• ارسال کننده: سمیه مظفری
  • تاریخ انتشار: 2019 / 02 / 23

انتخاب رنگ مناسب برای دیوار اتاق کودک

انتخاب رنگ مناسب از ملزومات دکوراسیون اتاق کودک است و چیزی نیست که بدون تعلیم و آموزش، با مبانی آن آشنایی داشته باشید. به هر حال، انتخاب و استفاده از رنگ ها همیشه کاری آسان و جذاب بوده است. هم چنین تصمیم گیری و انتخاب رنگ مناسب بسیار پر اهمیت نیز هست، چرا که در هر فضایی رنگ به کار رفته در آن، از جمله عوامل لازم و البته انگیزشی به شمار می رود.

برای شناخت و درک مبانی و اصول رنگ شناسی و ترکیب رنگ ها به بهترین شکل، کافی است که دایره ای رسم کرده و همانند برش های پیتزا آن را به 12 بخش مساوی تقسیم کنید. هر بخش از این 12 قسمت را به ترتیب و براساس رنگ های رنگین کمان رنگ بزنید: قرمز، قرمز – نارنجی،  نارنجی، زرد – نارنجی، زرد، زرد – سبز، سبز، آبی سبز، آبی، آبی بنفش، بنفش و قرمز – بنفش.

رویکرد و روش برخی طراحان داخلی برای تهیه پالت و ترکیب رنگ ها با استفاده از این چرخه بسیار آسان است. شما می توانید پالت های رنگی اصولی را در فروشگاه های صنایع هنری پیدا کرده و یا خود با استفاده از این چرخه ترکیب، رنگ مورد علاقه خود را بسازید. برای ترکیب دو رنگ مکمل با استفاده از این چرخه فقط کافی است دو رنگی را که در چرخه مقابل یکدیگر قرار گرفته اند را انتخاب کنید؛ برای مثال، رنگ نارنجی و آبی، و یا قرمز نارنجی و آبی سبز رنگ های مکمل هم هستند. برای داشتن ترکیب رنگ های متساوی الساقین در کنار رنگ اصلی از دو رنگ مجاور رنگ مکمل آن در چرخه استفاده می کنیم؛ برای مثال: نارنجی در کنار سبز آبی و آبی بنفش یک ترکیب متساوی الساقین خواهد بود.

حتی این کار را می توانیم به شکل ساده تری و تنها با انتخاب رنگ های متشابه انجام دهیم، به این صورت که سه رنگ که در چرخه رنگی کنار هم قرار گرفته اند رنگ های انتخابی ما باشند. آبی بنفش+ آبی+ آبی سبز به ما ترکیبی فوق العاده سرد و پر از آرامش داده در حالی که ترکیب رنگ های نارنجی + زرد + زرد سبز ترکیبی پر انرژی و سرزنده است.

به خاطر داشته باشید که می توانید در کنار هر رنگی، از رنگ های خنثی نیز استفاده کنید. سفید، بژ، قهوه ای، خاکستری و سیاه رنگ هایی خنثی هستند. اگر رنگ مورد علاقه شما خود به تنهایی چشم گیر و غالب است، وقتی با رنگ های خنثی ترکیب می شود به تعادل رسیده و قابلیت کنترل پذیری بهتری خواهد داشت. قرمز، سفید و سیاه؛ نارنجی، بژ و قهوه ای؛ سفید و خاکستری سه نمونه ثابت شده و مناسب ترکیب رنگ هستند.

چرخه رنگ برای انتخاب رنگ اتاق کودک

چرخه رنگ به شما و کودکتان این فرصت را داده تا پالت خود را بسازید، شاید رنگ های انتخابی شما در زمره ترکیب های اصلی و سنتی بوده و یا ترکیب مورد نظر شما یک ترکیب هیجان انگیز و شخصی تر باشد، برای مثال ترکیب نارنجی با سفید یا سیاه و آبی بنفش.

با استفاده از چرخه رنگ ها شما خیلی راحت تر می توانید گزینه های پیش روی خود را برای دیزاین اتاق کودکتان پیدا کنید، اما اگر نتوانستید رنگ های مورد نظرتان را در چرخه بیابید، می توانید از مداد رنگی و یا تراشه های رنگی استفاده کرده و با بهره مندی و به کار گرفتن آنها و امتحان کردن ترکیب های مختلف در نهایت ترکیب مورد علاقه کودکتان را پیدا کنید. با این وجود، اگر این کار برای شما دشوار بود نگران نباشید. شما می توانید از پارچه های چاپی و یا کاغذ دیواری هایی با طراحی های متناسب استفاده کرده و از طریق رنگ های به کار رفته در آنها ترکیب مورد نظر را بیابید. برای این کار لازم نیست که حتما پارچه یا کاغذ دیواری مورد نظر را بخرید، فقط کافیست از ترکیب رنگ گزینه مورد نظر، الگو بردارید.

دقت کنید که از رنگ های مورد نظر درست به همان نسبتی که در پارچه و یا کاغذ دیواری استفاده شده در کار دیزاین خود بهره بگیرید. به طور کلی، بهترین و زنده ترین ترکیب رنگ آن دسته از رنگ هایی هستند که در آنها به ترتیب از رنگ های روشن و سرد، سپس رنگ هایی با تون متوسط و در نهایت رنگ های تیره بیشتر استفاده شده باشد (رنگ های تیره را برای دیوار اکسنت استفاده کنید). با انتخاب ترکیبی شامل دو یا سه رنگ از ایجاد شلوغی و آشفتگی های بصری دوری کنید، و برای تنوع بخشیدن بهتر است از سایه و تون رنگ های خنثی استفاده کنید. در غیر این صورت وقتی تمام لباس ها، یادبود ها، اسباب بازی ها، و دیگر لوازم کودک را در اتاق بچینید، همه چیز به شدت رنگارنگ خواهد شد.

رنگ های اصلی

قرمز، آبی و زرد رنگ های اصلی هستند چرا که این رنگ ها بدون ترکیب شدن دو یا چند رنگ با هم به وجود نمی آیند. شما می توانید برای برخی بچه ها از میان این سه رنگ، دو یا سه رنگ را برای دیزاین اتاقشان انتخاب کنید، بدون اینکه نتیجه ناامید کننده و یا زننده باشد.

رنگ وسایل سفید، سیاه و تمام تون های قهوه ای شامل رنگ های خنثی بوده و با هیچ رنگ دیگری تداخل ندارند. چه چیزی کلاسیک تر از ترکیب سفید، قرمز و آبی و یا تازه تر و با طراوت تر از ترکیب آبی، زرد و سفید است. و برای روشن تر کردن اتاق های آبی، صورتی و یا لیمویی تنها کافی است رنگ سفید را به آن بیافزایید.

: قرمز، آبی و زرد رنگ های اصلی در دیوار اتاق کودک

قرمز، آبی و زرد به عنوان رنگ های اصلی و سایر طیف های رنگی مربوط به این سه رنگ. این سه رنگ به فضای اتاق تازگی، طراوت و سادگی بخشیده، حالت ها و احساساتی که کاملا مناسب اتاق کودکان است. رنگ سفید در کنار تون قهوه ای و چوبی وسایل، پس زمینه ای آرامش بخش به این سه رنگ زننده و درخشان داده است.

 

ترکیب موفق رنگ های ثانویه

در چرخه رنگ ها میان هر دو رنگ اصلی سه رنگ ثانویه وجود دارد که از ترکیب همان دو رنگ اصلی به وجود آمد اند. نارنجی(ترکیب قرمز و زرد)، سبز(ترکیب زرد و آبی) و بنفش(ترکیب آبی و قرمز). شما با استفاده از این رنگ ها می توانید به انتخاب ها و گزینه های خود بیافزایید. شاید دوست داشته باشید از ترکیب ـآبی و سبز و یا قرمز و نارنجی در کنار هم استفاده کرده و یا بخواهید کار را با ترکیب های تازه تری پیش ببرید. در ادامه چند ترکیب رنگ محبوب را مشاهده خواهید کرد که ممکن است مورد پسند کودک شما نیز باشد:

  • سبز و زرد: ترکیبی با طراوت و درخشان همانند علف زار های سرسبز آفتابی. شما در این ترکیب می توانید از نارنجی به عنوان رنگ اکسنت و تزیینی خود استفاده کنید.
  • قرمز، زرد و سبز: ترکیبی به شادی یک لاله زار. می توانید به جای قرمز از صورتی استفاده کرده تا فضایی به زیبایی یک باغ گل به رنگ های سبز، صورتی و زرد داشته باشید. و یا حتی می توانید فقط از دو رنگ صورتی و سبز برای دیزاین اتاق استفاده کنید.
  • نارنجی و آبی: ترکیب مورد علاقه پسر ها. برای اینکه فضای اتاق دخترانه شود می توانید با افزودن رنگ سفید به نارنجی، ته رنگی هلویی به دیوار ها بدهید.

سبز و بنفش، دو رنگ ثانویه در دیوار اتاق کودک

سبز و بنفش، دو رنگ ثانویه، ترکیب این دو رنگ در کنار زرد و آبی به عنوان دو رنگ اصلی جلوه زیبایی خواهد داشت. این رنگ ها در کنار هم منظره یک باغ تابستانی را تداعی کرده که پر از حس شادی و صفا و همچنین زنانگی است.

نارنجی رنگی جذاب و سبز رنگی محبوب و آرامش بخش است. شاید به نظر شما بنفش برای کودکان رنگی غم انگیز بوده و چندان پر انرژی نباشد، مگر اینکه آن را در کنار رنگی مناسب قرار دهید. برای ترکیب ساده تر بنفش با دیگر رنگ ها می توانید یکی از پیشنهاد های زیر را انتخاب کنید:

  • ترکیب بنفش سلطنتی با زرد طلایی پر انرژی_ بهترین گزینه برای ایجاد فضایی دلاوارنه و مردانه
  • ترکیب یاسی (بنفش+سفید) و سبز بهاره_ ترکیبی شیک و تداعی کننده فریبندگی و جذابیت باغ و بستان
  • ترکیب بنفش و صورتی_ محبوب دختر کوچولوها
  • ترکیب یاسی همراه با زرد و سبز_ تداعی کننده نشاط و سرزندگی فصل بهار
استفاده از رنگ های درجه سه

رنگ های درجه سه و یا همان رنگ های ترکیبی به رنگ هایی گفته می شود که از ترکیب دو رنگ ثانویه و یا یک رنگ اصلی و یک رنگ ثانویه به دست می آیند. ما 6 رنگ ترکیبی داریم: قرمز نارنجی، زرد نارنجی، زرد سبز، سبز آبی، آبی بنفش، و قرمز بنفش. شما می توانید برای روشن کردن این ترکیب ها از رنگ سفید برای ایجاد تاثیر آبرنگی استفاده کرده و یا برای دراماتیک کردن فضا و ایجاد فضایی ایده آل برای رده سنی نوجوان، از رنگ های سیاه و خاکستری استفاده کنید. در ادامه چند پیشنهاد ترکیبی دیگر را مشاهده می کنید:

  • ترکیب زرد سبز (یا همان لیمویی) با یاسی و سیاه
  • سبز آبی (رنگ آکوا، فیروزه ای، آبی سیر) با قرمز نارنجی (مرجانی) و زرد نارنجی در کنار سفید و سیاه
  • ترکیب قرمز، آبی بنفش و خاکستری
  • ترکیب آبی بنفش، قرمز بنفش، و زرد سبز
  • ترکیب نارنجی و آبی بنفش (ارغوانی) و سفید یا سیاه

ترکیب زرد و سبز در اتاق کودک

در این عکس یک ترکیب متساوی الساقین از دو رنگ مشابه و نزدیک به هم زرد و زرد سبز را مشاهده می کنید که برای ایجاد کنتراست در این ترکیب از رنگ های بنفش، و مکمل های زرد استفاده شده است. و برای تکمیل این ترکیب رنگ سفید خالص را در پس زمینه این رنگ ها به کار برده اند. و همان طور که می بینید نتیجه کار ایجاد فضایی زنده، آرام، و سبز و بهاری است.

استفاده از رنگ های مورد علاقه کودک

شاید شما می خواهید برای خوشحال کردن کودکتان در دکوراسیون اتاقش از رنگ مورد علاقه او استفاده کرده اما از این که تمام اتاق را مشکی و یا نارنجی کرده و حسی که این رنگ ها نصف شب به کودک القا می کنند، هراس دارید. باید بدانید که برای استفاده از رنگ مورد علاقه کودک در دکوراسیون اتاقش برای رنگ کردن دیوار ها لازم نیست تا این حد سفت و سخت عمل کنید. کلید حل این مشکل این است که برای کاهش غلظت این رنگ ها و متعادل سازی آنها از رنگ سفید و یا سایر رنگ های ملایم استفاده کنید.

اغلب کودکان عاشق قرمز و نارنجی روشن هستند. دختر ها مخصوصا همیشه عاشق رنگ صورتی تند و بنفش ارغوانی روشن هستند. شما می توانید برای خشنود کردن کودک از این رنگ ها در فضای اتاقشان استفاده کنید البته به این شرط که طوری از رنگ استفاده شود که تاثیر غالبی روی فضای کلی اتاق نگذارد، و البته شما با ترکیب این رنگ ها با رنگ های سرد تر می توانید از میزان شدت آن ها بکاهید.

برای استفاده بهتر و کاربردی تر از رنگ پر شور و انرژی نارنجی روی دیوار اتاق، می توانید آن را با سفید و یا بژ ترکیب کنید. رنگ های گرم با تون قرمز مایل به قهوه ای (سفالی) و هندوانه ای همیشه به مذاق دختر و پسر بچه ها خوش می آید. برای جذاب کردن محیط این اتاق ها می شود با افزودن کمی رنگ زرد و یا قرمز، فضایی با تم گل های آفتاب گردان و یا مرجانی داشته باشید. رنگ های آفتابی معمولا در کنار وسایل تزیینی جلوه خوبی خواهند داشت. به راحتی می توانید همه طیف های رنگ های آبی، سبز، زرد، قرمز زنگاری، و رنگ های خنثی و گرمی همچون کرمی، برنزی، و قهوه ای را با هم ترکیب کنید. همچنین ترکیب رنگ هلویی با یاسی و یا ارغوانی یا سوسنی نیز جلوه زیبا و شیکی خواهد داشت.

برای این که بتوان از رنگ قرمز به عنوان یک رنگ کلاسیک در فضای اتاق استفاده کرد می توان آن را به عنوان رنگ دیوار اکسنت و یا برای دیزاین و ایجاد تنوع و زیبایی استفاده کرد. برای این کار می توان از رنگ قرمز برای رو تختی استفاده کرد و تخت خواب را جایی قرار داد که مرکز توجه باشد. از جمله ترکیب های محبوب با رنگ قرمز می توان نمونه های زیر را مثال زد:

  • قرمز+سفید+ آبی سلطنتی (آبی مایل به ارغوانی)
  • قرمز+خاکستری روشن+بنفش
  • قرمز+زرد+فیروزه ای
  • قرمز+سفید+سبز (برای داشتن فضایی زنده و روح انگیز از لیمویی استفاده کرده و برای داشتن فضایی کلاسیک به سراغ سبز تیره بروید)
  • قرمز+سفید+صورتی

در دکوراسیون اتاق سعی کنید همیشه رنگ های سرد (سفید، سبز و بنفش) و رنگ سفید، رنگ های غالب به کار رفته در فضای اتاق باشد و از رنگ های تند و گرم (قرمز، زرد، صورتی) به عنوان تک رنگ های تعریف کننده فضا استفاده کنید چرا که این رنگ ها معمولا و به طور طبیعی بیش از سایر رنگ ها نگاه ها را به خود جلب می کنند.

صورتی و بنفش روشن از جمله رنگ های محبوب دختران نوجوان است و ترکیب کردن آن ها نیز بسیار آسان است. برای جلوگیری از غالب بودن این دو رنگ در فضای اتاق می توانید از یک صورتی روشن و ملایم ، یاسی و یا ارغوانی روشن برای دیوار های استفاده کرده و سایر وسایل و لوازام موجود در اتاق را سفید و یا سبز روشن انتخاب کنید. (لیمویی رنگی زنده و روح انگیز بوده، و سبز نعنایی رنگی است که هیچ گاه از مد نمی افتد). اگر دختر شما فضایی با ظاهری وینتج و یا کلاسیک می خواهد، می توانید از وسایل و دکوری به رنگ های رز گلد، بنفش کمرنگ، فیلی، و سبز بیدی و یا طوسی سبز استفاده کنید.

رنگ های سفید و خاکستری در اتاق کودک

 ترکیب سرد رنگ های سفید و خاکستری ظاهری بسیار سرد و بی روح دارند، اما اگر در کنار این ترکیب از رنگ های گرمی همچون نارنجی و سبز های طبیعی استفاده کنید این سردی جای خود را به ترکیبی متعادل و روح بخش می دهد. از رنگ های گرم در این ترکیب حداقل در سه بخش اتاق استفاده کنید تا تعادل بصری ایجاد شود.

بسیاری از نوجوانان به رنگ های تیره علاقه مند هستند، اما استفاده از این رنگ ها در اتاق هایی نه چندان بزرگ باعث شده که فضا غم انگیز و دلگیر شود. به علاوه تغییر رنگ این قبیل رنگ ها نیز کار بسیار دشواری است. (این رنگ ها به افسردگی و حالت غم انگیز امروزه نوجوانان به هیچ وجه کمک نخواهند کرد). شما نمی توانید از رنگ های تیره استفاده کرده بدون این که در فضای اتاق حس ملالت و دلتنگی و افسردگی ایجاد نشود. اگر فرزند نوجوان شما عاشق رنگ مشکی است، ما ترکیب زیر را به شما توصیه می کنیم:

دیوار ها را به رنگ های آبی یخی، سبز اسیدی روشن و یا سایر طیف های روشن تر رنگ های تیره رنگ زده، و در فضای اتاق از وسایل و مبلمانی با جلای مشکی و یا وسایل فلزی مشکی استفاده کنید. همچنین می توانید برای دیزاین اتاق از یک روتختی کتانی مشکی با طرح هایی به رنگ های نئونی استفاده کرده تا همان حالت دراماتیک مورد پسند نوجوان خود را به فضای اتاق دعوت کنید.

از این قاعده می شود برای سایر رنگ های تیره از قبیل بنفش تیره و یا هر رنگ زننده و تند دیگری استفاده کرد. پسر جوانی که دوست دارد فضای اتاقش به رنگ بنفش تیره باشد می تواند از وسایلی به رنگ های خاکستری روشن و یا خاکستری سربی و مفرغی برای متعادل سازی رنگ بنفش استفاده کند. و دختران نوجوان نیز می توانند در کنار وسایل و اکسسوری هایی به رنگ بنفش تیره از رنگ های یاسی و یا لیمویی همراه با سفید استفاده کنند.

اگر می خواهید مدت زمان زیادی در اتاقتان احساس آرامش داشته باشید و به راحتی زمان زیادی را در اتاقتان صرف کنید، بهتر است پس زمینه و وسایل بزرگ اتاق را کلاسیک و ساده انتخاب کنید. وسایل جانبی تزیینی، از کوسن ها گرفته تا قاب عکس ها و تابلو ها را می توان مرتب و هر وقت تمایل داشته باشید عوض کنید. در این حالت اگر دختر نوجوان شما سلیقه اش از صورتی پاستیلی به قرمز تند تغییر کرد، گله و شکایت را کنار گذاشته و برای تولدش وسایل صورتی او را فروخته و وسایل جدیدی به رنگ موردعلاقه اش تهیه کنید. از بهترین هدیه ها به خصوص برای دختران وسایل تزینی و اکسسوری ها هستند چرا که به آن ها امکان ایجاد تنوع می دهند.

زمانی که دیدید فرزندتان علاقه دارد خود به تنهایی دیزاین اتاقش را انجام دهد، بدانید آماده این است که دریابند چه وسیله ای مناسب سلیقه و دیزاین اتاقش است. فروشندگان نیز می توانند به سادگی ایده های خود را در اختیار آن ها بگذارند. سفرها، تولد ها و دیگر رخداد های اجتماعی به فرزندتان این فرصت را داده تا فضایی در اتاقشان ایجاد کرده که منعکس کننده  علایق و رویا هایشان باشد. گاهی طرح هایی همچون طرح های راه راه، شطرنجی و یا گُل دار نیز می تواند در دیزاین اتاق کودک استفاده شود.

ترجمه: آتنا هوایی

این محتوا اختصاصاً برای یاد بگیر دات کام تهیه شده است استفاده از آن با ذکر منبع همراه با لینک آن و نام نویسنده یا مترجم مجاز است
برچسب ها:



 

در یاد بگیر دات کام مشترک شوید و آخرین مطالب را در ایمیل خود دریافت نمایید

نظر شما چیست؟

پرسش های خود را در بخش پرسش و پاسخ مطرح کنید

محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.




بستن تبلیغات

تبلیغات اینترنتی در یاد بگیر دات کام



صفحه ما را در فیس بوک دنبال کنید صفحه ما را در توییتر دنبال کنید صفحه ما را در  اینستاگرام دنبال کنید صفحه ما را در لینکداین دنبال کنید