• ارسال کننده: سمیه مظفری
  • تاریخ انتشار: 2018 / 07 / 02

از خواص انبه بیشتر بدانید

انبه ها به عنوان بیشترین میوه مصرف شده در جهان به شمار می رود. آنها فواید بسیاری دارند.
انبه یکی از اعضای خانواده شفت داران است، در این گیاهان خوراکی، یک پوست نازک، قسمت گوشتی میوه را احاطه کرده و در مرکز یک هسته ی سخت قرار دارد که این هسته در بردارنده دانه است. زیتون ها، خرما ها و نارگیل ها نیز انواع میوه های شفت دار هستند.

انبه انواع متفاوتی دارد. در رنگ، شکل، مزه و اندازه دانه متفاوتند. زنگ پوست انبه ها از سبز تا قرمز، زرد یا نارنجی وجود دارند و گوشت داخلی میوه اغلب زرد طلایی است. انبه ها شیرین، با مزه ی خامه ای و محتوای بیش از 20 ویتامین و مواد معدنی است.

خواص خوردن انبه

خواص انبه

انبه ها منبع عالی مواد مغذی هستند.

خوردن انواع میوه ها و سبزیجات به مدت طولانی، خطر بسیاری از بیماری های مرتبط با سبک زندگی را کاهش می دهد.
مطالعات بسیاری نشان داده است که افزایش مصرف مواد غذایی گیاهی مانند انبه باعث کاهش خطر ابتلا به چاقی و مرگ و میر مرتبط با آن، دیابت و بیماری های قلبی می شود و پوست و مو را بهبود می بخشد، انرژی بدن را افزایش داده و وزن عمومی بدن را کاهش می دهد.

انبه ها می توانند در موارد زیر، بدن را محافظت و تقویت کنند:

دژنراسیون وابسته ‌به ‌سن ماکولا

دژنراسیون ماکولا وضعیتی است که ممکن است نتیجه آن تاری یا از دست دادن بینایی در مرکز دید باشد. در اوایل بیماری، اغلب هیچ نشانه‌ای وجود ندارد. به تدریج دید یک یا هر دو چشم بدتر می‌شود؛ و ممکن است حتی دید به‌طور کامل از دست برود و حتی فعالیتهای روزانه فرد مختل شود. دژنراسیون ماکولا معمولا در افراد مسن رخ می دهد.

آنتی اکسیدان زآگزانتین که در انبه ها یافت می شوند، اشعه های مضر نور آبی را از بین می برد و به نظر می رسد نقش محافظتی در سلامت چشم دارد و احتمالا آسیب و صدمه ی دژنراسیون ماکولا را دفع می کند.
همچنین مصرف بیش از حد تمام میوه ها (سه یا چند وعده در روز) نشان داده شده که سبب کاهش خطر و پیشرفت دژنراسیون ماکولا مرتبط با سن می شود.

جلوگیری از آسم

خطر ابتلا به آسم در افرادي که مقدار زيادي از مواد مغذي خاصی مصرف مي کنند کمتر است. یکی از این مواد مغذی بتا کاروتن است که در انبه، پاپایا، زردآلو، کلم بروکلی، گرمک، کدو و هویج یافت می شود.

سرطان

طبق مطالعه انجام شده توسط دانشکده عمومی سلامت مواد غذایی هاروارد، رژیم های غنی از بتا کاروتن نیز ممکن است نقش محافظتی در برابر سرطان پروستات داشته باشند و در یک مطالعه ژاپنی نشان داده شده است که خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ کاهش می یابد.
در یک تحقیق انجام شده توسط اگریلایف تگزاس، دانشمندان عصاره های پلی فنول انبه را بر روی بافت های سرطانی کولون، پستان، ریه، لوسمی، پروستات و سرطان خون آزمایش کردند و نتیجه اینکه انبه موثرترین عملکرد را بر روی همه بافت های سرطانی به ویژه سرطان های روده بزرگ و پستان دارد.
به دنبال مطالعات قبلی، محققان در حال برنامه ریزی برای انجام یک مطالعه منحصر به فرد در افرادی هستند که مبتلا به التهاب بیشتر در روده ها بوده و بنابراین در خطر بیشتری برای سرطان هستند.

سلامت استخوان

مصرف کم ویتامین K با افزایش خطر شکستگی استخوان همراه است. ویتامین K مورد نیاز بدن را می توان با مصرف میوه ها و سبزیجات بدست آورد. ویتامین K برای بهبود جذب کلسیم مهم است همچنین برای سلامت استخوان نیز ضروری است.

دیابت

مطالعات نشان داده اند که افراد مبتلا به دیابت نوع 1 که از رژیم های دارای فیبر بالا استفاده می کنند سطح قند خون پایین تری دارند و در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 ممکن است قند خون، چربی ها و سطح انسولین را بهبود بخشد. یک فنجان انبه حدود 3 گرم فیبر فراهم می کند.

هضم

انبه ها، به دلیل دارا بودن فیبر و آب، به جلوگیری از یبوست کمک می کنند و مصرف آن به طور منظم به داشتن یک دستگاه گوارش سالم کمک می کنند.

بیماری قلبی

فیبر، پتاسیم و ویتامین موجود در انبه همه کمک می کنند تا از بیماری قلبی به دور باشید. افزایش مصرف پتاسیم همراه با کاهش مصرف سدیم مهمترین تغییر تغذیه ای است که فرد می تواند برای کاهش خطر ابتلا به فشار خون بالا ایجاد کند.

پوست و مو

انبه ها همچنین برای موهای شما عالی هستند، چوhttp://www.yadbegir.com/main/health/h_blood_p.htmن حاوی ویتامین A و مواد مغذی مورد نیاز برای تولید سبوم (چربی) است که مو را مرطوب نگه می دارد. ویتامین A همچنین برای رشد تمام بافت های بدن، از جمله پوست و مو ضروری است.

غدد چربی پوست یا غدد سباسه، غددی میکروسکوپی در پوست بوده که یک ماده روغنی/مومی به نام سبوم (چربی) تولید می‌کنند. این ماده برای ضدآب کردن پوست و مو پستانداران ترشح می‌شود.
نیاز کافی ویتامین C بدن، فقط با مصرف یک فنجان انبه در روز تامین می شود که برای ساخت و نگهداری کلاژن مورد نیاز است، کلاژن ساختار و ساختمان پوست و مو را فراهم می کند.

مواد مغذی موجود در انبه

یک فنجان انبه نیاز روزانه ویتامین C شخص را برآورده می کند.

یک فنجان انبه محتوای:
• 100 کالری
• 1 گرم پروتئین
• 0.5 گرم چربی
• 25 گرم کربوهیدرات (24 گرم شکر و 3 گرم فیبر)
• 100 درصد نیاز روزانه بدن به ویتامین C
• 35 درصد ویتامین A مورد نیاز بدن
• 20 درصد فولات مورد نیاز بدن
• 10 درصد ویتامین B-6 مورد نیاز بدن
• 8 درصد ویتامین K و پتاسیم مورد نیاز بدن

انبه ها همچنین در تامین مس، کلسیم و آهن بدن به رژیم غذایی شخص کمک می کنند همچنین آنتی اکسیدان هایی مثل زآگزانتین و بتاکاروتن دارند.

طریقه مصرف انبه

به یاد داشته باشید که از روی رنگ انبه، میزان شیرینی آن را قضاوت نکنید. از مصرف میوه هایی که لکه های سیاهی روی پوست آن دارد، خودداری کنید. انبه ها در دمای اتاق نیز به رسیدن ادامه می دهند. هنگامی که انبه رسید می توانید آن را در یک کیسه پلاستیکی در یخچال به مدت 2 تا 3 روز نگهداری کنید. انبه زمانی خوشمزه تر است که کمی خنک و سرد باشد.

با میوه های نواحی گرمسیری مثل پاپایا، آناناس و انبه تازه، سالاد میوه تهیه کنید.

انبه را به لیوان شربت لیمو یا لیموناد، چای یخ (آیس تی) یا آب اضافه کنید تا طعم میوه ای تازه را تجربه کنید.
با پاپایا، انبه، هالاپینو (فلفل تند)، فلفل های قرمز و فلفل چپوتل، سس سالسا تهیه کنید و این سس را بر روی تاکوی ماهی بریزید و لذت ببرید. تاکو غذای سنتی مکزیک است که از یک نان (تورتیا) پخته شده از آرد ذرت یا گندم تشکیل شده که دور محتویات داخلی را می‌گیرد. داخل تاکو از چیزهای متنوعی مثل گوشت تا مرغ و غذای دریایی و سبزیجات و حتی پنیر به کار می برند. تاکو معمولاً با دست خورده می‌شود و سرو آن با سس سالسا یا آووکادو همراه است.

چند قاچ انبه یخ زده را به اسموتی خود اضافه کنید. اسموتی یک نوشیدنی مخلوط شده و گاهی شیرین شده است که از میوه تازه ساخته می‌شود. به اسموتی، آبمیوه آناناس، توت فرنگی های یخ زده و ماست یونانی اضافه کنید.

خطرات مصرف انبه

کسانی که به شیرابه گیاهی آلرژی دارند به انبه نیز ممکن است واکنش نشان دهند (همچنین به موز، آووکادو و چند میوه و سبزیجات دیگر).
مصرف پتاسیم بیش از حد می تواند برای کسانی که کلیه های آنها عملکرد مناسب و کاملی ندارد، مضر باشد. اگر کلیه شما قادر به حذف پتاسیم اضافی از خون نیست، مصرف بیش از حد انبه ممکن است کشنده باشد.
داشتن یک رژیم غذایی کامل در پیشگیری از بیماری ها و دستیابی به سلامت بسیار مهم است. خوب است که در رژیم غذایی خود، به یک یا چند ماده غذایی اکتفا نکنید و انواع مختلف غذاها را مصرف کنید تا کلید سلامتی بدن را بدست آورید.

ترجمه: سمیه مظفری

 

این محتوا اختصاصاً برای یاد بگیر دات کام تهیه شده است استفاده از آن با ذکر منبع همراه با لینک آن و نام نویسنده یا مترجم مجاز است
برچسب ها: -



نظر شما چیست؟

پرسش های خود را در بخش پرسش و پاسخ مطرح کنید

لطفا جای خالی را پر کنید







صفحه ما را در فیس بوک دنبال کنید صفحه ما را در توییتر دنبال کنید صفحه ما را در  اینستاگرام دنبال کنید صفحه ما را در لینکداین دنبال کنید