• ارسال کننده: سمیه مظفری
  • تاریخ انتشار: 2018 / 07 / 30

معرفی 8 کتاب در زمینه تربیت و نگهداری نوزاد و کودک

در این مقاله به معرفی 8 کتاب: “تربیت کودک قبل از تولد”، مجموعه کامل “مراقبت، نگهداری و آموزش کودکان”، جلد اول، دوم و سوم، “راهنمای نگهداری از کودک: از تولد تا یکسالگی”، “راهنمای علمی و جامع مراقبت از نوزاد“، “کودک از شش تا دوازده ماهگی” و “کلیدهای طلایی تعلیم و تربیت کودک (بارداری تا سه سالگی)” اشاره می شود و در هر مورد مولف، انتشارات، تعداد صفحات و معرفی کوتاهی از کتاب انجام می گیرد.

1- کتاب تربیت کودک قبل از تولد
  • اثر: زهرا حیرانی و صفا مصطفایی

  • ناشر: انتشارات نقش و نگار

  • دسته کتاب‌های علوم تربیتی، کتاب‌های بارداری

  • تعداد صفحه: 184

معرفی کتاب:

کتاب تربیت کودک قبل از تولد، شامل توصیه‌هایی بسیار عملی و در دسترس برای تربیت کودک قبل از تولد است. تربیت یکی از اساسی‌ترین و مهم‌ترین پرسش‌های والدین است.

تالیفاتی که در این زمینه انجام گرفته‌اند، یا دچار کلی‌ گویی شده‌اند و یا جزییات بسیار مهمی را از قلم انداخته‌اند. در کتاب تربیت کودک قبل از تولد سعی شده است که 1. نکاتی که در تالیفات قبلی فراموش شده‌اند، بیان شود. 2. به جنبه روایی نکاتی که قبلا تنها به صورت علمی بیان شده‌اند، پرداخته شود. 3. به جنبه علمی نکاتی که قبلا تنها به صورت روایی بیان شده‌اند، پرداخته شود و دلایل علمی آن به زبان ساده بازگو شود. 4. خواص خوراکی‌ها و ادعیه و سوره‌های مخصوص، مشکلات بارداری، نرمش‌ها و تمرین‌های ورزشی خاص هر ماه، در توضیحات مربوط به همان ماه بیان شده است تا استفاده عملی از این رهنمودها، بسیار ساده شده و از کلی‌گویی خودداری شود. 5. توصیه‌های مهم مربوط به زیبایی، صبر و بردباری، هوش بالا، صالح شدن کودک به طور جداگانه نیز در قسمت خاصی بیان شده‌اند که ممکن است برخی مطالب هرچند به صورت جزئی و ناچیز، تکرار شده باشد.

در بخشی از کتاب تربیت کودک قبل از تولد می‌خوانید:

برای تنظیم یون‌ها در بدن لازم است رژیم از طرف زن رعایت شود و چند ماه قبل از لقاح لازم است این رژیم شروع شود. زیرا تغییرات یونیک تخمک است که اسپرماتوزوئید مورد نظر را انتخاب می‌کند. با رعایت این رژیم‌ها و تغییر املاح معدنی، روی غشاء سلول تخمک تغییراتی ایجاد می‌شود و آن را جهت نفوذ راحت‌تر نوع خاصی از اسپرم آماده می‌کند. البته شوهران این زنان هم تا حدودی تابع رژیم غذایی همسر خود خواهند بود، شاید رژیم غذایی روی اسپرم‌ها نیز تأثیر می‌گذارد.

فهرست مطالب:

فصل اول: قبل از ازدواج: توکل به خدا و مثبت اندیشی، دعا، شکرگزاری، ضرورت خودشناسی و خودسازی، وظایف پدر و مادر، خودسازی پدر و مادر، طلب روزی حلال و به دست آوردن روزی حلال، گذاشتن نام نیکو بر فرزند، سواد آموزی به کودک و یاد دادن قرآن به او، دعای خیر پدر و مادر در حق فرزند، ازدواج و انتخاب همسر، ایام مناسب و نامناسب برای ازدواج، تفاهم، سوابق پزشکی، ملاک‌های یک ازدواج موفق

فصل دوم: آمادگی برای بارداری (6 ماهه قبل از بارداری): دوره 6 ماهه قبل از آمیزش، سن مناسب برای بارداری، قطع روش‌های ضد بارداری، انجام یک سری از آزمایشات، ادعیه‌ای که باید خوانده شود، تصمیم‌گیری برای تعیین جنسیت، روش‌های تعیین جنسیت، تعیین زمان دقیق تخمک‌گذاری، ترشحات رحم و شستشوی مهبل و تعیین جنسیت، زمان مقاربت و نوع آن، استفاده از رژیم غذایی مناسب، دعا، دعا جهت پسر شدن فرزند، دسته بندی اقدامات برای دختر یا پسردار شدن، آمیزش، آداب عمومى زناشویى، توصیه‌های کلی هنگام آمیزش، نقش زمان در آمیزش

فصل سوم: بارداری: تشخیص بارداری، زمان معاینات در حاملگی، توصیه‌های کلی زمان بارداری، توصیه‌های معنوی دوران بارداری، توصیه‌های کلی در مورد تغذیه دوران بارداری، ممنوعیت غذایی در دوران بارداری، ورزش در دوران بارداری، حجامت در دوران بارداری، وضعیت جنین، ادعیه، خوراکی‌ها و مشکلات مربوط به هر ماه، وضعیت جنین در ماه پنجم، ششم، هفتم، هشتم و نهم، خواص برخی خوراکی‌ها به صورت جداگانه، عوامل خطرساز در دوران بارداری

فصل چهارم: تولد و زایمان: آمادگی برای تولد، زایمان، زایمان راحت، علل عقب ماندگی

معرفی کتاب تربیت کودک قبل از تولد

2- مجموعه کامل “مراقبت، نگهداری و آموزش کودکان”، جلد اول: کودک من از تولد تا یک سالگی
  • اثر: پوران سامی

  • ناشر: انتشارات بشری

  • دسته کتاب‌های پرستاری، کتاب‌های بارداری

  • تعداد صفحات 506 صفحه

مجموعه سه جلدی مراقبت، نگهداری و آموزش کودکان برای سه سال اول زندگی کودک شما تدوین گردیده است. جلد اول این کتاب شامل بخش کودک من از تولد تا یک سالگی است.

کتاب مراقبت، نگهداری و آموزش کودکان (Toddlers & Children Development) خانواده‌های جوان ایرانی را دست‌کم در سه سال اول تولد فرزندشان، از هر نظر بی نیاز خواهد کرد.

نگرانی والدین دربارۀ رشد و تکامل کودکانشان، امری کاملاً طبیعی و قابل درک است، آن‌ها مایلند بدانند و اطمینان خاطر حاصل کنند که فرزندشان در تمام ابعاد رشد و تکامل (جسمی، ذهنی، روانی، اجتماعی، تربیتی و…) کاملاً طبیعی و عالی است. اصطلاحاً همه چیز خوب است و بهتر از این نمی‌شود. به عبارتی آن‌ها می‌خواهند مطمئن شوند که هر آنچه که برای رشد و سلامتی فرزندشان، لازم بوده انجام داده‌اند.

در مجموعه سه جلدی مراقبت، نگهداری و آموزش کودکان هر جلد، حاوی دو فصل عمده می‌باشد. در فصل اول، شما با اطلاعات کلی مرتبط با رشد و تکامل کودکان آشنا می‌شوید و تئوری‌های مختلف تکاملی را که تاکنون در دنیا مطرح گردیده‌اند، مطالعه می‌نمایید، به این ترتیب، به یک دیدگاه کلی و عمومی دربارۀ کودکان در هر مقطع سنی دست خواهید یافت. فصل دوم هر کتاب به صورت جزیی‌تر و مفصل‌تر، رشد و تکامل کودک را در مقاطع یک ماهه مورد بحث قرار داده است، شما در این فصل می‌توانید پاسخ جزیی‌ترین پرسش‌های خود را در ارتباط با کودک پیدا کنید.

فهرست مطالب:

فصل اول: آنچه باید درباره کودکم از بدو تولد تا یک سالگی بدانم

فصل دوم: کودک من در شش ماه اول زندگی

فصل سوم: کودک من در شش ماه دوم زندگی

معرفی کتاب مراقبت و نگهداری کودکان جلد اول

3- مجموعه کامل “مراقبت، نگهداری و آموزش کودکان” جلد دوم: کودک من از یک سالگی تا دو سالگی
  • اثر: پوران سامی

  • ناشر: انتشارات بشری

  • تعداد صفحات: 118

معرفی کتاب مراقبت و نگهداری کودکان جلد دوم

4- مجموعه کامل “مراقبت، نگهداری و آموزش کودکان” جلد سوم: کودک من از دو سالگی تا سه سالگی
  • اثر: پوران سامی

  • ناشر: انتشارات بشری

  • موضوع اصلی: پرستاری

  • تعداد صفحات: 114

  • سال چاپ: 1393

فهرست مطالب:

فصل اول: آنچه باید درباره کودکم از دو سالگی تا سه سالگی بدانم

فصل دوم: کودک من در سال سوم زندگی

معرفی کتاب مراقبت و نگهداری کودکان جلد سوم

5-  معرفی کتاب راهنمای نگهداری از کودک: از تولد تا یکسالگی
  • اثر: آلیسون مک کانکی

  • ترجمه: فرهاد همت خواه

  • ناشر: انتشارات عصر کتاب

کتاب راهنمای نگهداری از کودک: از تولد تا یکسالگی به شما برای نگهداری از نوزاد تازه متولد شده تان کمک خواهد کرد.

یک نوزاد تازه متولد شده نیاز زیادی به مراقبت‌های ویژه دارد که آگاهی داشتن از چنین مواردی لازمۀ مادران و پدران و یا حتی اطرافیان است.

یک نوزاد دارای مشخصات ظاهریه متفاوتی است مانند: چین و چروک‌های فراوان، لکه لکه بودن، رنگ‌هایی غیر عادی، سایز اندام‌ها، وزن، قد و غیره که تمامی این موارد هم می‌تواند طبیعی باشد و هم می‌تواند غیر طبیعی باشد. شما در این کتاب با تمامی این موارد آشنا شده و از نگرانی‌های بی مورد آسوده می‌شوید.

از یک ماهگی تا دو ماهگی کودک تازه متولد شدۀ شما هنوز قدرت کافی را جهت انجام حرکت‌های مختلف را نخواهد داشت و شما باید با ظرافت خاص خود مراقب باشید و در هر لحظه از وضعیت نوزاد خود آگاه باشید.

در سه ماهگی تا چهار ماهگی هم کودک شما تکامل بیشتری نسبت به قبل دارد و ممکن است با انجام دادن حرکاتی مناسب شما را شگفت زده کند.

پنج ماهگی شروع تکامل‌های بعدی نوزاد است که تا هفت ماهگی ادامه خواهد داشت و شما می‌توانید شاهد خندیدن، دست زدن، گریه کردن، شنوایی و حرکات مشابه و حیرت آور کودک خود باشید و با اطلاعات درست این رفتارها را بهبود ببخشید.

در هشت ماهگی تا یک سالگی نیز حرکات نوزاد شما بیشتر می‌شود به صورتی که می‌تواند کم کم بایستد قدرت تکلم و معاشرت بیشتری کسب کند، دندان در بیاورد و یا عادات غذایی گوناگونی پیدا کند.

مهم‌تر از همه شیر مادر است که حاوی تمام چیزهایی است که نوزاد از همان بدو تولد به آن احتیاج خواهد داشت. لازم است بدانید در هر بار شیر دادن به نوزاد مواد تشکیل دهندۀ آن می‌تواند متفاوت باشد و با تغذیۀ شما رابطۀ مستقیم دارد. علاوه بر این نحوۀ شیر دادن، زمان آن و مشکلاتی که در زمان شیر دهی با آن مواجه می‌شود همگی از اهمیت برخوردار هستند.

در اواسط فصول کتاب به شروع غذاهای جامد اشاره شده که می‌تواند مکمل غذایی در دوران 5 ماهگی به بعد باشد، آلرژی و حساسیت غذایی کودک نیز باید کنترل شود.

و اما نظافت، تمیز کردن کودک، حمام کردن و یا پوشاندن لباس مناسب دارای اهمیت فراوانی است می‌توان به تعویض پوشک و انواع پوشک اشاره کرد.

شما در این کتاب با خواب کودک و مهارت‌های لازمۀ آن آشنا می‌شوید. همچنین در آخرین فصول بیماری‌ها و مراقبت‌های لازمه را فرا می‌گیرید و درک اینکه چه خطرهایی در اطراف کودک شما وجود دارد برای شما آسان ‌تر می‌گردد.

این کتاب یکی دیگر از عناوین کتاب‌های مجموعه راهنمای پزشکی خانواده انجمن پزشکی بریتانیا می‌باشد. در کتاب‌های راهنمای پزشکی خانواده مطالب به گونه‌ای ساده بیان شده‌اند، که برای عموم قابل فهم باشند.

فهرست مطالب:

نوزاد تازه متولد شده: یک ماهگى تا دوازده ماهگی، شیر مادر، تغذیه با شیر خشک، شروع غذاهاى جامد، پوشک‌ها، لباس پوشاندن نوزاد، حمام کردن، خواب، گریه کردن، کولیک، دندانها، چشمها و بینایى، شنوایى، بویایى، چشایى، لامسه، صحبت کردن، ماساژ نوزادان، واکسیناسیون، بازى‌ها، رفتارهاى اجتماعى، بیماریهاى کودکان و کمکهاى اولیه

معرفی کتاب راهنمای نگهداری از کودک

6کتاب راهنمای علمی و جامع مراقبت از نوزاد
  • اثر: فریبا رعنایی (مربی و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی کردستان)

  • ناشر: نشر مقدس

    فهرست مطالب:

فصل اول: تطابق های فیزیولوژیک برای انتقال به زندگی خارج از رحم

فصل دوم: ویژگی های طبیعی و شکل فیزیکی یه نوزاد سالم

فصل سوم: مراقبت های نوزاد در اتاق زایمان

فصل چهارم: مراقبت های نوزاد در اتاق پس از زایمان و بخش هم اتاقی مادر و نوزاد

فصل پنجم: معاینه فیزیکی نوزاد

فصل ششم: اختلالات و ناهنجاری های مادرزادی و واضح در زمان تولد

فصل هفتم: آسیب های زایمانی

فصل هشتم: حفاظت گرمایی از نوزاد

فصل نهم: شیردهی و نیازهای تغذیه ای نوزاد

فصل دهم: اداره تغذیه پستانی

فصل یازدهم: مشکلات شایع در دوران شیردهی
و…

معرفی کتاب راهنمای علمی و جامع مراقبت از نوزاد

7- کتاب کودک از شش تا دوازده ماهگی
  • اثر: تریسی گادریج

  • مترجم: فاطمه صهبا

  • ناشر: پیدایش

  • موضوع : روان شناسی تربیتی، رشد کودک، والدین

  • سال چاپ: 1393

  • تعداد صفحات: 64

  • موضوع کودکان: سرپرستی، موضوع نوزاد نو رسیده: مراقبت

در مجموعه «رشد کودک» اطلاعات مهم و سودمندی درباره چند مقطع سنی در آغاز زندگی کودک ارائه می‌ شود و ویژگی هر کدام از این مقاطع سنی در زمینه‌ های رشد، یادگیری، سلامت، ایمنی، تغذیه و سایر مسائل مرتبط با کودک بازگو می‌ شود.

معرفی کتاب کودک از 6 تا 12 ماهگی

8- کلیدهای طلایی تعلیم و تربیت کودک (بارداری تا سه سالگی)
  • اثر: رویا نوری

  • ناشر: انتشارات ما و شما

  • دسته بندی روان‌شناسی کودک و نوجوان

  • تعداد صفحات ۳۱۴ صفحه

  • تاریخ انتشار ۱۳۹۵

کلیدهای طلایی تعلیم و تربیت کودک (بارداری تا سه سالگی)، به مادران جوان در تربیت فرزندان کوچکشان از همان اوان بارداری تا سه سالگی کمک می‌کند. زمانی که تصمیم به داشتن فرزند می‌گیریم، بدون داشتن اندک دانش و آگاهی در این مورد، به آنچه نسل به نسل به ما رسیده اکتفا می‌کنیم؛ غافل از آن‌ که کودک، خمیر نرم و شکل نگرفته‌‌ای در دستان ما است و ما خالق زندگی فرزندان خویش هستیم، و اکثر ما حتی نمی دانیم این خمیر نرم و بی‌ شکل زمانی که به هفت سالگی می‌رسد، تقریبا فرم خاص خود را برای همه عمر گرفته‌ است. در ابتدای فصل دوم کتاب می‌خوانید:

کودک انسانی، برخلاف تمام چهارپایان دیگر ناقص پا به دنیا می گذارد، زیرا لگن انسان به دلیل توانایی انسان در ایستادن کوچک شده و سر نوزاد کامل از لگن مادر عبور نخواهد کرد. به همین دلیل است که نوزاد بعد از تولد، برای ادامه رشد خود نیاز به رحم دوم یا آغوش مادر دارد. اگر برای اولین بار مادر شدن را تجربه میکنید، باید بدانید یک تا دو ماه اول زندگی فرزندتان تجربه بسیار متفاوتی خواهید داشت. نوزادان بیشتر اوقات شبانه روز را می‌خوابند. اما زمانی که بیدار می‌شوند، تمام نیازهای خود را با گریه اعلام می‌کنند. میزان گریه در نوزادان کاملا متفاوت است. بعضی از نوزادان راحت به خواب می‌روند و درصد کمی به خاطر دل درد ناآرامتر هستند. اما در کناربی‌خوابیها، مادر میتواند بهشت را در همان ماههای اول تولد فرزندش تجربه کند.»

فهرست مطالب:

سه سال نخست زندگي كودكان، دوران طلايى زندگی پرورش و تربیت،

فصل اول: بارداری

فصل دوم: مطالبی راجع به نوزاد تازه متولد شده

فصل سوم: نقش پدر در تربيت كودك

فصل چهارم: یک تا دو سالگی

فصل پنجم: دو تا سه سالگی

فصل ششم: تلويزيون و كودكان

فصل هفتم: آنچه باعث شکوفایی استعداد کودکان خواهد شد

فصل هشتم: بازي هايي ساده اما مفيد براي كودكان

فصل نهم: چگونه كار خوب را به فرزندم ياد بدهم و آنرا در او نهادينه كنم

فصل دهم: بحرانهاي رفتاري كودكان

فصل یازدهم: چگونه كودكي خود را درمان كنيم و والدين بهتري شويم

فصل دوازدهم: مشكلات كودكي و نحوه‌ی مقابله‌ی صحیح با آنها

فصل سیزدهم: نكات كوچك با تاثيرات عميق در زندگي روزمره

فصل چهاردهم: ديسيپلين- تنبيه- آموزش نظم

فصل پانزدهم: اشتباهات تربیتی

فصل شانزدهم: كودك دوم

دوقلوها

آن‌چه در کتاب کلیدهای طلایی تعلیم و تربیت کودک: بارداری تا سه سالگی، خواهيد خواند: تصميم‌گيري براي بارداري. چگونه نوزادم را بخوابانم. چگونه به رشد مغز نوزاد خود كمك كنم. رفتارهاي قابل پيش‌بيني در مسير رشد كودك. بهترين زمان براي رفتن به مهد كودك. بازي‌هايي ساده اما مفيد براي كودكان. چگونه كار خوب را به فرزندم ياد بدهم. با رفتار اشتباه فرزندم چه كنم. چگونه بر خشم خود غلبه كنم. مشكلات كودكي و نحوه مقابله صحيح با آن‌ها. ديسيپلين – تنبيه – آموزش نظم. چگونه كودك شاد داشته باشيم. آيا فرزندم نياز به خواهر و برادر دارد.

معرفی کتاب کلیدهای طلایی تربیت بارداری تا سه سالگی

9- کتاب نگهداری از نوزادتان (هرآنچه که باید بدانید)
  • اثر: Ann peters

  • ترجمه: مجید عاطفی

  • ناشر: دانش نگاران برنا

  • دسته کتاب‌های بارداری

  • تعداد صفحات: ۱۹۶ صفحه

معرفی کتاب نگهداری از نوزادتان (هرآنچه که باید بدانید)

کتاب “نگهداری از نوزادتان (هرآنچه که باید بدانید)”، ضرروت های مراقبت از کودک، اطلاعات ضروری را به منظور هر چه ساده تر کردن ساعت ها، روز ها، هفته ها و ماه های اولیه برای پدر و مادر ها ارائه نموده است.
راهنمایی هایی از عوض کردن لباس، حمام کردن، در آغوش گرفتن، حمل کردن و غذا دادن تا احساس راحتی و آرامش بخشیدن به کودک و تسکین نوزاد در این کتاب موجود هست.
کادر هایی با کیفیت تصویری مناسب تحت عنوان مباحث کلیدی درون کتاب، نکاتی است آسان همراه با تکنیک های عالی و معرفی محصولات ایمن و کاربردی. در سرتاسر این کتاب حقایق شگفت انگیزی از هر آنچه که باید والدین انجام دهند، به شما نشان داده و بیان می شود.‎

معرفی کتاب نگهداری از نوزادتان

فهرست مطالب:

مراقبت از کودکتان
شروع کار
در آغوش گرفتن کودکتان
بلند کردن کودک بزرگترتان
استفاده از پوشک ها
عوض کردن پوشک یکبارمصرف
عوض کردن یک پوشک قابل دور ریز
تمیز کردن ران و باسن کودکتان
جلوگیری از جوش و خارش حاصل از پوشک
ابر (لیف) اسفنجی حمام
تمیز کردن چین ها و چروک ها
مراقبت از انتهای بند ناف کودک
لوازم مورد نیاز حمام کردن
حمام بدن کودک تازه متولد شده
حمام کردن کودک بزرگسال
شستن موهای کودکتان
کوتاه کردن ناخن های کودکتان
تمیز کردن دندان های کودکتان
دندان درآوردن کودکان
لباس تن کردن به کودکان کوچک
لباس نوزاد را به تن کودکتان کردن
پوشاندن لباس خواب به کودکتان
پوشیدن لباس به کودک بزرگترتان
رعایت اولین نکات ایمنی
خانه را برای کودکتان امن کنید
هنگامی که کودکتان مریض می شود
اندازه گیری دمای بدن کودکتان
سر و کار داشتن با تب
شروع دارو دادن
تغذیه کودکتان
شیر دادن به کودکتان
کودک در حال رشد
شروع به شیر دادن مادر
یادگرفتن شیوه کار
احساس آرامش بخشیدن
شیر دادن طبق تقاضا
مشکلات شیردهی مادران
شیردهی موفقی تآمیز
دوشیدن شیر
مبانی تغذیه با بطری
بهداشت شیر مادر
آماده کردن بطری شیر
شیر دادن با بطری به کودکتان
آروغ زدن کودکتان
مشکلات شیر دادن با بطری
آشنایی با غذاهای جامد
لوازم غذاهای جامد
اولین خوراکی ها
معرفی خوراکی های جدید
رژیم سالم غذایی کودکتان
جلوگیری از مشکلات تغذیه
آلرژ یهای غذایی و ناتوانایی
خواب کودکتان
خواب و کودکتان
تخت خواب کودکتان
تخت خواب و لوازم آن
کجا کودکتان را بخوابانید
بهترین حالت های خواب
برقراری آرامش کودکتان
برنامه روزنامه زمان خواب
آرام کردن کودکتان
خواب روز
خوابیدن به طور مستقل
بیدار شدن درشب
زود از خواب بیدار شدن
برقراری رابطه با کودکتان
خانواده جدیدتان
برقراری رابطه با کودک تازه متولد شده
سازگاری با نقش والدین
یک شبکه حمایتی
لذت بردن از زندگی
شناخت گریه های کودکتان
آرام کردن کودکتان
درگیر بودن با قولنج و گاز معده
آرام کردن کودک بزرگترتان
برقراری ارتباط از طریق لمس کردن
ماساژ دادن کودکتان
تحریک کردن کودکتان
تقویت رشد کودک
صحبت کردن کودکتان
تعامل با کودکتان
تقویت مهارتهای اجتماعی
همراهی با کودکتان
تشویق به حرکت کردن
زمان بازی کودکان بزرگتر
اسباب بازیهایی برای کودکان
زمان بازی برای کودکان بزرگتر
اسباب بازی های برای کودکان بزرگتر
گشت وگذارها
بیرون بردن و گشت و گذار
صندلی ماشین کودکتان
حمل کننده های نوزادان
کالسکه ها و حمل کننده ها
اولین گشت و گذارهای کودکتان
گشت و گذارها با کودکان بزرگتر
حفظ سلامت
رفتن به سفر در تعطیلات
برگشتن به سرکار
برقراری توازن صحیح

تنظیم: سمیه مظفری

این محتوا اختصاصاً برای یاد بگیر دات کام تهیه شده است استفاده از آن با ذکر منبع همراه با لینک آن و نام نویسنده یا مترجم مجاز است
برچسب ها: - - - -



 

در یاد بگیر دات کام مشترک شوید و آخرین مطالب را در ایمیل خود دریافت نمایید

نظر شما چیست؟

پرسش های خود را در بخش پرسش و پاسخ مطرح کنید

محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.




بستن تبلیغات

تبلیغات اینترنتی در یاد بگیر دات کام



صفحه ما را در فیس بوک دنبال کنید صفحه ما را در توییتر دنبال کنید صفحه ما را در  اینستاگرام دنبال کنید صفحه ما را در لینکداین دنبال کنید