ارسال کننده: سمیه مظفری
  • تاریخ انتشار: 2018 / 05 / 19

معرفی نژادهای سگ گله – قسمت اول

سگ های گله دنیا اینجا هستند، سگ هایی از جمله سگ های گله استرالیایی محبوب و انواع اشرافی آنها با عنوان سگ کرگی. این سگ ها علی رغم اینکه نگهبابان دام و چهارپایان هستند، به صورت فعال و موثری با دویدن های پیاپی و پر جوش و خروش، تماس چشمی و صداهای پرخاشگرانه گله را جمع کرده و مانع از گم شدن و پراکنده شدن آنها می شوند.

از باهوش ترین نژاد های سگ گله، نژاد ژرمن شپرد دوست داشتنی است که بیشتر به خاطر همکاریش در عملیات پلیسی معروف است که در مقاله قبلی یاد بگیر دات کام با عنوان “معرفی سگ با نژاد ژرمن شپرد” در مورد این نژاد، تاریخچه، سایز، مراقبت، غذا دادن، تمیز کردن و … به صورت کامل توضیح داده شده است.

البته باهوشترین نژاد بین تمام سگ ها، نژاد بردر کولی است.

اگر چه بیشتر این سگ ها به عنوان سگ خانگی خریداری می شود و هیچ گاه در سراسر عمرشان حتی یک گوسفند هم نمی بینند، اما ذاتا میل شدیدی به گله داری دارند.

در این مقاله به چهارده نژاد سگ گله اشاره می شود:

یک: سگ گله استرالیایی

سگ گله استرالیایی یا به اختصار همان سگ گله، از نژاد های سگ های گله دار است که در استرالیا برای جمع کردن دام و گله در مراتع پهناور و زمین های نا هموار پرورش می یابد. این سگ ها، گله را در مسافت های طولانی هدایت می کنند.

معرفی سگ گله استرالیایی

دو: سگ شپرد استرالیایی

شپرد استرالیایی نژادی با اندازه متوسط است که خاستگاه آن به ایالات متحده باز میگرد.

معرفی سگ گله شپرد استرالیایی

سه: سگ گله دم کوتاه استرالیایی

سگ گله دم کوتاه استرالیایی هم درست مثل سگ گله (گاو) استرالیایی در قرن نوزدهم توسط کشاورزان استرالیایی پرورش یافت تا از گله آنها در مسافت ها و دشت های پهناور محافظ کرده، آنها را دسته نموده و هدایت کنند. تنها تفاوت میان این دو نژاد این است که سگ دم کوتاه، دم بسیار کوتاه و پهنی دارد که در هیچ نژاد دیگری دیده نشده است.

معرفی سگ گله دم کوتاه استرالیایی

چهار: سگ گله اسکاتلندی ریشو

این سگ از جمله سگ های گله ای است که ابتدا توسط چوپانان استرالیایی مورد استفاده قرار می گرفت، اما امروزه این نژاد تبدیل به سگ محبوب خانواده ها و سگ های همراه شده اند.

معرفی سگ گله ریشو اسکاتلندی

پنج: سگ گله بلژیکی

شپرد بلژیکی از جمله نژاد هایی با اندازه متوسط رو به بزرگ از سگ های گله هستند. اصالت این سگ ها بلژیکی است. روی هم رفته 4 نوع سگ گله بلژیکی وجود دارد که به ترتیب در عکس از چپ به راست بلژین مالینوی، بلژین لیکنیوز، بلژین تروارن و بلژین گرونندال نام دارند.

معرفی سگ گله شپرد بلژیکی

شش: برگر پیکارد

برگر پیکارد و یا سگ گله پیکاردی یک نژاد فرانسوی از سگ های گله است. تقریبا می شود گفت که پس از جنگ جهانی اول و دوم این سگ ها رو به انقراض بوده اند و در حال حاضر تعداد بسیار کمی از این سگ ها موجود هستند.

معرفی سگ گله برگر پیکارد

هفت: بِرگِر دِ پیارنیز

بِرگِر دِ پیارنیز و یا سگ گله پیارنیز نژادی از سگ ها با جثه متوسط هستند  که بومی کوه های پیرنه در جنوب فرانسه و جنوب اسپانیا بوده و از اوایل قرون وسطی برای گله داری به ویژه گله گوسفند نگهداری می شد.

معرفی سگ گله برگر د پیارنیز

هشت:  بوویِر دِ فلاندرز

خاستگاه این سگ های گله، فلاندرز است. از این سگ ها عموما برای انجام امور معمول مزارع مثل جمع کردن گله، دسته کردن گله گوسفندان، حمل سبد و امروزه هم به عنوان سگ نگهبان استفاده می شود.

معرفی سگ گله بوویِر دِ فلاندرز

نه: بریارد

بریارد در واقع یک نژاد باستانی و بسیار قدیمی از سگ های گله بومی فرانسه است. این نژاد دارای خُلق و خویی متعادل بوده به طوری که نه مهاجم تلقی می شود و نه ترسو و خجالتی. این سگ ها با صاحبان خود پیوند محکمی برقرار کرده و معمولا از غریبه ها فاصله می گیرند.

معرفی سگ گله بریارد

ده: کالی

نژاد کالی نوع متفاوتی از سگ های گله دار است، به طوری که بیشتر آنها در واقع از گونه های حیوانی هستند که از طریق انطباق با محیط طبیعی و کشاورزی به دلیل انزوا از سایر جمعیت های آن گونه، اهلی شده اند. زادگاه و خاستگاه این سگ ها اصالتا اسکاتلند و شمال انگلیس است. این سگ اندازه ای متوسط داشته و نسبتا آرام هستند و پوزه ای کشیده دارند.

معرفی سگ گله کالی

یازده: داچ شپرد

داچ شپرد نژادی از سگ های اصیل هلندی هستند. این سگ ها ذاتا سگ های گله دار بوده و معمولا سگ مزرعه محسوب می شوند.

معرفی سگ گله داچ شپرد

دوازده: ژرمن شپرد

ژرمن شپرد که سگ هایی متوسط رو به بزرگ محسوب می شوند، در واقع سگ هایی فعال و پر کار هستند که اصالتا آلمانی می باشند. ژرمن شیپرد در واقع بهترین گزینه برای سگ نگهبان و محافظ در هر شرایطی است. به علاوه این نژاد از معروف ترین نژاد های سگ در دنیا است.

نژاد ژرمن شپرد سگ

سیزده: ایسلند شیپداگ

ایسلند شیپداگ در حقیقت از جمله سگ های پشمالوی سیاه پرورشی هستند  که در اصل وایکینگ ها آنها را به ایسلند آوردند. این نژاد شباهت بسیاری به نژاد های بوهوند نروژی ، شتلند شیپداگ و ولش کرگی دارد.

معرفی سگ گله ایسلند شیپداگ

چهارده: بوهوند نروژی

بوهوند نروژی هم از جمله سگ های کوچک سیاه و پشمالوی پرورشی است. این سگ ها نیز ارتباط نزدیکی با شیپداگ ایسلندی دارند. این سگ ها را می توان برای انجام تمام امور مزرعه و گله داری، نگهبانی و پرستاری از بچه تربیت کرد.

معرفی سگ گله بوهوند نروژی

در قسمت بعدی این مقاله به پانزده نژاد دیگر سگ گله اشاره می شود با ما همراه باشید.

ترجمه: آتنا هوایی

این محتوا اختصاصاً برای یاد بگیر دات کام تهیه شده است استفاده از آن با ذکر منبع همراه با لینک آن و نام نویسنده یا مترجم مجاز است
برچسب ها:



نظر شما چیست؟

پرسش های خود را در بخش پرسش و پاسخ مطرح کنید

لطفا جای خالی را پر کنید







صفحه ما را در فیس بوک دنبال کنید صفحه ما را در توییتر دنبال کنید صفحه ما را در  اینستاگرام دنبال کنید صفحه ما را در لینکداین دنبال کنید