• ارسال کننده: سمیه مظفری
  • تاریخ انتشار: 2019 / 04 / 16

بیماری های چشمی ناشی از دیابت

معرفی بیماری های چشمی دیابتیک

بیماری های چشمی دیابتیک شامل گروهی از مشکلات چشمی می شود که معمولا در بیماران مبتلا به دیابت مشاهده می شوند. این مشکلات شامل رتینوپاتی دیابتی، ادم ماکولای دیابتی، آب مروارید و گلوکوم (آب سیاه) می شوند.

در این مقاله می خوانید: بهترین راه کار ها برای کنترل بیماری دیابت و حفظ سلامت چشم ها، نحوه اثر گذاری دیابت روی سلامت چشم ها، آشنایی با چهار بیماری چشمی، میزان شیوع بیماری های چشمی ناشی از دیابت، چه افرادی مستعد ابتلا به بیماری های چشمی ناشی از دیابت هستند؟

با گذشت زمان بیماری دیابت به چشمان فرد دیابتی آسیب هایی می رساند که در نهایت منجر به ضعف بینایی و یا حتی نابینایی فرد می شود. اما شما می توانید جهت پیشگیری از بیماری های چشمی ناشی از دیابت، با کنترل بیماری و پیگیری اقدامات پیش گیرانه از بروز این بیماری ها جلوگیری کرده و یا مانع از پیشرفت آن ها شوید.

بهترین راه کار ها برای کنترل بیماری دیابت و حفظ سلامت چشم ها:
  • کنترل گلوکز خون، فشار خون و کلسترول که به آن ها الفبای دیابت گفته می شود
  • ترک سیگار
  • مراجعه مرتب و سالیانه به پزشک جهت معاینه چشم ها

    بیماری های چشمی ناشی از دیابت

شاید به نظر می رسد که چشمانی کاملا سالم دارید، اما شما تنها در صورتی نسبت به این مساله یقین پیدا خواهید کرد که معاینات چشمی را انجام داده باشید.

اغلب و در مراحل اولیه ، بیماری های چشمی ناشی از دیابت علایم مشخصی ندارند. از این رو یک معاینه کامل به پزشک کمک می کند تا مشکلات چشمی شما را در همان مراحل اولیه تشخیص داده و درمان کند – معمولا درمان ها تنها پیش از بروز ضعف بینایی شدید موثر خواهند بود.

نحوه اثر گذاری دیابت روی سلامت چشم ها

دیابت وقتی روی چشم ها اثر گذار می شود که سطح گلوکز خون شما یا همان قند خون افزایش می یابد.

در کوتاه مدت شما ضعف بینایی ناشی از افزایش شدید قند خون را حس نمی کنید. برخی وقتی در رژیم و برنامه زندگی خود مجبور می شوند عادات مراقبتی بیماری دیابت و یا دارو هایشان را تغییر دهند، برای چند روز یا چند هفته تاری دید خواهند داشت. در چشم ها بافت ها و مایع هایی وجود دارد که باعث متمرکز شدن قدرت بینایی می شوند. افزایش قند خون باعث تغییر در سطح این مایع ها و متورم شدن این بافت ها شده و این مساله باعث بروز تاری دید می شود. این شکل از تاری دید موقتی بوده و با نزدیک شدن میزان قند خون به اندازه نرمال بر طرف می شود.

بالا بودن میزان قند خون برای مدت طولانی، به رگ های خونی کوچک موجود در پشت چشم ها آسیب می رساند. شروع این آسیب ها از دوران پیش از آغاز دیابت و زمانی که قند خون شروع به افزایش می کند، آغاز می شود اما این عارضه در این دوران آن قدر زیاد نیست که فرد متوجه آن شود. معمولا در این شرایط از رگ های خونی آسیب دیده مایعی روی شبکیه چشم نشت کرده و باعث متورم شدن آن ها می شود. به علاوه رگ های خونی ضعیف و جدید نیز بزرگ می شوند. این رگ ها در بخش میانی چشم گاهی دچار خون ریزی شده و منجر به بروز خطوط قرمز رنگ و یا افزایش خطرناک فشار داخل چشم ها می شود.

بیشتر بیماری های چشمی ناشی از دیابت بر اثر مشکلات مربوط به رگ های خونی موجود در چشم ها می باشند.

آشنایی با چهار بیماری چشمی

در ادامه شما با 4 بیماری چشمی که قدرت بینایی و چشمان شما را به خطر می اندازند آشنا خواهید شد:

رتینوپاتی دیابتی

رتینا (شبکیه) در واقع یک غشای نازک داخلی در پشت کره چشم است. رتینا لایه ای حساس به نور بوده و نور را تبدیل به سیگنال هایی مفهوم و قابل درک برای مغز می کند. و به لطف همین غشای نازک و عملکرد آن است که شما می توانید دنیای اطراف خود را ببینید. رگ های خونی معیوب به رتینا آسیب زده و باعث بیماری رتینوپاتی دیابتی می شوند.

شروع بیماری رتینوپاتی دیابتی همراه با ضعف رگ های خونی، تورم رگ ها و یا نشت مایع و یا خون به داخل رتینا است. به این مرحله از بیماری رتینوپاتی دیابتی غیر پرولیفراتیو می گویند.

در صورت شدت یافتن این بیماری برخی از رگ های خونی مسدود شده که این مساله باعث می شود برخی رگ های خونی جدید روی سطح غشای رتینا دچار رشد بی رویه شده و یا تعداد آنها افزایش یابد. به این مرحله از بیماری رتینوپاتی دیابتی پرولیفراتیو می گویند. این رگ های خونی تازه غیر عادی باعث بروز مشکلات جدی در بینایی فرد می شود.

دید طبیعی یک فرد سالم

دید طبیعی یک فرد سالم از مشاهده تصویر دو کودک در حال بازی

 

دید یک فرد مبتلا به بیماری رتینوپاتی دیابتی

مشاهده همان تصویر از دید یک فرد مبتلا به بیماری رتینوپاتی دیابتی

 

ادم ماکولای دیابتی

آن بخش از شبکیه چشم (رتینا) که شما برای خواندن، رانندگی کردن و دیدن تصاویر و چهره ها به آن نیاز دارید، ماکولا نام دارد. دیابت گاهی باعث متورم شدن ماکولا می شود. به بیماری تورم ماکولا، ادم ماکولار دیابتی می گویند. با گذشت زمان، این بیماری باعث کاهش تدریجی بینایی و یا نابینایی می شود. معمولا این عارضه در میان افرادی که سایر علائم رتینوپاتی دیابتی را دارند بیشتر دیده می شود.

آب سیاه (کوری تدریجی)

آب سیاه به گروهی از بیماری های چشمی گفته می شود که در آن ها عصب های بینایی – گروهی از عصب ها که چشمان را به مغز متصل می کنند- دچار مشکل می شوند. دیابت درصد احتمال ابتلا به آب سیاه را دو برابر می کند به طوری که در صورت عدم دریافت درمان به هنگام، فرد مبتلا دچار کوری شده و یا بخشی از بینایی اش را از دست می دهد.

علائم این بیماری بستگی به نوع آن دارد.

دید فرد مبتلا به آب سیاه

 افراد مبتلا به آب سیاه به تدریج بینایی خود را از دست می دهند.

 

آب مروارید

عدسی های موجود در چشم ها در واقع ساختار هایی تمیز بوده که به افراد در دید بهتر و واضح تر کمک می کنند، اما با گذشت زمان و افزاش سن این عدسی ها تار می شوند. افراد مبتلا به دیابت بیش از سایر افراد و زودتر از دیگران به تاری عدسی که به آن آب مروارید می گویند، دچار می شوند. محققین بر این باورند که بالا رفتن سطح قند خون بدن باعث تجمع آن ها روی عدسی های شبکیه چشم می شود.

تاری دید و محو بودن رنگ ها ناشی از آب مروارید

تاری دید و محو بودن رنگ ها ناشی از آب مروارید

میزان شیوع بیماری های چشمی ناشی از دیابت
رتینوپاتی دیابتی

از هر سه فرد مبتلا به دیابت که بالای 40 سال سن دارند، یک نفر علائم بیماری رتینوپاتی دیابتی را دارد. این بیماری که از جمله شایع ترین بیماری های چشمی ناشی از دیابت به شمار می رود، باعث ضعف بینایی در بیماران مبتلا به قند خون می شود. وضعیت این بیماری به شکل قابل توجهی تنها بستگی به نحوه مراقبت های فردی و منظم دیابت دارد. تشخیص و درمان رتینوپاتی دیابتی در مراحل اولیه بیماری تا  95 درصد باعث کاهش خطرات آن و پیشگیری از نابینایی فرد می شود.

آب سیاه و آب مروارید

احتمال ابتلای افراد دیابتی به آب سیاه و آب مروارید دو برابر بیشتر از افراد سالم است.

چه افرادی مستعد ابتلا به بیماری های چشمی ناشی از دیابت هستند؟

احتمال ابتلا به بیماری های چشمی دیابتی برای هر فرد مبتلا به قند خون وجود دارد. افرادی که مشخصات زیر را دارند بیش از سایرین به این بیماری ها مبتلا می شوند:

  • قند خون بالای درمان نشده
  • فشار خون بالای درمان نشده

هم چنین بالا بودن کلسترول خون و سیگار کشیدن نیز احتمال ابتلا به این قبیل بیماری ها را افزایش می دهد.

برخی بیش از دیگران مستعد ابتلا به این بیماری ها هستند. سرخ پوستان، آفریقایی های آمریکایی تبار و بومیان آلاسکا، آمریکایی های لاتین (اسپانیایی ها)، جزیره نشین های اقیانوس آرام و افراد مسن بیش از سایرین در معرض تاری دید و یا کوری ناشی از دیابت هستند.

در دوران بارداری سرعت پیشرفت بیماری های چشمی ناشی از بیماری قند خون بیشتر خواهد بود. اگر فردی باردار بوده و مبتلا به رتینوپاتی دیابتی باشد، در این دوران بیماری اش وخیم تر خواهد شد. تغییراتی که به رشد جنین در شکم مادر کمک می کنند، فشار رگ های خونی موجود در چشم را بیشتر خواهند کرد. در این دوران تیم پزشکی قطعا معاینات مستمر و برنامه ریزی شده ای برای فرد در نظر گرفته تا علائم به وجود آمده را در همان مراحل اولیه کنترل کرده و مانع از مشکلات چشمی خانم های باردار شوند.

به دیابتی که تنها در دوران بارداری به وجود می آید، دیابت بارداری می گویند. این نوع از دیابت در واقع مشکلات و بیماری های چشمی را به همراه ندارد. پزشکان و محققین در مورد علت این مساله مطمئن نیستند.

احتمال بروز بیماری های چشمی ناشی از دیابت بیش از هر چیزی به این بستگی دارد که چه مدت است به این بیماری مبتلا شده اید.

در این مقاله با چهار بیماری چشمی ناشی از دیابت آشنا شدید با مقاله بعدی با ما همراه باشید تا با علایم، روش های درمانی و پیشگیری از این بیماری ها آشنا شوید.

ترجمه: آتنا هوایی

این محتوا اختصاصاً برای یاد بگیر دات کام تهیه شده است استفاده از آن با ذکر منبع همراه با لینک آن و نام نویسنده یا مترجم مجاز است
برچسب ها:



 

در یاد بگیر دات کام مشترک شوید و آخرین مطالب را در ایمیل خود دریافت نمایید

نظر شما چیست؟

پرسش های خود را در بخش پرسش و پاسخ مطرح کنید

محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.




بستن تبلیغات

تبلیغات اینترنتی در یاد بگیر دات کام



صفحه ما را در فیس بوک دنبال کنید صفحه ما را در توییتر دنبال کنید صفحه ما را در  اینستاگرام دنبال کنید صفحه ما را در لینکداین دنبال کنید