• ارسال کننده: سمیه مظفری
  • تاریخ انتشار: 2018 / 06 / 20

معرفی نژادهای سگ گله – قسمت دوم

در قسمت اول این مقاله با عنوان ” معرفی نژادهای سگ گله – قسمت اول” به چهارده نژاد سگ گله اشاره شد که شامل: سگ گله استرالیایی، شپرد استرالیایی، دم کوتاه استرالیایی، اسکاتلندی ریشو، بلژیکی، برگر پیکارد، برگرد پیارنیز، بوویر د فلاندرز،بریارد، کالی، داچ شپرد، ژرمن شپرد، ایسلند شیپداگ و بوهوند نروژی بودند.

سگ های گله علی رغم اینکه نگهبابان دام و چهارپایان هستند، به صورت فعال و موثری با دویدن های پیاپی و پر جوش و خروش، تماس چشمی و صداهای پرخاشگرانه گله را جمع کرده و مانع از گم شدن و پراکنده شدن آنها می شوند.

اگر چه بیشتر این سگ ها به عنوان سگ خانگی خریداری می شود و هیچ گاه در سراسر عمرشان حتی یک گوسفند هم نمی بینند، اما ذاتا میل شدیدی به گله داری دارند.

در این مقاله به پانزده نژاد دیگر سگ گله اشاره می شود.

پانزده: اولد انگلیش شیپداگ

اولد انگلیش شیپداگ سگ هایی با جثه بزرگی هستند که در انگلستان به منظور گله داری پرورش یافته اند. موهای این نژاد رشد بالایی داشته و تمام بدن و چشمانشان را می پوشاند.

معرفی سگ گله اولد انگلیش شیپداگ

شانزده: پولیش لولند شیپداگ (PON)

پولیش لولند شیپداگ سگی به جثه متوسط و بسیار پر مو است و خاستگاه آن لهستان است.

معرفی سگ گله پولیش لولند شیپداگ

هفده: پولی

پولی سگی با جثه کوچک تا متوسط است که از سگ های گله دار و محافظ مجارستانی به شمار می رود. این سگ بیشتر برای موهای بلند و حجیمش معروف است. موهای فر و پرپشت آن که شبیه فر جامایکایی است آنها را اساسا ضد آب نموده است.

معرفی سگ گله پولی

هجده: شتلند شیپداگ

این سگ که اغلب با عنوان شلتی شناخته می شود، از نژاد سگ های گله دار به شمار می رود. اسامی دیگر این نژاد که کمتر هم معروف هستند، توی کولی و کولی مینیاتوری است. این نژاد در واقع سگ هایی کوچک هستند که رنگ های متنوعی از جمله سیاه، سه رنگ و آبی دارند.

معرفی سگ گله شتلند شیپداگ

نوزده: سویدیش والهاند

سویدیش والهاند یک نژاد از سگ هایست که در سویس با نام Västgötaspets شناخته می شود. این سگ از گذشته به عنوان یک سگ مزرعه شناخته می شد، به علاوه این سگ بسیار باهوش و البته همراهی هوشیار و آگاه نیز برای انسان محسوب می شود.

معرفی سگ گله سویدیش والهاند

بیست: کاردیگن ولش کرگی

کاردیگن ولش کرگی یکی از دو سگ نژاد ولش کرگی است که البته خاستگاه آنها ولش است. دیگری پمبروک ولش کرگی است (عکس پایین). این سگ یکی از قدیمی ترین نژاد های سگ های گله دار به شمار می رود.

معرفی سگ گله کاردیگن ولش کرگی

بیست و یک: پمبروک ولش کرگی

معرفی سگ گله پمبروک ولش کرگی

بیست و دو: کلپی استرالیایی

کلپی استرالیایی و یا به زبان ساده تر همان کلپی، نژادی از سگ های گله دار استرالیایی هستند که در گله داری دام بسیار مهارت دارند. این نژاد جثه ای متوسط داشته و در رنگ های متنوعی نیز پیدا می شوند.

سگ گله کلپی استرالیایی

بیست و سه: بیاسرون

بیاسرون ها از جمله سگ های گله دار و محافظ به شمار می روند که خاستگاه آنها به دشت های شمالی فرانسه باز می گردد. این نژاد همچنین با نام های برگر دو بووس و باس روژ شناخته می شود.

معرفی سگ گله بیاسرون

بیست و چهار: بردر کولی

بردر کولی سگی سخت کوش و گله دار است که در تپه های مرزی میان اسکاتلند و انگلستان برای نگهبانی از احشام به ویژه گوسفند پرورش داده می شود. این سگ بیشتر و عمدتا به دلیل هوش و خوی فرمانبرداریش تربیت می شود. نژاد بردر کولی باهوش ترین نژاد سگ دنیا هستند.

معرفی سگ گله بردر کولی

بیست و پنج: فینیش لفند

فینیش لفند از جمله سگ های سرسخت بوده که با انسان به خوبی کنار آمده، جثه متوسطی داشته و از انواع سگ های پرورشی کوچک و پشمالو به شمار می رود. در گذشته از این سگ برای نگهبانی از گوزن های شمالی استفاده می شد.

معرفی سگ گله فینیش لفند

بیست و شش: لنکشر هیلر

این سگ که جثه کوچکی هم دارد، بسیار کمیاب بوده و برای هدایت گله و گله داری پرورش داده می شود.

معرفی سگ گله لنکشر هیلر

بیست و هفت: مودی

مودی یکی از نژاد های سگ گله با اصالت مجارستانی است. این سگ شباهت و البته ارتباط بسیار زیادی با نژاد های پولی و پامی دارد، با این وجود از دهه 1930 این نژاد از دو نژاد دیگر متمایز شد. امروزه، این سگ را برای کار، ورزش، همراهی، و اجرای نمایش پرورش می دهند.

معرفی سگ گله مودی

بیست و هشت: پرتگیز شیپداگ

شیپداگ پرتگیز، سگی با جثه ای متوسط از خانواده سگ های گله دار است، و یکی از سگ های اصیل و بومی پرتقال به شمار می رود.

معرفی سگ گله پرتگیز شیپداگ

بیست و نه: تاترا شیپ داگ لهستانی

خاستگاه این نژاد توسط گله داران والشی، کوه های جنوب لهستان معرفی شده است. این نژاد از اولین سگ های نگهبان دام هستند.

معرفی سگ گله تاترا شیپ داگ لهستانی

در مجموع قسمت اول و دوم معرفی سگ های گله به 29 نژاد معروف دنیا اشاره شد. همان طور که بیان شد با اینکه این سگ ها ذاتا علاقه به گله داری دارند ولی بسیاری افراد آنها را به عنوان سگ خانگی نگهداری می کنند.

ترجمه: آتنا هوایی

این محتوا اختصاصاً برای یاد بگیر دات کام تهیه شده است استفاده از آن با ذکر منبع همراه با لینک آن و نام نویسنده یا مترجم مجاز است
برچسب ها:



نظر شما چیست؟

پرسش های خود را در بخش پرسش و پاسخ مطرح کنید

لطفا جای خالی را پر کنید







صفحه ما را در فیس بوک دنبال کنید صفحه ما را در توییتر دنبال کنید صفحه ما را در  اینستاگرام دنبال کنید صفحه ما را در لینکداین دنبال کنید