• ارسال کننده: سمیه مظفری
  • تاریخ انتشار: 2015 / 11 / 03

آش گوجه فرنگی

آش گوجه فرنگی از آش های خوشمزه است که در فصلی که گوجه فرنگی ارزان و زیاد است بسیار مناسب می باشد. همین طور این آش را می توانید برای میهمانی های عصرانه خود تدارک ببینید و در فصل سرد نیز باعث گرمی محفل شما خواهد شد.

آش گوجه فرنگی

در مواردی گوجه فرنگی را به صورت جعبه ای و مقدار زیاد خریداری کرده اید و گوجه های له شده ولی سالم در ته جعبه وجود دارد و نمی دانید با این همه گوجه چکار کنید در این موارد آش گوجه فرنگی گزینه مناسبی برای شماست.

این مقدار مواد تقریبا برای 15 نفر کافی می باشد که هر نفر یک کاسه آش خوری نوش جان کند.

مواد لازم:
  • نخود 15 قاشق غذاخوری
  • پیاز بزرگ 4 عدد
  • گوشت دنده گوسفند 250 گرم
  • برنج نیم دانه 15 قاشق غذاخوری
  • گوجه فرنگی 2 کیلوگرم
  • سبزی 750 گرم
  • آبغوره، نمک، زردچوبه، فلفل، نعنا خشک به میزان لازم
طرز تهیه:

نخود را از شب قبل خیس کنید. سپس نخود خام خیس شده را با دستگاه 1،2،3 بزنید که فقط هر نخود به چند تکه خرد شود ولی پودر نکنید. اگر دستگاه در دسترس نداشتید می توانید نخود را در هاون بکوبید.

برنج نیم دانه را نیز از شب قبل با مقداری آب بدون نمک خیس کنید. آب روی برنج در حدی باشد که یک یا دو بند انگشت روی برنج را آب بگیرد.

سبزی این آش شامل: گشنیز، جعفری، تره و اسفناج است.

سبزی را بشویید و با دستگاه ریز ریز کنید.

پس می توانید گوجه فرنگی را بشویید و با دستگاه چند کاره یا 1،2،3 له کنید. گوجه ها را در قابلمه جداگانه ای بریزید و اجازه دهید تا کمی غلیظ شود. سپس مقداری روغن به آن اضافه کنید تا تفت بخورد و رنگ بهتری به غذا دهد.

پیاز را نگینی ریز خرد کنید و یا برای راحتی کار خود، آن را به دستگاه بزنید. پیازهای خرد شده را در قابلمه بدون روغن بریزید تا حرارت، پیاز را خشک کند. سپس کمی نمک و روغن به آن بیفزایید. این کار باعث می شود روغن کمتری مصرف شود و نمک نیز سبب می شود پیاز طلایی رنگ شود.

پس از طلایی شدن پیاز، زردچوبه اضافه کنید تا خوش رنگ شود.

گوشت دنده، غذا را بسیار لذیذ و خوشمزه می کند در عین حال که استخوان های دنده نیز خاصیت زیادی دارد و به غذا لعاب می دهد. چربی و دنبه چسبیده به دنده را جدا نکنید و اگر دنبه دوست ندارید می توانید بعد از پخت آش، چربی و دنبه را از گوشت جدا کنید.

در قابلمه به مقدار کافی آب بریزید و اجازه دهید تا آب به جوش آید. پس از به جوش آمدن آب، مقدار کمی روغن در آب در حال جوش بریزید و سپس نخودهای خرد شده و گوشت را در قابلمه بریزید. درب قابلمه را ببندید و زمان دهید تا نخود و گوشت بپزد.

همان طور که گفته شد بعد از پخت، گوشت را از قابلمه خارج کنید، استخوان ها را جدا کنید. اگر دنبه و چربی نمی پسندید آنها را جدا کنید وگرنه می توانید چربی های پخته شده را له کنید و همراه گوشت هایی که ریش ریش کردید داخل آش بیندازید.

برنج نیم دانه خیس شده را با همان آبی که خیس کرده اید در قابلمه بریزید. همین طور گوجه های له شده را در آش بریزید و منتظر بمانید آش جا بیفتد.

در این مرحله مراقب باشید تا برنج به ته قابلمه نچسبد و ته نگیرد بنابراین هر چند دقیقه آن را هم بزنید.

آبغوره، نمک و فلفل را به میزانی که طبق ذائقه شماست اضافه کنید.

در پنج دقیقه آخر پخت، سبزی را اضافه کنید. دقت داشته باشید سبزی ها رنگ سبز خود را از دست ندهند و کدر نشوند.

همان طور که از اسم آش گوجه فرنگی بر می آید رنگ متمایل به قرمز دارد. برخی گوجه ها رنگ کمتر و برخی رنگ بیشتری به غذا می دهند هر دو زیبا و خوشمزه است پس اصلا رب در غذا نریزید.

در ماهی تابه ای مقداری روغن بریزید و نعنا خشک را به آن اضافه کنید. آش گوجه فرنگی را هنگام سرو غذا با نعنا داغ تزیین کنید.

حتما بر سر سفره آبغوره بگذارید تا اگر کسی دوست داشت آش خود را ترش تر نوش جان کند.

آش گوجه فرنگی با چند ماده ای که در مواد لازم ذکر شد بسیار به صرفه است و این مواد در دسترس همگان است. از طرفی بسیار لذیذ و پر خاصیت است و طبق تجربه ای که ما داشتیم بچه ها این آش را بسیار دوست دارند.

اگر یک بار این آش را امتحان کنید حتما از طرفداران آن خواهید شد.

نوش جان

فریده جعفرزاده

مطالب مرتبط:

 

این محتوا اختصاصاً برای یاد بگیر دات کام تهیه شده است استفاده از آن با ذکر منبع همراه با لینک آن و نام نویسنده یا مترجم مجاز است
برچسب ها: - -



نظر شما چیست؟

پرسش های خود را در بخش پرسش و پاسخ مطرح کنید

لطفا جای خالی را پر کنید







صفحه ما را در فیس بوک دنبال کنید صفحه ما را در توییتر دنبال کنید صفحه ما را در  اینستاگرام دنبال کنید صفحه ما را در لینکداین دنبال کنید