• ارسال کننده: سمیه مظفری
  • تاریخ انتشار: 2015 / 09 / 01

بهترین راه برای حذف موهای زائد چیست؟

برای حذف موهای زائد بدن می توان از موم، اپیلاسیون، اصلاح، نخ انداختن و سایر روش ها استفاده کرد. در این مقاله سعی می کنیم بهترین روش های موجود برای حذف موهای زائد صورت و بدن را ذکر کنیم.

hazfmo2

از بین بردن موهای زائد از موضوعاتی است که نظرات مختلفی در مورد آن وجود دارد. با این همه، این موضوعی است که اکثر افراد در زندگی روزمره ی خود با آن سر و کار دارند. اما بهترین راه برای انجام این کار چیست؟ استفاده از اپیلاسیون، نخ انداختن، اصلاح کردن و یا تکنولوژی های جدید می تواند کارساز باشد و گزینه های زیادی درباره حذف موهای زائد بدن وجود دارد که باید بتوانید از میان آنها بهترین و البته درست ترین را انتخاب کنید. در این راهنما قرار است در مورد مزایا و معایب هر کدام از روش های موجود صحبت کنیم. در نهایت شما می توانید با اطلاعاتی که به دست آوردید بهترین راه را برای حذف موهای زائد خود انتخاب کنید.

اصلاح کردن

اصلاح کردن یا تراشیدن صورت، فرآیندی است که توسط تیغ های تیز موهای اضافی از روی پوست حذف می شود. این روش می تواند بر روی تمامی قسمت های بدن مورد استفاده قرار گیرد. اصلاح کردن یا تراشیدن، در مواردی که موهای شما کم بوده و یا ظریف و نازک باشد بهتر جواب می دهد.

مزایای اصلاح کردن:

استفاده از تیغ برای تراشیدن موهای زائد روشی ارزان است. اگر این روش به درستی به کار رود می تواند بی درد بوده و در حذف موهای زائد در کوتاه مدت موثر باشد.

معایب اصلاح کردن:

ممکن است با این روش بتوانید از شر موهای اضافی خلاص شوید اما تنها برای چند روز موها را حذف می کند و در مدت کوتاهی دوباره رشد موها شروع شده و باعث اذیت شما خواهد شد. این روش برای افرادی که موهای سیاه ضخیم دارند اصلا توصیه نمی شود زیرا بعد از اصلاح نیز ریشه ی سیاه مو را از روی پوست دیده می شود.

نکته:

اگر شما نیاز به اصلاح سریع دارید، این روش ترفند خوبی است. فقط در نظر داشته باشید که موها خیلی زود مجددا ظاهر می شوند.

استفاده از موم

استفاده از موم روشی قدیمی برای حذف موهای زائد بدن است که در آن موم گرم بر روی قسمت هایی که قرار است موهای آن حذف شود قرار می گیرد. سپس توسط یک پارچه ی تمیز موها را تمیز می کنند. این روش برای افرادی که موهای سیاه یا ضخیم دارند بسیار مناسب است.

حذف موهای زائد

مزایای استفاده از موم:

با استفاده از این روش، رشد موها بسیار کند خواهد بود زیرا موهای زائد از ریشه و فولیکول از بدن جدا می شود. بسته به بافت موها و چرخه رشد مو در هر شخص، می توان برای 2 الی 8 هفته از شر موهای اضافی خلاص شد. این روش نسبتا ارزان است البته بستگی به این دارد که خودتان این کار را انجام دهید یا به متخصص مراجعه کنید. بسیاری از افراد معتقدند که درد موم هر بار کاهش پیدا می کند ولی تجربه های افراد با هم متفاوت است.

معایب استفاده از موم: 

استفاده از موم کمی دردناک است و در بسیاری افراد سبب تحریک پوستی و جوش می شود.

خطر سوختگی تصادفی نیز بر اثر داغ بودن اتفاقی موم ممکن است پیش آید.
نکته:

استفاده از موم برای حذف موها برای چند هفته بسیار مناسب است. این روش برای نواحی بزرگ بدن مانند پا، دست و زیر بغل روش خوبی است.

استفاده از شکر و عسل

این روش بسیار شبیه موم است. موهای زائد با استفاده از محلول غلیظ شکر و یا عسل حذف می شود. در این روش ژل شکری نسبتا گرمی  بر روی پوست قرار می گیرد و سپس با یک پارچه ی تمیز مواد اضافی و موها از بدن تمیز می شود.

مزایای استفاده از شکر و عسل:

این ژل معمولا ترکیبی از مواد طبیعی مانند شکر، عسل و لیمو است. بنابراین تحریک پوست در این موارد بسیار کمتر می شود و برای افرادی که پوست های حساسی دارند می تواند گزینه خوبی باشد. خطر سوختگی تصادفی نیز حذف می شود زیرا ژل شکر و یا عسل نسبت به موم، دمای کمتری نیاز دارد. همانند استفاده از موم، این روش نیز موهای زائد را به مدت 2 الی 8 هفته از بدن شما دور می سازد.

معایب استفاده از شکر و عسل:

این روش نیز برای بیشتر افراد درد ناک است. پیدا کردن متخصصانی که این روش را انجام می دهند بسیار دشوار است و باید خود در منزل این کار را انجام دهید. اگر افرادی نیز پیدا شوند که این کار را به درستی برای شما انجام  دهند، مطمئنا هزینه ی زیادی نیز دریافت خواهند کرد.

نکته:

اگر پوست حساسی دارید و می توانید درد را تحمل کنید بهتر است از این روش استفاده کنید. در این روش ریشه های مو نیز کمتر دیده می شود.

بند انداختن

بند انداختن یک روش سنتی برای حذف موهای زائد است که از آسیای شرقی و آسیای جنوبی نشات گرفته است. بند انداختن روشی است که در آن از نخ پنبه ای برای برداشت موها استفاده می شود. این روش برای نواحی کوچک مانند صورت و بالای ابروها گزینه ی بسیار خوبی است.

مزایای بند انداختن:

بند انداختن خیلی سریع تر از سایر روش هاست. در عرض چند دقیقه پوست شما از وجود موهای زائد عاری می شود. این روش ارزان بوده و درد کمتری دارد.

معایب بند انداختن:

این روش تنها برای نواحی کوچک پیشنهاد می شود و نمی توان از آن برای حذف موهای کل بدن استفاده کرد. بند انداختن برای مردها دردناک خواهد بود چون موهای ضخیم تری دارند. اخیرا نگرانی هایی در مورد سلامت و بهداشت این کار ایجاد شده است.

نکته:

بند انداختن بهترین روش برای حذف موهای ابرو و سایر نواحی صورت است. مطمئن شوید که از افراد متخصص برای این کار بهره می برید.

کرم های موبر:

این کرم ها موادی شیمیایی هستند که می توانند موها را با شکستن ساختار آنها از بین ببرند. این کرم ها بر روی قسمتی از پوست که موی اضافی دارد قرار می گیرد و بعد از 10 الی 15 دقیقه معمولا با یک حوله ی مرطوب شسته می شود.

مزایای کرم های موبر:

استفاده از این کرم ها نسبت به سایر روش ها درد ندارد. فرآیندی سریع بوده و می توان آن را در منزل نیز انجام داد.بیشتر این کرم ها ارزان قیمت هستند.

معایب کرم های موبر:

این کرم ها کمتر از موم و شکر از رشد موها جلوگیری می کند و رشد موها در آن سریع تر است. بعد از چند روز می توانید رشد موها را ببینید. یکی از شکایت هایی که در مورد این کرم ها وجود دارد بوی بد آنهاست. البته در سال های اخیر سعی شده است از بوی بد آنها کاسته شود. از قرار دادن طولانی مدت این کرمها بر روی پوست خودداری کنید زیرا ممکن است موجب آسیب به پوست شود. از دستورالعمل های موجود بر روی بسته پیروی کرده و قبل از مصرف حتما بر روی پوست خود آزمایش کنید تا از بروز حساسیت جلوگیری شود.

نکته:

اگر می خواهید موهای بدن خود را سریع تر و با درد کمتری از بین ببرید می توانید از این کرم ها استفاده کنید.

روشهای حذف دائم موهای زائد: استفاده از لیزر و الکترولیز

استفاده از لیزر و الکترولیز یکی از روش های حذف دائم موهای زائد است اما نمی توان از آن برای همه افراد استفاده کرد. لیزر به یک پالس قوی از نور اطلاق می شود که می تواند خطر سوختگی را نیز به همراه داشته باشد. بنابراین این کار باید زیر نظر افراد متخصص انجام شود. الکترولیز شامل قرار دادن سوزن نازکی در محل رویش مو بوده و سلول های تولید کننده مو را تخریب می کند.

مزایای روش لیزر و الکترولیز:

این روش ها معمولا به صورت دائم هستند و برخی از افراد می توانند برای همیشه از شر موهای اضافی خلاص شوند.

معایب روش لیزر و الکترولیز:

الکترولیز و لیزر می تواند دردناک باشد اگرچه این موضوع کاملا شخصی است. هزینه انجام این کار بسیار بالاست و این روش برای تمامی پوست ها مناسب نیست. اگر شما پوست تیره تری دارید استفاده از این روش به شما توصیه نمی شود. لیزر معمولا پالس قوی از نور تولید می کند که در نهایت به فولیکول مو آسیب می رساند. این کار می تواند رشد مو را کمتر کرده و یا کلا متوقف کند. اما این روش برای افرادی که تقاوت زیادی بین رنگ مو و رنگ پوست دارند بسیار موثر خواهد بود.

نکته:

قبل از هر کاری ابتدا در مورد مناسب بودن این روش برای خود مطمئن شوید. بدانید که باید صبور باشید هر درمانی ممکن است زمانبر باشد. بنابراین باید جلسه های متعددی را برای این کار اختصاص دهید.

***

اگرچه فناوری در طول زمان گسترش پیدا کرده است اما این بدان معنی نیست که روش های مدرن بهتر از روش های سنتی است. به نظر من، روش واحدی برای حذف این موها وجود ندارد اما می توان از طریق آزمون وخطا بهترین روش و مناسب ترین روش برای هر فرد را پیدا کرد.

ترجمه: زهرا کامران ور

مطالب مرتبط:

این محتوا اختصاصاً برای یاد بگیر دات کام تهیه شده است استفاده از آن با ذکر منبع همراه با لینک آن و نام نویسنده یا مترجم مجاز است
برچسب ها:



نظر شما چیست؟

پرسش های خود را در بخش پرسش و پاسخ مطرح کنید

لطفا جای خالی را پر کنید







صفحه ما را در فیس بوک دنبال کنید صفحه ما را در توییتر دنبال کنید صفحه ما را در  اینستاگرام دنبال کنید صفحه ما را در لینکداین دنبال کنید