• ارسال کننده: سمیه مظفری
  • تاریخ انتشار: 2015 / 09 / 09

فرم تهاجمی ویروس ایدز در کوبا

در کوبا فرم دیگری از ویروس ایدز که تهاجمی تر از سایر فرم های موجود است، شناخته شد. بیمارانی که توسط این ویروس آلوده شدند، بسیار سریع تر از قبل، این بیماری در آنها رشد پیدا کرده بود. اگر فردی در رابطه ی جنسی کنترل نشده، از چندین سو با  ویروس ایدز در ارتباط باشد، این رشته ها با هم ترکیب شده و فرم جدید ی از ویروس ایدز در بدن میزبان تشکیل می شود. این فرم جدید ویروس ایدز، یکی از نسخه های نوترکیب است.

فرم تهاجمی ویروس ایدز در کوبا

ویروس ایدز خود را به پروتئین های گیرنده روی غشای سلولی متصل می کند. اولین گیرنده ای که ویروس ایدز به آن متصل می شود به نام CCR5 شناخته شده است. سپس، بعد از سالها زندگی طبیعی و سالم، ویروس تبدیل به 4 CXCR می شود که روند پیشرفت ایدز را تسریع می کند. در فرم جدید ویروس ایدز که در کوبا شناخته شده است، ویروس بعد از سرایت، در 4  CXCR تغییر ایجاد کرده، سلامتی شخص را به مخاطره می اندازد و مرحله ی پیشرفت آغاز می شود.

یک تیم بین المللی از محققان نمونه خون 73 نفر از افرادی که به تازگی به این ویروس مبتلا شده بودند را مورد آزمایش قرار دادند. بیمارانی که فرم جدید و نوترکیب ویروس ایدز را داشتند، به طور غیر طبیعی مقدار زیادی از مولکول های تدافعی و ویروسی به نام RANTES در آنها یافت شد. RANTES بخشی از پاسخ سیستم ایمنی بدن انسان است و بهCCR5 پیوند می شود. از آنجایی که مقدار RANTES بیش از مقدار طبیعی در بدن این بیماران بود، مشخص می شود که پروتئین هایCCR5  به عنوان لنگرهای ویروس در دسترس نبود. بنابراین این ویروس نو ترکیب باید از مرحله ی طبیعی خود یعنی وصل شدن به این پروتئین عبور کرده و وارد مرحله ی بعدی یعنی پیشرفت بیماری شود.

پروتئاز در ویروس  نو ترکیب سرعت تکثیر ویروس را افزایش می دهد

یکی از انواع ویروس ایدز دخیل در گونه ی جدید، شامل پروتئاز است. پروتئاز آنزیمی است که پروتئین ها را می شکند. پروتئاز ویروس را قادر می سازد که تعداد بیشتری تکثیر انجام دهد. محققان پیشنهاد می کنند که این پروتئازها تغییر و انتقال به CXCR4 را آسانتر می سازد.

طبق گفته ی یکی از نویسندگان این مقاله، در حالت طبیعی، تغییر و انتقال از CCR5 به CXCR4 بسیار دشوار است. ما همچنین بر روی لوازم جانبی گوشی های هوشمند که قادر است ویروس ایدز را از طریق نمونه گیری خون در عرض 15 دقیقه تشخیص دهد را مورد مطالعه و بررسی قرار دادیم.

ترجمه: زهرا کامران ور

 

 

این محتوا اختصاصاً برای یاد بگیر دات کام تهیه شده است استفاده از آن با ذکر منبع همراه با لینک آن و نام نویسنده یا مترجم مجاز است
برچسب ها: - - -



نظر شما چیست؟

پرسش های خود را در بخش پرسش و پاسخ مطرح کنید

لطفا جای خالی را پر کنید







صفحه ما را در فیس بوک دنبال کنید صفحه ما را در توییتر دنبال کنید صفحه ما را در  اینستاگرام دنبال کنید صفحه ما را در لینکداین دنبال کنید