• ارسال کننده: سمیه مظفری
  • تاریخ انتشار: 2018 / 08 / 21

13 جاذبه گردشگری روم، میراث باشکوه باستانی

روم، شهری که در آن چشمه امید ها ابدی هستند. روم شهری است که به میراث با شکوه باستانی اش می بالد، شهری که زمانی، امپراتوری اش را در سرتاسر اروپا، آفریقا و آسیا وسعت داد. روم شهری است که در تاریخ و مسیحیت غوطه ور شده است. گردشگرانی که برای بار اول به این شهر می آیند، به راحتی و در همان ابتدای امر تحت تاثیر تمام جاذبه های این شهر قرار می گیرند. شما پس از گذراندن یک روز کامل هنر و تاریخ غنی روم را در هر گوشه از خیابان های روم خواهید دید. شاید به همین خاطر است که معمولا گردشگران سعی می کنند همه چیز را تا قبل از رفتنشان از روم ببینند.

روم به بخش های مختلفی تقسیم شده که در کنار مرکز آن، بخش کلوسئو، بیشترین جاذبه های تاریخی و باستانی همچون ورزشگاه کلوسئوم، تپه کاپیتولاین و محکمه رومی در جای جای آن واقع شده اند. در حاشیه مرکز شهر شما شاهد روم قدیمی خواهید بود که در آن آثاری از معماری رنسانس و پلاتز را در پانتئون و کلیسای جامع فوق العاده آن خواهید یافت.

متاسفانه، شما نمی توانید تمام جاذبه های گردشگری شهر روم را تنها در چند روز و یا حتی چند ماه ببینید. گردشگران زیرک نیز تلاش نمی کنند همه چیز را در یک سفر ببینند. این گردشگران برای اینکه مطمئن شوند که باز هم به روم باز می گردند در فواره تروی سکه ای پرتاب می کنند چرا که بر طبق افسانه ها هر کس در این فواره سکه بیاندازد باز هم به روم باز می گردد.

1- حمام های کاراکالا

حمام های کاراکالای در واقع از لحاظ بزرگی در میان حمام های عمومی روم در رده دوم قرار می گیرد. این حمام توسط امپراتور کاراکالای در قرن سوم و به منظور تبلیغات سیاسی بنا شد. این امپراتور تنها دوست داشت که مردمانش او را دوست داشته باشند. از این حمام ها به مدت 300 سال استفاده می شد. اهمال کاری، غارت و زمین لرزه، این بنای بزرگ را تبدیل به ویرانه کرد، اما اندازه و بزرگی آن و نبوغ به کار رفته در آن همچنان گردشگران را به خود جذب می کند.

جاذبه رم،حمام های کاراکالای

2- آستیا آنتیکا

آستیا آنتیکا یکی از مهمترین اماکن باستانی روم است که زمانی شهر بندری و تجاری روم بوده است. این شهر در فاصله کمتر از 32 کیلومتری روم و درست در دهانه رودخانه تیبر واقع شده است. این شهر ساختمان های باستانی بسیاری را در خود جای داده، که قدمت برخی از آنها به قرن چهارم پیش از میلاد باز می گردد. آستیا آنتیکا بیشتر به خاطر دیوار نگاری های برجسته و موزاییک های بکار رفته در ساخت این ساختمان های قدیمی و همچنین حمام های عمومی باستانی آن معروف است. این حمام ها در واقع اماکن عمومی و اجتماعی در نظر گرفته می شدند.

جاذبه گردشگری رم،آستیا آنتیکا

3- کلیسای کلمنت مقدس

این کلیسا که تنها چند خیابان با کلوسئوم فاصله دارد، کلیسایی است متعلق به قرن دوازدهم که بر فراز معبدی قدیمی تر مربوط به قرن چهارم بنا شده است. این کلیسا در حال حاضر بیشتر برای دیوار نگاری های فوق العاده و موزاییک های بی نظیرش معروف است. شما در صورت پرداخت ورودی، می توانید نگاهی به حفاری های دو طبقه پایین این کلیسا انداخته که برای شما بی شک سفری جذاب به تاریخ روم خواهد بود.

جاذبه گردشگری رم،کلیسای کلمنت مقدس

4- کلیسای سن جیووانی در لاترنا

کلیسای سن جیووانی لاترناو(جان لاتران مقدس) یکی از 4 کلیسای مهم و اصلی روم است. این کلیسا که وقف جان باپتیست و جان انجیل نویس شده است در واقع کلیسای جامع روم و مرکز اسقف اعظم و پاپ روم می باشد. گمانه ها بر این است که این کلیسا در واقع اولین کلیسای کاتولیک ساخته شده در روم است. هرچند نمای بیرونی آن مانند دیگر کلیساها مزین نیست، اما داخل آن به زیبایی به وسیله نقاشی های دیواری، ستون ها، موزاییک ها و پیرایه های متعددی مزین شده است.

جاذبه گردشگری رم،کلیسای سن جیووانی

5- کلیسای دی سانتا ماریا ماگیور

این کلیسا که در قرن چهارم بنا گردید، (در ارتباط با مریم مقدس کبیر)، به عنوان یکی از مهمترین کلیساهای کاتولیک روم در نظر گرفته می شود. نمای بیرونی این کلیسا دارای معماری متعلق به قرن هجدهم است، در حالی که داخل آن با معماری بیزانتی یکی از معدود آثار متعلق به دوران بیزانس است که تا به حال سالم مانده است. مسافرینی که در روز ۵ اوت در رم باشند، می‌توانند در جشن «معجزه برف» این کلیسا شرکت کنند که در طی آن، هزاران گلبرگ سفید از سقف ریخته می‌شوند.

جاذبه گردشگری رم،کلیسای دی سانتا ماریا ماگیور

6- میدان سن پیتر

این میدان که در بخش واتیکان شهر روم واقع شده یکی از معروف ترین میدان ها در روم است. هر ساله هزاران نفر در این میدان جمع شده تا پیام های پاپ را بشنوند. این میدان در قرن هفدهم توسط برنینی بنا شد. این میدان بیضی شکل است و از دو طرف به وسیله دو ردیف از ستون های سنگی احاطه شده است. بالای هر ستون مجسمه هایی قرار دارد. در مرکز این میدان بیضی شکل یک ستون هرمی شکل سنگی وجود دارد که در زمان سلطنت امپراتور اگوستیوس از مصر به روم آورده شد.

جاذبه گردشگری رم،میدان سن پیتر

7- کامپو دو فیوری (مزرعه گلها)

کامپو دی فیوری محوطه‌ای مستطیل شکل در جنوب میدان ناونا (Piazza Navona) است که از دیر باز عنوان بازار این شهر را به خود اختصاص داده، این میدان همچنین مرکز برگزاری جشن های شبانه دانشجویان و توریست ها نیز هست. کامپو دی فوریو به معنی مزرعه گل هاست. نام این بازار در واقع یادگاری از قرون وسطی و مزرعه ای بوده که در آن ایام به جای این بازار وجود داشت. امروزه این بازار تبدیل به مکانی دوست داشتنی شده به ویژه  زمانی که بازار سبزیجات روز در این بازار شروع به کار می کند (هر روز صبح به جز یک شنبه ها) بازدید کنندگان می توانند در این بازار محصولات تازه ای از قبیل ماهی، گوشت، گل و ادویه ها را نیز بیابند. گرداگرد این بازار کافه ها و رستوران های بسیاری وجود دارد که این باعث شده تا بازار تبدیل به مقصدی ایده آل برای رفع خستگی پس از خرید شده و شما می توانید در رستوران ها و کافه های اطراف آن غذا خورده و بعداز ظهر خود را سپری کنید.

جاذبه گردشگری رم،مزرعه گلها

8-  قلعه سنت آنجلو

قلعه سنت آنجلو به عنوان آرامگاه امپراتور رومی هادریان و خانواده اش بنا شد. این قلعه که در سال 123 پیش از میلاد احداث شده، بعد ها تبدیل به قلعه نظامی پاپ ها شد. زمانی این قلعه بزرگ ترین بنای روم به شمار می رفت. خاکستر سایر امپراتوران روم نیز در این قلعه دفن شد، اما زمانی که ویزی گات ها در سال 410 به این قلعه تجاوز کردند خاکستر این امپراتوران در همه جا پراکنده شد. همچنین در دورانی این قلعه به عنوان زندان مورد استفاده قرار می گرفت، اما امروزه این قلعه تبدیل به موزه شده است. این بنا در میان سایر ابنیه دیدنی روم تنها بنایی است که فیلم ” اهریمن و شیاطین” در آن فیلم برداری شده است.

جاذبه گردشگری رم،قلعه سنت آنجلو

9- رومن فوروم (محکمه روم)

محکمه روم که در دره ای کوچک میان تپه های پالاتین و کاپیتول واقع شده، قرن های متمادی قلب ابدی و باستانی روم بود. در این محکمه انواع جشن های پیروزی و انتخابات، برگزاری محکمه های عمومی، و هسته اصلی امور تجاری برگزار می شد. امروزه این محکمه تنها ویرانه های بزرگی از بقایای آثار معماری باستانی است که شامل کمان سپتیموس  سوروفسکی و تیتوس، معبد آنتونیوس پیوس(امپراتور روم) و فاوستینا و همچنین معبد ساتورن می باشد.

جاذبه گردشگری رم،محکمه روم

10- فواره تروی (چشمه عشاق روم)

این بنا که ساخت آن در سال 1762 به پایان رسید توسط نیکولا سالوی طراحی شده بود. در این فواره باروکی شما شاهد تندیسی از الهه افسانه ای به نام نپتون، خدای دریا، خواهید بود که میان دو تریتن (یکی از خدایان دریا که بالا تنه ی مرد و پایین تنه ی ماهی دارد) ایستاده است.  این فواره در انتهای مسیر قنات آکوا ورجینه قرار دارد که علت نام گذاری آن به این نام نیز قرار گرفتن آن در بخش پایانی یک سه راه است. یکی از صحنه های قدیمی فیلم فلینی با نام زندگی شیرین با بازی آنیتا اکبرگ و مارچلو ماسترویانی نیز در این فواره فیلم برداری شده است. پس از این فیلم، این بنا تبدیل به یکی از محبوب ترین جاذبه های گردشگری روم شد. بر طبق افسانه ها در صورتی که شما در این فواره سکه ای پرتاب کنید باز هم به روم باز خواهید گشت.

جاذبه گردشگری رم،چشمه عشاق روم

11- موزه های واتیکان

موزه های واتیکان از قرن شانزدهم توسط پاپ ژولیوس دوم و تنها با چندین مجسمه آغاز به کار کرد. امروزه، در شهر واتیکان موزه های بسیاری وجود دارد که در آنها برخی از مهمترین آثار تاریخی جهان را می توان دید. برخی از جاذبه های این موزه ها شامل پلکان مارپیچ، اتاق های رافائل و کلیسای سیستین است. این کلیسا با ظرافت بسیاری بالایی تزیین شده است. سقف این کلیسا در طول سال های 1508 تا 1512 توسط میکل آنژ نقاشی شده است. امروزه همگان بر این باور هستند که سقف این کلیسا به ویژه قسمت مربوط به اثر قضاوت نهایی، از بزرگ ترین افتخارات و دستاورد های بزرگ میکل آنژ در زمینه نقاشی است. برای جلوگیری از ازدحام و کنترل جمعیت بازدید کنندگان برای این موزه 4 برنامه و مسیر گردشگری در نظر گرفته شده که از یک ساعت و نیم تا بیش از 5 ساعت متغیر هستند. تمام این تور ها به بازدید از کلیسای سیستین ختم می شود.

جاذبه گردشگری رم،موزه های واتیکان

12- پانتئون

پانتئون یکی از بهترین بناهای باستانی محافظت شده روم است. پانتئون در سال 126 به عنوان معبد تمام خدایان ساخته شد. این کلیسا از قرن هفتم به عنوان یک کلیسای کاتولیک رومی مورد استفاده قرار می گرفت. جلوی این معبد مدور 8 ستون قرنتی گرانیتی فوق العاده قرار دارد، و در پس این بنا نیز چند ستون دیگر مشاهده می شود. گمانه ها بر این است این بنا قدمتی 2000ساله دارد با این وجود گنبد معروف این کلیسا همچنان به عنوان بزرگ ترین گنبد بتونی محکم دنیا در نظر گرفته می شود. گفته می شود مارکوس آگریپا این کلیسا را به عنوان معبد شخصی خود بنا ساخت. بنای فعلی در قرن دوم توسط امپراتور هادریان باز سازی شد.

جاذبه گردشگری رم، پانتئون

13- کلوسئوم

از دیگر جاذبه های گردشگری بزرگ و مهم روم بنای کلوسئوم است. ساخت این بنا توسط امپراتور وسپاسین از دودمان فلاویان در سال 72 بعد از میلاد آغاز شد و توسط فرزند وی، تیتوس، در سال 80 بعد از میلاد به پایان رسید. آمفی تئاتر بیضی شکل این بنا ظرفیتی معادل 50000 هزار نفر دارد که در این آمفی تئاتر گرد هم می آمدند تا مبارزات گلادیاتور ها را تماشا کنند، همچنین اعدام های عمومی در این مکان انجام می شده و مردم برای لذت بردن از سایر تفریحات در این مکان گرد هم جمع می شدند.

جاذبه گردشگری رم، کلوسئوم

این بنای سنگی و بتونی در قرن اول بنا شد، و در تمام طول امپراتوری روم، عنوان بزرگ ترین آمفی تئاتر روم را داشته است. همچنین این بنا به عنوان بزرگ ترین اثر معماری و مهندسی روم نیز در نظر گرفته می شود.

ترجمه: آتنا هوایی

این محتوا اختصاصاً برای یاد بگیر دات کام تهیه شده است استفاده از آن با ذکر منبع همراه با لینک آن و نام نویسنده یا مترجم مجاز است
برچسب ها:



نظر شما چیست؟

پرسش های خود را در بخش پرسش و پاسخ مطرح کنید

لطفا جای خالی را پر کنید







صفحه ما را در فیس بوک دنبال کنید صفحه ما را در توییتر دنبال کنید صفحه ما را در  اینستاگرام دنبال کنید صفحه ما را در لینکداین دنبال کنید