• ارسال کننده: سمیه مظفری
  • تاریخ انتشار: 2018 / 08 / 25

وقتی کسب و کار شما پاسخ نمی دهد چه کار کنید؟

نسخه صوتی

بهتر است این پرسش را به این صورت مطرح کنیم:

«چه کنیم تا به اهداف تعیین شده برای کسب و کار خود دست یابیم؟»

اگر مدت طولانی است که تلاش می کنید و آنچه روی می دهد مطابق خواسته شما نیست و بسیار کُند پیش می روید، به نتایج مطلوب نمی رسید باید بگویم احتمالا دو دلیل وجود دارد:

کسب و کارم پاسخ نمی دهد چه کنم؟

اول: آنچه می گویید دقیقا همان چیزی نیست که می خواهید.

در سخن شما و در ناکامی شما پیامی وجود دارد که می توان آن را در لایه های عمیق تر پیدا کرد. و دلیل آن در این است که واقعیت موجود و وضعیت کنونی شما با هدفی که برای خود مشخص کرده اید تطابق ندارند. بگذارید موضوع را کمی بازتر کنیم شما می گویید: “چکار کنم که به این نتیجه برسم؟” معنای دقیق تر آن این است که چطور سریع تر به هدفم برسم؟” یا بهتر است بگویید: “چطور می توانم به هدف نهایی ام نزدیک تر شوم؟ چطور می توانم واقعیت موجود را به گونه ای تغییر دهم که سریع تر حرکت کنم؟ چه کار کنم تا به اندازه کافی سریع تر باشم؟

در این پرسش ها مشخص می شود که شما به اندازه کافی سریع نیستید. و این همان دلیل سرد شدن شماست.

پس دو چیز است که باید به آن توجه ویژه ای داشته باشید و آنها را با یکدیگر متناسب تر و سازگارتر کنید: هدف و واقعیت

آیا هدف شما بسیار رویایی و بزرگ است؟ آیا انتظارات بیش از اندازه از خود دارید؟ اجازه دهید با مثالی موضوع را روشن تر کنیم:

فرض کنید اکنون 20 میلیون تومان دارایی دارید می خواهید ثروت خود را در مدت سه ماه به 2 میلیارد تومان برسانید. نمی گویم غیر ممکن است و هیچ راهی ندارد چون نمی خواهم بدبین باشم شاید بتوانید در سه ماه چنین پولی بدست آورید و شاید هم نه! اما احتمالا این هدف گذاری رویایی و غیر واقعی است. و وقتی به این شکل هدف گذاری می کنید که می خواهید با سرعت باد و یک شبه به همه چیز برسید در حقیقت کاری می کنید که منجر به ناامیدی و سرخوردگی شما خواهد شد و به همین دلیل است که بسیاری ازکارآفرینان دلسرد می شوند و فکر می کنند ادامه دادن بیهوده است. به مثالی که برایتان آوردم فکر کنید دو ماه می گذرد و شما دارایی خود را به 30 میلیون تومان رسانده اید این نتیجه بسیار خوبی است اما هدف شما چنان بلند پروازانه است که احتمالا در این مدت کوتاه قابل دستیابی نیست.

با خود فکر می کنید چه شد؟ مشکل کجاست؟ فکر می کنید شکست خورده اید در حالی که ممکن است پیشرفت خوبی هم کرده باشید. پس به خوبی توجه داشته باشید برای پیشرفت در هر زمینه ای از زندگی می خواهد مالی باشد، کاری باشد، یا حتی معنوی نیاز به زمان دارید. زمان کافی باید داشته باشید تا خود را به مرور تواناتر، مقاوم تر، ماهرتر، داناتر و … کنید.

و اینها یک شبه اتفاق نمی افتند.

پس باید به این شکل واقع بین باشید

هدف بزرگ و رویایی دارید؟ اشکالی ندارد! اما چنین هدفی ممکن است 5 سال زمان نیاز داشته باشد حتی ممکن است این 5 سال به 7 سال بینجامد! آرام باشید و تفکر عمیق داشته باشید. حتی ممکن است مرتکب اشتباهی شوید و این 7 سال به 10 سال بدل شود یعنی 10 سال طول بکشد تا به هدف خود برسید. فقط با آرامش به گفته های من گوش کنید.

“تا جایی که هر روز گام به گام در حال پیشرفتن و نزدیک شدن هدف هستید در حال ساختن رویای خود هستید”

هر روز، هر هفته، هر ماه، هر سال در حال پیشرفت و بهتر شدن هستید و هدف خود را خواهید ساخت و در سمت دیگر حقیقت قرار دارد. پس باید پله پله حرکت کنید و هدف خود را به اهداف کوچکتر تقسیم کنید. اهداف کوچک مرحله به مرحله و بسیار دست یافتنی. و در بخش دوم می گویم چگونه.

دوم: چرا پیشرفت نمی کنم و در جا می زنم

گاه پیش می آید که بیشتر هم تلاش می کنید اما باز هم پیشرفت چندانی ندارید مشکل کجاست؟

وقتی به این نقطه رسیدید باید بازگردید و نگاهی به توانایی های خود کنید. مجموعه مهارت های خود را مورد بررسی قرار دهید. فرض کنید یک بازیکن فوتبال هستید و می خواهید در مسابقه بعدی برنده باشید می خواهید تیم شما قهرمان مسابقات باشد. با خود می گویید خدایا من از همه بیشتر می دَوَم، بیشتر دریبل می زنم اما چرا ما نمی بریم؟ پاسخ ساده است تیم حریف از تیم شما بهتر بازی می کند آنها مهارت های بیشتری دارند؟ پاس های دقیق تری می دهند، شوت زنان بهتری هستند در کار تیمی بهتر ظاهر می شوند! و شما آیا مهارت های خود را ارتقاء داده اید؟ آیا توانایی های خود را در هماهنگی با نفرات دیگر تیم افزایش داده اید؟ آیا پاس های دقیق تر و بهتری از قبل می دهید؟ آیا شوت های بهتر و بدون معطلی می زنید؟

در هر کاری مانند یک بازیکن فوتبال باید توانایی های خود را مرحله به مرحله ارتقا دهید باید در هر مرحله سریع و انعطاف پذیرتر شوید. آنگاه که مجموعه توانایی های شما از قبیل: تعهد به کار و نظم، توانایی فنی، مهارت های ارتباطی، توانایی های بازاریابی، کار تیمی، مدیریت کسب و کار و … خود را تقویت کردید کسب و کار شما هم پیشرفت می کند.

کسب و کار شما زمانی پیشرفت می کند که خود پیشرفت کنید.

وقتی که رشد کافی ندارید به این معناست که به اندازه کافی خوب نیستید آنقدر که لازم است تلاش نمی کنید بهتر شوید، به اندازه کافی هزینه نمی کنید، از منابع خود به خوبی استفاده نمی کنید تا مهارت ها و توانایی های خود را ارتقاء دهید. یک رهبر قوی می تواند سازمان را به مرحله بعد هدایت کند و آنگاه که توانایی های خود را تقویت می کنید می توانید از توانایی تیم خود بهترین استفاده را ببرید. به مرور و مرحله به مرحله موفقیت های کوچکی بدست خواهید آورد کمی سود بیشتر، محصول با کیفیت تر، بازاریابی بهتر و پله پله در مسیر درست قرار می گیرید که این موفقیت های کوچک در نهایت موفقیت بزرگتر را خواهند ساخت و رویای شما به حقیقت خواهد پیوست!

علی یزدی مقدم

این محتوا اختصاصاً برای یاد بگیر دات کام تهیه شده است استفاده از آن با ذکر منبع همراه با لینک آن و نام نویسنده یا مترجم مجاز است
برچسب ها:



  1. For millions of people around the developing world, poverty keeps access to a better life out of reach. Education, however, is the key that could change everything. Education would help them escape poverty – by giving them the chance of a better job – and the impact of this would carry on down through the generations.

نظر شما چیست؟

پرسش های خود را در بخش پرسش و پاسخ مطرح کنید

لطفا جای خالی را پر کنید







صفحه ما را در فیس بوک دنبال کنید صفحه ما را در توییتر دنبال کنید صفحه ما را در  اینستاگرام دنبال کنید صفحه ما را در لینکداین دنبال کنید