• ارسال کننده: سمیه مظفری
  • تاریخ انتشار: 2019 / 03 / 13

داروی لوراتادین چیست؟ نحوه مصرف و عوارض

دسته داروئی: آنتی هیستامین

اشکال دارویی: قرص، شربت

موارد مصرف لوراتادین

داروی آنتی هیستامین علائمی مانند خارش، آب ریزش بینی، ریزش اشک و عطسه ناشی از “تب یونجه” و آلرژی های دیگر را درمان می کند. هم چنین برای از بین بردن خارش ناشی از کهیر استفاده می شود. لوراتادین از کهیر جلوگیری نمی کند یا یک واکنش آلرژیک جدی (مثل آنافیلاکسی) را پیشگیری یا درمان نمی کند. بنابراین اگر پزشک شما اپی نفرین را برای درمان واکنش های آلرژیک تجویز کرده باشد، همیشه آمپول اپی نفرین را همراه خود داشته باشید. از لوراتادین به جای اپی نفرین استفاده نکنید.

اگر این دارو را به تشخیص خودتان مصرف می کنید، مهم است دستورالعمل های داخل بسته بندی دارو را بخوانید و با داروساز داروخانه مشورت کنید.

از این داروها در کودکان زیر 6 سال استفاده نکنید. اگر از قرص های جویدنی استفاده می کنید، در کودکان کمتر از 2 سال استفاده نکنید، مگر به دستور پزشک.

داروی لوراتادین چیست؟

نحوه استفاده از لوراتادین

این دارو را معمولا یک بار در روز به صورت خوراکی با معده خالی یعنی 2 ساعت قبل یا 2 ساعت بعد از غذا میل کنید. ولی اگر دچار عوارض گوارشی می شوید می توانید دارو را همراه غذا یا همراه یک لیوان آب یا شیر میل کنید.

اگر از قرص های جویدنی استفاده می کنید، قرص را خوب بجوید سپس ببلعید. مصرف روزانه این دارو بستگی به سن، وضعیت و عکس العمل شما به درمان دارد. دوز خود را افزایش ندهید و یا این دارو را بیشتر از دوز تجویزی یا توصیه شده مصرف نکنید.

مقدار مصرف هر دارو را پزشک تعیین می کند در صورتی که توصیه خاصی نشده اشد:

کودکان 2 – 5 سال: 5 میلی گرم یک بار در روز

کودکان بالای 6 سال و بزرگسالان: 10 میلی گرم یک بار در روز.

اگر علائم آلرژی شما پس از 3 روز درمان بهبود پیدا نکرد یا اگر کهیر بیش از 6 هفته طول کشید، یا وضعیتتان بدتر شد به پزشک اطلاع دهید.

اثرات جانبی

این دارو معمولا عوارض جانبی ندارد. اگر هر عارضه ی غیرمعمولی داشتید با پزشک تماس بگیرید.

عوارض شایع: خستگی، خشکل دهان، بینی و گلو، درد معده، تهوع، ضخیم شدن مخاط، افزایش اشتها و وزن.

عوارض نادر: تاری دید، خواب آلودگی، نامنظمی و تندی ضربان قلب، تب و گلو درد.

واکنش بسیار شدید آلرژیک به این دارو نادر است. اما اگر متوجه علائم یک واکنش شدید آلرژیک شُدید، از جمله: خارش، تورم (به ویژه صورت، زبان یا گلو)، سرگیجه شدید، مشکل تنفسی، حتما به پزشک متخصص مراجعه کنید.

هشدارها

قبل از مصرف لوراتادین، اگر به آن حساسیت دارید، به پزشک یا داروساز خود بگویید؛ یا اگر هر آلرژی دیگری دارید. این محصول ممکن است حاوی مواد غیر فعال باشد که باعث ایجاد واکنش های آلرژیک و یا مشکلات دیگر می شود.

قبل از استفاده از این دارو، سابقه پزشکی خود را به پزشک یا داروساز خود بگویید. اگر شرایط خاصی از قبیل: بیماری کلیوی یا کبدی دارید، لوراتادین را بدون نظر پزشک مصرف نکنید.

هنگام استفاده از دوز توصیه شده، لوراتادین معمولا باعث خواب آلودگی نمی شود. با این حال، پس از خوردن این دارو، رانندگی یا فعالیتی که نیاز به تمرکز و هشیاری دارد انجام ندهید.

اگر دچار کهیر شُدید و پزشک لوراتادین را تجویز کرده است و این علایم را مشاهده کردید به پزشک اطلاع دهید: کهیرهایی که رنگ غیر معمول دارند، کبود یا زخمی شده اند و یا کهیرهایی که خارش ندارند.

قرص های جویدنی ممکن است حاوی آسپارتام (شیرین کننده مصنوعی) باشد. اگر شما فنیل کتونوری (PKU) یا هر شرایط دیگر که نیاز به محدود کردن مصرف آسپارتام (یا فنیل آلانین) دارید، با پزشک مشورت کنید.

سالمندان شاید به عوارض جانبی این دارو به خصوص خواب آلودگی یا گیجی، حساس تر باشند. این عوارض می تواند خطر افتادن سالمندان را افزایش دهد.

در دوران بارداری، این دارو باید تنها تحت دستور و نظر پزشک انجام شود.

این دارو به شیر مادر منتقل می شود. با این حال بعید به نظر می رسد که برای نوزاد مضر باشد. پس در دوران شیردهی نیز احتیاط کنید.

اگر یک نوبت دارو را فراموش کردید و نزدیک دوز بعدی بود، از آن نوبت صرف نظر کنید و دوز دارو را برای نوبت بعد دو برابر نکنید.

شرایط نگهداری لوراتادین

مارک ها و برندهای مختلف این دارو ممکن است نیاز به شرایط نگهداری خاصی داشته باشد. بنابراین حتما بروشور داخل جعبه دارو را بخوانید. دور از نور و در دمای کمتر از 30 درجه سانتی گراد نگهداری و از یخ زدگی محافظت گردد. در حمام نگهداری نکنید. دور از دسترس کودکان و حیوانات خانگی نگه دارید.

پس از مصرف دارو یا ماندن طولانی مدت دارو یا منقضی شدن آن، نیاز نیست آن را در چاه فاضلاب بریزید بلکه در آشغالی بیندازید.

ترجمه: سمیه مظفری

این محتوا اختصاصاً برای یاد بگیر دات کام تهیه شده است استفاده از آن با ذکر منبع همراه با لینک آن و نام نویسنده یا مترجم مجاز است
برچسب ها:



 

در یاد بگیر دات کام مشترک شوید و آخرین مطالب را در ایمیل خود دریافت نمایید

نظر شما چیست؟

پرسش های خود را در بخش پرسش و پاسخ مطرح کنید

محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.




بستن تبلیغات

تبلیغات اینترنتی در یاد بگیر دات کام



صفحه ما را در فیس بوک دنبال کنید صفحه ما را در توییتر دنبال کنید صفحه ما را در  اینستاگرام دنبال کنید صفحه ما را در لینکداین دنبال کنید