• ارسال کننده: سمیه مظفری
  • تاریخ انتشار: 2019 / 04 / 06

چطور مانع انگشت در بینی کردن کودک شویم

کودکان گاهی کار هایی زننده و ناخوشایند کرده و به انجام آن ها عادت می کنند. چطور آن ها را از انجام این کار ها و عادات باز داریم؟

گاهی کودکان خردسال کار هایی شرم آور و زشت و زننده ای می کنند، برای مثال انگشت در بینی کردن و یا گاهی خوردن محتویات آن از جمله این عادات و کار هاست. این کار علاوه بر این که خوشایند نیست، از لحاظ ادب و عرف اجتماعی غیر قابل قبول است و باعث پراکنده شدن آلودگی ها و میکروب هایی نیز در محیط می شود.

بر اساس مقاله ای که در سال 2018 در مجله سلامت تنفسی اروپا منتشر شد، دست در بینی کردن باعث پراکندگی باکتری های مسئول التهاب ریه و ذات الریه می شود. به علاوه این عمل زشت و ناخوشایند باعث زخم شدن کانال های تنفسی بینی، خون ریزی، عفونت و بروز زخم هایی شده که به سختی درمان می شوند.

اگر جلوی این عادت در سنین سه تا پنج سالگی کودک گرفته نشود، تبدیل به عادتی شده که با بزرگ تر شدن او، کنار گذاشتن آن دشوار تر خواهد شد.

چطور جلوی انگشت در بینی کودکان را بگیریم

چرا کودکان انگشت داخل بینی خود می کنند؟

این عمل از جمله عاداتی طبیعی در سنین سه تا پنج سال بوده و برای علاقه کودکان به انجام آن دلایل متعددی وجود دارد:

  • وجود مقادیر زیادی ماده مخاطی داخل بینی کودک که خارج کردن آن ها برای کودک خوشایند است
  • عادت عصبی
  • استرس
  • خستگی و بی حوصلگی

این که کودک بر اساس کدام یک از موارد بالا دست به چنین کاری می زند، اهمیت ندارد، آن چه مسلم است این که باید جلوی انجام این کار گرفته شد.

چطور مانع انگشت در بینی کردن کودک شویم؟

همین که متوجه شدید کودک دست در بینی کرده او را متوجه کارش نموده و با دادن دستمالی به دستش از او بخواهید برای این کار از دستمال کمک بگیرد. در صورت لزوم بار ها و بار ها این کار را تکرار کنید. اگر او به تازگی به انجام این کار عادت کرده، این احتمال وجود دارد که چیزی همچون مخاط اضافه، داخل بینی او باشد که باعث آزارش می شود. در این موارد می توانید از ابزاری همچون پوآر بینی استفاده کنید.

پوآر وسیله ای برای تمیز کردن بینی کودک

نکات بهداشتی مربوط به این عادت را برای او توضیح دهید

برای برخی کودکان این کار تبدیل به عادتی ناخودآگاه شده به طوری که گاهی خودشان هم حواسشان نیست که مشغول این کار هستند. در این حالت با صدا زدن او و متوجه کردنش از او بخواهید دست از انجام این کار برداشته و دستانش را بشوید.

برای او توضیح دهید که این کار کثیف بوده و باعث بروز بیماری هایی می شود. برای او توضیح دهید که انگشت در بینی کردن باعث پراکنده شدن میکروب ها و در نهایت بیمار شدن خود و سایر افراد می شود.

از ابزار و لوازم موجود برای ترک این عادت کمک بگیرید

برای ترک این عادت محصولات بسیاری طراحی شده که می توانید آن ها را از فروشگاه های مربوطه  مثل فروش سیسمونی و داروخانه ها تهیه کنید. اما ساده ترین کار به خصوص برای کودکانی که این کار را به صورت ناخودآگاه انجام می دهند، استفاده از چسب زخم روی انگشت کودک است. همچنین برای او توضیح دهید که چرا به انگشت او چسب زده اید.

استفاده از ترفند جایگرین کردن

گاهی این عادت نشات گرفته از بی حوصلگی و یا نیاز او به انجام کاری برای سرگرمی کودک است. اگر او مدت زیادی بدون حرکت مشغول تماشای تلویزیون است، او را مشغول انجام فعالیت دیگری کنید. چرا که اگر دستانش مشغول انجام فعالیت های دیگر باشد کمتر به انگشت در بینی کردن تمایل پیدا می کند.

کمک گرفتن از پزشک

انگشت در بینی کردن در نوع خود مورد جدی و نگران کننده ای نیست، اما اگر هر از گاهی او مبادرت به انجام این کار کرده و خود این عمل با رفتار هایی بیمارگونه از جمله شب ادراری همراه باشد، مساله ای جدی خواهد بود.

گاهی این عمل نشان دهنده استرس کودک است. اگر گمان می کنید که این عادت کودک چیزی ورای مقتضیات سن اوست، بهتر است به پزشک مراجعه کنید.

نادیده بگیرید

اگر تمام این راه کار ها را امتحان کرده اید، اما فایده نداشت، مدتی این عمل کودک را نادیده بگیرید (فقط مرتب ناخن هایش را کوتاه نگاه داشته و تیزی های آن را بگیرید).

ترجمه: آتنا هوایی

این محتوا اختصاصاً برای یاد بگیر دات کام تهیه شده است استفاده از آن با ذکر منبع همراه با لینک آن و نام نویسنده یا مترجم مجاز است
برچسب ها:



 

در یاد بگیر دات کام مشترک شوید و آخرین مطالب را در ایمیل خود دریافت نمایید

نظر شما چیست؟

پرسش های خود را در بخش پرسش و پاسخ مطرح کنید

محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.




بستن تبلیغات

تبلیغات اینترنتی در یاد بگیر دات کام



صفحه ما را در فیس بوک دنبال کنید صفحه ما را در توییتر دنبال کنید صفحه ما را در  اینستاگرام دنبال کنید صفحه ما را در لینکداین دنبال کنید