• ارسال کننده: سمیه مظفری
  • تاریخ انتشار: 2015 / 08 / 27

وقتی سرتان شلوغ است چگونه وقت بیشتری با فرزندان بگذرانید؟

اگر اين مقاله را مي خوانيد احتمالاً شما هم از آن دسته از والدين هستيد كه زمان كمي براي سپري كردن با فرزندان داريد. این روز ها همه احساس می کنند کمبود وقت دارند. فرقي نمي كند در هر كاري كه داشته باشيم هميشه آرزو مي كنيم اي كاش زمان بيشتري در اختيار داشتيم. فرصت بیشتری برای بودن با بچه ها مي خواهيم به آن نياز داريم اما احساس مي كنيم آن را نداريم. آيا اين حرف ها به معناي آن است كه فرزندانمان را دوست نداريم؟ البته كه نه!

راهکارهایی برای والدین وقت بیشتری با بچه ها بگذرانند

خبر خوب اين است كه اگر وقتي را كه با آنها مي گذرانيم با كيفيت بهتر باشد و از آن بهترين استفاده را ببريم هم فرزندان خود را راضي و خوشحال كرده ايم و هم اينكه به رشد شخصيتي آنها كمك كرده ايم. من با كودكان بسياري از سرتاسر دنيا صحبت كرده ام آنها مي گويند لازم نيست كه والدين زمان زيادي را با آنها بگذرانند يا تمام وقت با آنها صحبت كنند بلكه مي خواهند زماني كه با آنها هستند استفاده بهتري ببرند و ما به عنوان والدين بايد راهي پيدا كنيم كه با آرامش خاطر لحظه اي خاطره انگيز براي آنها ايجاد كنيم و به گونه ای رفتار کنیم كه بفهمند دوستاشان داريم و به آنها اهميت مي دهيم.

بيشتر كودكان به شما مي فهمانند كه به محبت شما نياز دارند و هر كدام براي خود روش ماهرانه اي دارند. برخي وقتي كه همه در كاري شركت مي كنند خود را عقب مي كشند. فرزند شما به رفتارهايي متوسل مي شود كه توجه شما را برانگيزد كارهايي مانند گريه كردن مداوم و بي دليل، بداخلاقي و بهانه گيري كردن يا حتي شب ادراري از اين نمونه ها هستند. اين ها رفتارهايي براي جلب توجه هستند هر چند كه معمولاً رفتار هاي منفي هستند اما آنها از اينكه توجه شما را به خود جلب مي كنند لذت مي برند اين نيازي است كه شما بايد برآورده مي كرده ايد و حالا كه كوتاهي كرده ايد آنها با واكنشي غريزي شما را وادار به آن مي كنند. به سادگي احساس مي كنند اگر من نتوانستم توجه آنها را با كار خوبي به خود جلب كنم پس كار بدي انجام مي دهم تا به من بيشتر توجه كنند. و البته هيچ كس چنين چيزي را نمي خواهد.

و اما چگونه وقتي كه گرفتاري زيادي داريد با فرزندان خود وقت بيشتري بگذرانيد؟
فقط شما و فرزندتان

بهترين كار اين است كه با فرزندتان تنها باشيد و در كنار هم بنشينيد و از اين خلوت دو نفره و رابطه عاطفه هر دو لذت ببريد. كاري را انجام دهيد كه هر دو لذت ببريد. در خانواده شايد بد نباشد گهگاهی پدر از نوزاد نگهداري كند و مادر با فرزند بزرگتر خود وقت بيشتري بگذراند. اين يعني آنها مي توانند به سينما، پارك يا شهربازي بروند يا حتي در خانه با يكديگر ورزش و بازي كنند. اين كه هر چند وقت با فرزند خود خلوت كنيد به خود شما بستگي دارد اما طبق تحقيقات من كودكان حداقل ماهي يكبار چنين موقعيتي را مي خواهند. اگر مادر يا پدري مجرد هستيد مي توانيد هر روز ماه را به يكي از فرزندان خود اختصاص دهيد تا با آنها اوقات خوش و خاطره انگيزي را بگذرانيد.

فكر بدي نيست اگر روزهايي را كه قرار است با فرزندان خود بگذرانيد در تقويم خود يادداشت كنيد و از قبل براي ان برنامه ريزي نماييد.

فرزندان خود را در كارهاي روزمره دخالت دهيد

فرزندان دوست دارند در كارها مشاركت كنند. چسباندن يك تمبر، خريد كردن، همراهي شما در بازار، رفتن به سوپر ماركت با شما مي تواند براي آنها سرگرم كننده باشد. يا مي خواهيد آشپزي كنيد؟ به آنها اجازه دهيد در مراحل مختلف به شما كمك كنند هر چند ممكن است دور و بر شما شلوغ و كثيف شود ولي اين را به ديد يك بازي يا فرصت ببينيد. آنگاه است كه مي بينيد آنها با اشتياق بيشتري سر سفره مي نشينند تا حاصل كار خود را آزمايش كنند.

كار اشباح را انجام دهيد!

آيا آنقدر مشغله داريد كه تا نيمه شب و زماني كه در خواب هستند نمي توانيد آنها را ببينيد؟ باز هم راهي وجود دارد كه به فرزند خود نشان دهيد به او اهميت مي دهيد. كافي است برايش يادداشتي بنويسيد و آنرا جايي بگذاريد كه ببيند. اين يكي از ده چيزي است كه كودكان در مصاحبه ها مي گفتند با ديدن آن احساس مي كردند والدينشان به آنها اهميت مي دهند و آنها را دوست دارند. حتي مي توانيد از آنها در خواب فيلم بگيريد و دوربين را با يك يادداشت روي ميز صبحانه قرار دهيد تا آن را هنگامي كه بيدار مي شوند ببيند. خلاقيت به خرج دهيد!

زنگ تفريح

هر كسي مشغله و درگيري هاي خود را دارد. اما بعضي از زوج ها بيش از ديگران مشغله دارند. براي خود زنگ تفريحي در نظر بگيريد به گونه اي كه بتوانيد 15 دقيقه الي نيم ساعت را با فرزندان خود خوش بگذرانيد. كافيست زنگ ساعت خود را براي زنگ تفريح تنظيم كنيد به طوري كه كودكان با شنيدن آن بدانند اكنون زمان آنها فرا رسيده است و هم چنين براي پايان هم مي توانيد زنگي مشخص كنيد تا زمان پايان زنگ تفريح را بدانند. البته اين زمان زيادي براي كودكان نيست اما باز هم 15 دقيقه ارزشمند با كودكان است.

وقت گذاشتن با فرزندان به اين معني است كه آنها مي توانند در اين فرصت چيزهاي جديد از شما بياموزند و حرف هايشان شنيده شود. مهم تر از همه اينكه كودكان مي توانند با شما ارتباط برقرار كنند. ارتباطي كه آنها احساس كنند كسي آنها را دوست دارد. صبح در فرصتي كه بين آماده شدن صبحانه داريد مي توانيد وقت بيشتري با فرزند خود بگذرانيد. و آن روز از خاطره زيباي فرزند خود روز قشنگي خواهيد داشت.

نوشته: ايرن كورت

ترجمه: علي يزدي مقدم

این محتوا اختصاصاً برای یاد بگیر دات کام تهیه شده است استفاده از آن با ذکر منبع همراه با لینک آن و نام نویسنده یا مترجم مجاز است
برچسب ها: - - -



نظر شما چیست؟

پرسش های خود را در بخش پرسش و پاسخ مطرح کنید

لطفا جای خالی را پر کنید







صفحه ما را در فیس بوک دنبال کنید صفحه ما را در توییتر دنبال کنید صفحه ما را در  اینستاگرام دنبال کنید صفحه ما را در لینکداین دنبال کنید