• ارسال کننده: سمیه مظفری
  • تاریخ انتشار: 2019 / 01 / 08

گیاهان مخصوص و محبوب زنبور ها

گیاهان محبوب زنبور ها و گرده افشان ها

پرورش گیاهانی برای زنبور ها در باغ های خشک، کم آب و محیط های طبیعی به زنبور های عسل مودار درشت (انواع زنبورهای درشت و پر مو به رنگ سیاه و زرد به ویژه جنس bombus)، زنبور عسل گوشه گیر همچون زنبور عسل میسون و زنبور های صورت آبی و همچنین زنبور های خانگی که در معرض خطر هستند کمک به سزایی می کند.

گیاهان مخصوص و محبوب زنبور ها

زنبور ها و دیگر حشرات گرده افشان از جمله موجوداتی هستند که نسبت به آلودگی ها و سموم علف کش به شدت حساس هستند، نه فقط به این دلیل که این مواد باعث از بین رفتن گیاه می شوند بلکه به این خاطر که زنبور ها از آنها تغذیه می کنند، این مواد به علاوه باعث تضعیف سیستم ایمنی زنبور ها می شوند.

در  پی اقدامات مورد آزمون در زمین مورد نظر، ما بخشی از هوای ناحیه را به آلاینده ها و مواد ضد افت آلوده کردیم و زیستگاه موجود را نابود کردیم، همچنین در محیط باغ گونه هایی از گیاهان متجاوز و حیوانات مزاحم را قرار دادیم، در واقع، خیلی از نکات ایمنی و بهداشتی را زیر پا گذاشتیم!

نتیجه این کار تغییر وضعیت هوای ناحیه و هم چنین به مخاطره افتادن زنبور های عسل بود.

عده بسیاری از نقش حیاتی زنبور ها در ایجاد تعادل در اکوسیستم غافل هستند.

این موجودات نه تنها برای ما عسل _یکی از کامل ترین مواد غذایی موجود برای بشر_ درست می کنند، بلکه این موجودات نقش ویژه و بی نقصی در گرده افشانی بسیاری از گیاهان مغذی مخصوص بشر ایفا می کنند.

گیاهانی برای زنده ماندن زنبورها

دنیای بدون زنبور ها در واقع دنیایی است بدون انواع سیب ها، گوجه ها، فلفل سبز، قهوه، شکلات و … . در حقیقت این لیست انتهایی ندارد.

البته ما بدون زنبور ها هم چنان می توانیم غلات را داشته باشیم، چرا که این مواد غذایی توسط باد گرده افشانی می شوند، اما پس از چند سال زندگی بدون زنبور ها، ما بی شک زندگی غم انگیز و دشواری را تجربه خواهیم کرد.

برای کمک به زنبور ها چه اقداماتی می توانیم انجام دهیم؟

از جمله اقداماتی که می توان در جهت کمک و یاری رسانی به زنبور ها انجام داد، پرورش گیاهان نکتاری است، به ویژه تشویق و ترغیب افراد مربوطه برای پرورش و ایجاد کندو های سالم و کاهش و از بین بردن انگل هایی مثل کنه وارووآ. همچنین با حذف استفاده از ضد افت ها در مزارع و باغ های خود می توانیم به زنبور ها کمک به سزایی کنیم.

بگذارید برخی علف های هرز نیز در زمین کشاورزی شما رشد کنند، مخصوصا آن دسته از علف هایی که دارای گرده و یا شهد بوده و محبوب زنبور ها می باشند. از داشتن یک اکوسیستم متنوع در مزرعه خود اطمینان حاصل کرده و از میان گل هایی که زنبور ها دوست دارند چند نمونه را در مزرعه و باغ خود پرورش دهید تا در طول تابستان مدام گل داشته باشید و به زنبور ها این شانس را داده تا به سلامت زنده بمانند.

بهترین و مناسب ترین گیاهان برای زنبور ها
گل ناز (سدوم)

گل ناز به دو صورت کم ارتفاع یا زمین پوش و بلند یافت می شود. هم چنین پرورش یک باغ پروانه نیز می تواند باعث جذب گرده افشان هایی مثل زنبورها شود.

گیاهانی برای جذب گرده افشانها

ابرون کبیر (سمپرویویوم)

این گیاه از جمله محبوب ترین گیاهان زنبور هاست. این مساله خود دلیل کافی بر این است که بگذاریم در باغ ما رشد کند، هر چند که پس از اتمام دوره گل دهی، بوته آن به طور کامل خشک می شود.

زنبور مهم برای اکوسیستم

پنج پرچم (پنستمون)

این گیاه با شکوهی فوق العاده، با گل هایی ارغوانی و شیپوری، زنبور های عسل و حتی مرغ های مگس خوار را به خود جذب می کند.

پنستون گیاهی محبوب زنبور

پونه کوهی (اورگانو)

اورگانو تزیینی انواع بسیار متنوعی دارد، برخی طلایی بوده و برخی گل های بزرگ تری دارند. با این وجود، هیچ کدام از آنها به اندازه نوع خوراکی آن برای زنبور ها دوست داشتنی نیست.

اورگانو گیاهی محبوب زنبور

مریم گلی (سلوی)

این گیاه خوراکی با نام مریم گلی درست مثل سایر مریم گلی های چند ساله و همیشه سبز، مرتب و دائما گل دهی داشته و از همین روی مورد توجه و علاقه بسیاری از گرده افشان ها است.

سلوی یا مریم گلی گیاهی محبوب زنبور

آگاستاکه

این گیاه، بلند و تا حدودی پر علف است و زنبور های عسل و مرغان مگس خوار را به خود جذب می کند. این گیاه را در پشت مرز آفتابی باغ پرورش دهید به طوری که ساقه های سست آن در مجاورت نور خورشید قرار بگیرد.

آگاستاکه گیاهی محبوب زنبور

فاسلیا

این گیاه اغلب به عنوان یک کود سبز پوششی مورد استفاده قرار می گیرد، بسیار مورد توجه و علاقه زنبور ها است، به خصوص که گل های آبی رنگ بسیار زیبایی هم دارد.

فاسیلیا گیاهی محبوب زنبور

آویشن

همه گرده افشان ها-زنبور های ساده و زنبور های عسل- آویشن به ویژه آویشن الفین را بسیار دوست دارند. برای داشتن گل به صورت مداوم طی تابستان لازم است تا انواع مختلف آویشن را در باغچه خود پرورش دهید.

آویشن گیاه محبوب زنبور

به علاوه زنبور ها عاشق سبزی های خوردنی هستند، چرا که در اندازه های مناسب و زیادی گرده و شهد تولید می کنند.

برخی از محبوب ترین انواع این سبزی ها برای تولید عسل شامل موارد زیر هستند:

یونجه

این گیاه به عنوان یک مخزن برای ذخیره و انباشتن مواد مغذی موجود زیر سطح خاک عملکرد خوبی دارد. همچنین این گیاه از هوا مواد مغذی لازم را جذب کرده و در ریشه های خود ذخیره می کند. گیاه یونجه طی تابستان به مدت طولانی گل می دهد و از این رو منبعی از شهد و گرده برای زنبورانی است که آن را می یابند.

یونجه گیاهی محبوب زنبور

شبدر

شبدر کوتاه گل سفید و شبدر بلند گل قرمز هر دو گیاهانی فوق العاده ارزشمند برای هر مزرعه و باغچه ای است که دارای خاک فشرده است. چرا که دارای ریشه ای بزرگ بوده و می تواند نیتروزن را از خاک جذب کند. این گیاهان منبع خوبی از شهد را برای زنبور ها فراهم می آورند. شما می توانید برای دیدن شهد آن یکی از آوند ها و ساقه های زیر آن را جدا کرده و انتهای آن را بمکید، کودکان معمولا طعم شیرین اندک شهد موجود در آن را بسیار دوست دارند.

شبدر گیاهی محبوب زنبور

ماشک

ماشک با گل هایی ارغوانی که در ماه های تیر و مرداد گل می دهند، یکی دیگر از سبزی های خوردنی است و تقریبا وابسته به خانواده یونجه و شبدر است که گل هایی باب طبع زنبور ها دارد.

ماشک گیاهی محبوب زنبور

گندم سیاه

از دیگر گیاهان خوردنی نام آشنا گندم سیاه است. گندم سیاه یک پوشش گیاهی سبز با ارزش که برای مدت های طولانی به عنوان یک گیاه شهددار ارزشمند برای زنبور ها شناخته می شد. عسلی که زنبور ها از این گیاه تولید می کنند، تیره و بسیار غنی بوده و طرفداران زیادی دارد.

گندم سیاه گیاهی محبوب زنبور

همچنین علف هایی مثل خارخسک و قاصدک نیز از دیر باز محبوب انواع زنبور ها بوده چرا که دارای شهد و گرده فراوان هستند. همچنین انواع مختلف نعناع نیز از این قائله مستثنی نیستند. برای زنبور های خود، به دنبال گیاهانی با ساقه های مربعی باشید، گیاهانی مثل چای کوهی سنبله خودرو و یا سنبله نقره ای. چرا که این گیاهان از جمله گل های مورد علاقه زنبور ها هستند.

تمام گیاهان گل دار از جمله درختچه هایی مثل سالیکس (بید) موجود در پرچین باغ شما، تنباکوی کینیکینیک، سسکتون، و گیاه همیشه سبز زریک و یا حتی چمن های مخصوص نیز برای زنبور ها مناسب هستند.

گیاهانی که زنبور به آنها محتاج است

بذر گیاهان یک ساله زود رشد را در باغ خود پرورش داده و پس از گذشت مدتی خواهید دید که چطور زنبور ها و سایر حشرات و جانوران گرده افشان به ویژه زنبور ها جذب مزرعه و باغ شما می شوند.

ترجمه: آتنا هوایی

 

این محتوا اختصاصاً برای یاد بگیر دات کام تهیه شده است استفاده از آن با ذکر منبع همراه با لینک آن و نام نویسنده یا مترجم مجاز است
برچسب ها: -



نظر شما چیست؟

پرسش های خود را در بخش پرسش و پاسخ مطرح کنید

لطفا جای خالی را پر کنید







صفحه ما را در فیس بوک دنبال کنید صفحه ما را در توییتر دنبال کنید صفحه ما را در  اینستاگرام دنبال کنید صفحه ما را در لینکداین دنبال کنید