• ارسال کننده: سمیه مظفری
  • تاریخ انتشار: 2018 / 07 / 31

نحوه رنگ کردن ام دی اف

آیا می خواهید کابینت ها و قفسه های ام دی افی خود را دوباره بازسازی کنید؟ پس توصیه می کنم گام های زیر را دنبال کرده تا در نهایت به کابینت ها و قفسه های ام دی افی خود ظاهری تمیز و دلپذیر ببخشید.

این تخته فیبری با چگالی متوسط که با نام ام دی اف شناخته می شود، امروزه در زمینه ساخت مبلمان و سایر وسایل موجود در خانه کاربرد بسیاری دارد. این وسیله چوبی مهندسی ارزان قیمت – مرکب از پوشال و رزین که به واسطه حرارت زیاد ذوب و به وسیله فشار با هم ترکیب شده اند- به صورت ورقه های 4*8 متری و البته برای پروژه های کوچکتر در اندازه 1.4*1 موجود است که بیشتر شبیه تخته چندلا است.

اما ام دی اف بر خلاف تخته چندلا که از ورقه های بسیار نازک چوبی ساخته می شود، فاقد هر گونه برآمدگی، موج، و رنگ چوب است. در نتیجه ما تخته چوبی داریم که بسیار راحت برش می خورد، و از این رو اغلب برای پروژه ها و سازه های شیک و زیبا همچون انواع کابینت ها و سازه هایی که نیاز به ظرافت دارند، از این متریال استفاده می شود. به علاوه ام دی اف محکم بوده و سطح رویی آن صاف و صیقلی است، که به همین دلیل به وسایل ظاهری تمیز داده و به راحتی می توان روی آن را رنگ زد.

برای رنگ زدن ام دی اف لازم است شما در مورد این متریال دانش کافی داشته باشید، با این وجود، وقتی این متریال را از شرکت تحویل می گیرید و از آنجایی که میزان سختی و زبری سطح آن در حدود  150 گریت است، این تخته ها کاملا آماده رنگ آمیزی هستند، اما لبه های آن بسیار پر منفذ و نفوذ پذیر بوده- و البته تا حدودی هم ریش ریش است- و از همین روی شما نیازمند اجرای برخی اقدامات اولیه خواهید بود تا در نهایت کاری تمیز، صیقلی و یکدست داشته باشید. به علاوه، منافذ موجود در حاشیه و لبه های این تخته ها آنها را تبدیل به مصالحی نامناسب برای ساختن محصولاتی می کند که مدام در معرض آب هستند. در ادامه دستورالعملی را برای شما در نظر گرفته ایم که به وسیله آن می توانید وسایل ام دی افی خود را رنگ کرده و پروژه های رنگارنگ خود را پیاده کنید.

 

مصالح و وسایل مورد نیاز برای رنگ کردن کابینت های ام دی افی
  • ماسک
  • پارچه
  • عینک محافظ چشم
  • گچ تخته
  • کاغذ سنباده
  • پیشبند
  • پرایمر
  • رنگ
  • قلم موی رنگ
گام اول

اگر می خواهید روی یکی از وسایل و مبلمان خانه کار کنید، پیش از هر کاری تمام اجسام نوک تیز، سخت و وسایل دیگر را تا زمان خشک شدن کامل رنگ از اطراف آن دور کنید. سپس گرداگر محیط کار پارچه ای پهن کنید تا پس از اتمام کار، عملیات تمیز کاری، ساده تر انجام شود. وقتی ام دی اف را سنباده می زنید معمولا گرد و غبار بسیاری تولید می شود و ذرات حاصل آن باعث آلودگی و آزار چشمان و ریه می شود، پس حتما از عینک محافظ و ماسک استفاده کنید.


گام دوم

فرقی نمی کند لبه های ام دی اف های وسایل شما دارای لبه هایی با ساخت کارخانه ای باشد و یا دستی، به هر حال باید لبه های آنها را طوری چسب زد که پس از رنگ شدن با بقیه بخش های صیقلی ام دی اف هماهنگی داشته باشند. با استفاده از انگشتان خود لبه های کار را به وسیله یک روکش بتونه مناسب بپوشانید.

وقتی لبه های کار خشک شد به وسیله سمباده مناسب لبه های کار را صاف و صیقلی کنید. پس از سمباده کشیدن در صورتی که جایی از کار دارای خراش و یا فرورفتگی بود دوباره از ملات گچی برای پر کردن جاهای خالی استفاده کنید، تا جایی که دیگر هیچ خراش و یا فرورفتگی در کار مشاهده نشود. تمام روی کار را سمباده کشیده و سپس به وسیله یک پارچه تمیز، گرد و آلودگی های روی کار را پاک کنید.

گام سوم

گام بعدی پر کردن سطح کار از یک پرایمر مایع و حلال مثل زینسر (Zinsser) و یا کیلز یا کِی.آی.اِل.زِد (KILZ) است. به هیچ وجه برای این کار از پرایمر های پایه آب استفاده نکنید چرا که احتمال دارد فیبر های ام دی اف باد کنند و سطح کار دارای برجستگی های نا موزون و بدنما شود (در این صورت دیگر کاری از سمباده نیز بر نمی آید). سپس پرایمر را با استفاده از قلم موی رنگ، غلتک و یا اسپری رنگ (هر کدام برای پروژه شما مناسب تر است) روی کار پخش کنید.

گام چهارم

پس از اجرای تمام این مراحل، وقت آن رسیده که سطح ام دی اف را به وسیله رنگ های پایه آب رنگ بزنید (همچنین می توانید از رنگ های روغنی و پلاستیکی هم برای این کار استفاده کنید). به عبارت دیگر شما می توانید از رنگ مورد نظر خود استفاده کرده و فرقی نمی کند روغنی باشد و یا پلاستیکی، همچنین می توانید برای اجرای کار خود از انواع براش ها و اسپری ها نیز استفاده کنید، فقط باید بدانید کدام بیش از همه مناسب اجرای کار شماست. پس از رنگ آمیزی بگذارید رنگ خشک شود به طوری که دیگر به دست نچسبد، و پس از آن در صورت لزوم بار دیگر رنگ بزنید. اگر روی سطح کار خود هر گونه ناهماهنگی مشاهده کردید مجددا تمام سطح کار را رنگ بزنید.

گام پنجم

اجازه دهید رنگ کاملا خشک شود. سپس در صورتی که می خواهید روی سطح ام دی اف مناسب انجام کارهای روزمره بوده و در عین حال رنگ آن خراب نشود، روی آن را با استفاده از پلی یورتن، لاک الکل، وکس و یا هر ماده مناسب دیگری جلا اندود کنید. برای مثال، می توان روی درهای کابینتی رنگ شده لایه دیگری افزود که به وسیله آن از فرسودگی جلوگیری شود. همچنین داشتن طرح و نقوش برجسته روی کار مانع از افزودن روغن جلا به آن می شود.

گام ششم

وقتی پروژه کامل شد و رنگ کاملا خشک شد، هر آنچه را که از داخل و روی آن برداشته بودید را سر جایش باز گردانده و از نتیجه کار خود لذت ببرید. پس از یک روکش رنگی، ام دی اف شما درست شبیه هر وسیله چوبی رنگ شده جلوه دار خواهد شد.

در واقع، با قیمتی بیشتر کارخانه می تواند کار های سفارشی شما را از مصالح چوبی و یا ترکیب چوب و ام دی اف ساخته و پس از رنگ کردن آن شما وسیله ای خواهید داشت که کاملا  یکدست به نظر می رسد.

ترجمه: آتنا هوایی

این محتوا اختصاصاً برای یاد بگیر دات کام تهیه شده است استفاده از آن با ذکر منبع همراه با لینک آن و نام نویسنده یا مترجم مجاز است
برچسب ها:



  1. شما نوشتی پرایمر حلال مثل زینسد یاکیلز.این دوتاوجود خارجی ندارن.البته معلوم شد کیلز نیست کیلر هست.متاسفانه غلط املایی رو نویسنده رعایت نکرده واین عجیبه

  2. با سلام
    معادل انگلیسی این پرایمرها را در زیر می بینید:
    زینسر (Zinsser)
    کیلز یا کِی.آی.اِل.زِد (KILZ)

  3. با سلام
    مطالبتون خیلی جالب بود،فقط اینکه میشه روی ی تکه ام دی اف که قبلا رنگ شده و آمادس، دوباره رنگ کرد تا بتونیم رنگشو عوض کنیم؟اگه این ممکنه،میشه بگید چه رنگی باید روش بزنم (اسم رنگ)و اینکه رنگ اولیه ونگه هست و میخوام سفید بشه.

    با تشکر

  4. سوال منم همینه ک میخوام ام دی افی ک رنگ داره رو رنگ بزنم.مدلش هم جوریه ک سطحش صاف نیست.یعنی از اول طرحش این مدلی بود که یه سطحش فرورفتگی و برجستگی داشت.آیا بازم باید سمباده زده شه؟برام مهم نیست خیلی یدست شه فقط میخوام سفید شه(الان قهوه ای تیره ست)اگه کلا سمباده و پرایمر نزنیم و مستقیم رنگ بزنیم چی میشه؟رنگ نمیگیره؟

  5. سلام من یک میز تلویزیون سیاه وسفید ام دی اف دارم میخوام بدونم‌میشه رنگ قهوه ای بزنیم؟

نظر شما چیست؟

پرسش های خود را در بخش پرسش و پاسخ مطرح کنید

لطفا جای خالی را پر کنید







صفحه ما را در فیس بوک دنبال کنید صفحه ما را در توییتر دنبال کنید صفحه ما را در  اینستاگرام دنبال کنید صفحه ما را در لینکداین دنبال کنید