• ارسال کننده: سمیه مظفری
  • تاریخ انتشار: 2018 / 06 / 11

11 نکته مهم برای جایگذاری و چیدمان داخلی سرویس های بهداشتی در منزل

هرگاه قصد دارید خانه خود را طراحی کنید، باید توجه خاصی به ساخت سرویس های بهداشتی و حمام خانه بر اساس قوانین و دستورات معماری واستو شاسترا داشته باشید.

واستو دانش کهن معماری هندی است که در کتاب های باستانی هند آموزش داده شده است. بر این اساس، واستو شاسترا علم ساختمان سازی و معماری است که چگونگی شکل گیری ساختمان، انتخاب زمین و چیدمان داخلی را تشریح می کند. این علم با کمک گرفتن از جهت قرار گرفتن ساختمان، نسبت بین ساختمان و محیط، ورودی ها و خروجی ها، شکل ساختمان، وضعیت زمین و بسیاری از عوامل دیگر، جهان را در ابعاد کوچک تر در محیط زندگی بازآفرینی و بدین شکل انرژی های طبیعت را در ساختمان متمرکز می کند.

اگر سرویس های بهداشتی (توالت و حمام) بر اساس این قوانین و دستور العمل های ساخته نشوند، منبع اصلی انرژی منفی در خانه خواهند بود. از این رو، در این مقاله برای شما بهترین موقعیت و مکان و چیدمان داخلی سرویس های بهداشتی گرد آوری نموده ام که روی سرویس بهداشتی های منزلتان پیاده کنید.

بر اساس قوانین واستو شاسترا توالت و حمام نباید به هم متصل بوده و در واقع باید از هم جدا باشند، اما روی زمین چیزی بالغ بر 7 بیلیون نفر جمعیت وجود داشته و 70 درصد سطح زمین پوشیده از آب است، از این رو فضا برای زندگی محدود بوده و به همین دلیل دستشویی و حمام های متصل و یکسره جای خود را در خانه ها پیدا کرده اند.اما اگر حمام و توالت خانه شما به هم متصل است به این معنا نیست که دیگر نمی توانید این معماری را روی آن پیاده کنید. شما به راحتی می توانید این قوانین را روی سرویس های بهداشتی منزلتان اجرا نموده و این همان چیزی است که در ادامه با آن آشنا خواهید شد.

محل مناسب سرویس های بهداشتی در منزل کجاست؟

در این بخش از مقاله شما بهترین و اصلی ترین قوانین و نکات را خواهید دید مثل موقعیت، رنگ دیوار، چیدمان داخلی وسایل و دیگر نکات لازم برای سرویس های بهداشتی.

برای اجرای واستو روی سرویس های بهداشتی که توالت و حمام آنها به هم متصل هستند، نیاز به اجرای سه مرحله دارید.

در گام اول بهترین موقعیت و مکان احداث سرویس های بهداشتی را می آموزید.

اگر نگاهی به تصویر زیر بیاندازید در می یابید که اولین و دومین موقعیت و مکان مناسب برای حمام یا توالت کدام هستند.

بهترین مکان قرارگیری سرویس بهداشتی در منزل

همان طور که مشاهده می کنید بهترین موقعیت برای سرویس های بهداشتی بخش شمال غربی خانه است (دقت کنید منظور گوشه شمال غربی خانه نیست)، توجه داشته باشید که من در تصویر گوشه ها را خالی گذاشته ام. دومین مکان ایده آل برای توالت بخش شمال شرقی خانه (نه گوشه شمال شرقی) و جنوب غربی خانه است. اکنون پس از علم به موقعیت و جایگاه سرویس بهداشتی، شما آماده انجام مرحله دوم هستید.

گام دوم آشنایی با چیدمان داخلی وسایل و اقلامی مثل آبگرمکن، وان، آینه، رختکن و دیگر بخش ها در سرویس بهداشتی های متصل است.

برای اینکه این مرحله را به سادگی پیاده کنید، برای شما تصویر دیگری گذاشته ام که به شما بهترین چیدمان اقلام و تجهیزات ضروری سرویس های بهداشتی را نشان می دهد.

بهترین مکان های چیدمان داخلی سرویس بهداشتی

حال با دیدن تصویر دوم نسبت به چیدمان داخلی فضای سرویس بهداشتی شناخت پیدا کردید، در ادامه آماده آشنایی با مهمترین نکات روی سرویس های بهداشتی متصل باشید.

نکات مهم برای توالت و حمام های متصل
11 نکته لازم به اجرا
  1. توالت فرنگی ترجیحا باید در بخش شمالی جنوبی توالت باشد. در فرهنگ اسلامی توالت را رو و پشت به قبله قرار نمی دهند.
  2. بسته به اینکه توالت درون اتاق خواب باشد و یا جدا از آن، بهتر است توالت در بخش غربی و یا شمال غربی قسمت شمالی اتاق قرار داشته باشد.
  3. همچنین می توانید توالت را در بخش جنوبی اتاق احداث کنید.
  4. کمد داخل دستشویی را در بخش غربی، جنوبی و یا شمال غربی قسمت غربی اتاق نصب کنید.
  5. روشویی را طوری نصب کنید که وقتی از کمد استفاد می کنید رو به غرب و یا شرق نباشید.
  6. میز آرایش را طوری نصب کنید که یک یا دو قدم بالاتر از سطح زمین باشد.
  7. درب ورودی توالت باید روی دیوار شمالی و یا شرقی اتاق نصب شده باشد.
  8. شیب کف توالت باید به سمت شرق و یا شمال باشد.
  9. آب و شیر آب بهتر است در بخش شرقی، شمالی و یا شمال شرقی اتاق باشد.
  10. برای دیوار دستشویی و توالت از هر رنگ که دوست داشتید استفاده کنید اما ترجیحا رنگ روشن باشد.
  11. داخل توالت و روی دیوار شرقی، غربی و یا شمالی اتاق یک پنجره کوچک تعبیه کنید.
از این 5 مورد پرهیز کنید
  1. مخزن آب دستشویی را بالا و یا پایین محل عبادت، آشپزخانه و یا اتاق خواب نصب نکنید.
  2. از احداث دستشویی در مرکز، شمال شرقی و جنوب غربی منزل خودداری کنید.
  3. هیچ گاه سرویس های بهداشتی متصل را در گوشه های جنوب شرقی و جنوب غربی منزل احداث نکنید.
  4. هیچ گاه مخزن آب و شیر آلات سرویس بهداشتی را در جنوب غربی و جنوب شرقی خانه نصب نکنید.

من تصور میکنم اکنون شما از اهمیت داشتن سرویس بهداشتی منطبق بر دانش واستو در منزل آگاه شدید. همچنین، یقین دارم که شما حتما از نکات بالا در ساخت و طراحی داخلی سرویس بهداشتی های خود پیروی می کنید.

ترجمه: آتنا هوایی

این محتوا اختصاصاً برای یاد بگیر دات کام تهیه شده است استفاده از آن با ذکر منبع همراه با لینک آن و نام نویسنده یا مترجم مجاز است
برچسب ها:



  1. سلام یه طراحی براس سیرویس بهداشتی میخواستم اگه واتساب دارید متراژ و چیزی که نیاز دارم برام شما عکس بگیرم ارسال کنم با تشکر

نظر شما چیست؟

پرسش های خود را در بخش پرسش و پاسخ مطرح کنید

لطفا جای خالی را پر کنید







صفحه ما را در فیس بوک دنبال کنید صفحه ما را در توییتر دنبال کنید صفحه ما را در  اینستاگرام دنبال کنید صفحه ما را در لینکداین دنبال کنید