• ارسال کننده: سمیه مظفری
  • تاریخ انتشار: 2015 / 08 / 30

بررسي واير شمع خودرو

وايرهای شمع خودرو معمولا از جنسی مقاوم و با دوام ساخته مي شوند. چون قطعه متحركي نيستند خورده نمي شوند. و اگر در نگهداري و بازديد از آنها دقت كافي را داشته باشيد کمتر دردسرساز می شوند. اما در صورتیکه موتور خودرو خوب کار نکرد یا روشن نشد و شك كرديد ممكن است مشكل از واير شمع خودروي شما است بررسي آن كار ساده اي است.

بازرسی ها و مشکلات وایر شمع ها

تنها مشكلي كه براي واير شمع ممكن است پيش آيد اين است كه عايق آن صدمه ببيند و الكتريسته از مسيري كه نبايد جريان پيدا كند. جريان الكتريسيته بايد به شمع برسد و عايق لاستيكي واير شمع و وظيفه دارد از نشت آن به مسيري غير از شمع ها جلوگيري كند. براي اينكه در سر شمع ها جرقه داشته باشيم بايد اين ولتاژ آنقدر بالا باشد كه جرقه مسير خود را از فاصله هوايي ببندد و اين ولتاژ بالا سبب جريان هاي خزشي در عايق هاي صدمه ديده مي شود و به مرور مسير جريان خزشي مي سوزد و يك مسير كربني ايجاد مي شود و رسانايي مسير نشتي بيشتر مي شود و عملاً جريان فقط از اين مسير مي گذرد، چون ولتاژ سر شمع ها به دليل اين اتصالي ناخواسته عايق افت مي كند و به حداقل مقدار تشكيل جرقه نمي رسد. در اين هنگام است كه موتور بد كار مي كند يا خاموش مي شود چون جرقه تشكيل نمي شود و انفجاري در داخل سيلندر نداريم یا سوخت به خوبی نمی سوزد.

يك واير معيوب نه تنها ممكن است سبب بد كار كردن موتور شود بلكه سبب افزايش مصرف سوخت خودروي شما هم خواهد شد. يا ممكن است بنزين نسوخته وارد مسير اگزوز شود و كاتاليست هاي گرانقيمت شما را خراب كند. و همچنين بسيار اتفاق افتاده است كه نشتي بنزين و جريان الكتريسيته در موتور به صورت همزمان وجود داشته است و سبب آتش گرفتن خودرو شده است! ممكن است براي شما هم اتفاق بيفتد پس بهتر است اين بازديد ها را جدي بگيريد.

يكي از زمان هاي مناسب براي بازديد واير ها زماني است كه مي خواهيد شمع خودروي خود را تعويض مي كنيد. بنابراين با يك بازديد ساده خيال خود را براي مدت ها راحت كنيد. و اما نحوه كار:

ابتدا اگر موتور خودرو روشن است آنرا خاموش كنيد، بازديد چشمي واير ها را از مقسم ولتاژ شروع كنيد و تا سر شمع ها ادامه دهيد. شما به دنبال هر ناصافي، ترك، بريدگي و تا شدگي يا شكستگي واير و روكش آن هستيد. دو سر انتهايي واير ها كه محل اتصال آنهاست به خوبي بازديد كنيد تا مطمئن شويد ترك يا پارگي در آن وجود ندارد و همچنين قسمت هاي داخلي اين دو سر را بررسي كنيد تا مطمئن شويد هيچ ترك يا پارگي در آنها وجود ندارد. و همچنين نبايد تيرگي و اثر سوختن در آنها ديده شود.

به هر دليلي متوجه شديد واير هاي شما صدمه ديده است يدكي با كیفيت آن را خريداري كرده و جايگزين كنيد چون اين عيب كوچك مي تواند يك هيولاي كوچك باشد يا حتي چراغ چك خودروي شما را روشن كند.

علي يزدي مقدم

مطالب مرتبط:

این محتوا اختصاصاً برای یاد بگیر دات کام تهیه شده است استفاده از آن با ذکر منبع همراه با لینک آن و نام نویسنده یا مترجم مجاز است
برچسب ها: - -



 

در یاد بگیر دات کام مشترک شوید و آخرین مطالب را در ایمیل خود دریافت نمایید

  1. درود بر شما
    مانند هميشه مفيد و بسيار آموزنده است.
    سپاسگزارم

نظر شما چیست؟

پرسش های خود را در بخش پرسش و پاسخ مطرح کنید

محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.




بستن تبلیغات

تبلیغات اینترنتی در یاد بگیر دات کام



صفحه ما را در فیس بوک دنبال کنید صفحه ما را در توییتر دنبال کنید صفحه ما را در  اینستاگرام دنبال کنید صفحه ما را در لینکداین دنبال کنید