• ارسال کننده: سمیه مظفری
  • تاریخ انتشار: 2018 / 10 / 27

9 راه برای درمان و پیشگیری از سوزش تیغ پس از شیو کردن

اصلاح با تیغ ریش تراشی یکی از سریع ترین و ارزان ترین روش های حذف موی صورت و بدن است. با این حال، یکی از معایب این روش حذف مو، سوزش پوست است.

سوزش پوست بر اثر استفاده تیغ صورت تراشی، نوعی تحریک پوستی است که نه تنها ناخوشایند است، بلکه می تواند سبب درد و ناراحتی شود.

در این مقاله می خوانید سوزش و تحریک پوست بر اثر استفاده تیغ صورت تراشی چیست، علایم موهای زیر پوستی، درمان سوزش با تیغ ریش تراشی پس از شیو کردن، جلوگیری از سوزش پوست بر اثر استعمال تیغ ریش تراشی.

روشهای شیو کردن صحیح
سوزش پوست بر اثر تیغ ریش تراشی چیست؟

علائم سوزش پوست بر اثر استفاده از تیغ شامل قرمزی، خارش، تورم و برآمدگی های کوچک قرمز باشد.

سوزش با تیغ صورت تراشی می تواند برای هر قسمت از بدن که برای اصلاح از تیغ استفاده می شود، به کار رود، از جمله بر پوست صورت، ناحیه گوش، پاها و زیر عرق تاثیر می گذارد. علائم و نشانه های سوزش با تیغ ریش تراشی عبارتند از:

  • جوش و دانه
  • قرمزی
  • خارش
  • ورم
  • حساسیت
  • احساس سوزش
  • برآمدگی های کوچک قرمز
سوزش پوست با تیغ ریش تراشی و برآمدگی های کوچک

سوزش پوست با تیغ ریش تراشی و برآمدگی های ایجاد شده، با هم اشتباه می شوند چرا که دو شرایط جداگانه محسوب می شوند.

در حالی که سوزش پوست با تیغ ریش تراشی، خراش و آزردگی پوستی است که در نتیجه اصلاح با تیغ اتفاق می افتد، برآمدگی های حاصله نتیجه موهای زیر پوستی است، این موها که در سطح پوست به جای خارج شدن، دوباره به داخل بر می گردد و ایجاد جوش های دانه قرمزی می کند. این حالت زمانی رخ می دهد که مو تراشیده می شود یا توسط روش های دیگر برداشته شود، مانند وکس یا اپیلاسیون. که به علت برگشت مو به داخل پوست است.

افرادی که دارای موهای درشت، زبر و یا فرفری هستند، بیشتر تحت تأثیر موهای زیر پوستی هستند، هر چند که می تواند بر روی هر نوع مو تاثیر بگذارد.

علائم موهای زیر پوستی شامل موارد زیر است:
  • برآمدگی های قرمز
  • ورم
  • جوش و دانه
  • حساسیت
  • خارش

در بعضی موارد، موهای زیر پوستی می توانند فولیکول مو را آلوده کنند که یک بیماری به نام فولیکولیت است.

نوع دیگری از برآمدگی های ایجاد شده بر اثر تیغ ریش تراشی، سودوفولیکولیت نام دارد که 60 درصد مردان آفریقایی آمریکایی و بسیاری از افراد دیگر که موهایشان فرفری است را تحت تاثير قرار می دهد. موارد شدید سودوفولیکولیت شاید نیاز به درمان پزشکی داشته باشد.

سودوفولیکولیت بر اثر شیو کردن
درمان سوزش با تیغ ریش تراشی پس از شیو کردن

سوزش ناشی از استفاده تیغ ریش تراشی یک وضعیت ناراحت کننده و آزار دهنده است، اما معمولا با گذشت زمان خود به خود رفع می شود.

با این حال، تعدادی از درمان های موجود برای تسکین علائم سوزش با استفاده از تیغ وجود دارد، که برخی بدون تجویز پزشک از داروخانه تهیه می شود و برخی راهکارهای خانگی است که عبارتند از:

1. از تراشیدن با تیغ یا شیو کردن یا لمس کردن ناحیه آزرده اجتناب کنید

همین که پوست آزرده شده را لمس و دستکاری نکنید، پوست آن منطقه فرصتی برای بهبود پیدا می کند می دهد و خطر التهاب بیشتر، تحریک و یا عفونت کاهش می یابد.

2. کمپرس سرد

قرار دادن یک کمپرس خنک و مرطوب در منطقه آسیب دیده می تواند به کاهش خارش و التهاب کمک کند.

حتی برای یک کمپرس سرد می توانید از لیف حمام استفاده کنید که لیف را در مقابل جریان آب سرد قرار دهید، لیف را بفشارید و سپس به مدت 20 دقیقه روی محل بگذارید. این کار را هر چقدر لازم است می توانید تکرار کنید.

3. مایعات طبیعی پاک کننده پوست

یکی از محبوب ترین داروهای خانگی برای ریش تراشی استفاده از یک مایع پاک کننده پوست است. این مایعات به کاهش التهاب و قرمزی ناشی از استعمال تیغ، کمک می کنند.

نمونه هایی از مایعات طبیعی پاک کننده پوست عبارتند از:

• سرکه سیب

• چای سیاهی که دم کرده اید و سرد شده است

• روغن درخت چای (چند قطره مخلوط با آب)

• عصاره نارون کوهی

این مایعات می توانند یا به طور مستقیم بر روی صورت اعمال شوند و یا به کمپرس سرد افزوده گردند.

درمان خانگی و طبیعی برای سوزش با تیغ ریش تراشی
4. روغن های طبیعی

روغن آوکادو می تواند برای تسکین و رطوبت رسانی به پوست استفاده شود.

چند روغن طبیعی وجود دارند که می توانند برای نرم کردن و آبدهی پوست استفاده شود، که می تواند خارش، حساسیت و سوزش را کاهش دهد.

برخی از محبوب ترین روغن ها عبارتند از:

• روغن آووکادو

• روغن نارگیل

• روغن زیتون

• روغن بادام شیرین

رطوبت دهنده های دیگر، از جمله لوسیون های بدون بو، اَفترشیوها و مرطوب کننده ها، همچنین می توانند برای پوست خشک به کار روند. مردم نباید از محصولاتی که حاوی الکل هستند استفاده کنند، زیرا این ماده باعث تحریک پوست می شود.

5. آلوئه ورا

ژل آلوئه ورا، که از گیاه آلوئه ورا گرفته شده است، اغلب برای سوختگی، برش و خراش پوست استفاده می شود. این ژل برای التیام سوزش ناشی از استفاده از تیغ بسیار موثر است.

علاوه بر این، تحقیقات نشان می دهد که برخی از آنزیم های گیاه آلوئه ورا در کاهش التهاب پوستی موثر است.

می توانید ژل را مستقیما از گیاه استخراج کنید و به منطقه آسیب دیده یا حساس بزنید.

6. جو دو سر

جو دو سر برای درمان انواع مشکلات پوستی، به ویژه التهابات استفاده می شود. بر اساس برخی تحقیقات، خواص آنتی اکسیدانی و ضد التهابی جو دو سر سبب التیام و تسکین پوست آزرده ناشی از تیغ ریش تراشی می شودف خصوصا در ناحیه گوش و یا پاها.

برخی از محصولات آرایشی که به عنوان اَفترشیو به کار می روند حاوی جو دو سر هستند که به التیام علایم کمک می کند.

7. جوش شیرین

جوش شیرین یا بیکربنات سدیم یک نمک طبیعی است که عمدتا در پخت استفاده می شود. جوش شیرین یک روش طبیعی برای درمان سوزش و آزردگی و قرمزی پوست ناشی از استعمال تیغ ریش تراشی است.

به یک فنجان آب، یک قاشق غذاخوری جوش شیرین را مخلوط کنید و با استفاده از پنبه به پوست بمالید. هنگامی که بر روی پوست، خشک شد، آن را بشویید. تا زمانی که نشانه های سوزش برطرف شود، تا دو بار در روز تکرار کنید.

اگر از وان در حمام استفاده می کنید می توانید یک فنجان جوش شیرین را به وان حمام خود بیفزایید تا علایم کاهش یابد.

8. لوسیون هایی که نیاز به تجویز پزشک ندارند

در داروخانه ها محصولاتی بدون تجویز پزشک به فروش می رسند که برای درمان سوزش و قرمزی پوست به کار می روند. همین طور روغن بچه برای این کاربرد مفید است که برای التیام پوست آزرده نوزاد به علت استفاده از پوشک مورد استفاده قرار می گیرد

محصولات حاوی هیدروکورتیزون می توانند تورم و قرمزی را کاهش دهند. اسید سالیسیلیک، محصولی که معمولا برای درمان آکنه استفاده می شود، همچنین ممکن است برای افرادی که پوست آنها بر اثر تیغ ریش تراشی آزرده شده است مفید باشد.

افرادی که با علاوه بر آزردگی و سوزش پوست بر اثر استعمال تیغ، برآمدگی هایی نیز بر روی پوست آنها به وجود آمده، می توانند از لوسیون هایی حاوی اسید گلیکولیک استفاده کنند که این آسیب ها را تا 60 درصد کاهش می دهد، خصوصا برای افرادی که روزانه شیو و اصلاح می کنند.

قبل از کشیدن تیغ بر پوست، از کِرِم های مخصوص استفاده کنید تا از موی زیر پوستی، برآمدگی و جوش بر روی پوست جلوگیری شود.

9. آنتی بیوتیک ها برای درمان عفونت

سوزش پوست بر اثر استعمال تیغ اغلب با جوش و دانه هایی نیز همراه است. در این موارد که معمولا بدون عوارض برطرف می شوند، احتمال عفونت وجود دارد.

اگر جوش های ایجاد شده عفونی باشند، سر آنها سفید یا پر از چرک است یا بر اثر لمس دست، دردناک می باشد که با مشورت پزشک شاید نیاز به آنتی بیوتیک باشد.

جلوگیری از سوزش پوست بر اثر استعمال تیغ ریش تراشی

با استفاده از ابزارها و تکنیک های مناسب و مخصوص اصلاح، خطر ابتلا به سوزش و آزردگی پوست به حداقل می رسد.

راهنمایی های زیر ممکن است برای جلوگیری از بروز سوزش و آزردگی پوست موثر باشد:

پس از دوش گرفتن شیو کنید چون مو نرمتر است

• همیشه از یک روان کننده مانند کِرِم، ژل، یا روغن استفاده کنید

• در سطح پوست از لایه بردارها استفاده کنید تا سلولهای مرده پوست حذف شوند، این کار از ایجاد موهای زودرس جلوگیری می کند

• استفاده از برس ریش تراشی به جای استفاده از دست برای مالیدن ژل اصلاح یا کِرِم به منطقه که سبب می شود توزیع بهتری انجام شود.

• انتخاب تیغ تیز با کیفیت بالا و تمیز از صابون یا مو

مراحل شیو یا اصلاح صورت مردان

• اصلاح در جهت رویش مو

• در یک ناحیه بیش از حد تیغ نزنید و همچنین حرکات کوتاه و سریع تیغ بر پوست انجام دهید و نقاطی که سوزش و قرمزی دارد را شیو نکنید.

• خیلی سریع، اصلاح و شیو نکنید

• پس از هر حرکت تیغ، آن را بشویید

• تمیز کردن و خشک کردن ابزار اصلاح پس از استفاده سبب می شوید رشد باکتری ها کاهش یابد و برای اطمینان بیشتر کمی الکل بر تیغ اسپری کنید.

• پوست را پس از شیو کردن با آب سرد بشویید و از لوسیون، ژل، یا مرطوب کننده استفاده کنید، اطمینان حاصل کنید که محصولات مورد استفاده، حاوی رنگ، بو، الکل یا سایر عوامل آزردگی پوست نباشد.

• از پوشیدن لباس های تنگ خصوصا پس از اصلاح خودداری کنید چرا که سبب آزردگی و تحریک پوست تازه شیو کرده می شود.

ترجمه: سمیه مظفری

این محتوا اختصاصاً برای یاد بگیر دات کام تهیه شده است استفاده از آن با ذکر منبع همراه با لینک آن و نام نویسنده یا مترجم مجاز است
برچسب ها: - -



نظر شما چیست؟

پرسش های خود را در بخش پرسش و پاسخ مطرح کنید

لطفا جای خالی را پر کنید







صفحه ما را در فیس بوک دنبال کنید صفحه ما را در توییتر دنبال کنید صفحه ما را در  اینستاگرام دنبال کنید صفحه ما را در لینکداین دنبال کنید