• ارسال کننده: سمیه مظفری
  • تاریخ انتشار: 2018 / 10 / 20

آیا سقط جنین به طور کامل انجام شده است؟

سقط جنین عمدی در دین اسلام حرام و از گناهان کبیره است و مرتکب آن باید توبه کند و کفاره دو ماه روزه متوالی دارد. دیه آن قبل از چهار ماهگی همان طور که در شرع وارد شده است باید به وارث جنین پرداخت شود و خود او از این دیه ارث نمی برد ولی در جنینی که روح دمیده شده، کفاره قتل بر او واجب است. بنابراین سقط جنین عمدی در کشور ما خلاف و غیر قانونی است مگر اینکه جان و سلامت مادر یا جنین در خطر باشد و پس از طی روند قانونی، اجازه سقط برای زن صادر شود.

مراحل سقط جنین

سقط جنین از نظر پزشکی زمانی موفقیت آمیز است که بارداری متوقف شود و نیازی به دیگر مداخلات پزشکی نداشته باشد. تحقیقات نشان داده است که 99.5 درصد از زنان به کمک دارو در 9 هفته اول بارداری با میفپرپستون و میزوپرستول سقط جنین کرده و بارداری را متوقف می کنند.

میفپریستون دارویی خوراکی است که معمولاً به همراه میزوپرستول جهت سقط جنین استفاده می‌شود. این ترکیب در ۵۰ روز ابتدایی بارداری ۹۵ درصد مؤثر است. این ترکیب همچنین در سه‌ ماهه دوم (هفته ۱۳ تا ۲۸) نیز مؤثر است. تاثیر آن بایستی دو هفته پس از استفاده مورد تأیید قرار بگیرد.

تنها 3 درصد از زنان نیاز به مراقبت های پزشکی بیشتری دارند و سقط آنها ناقص انجام می شود ولی در 97٪ سقط جنین، بدن زنان، باقی مانده جفت و جنین که در رحم مانده است را به طور طبیعی و بدون هیچ مداخله ی پزشکی خارج کرده و حذف می کند. مهم است بدانید که سقط یک فرآیند است. بنابراین خالی شدن رحم از جنین و تکمیل این فرایند، زمان بر است. طبیعی است که خونریزی و دفع لخته به مدت 1-3 هفته یا حتی بیشتر طول بکشد، بدن هر زن با دیگری متفاوت است.

اگر دچار درد شدید، خونریزی شدید در طولانی مدت، ترشح غیر طبیعی واژن یا تب شده باشید، ممکن است نشانه ای از یک عارضه یا مشکل باشد و باید به پزشک مراجعه کنید. اگر در مورد موفقیت سقط شک دارید باید به پزشک مراجعه کنید تا پزشک، سونوگرافی برای شما تجویز کند.

بسیاری از زنان می توانند تشخیص دهند که سقط جنین موفقیت آمیز بوده است. گاهی پس از سقط و خروج جنین از رحم هنوز نشانه های حاملگی مثل حالت تهوع، حساس شدن سینه ها، تکرر ادرار دارید در این موارد سونوگرافی انجام دهید تا مطمئن شوید حاملگی به پایان رسیده است. بهترین زمان برای سونوگرافی، 10 روز پس از مصرف قرص میفپریستون است و تنها در 23% موارد، سقط پس از 7 روز کامل می شود.

تست بارداری در منزل یا همان بی بی چک، پس از 3 هفته بعد از مصرف دارو انجام می شود. زیرا قبل از 3 هفته، هورمون های بارداری هنوز در بدن زن وجود دارد و ممکن است تست، نتیجه نادرستی را نشان دهد و تست مثبت نشان داده شود. ممکن است چندین روز یا چند هفته (تا دوره قاعدگی بعدی خود) طول بکشد تا بدن به طور کامل بافت و خون جنین را از رحم خارج کند.

بعضی از پزشکان ساکشن کورتاژ یا آسپیراسیون مکشی را توصیه می کنند، اما اگر درد یا تب و یا علائم عفونت ندارید بهتر است منتظر بمانید تا بدن خود به تدریج این کار را انجام دهد. ساکشن کورتاژ یک روش تهاجمی است که شاید خطراتی به همراه داشته باشد و می تواند دردناک نیز باشد.

آیا بعد از انجام سقط جنین با قرص نیاز به سونوگرافی دارید؟

اگر پس از سقط جنین، علایم یک مشکل یا عارضه ای نداشته باشید، سونوگرافی نیازی نیست.

سقط جنین چه عمدی و چه غیر عمد باشد فرایندی است که نیاز به زمان دارد و ممکن است چندین هفته فرایند خروج بافت ها و جفت از رحم به طول انجامد. این طبیعی است. اگر می خواهید، می توانید 10 روز پس از مصرف دارو سونوگرافی کنید تا مطمئن شوید که حاملگی به پایان رسیده است.

حتی اگر بارداری به پایان برسد، بسیاری از زنان هنوز چند هفته بافت و خون داخل رحم دارند. اگر هیچ علامتی از عوارض مانند درد شدید در شکم، تب مداوم، خونریزی شدید، بوی ترشحات واژن نداشته باشید، نیازی به هیچ مداخله جراحی مانند ساکشن کورتاژ وجود ندارد، حتی اگر پزشکان این را پیشنهاد کنند. می توانید تا بعد از قاعدگی بعدی صبر کنید و یا با مشورت پزشک، 2 قرص میزوپروستول را زیر زبان بگذارید.

برای تشخیص دقیق سقط ناقص، سونوگرافی باید همراه با یک معاینه بالینی (علائمی مانند خونریزی بیش از حد، درد شدید و طولانی مدت، تب و / یا ترشحات غیر طبیعی واژن) توسط پزشک انجام شود.

در اغلب موارد برای تخلیه رحم زنی که سقط ناقص انجام داده همان کورتاژ کافی است.

تحقیقات نشان می دهد که یک هفته پس از سقط جنین تا 77٪ زنانی که سابقه سقط جنین در سه ماهه اول نداشتند، هنوز بافت و خون جنین در رحم باقی مانده است.

به طور کلی تنها 3 درصد از همه سقط جنین ها در سه ماهه نخست، ناقص است و این روند پیچیده می شوند. حتی اگر نتایج سونوگرافی نشان دهنده ضخامت اندومتر یا افزایش حجم رحم باشد، این بدان معنا نیست که یک عارضه رخ داده یا نیاز به مداخله پزشکی است.

ترجمه: سمیه مظفری

این محتوا اختصاصاً برای یاد بگیر دات کام تهیه شده است استفاده از آن با ذکر منبع همراه با لینک آن و نام نویسنده یا مترجم مجاز است
برچسب ها: - - -



 

در یاد بگیر دات کام مشترک شوید و آخرین مطالب را در ایمیل خود دریافت نمایید

نظر شما چیست؟

پرسش های خود را در بخش پرسش و پاسخ مطرح کنید

محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.




بستن تبلیغات

تبلیغات اینترنتی در یاد بگیر دات کام



صفحه ما را در فیس بوک دنبال کنید صفحه ما را در توییتر دنبال کنید صفحه ما را در  اینستاگرام دنبال کنید صفحه ما را در لینکداین دنبال کنید