• ارسال کننده: سمیه مظفری
  • تاریخ انتشار: 2019 / 05 / 04

اگر کودکمان مورد آزار بچه های قلدر قرار می گیرد، چه کنیم؟

همه ما دوست داریم ببینیم که همه خردسالان، این فرشته های کوچک، به هیچ عنوان به یک دیگر آسیب نمی رسانند، اما متاسفانه حقیقت این است که بعضی از آن ها واقعا برخلاف تصورات ما هستند. قطعا دوست ندارید که ببینید کودکی سه ساله در گوشه ای خلوت برای دوستش قلدری می کند، اما متاسفانه گاهی این اتفاق می افتد و این قلدرهای کوچک، راه کار های متعددی برای آزار های روحی و جسمی به همکلاسی هایشان دارند.

دست انداختن، شماتت کردن، بی محلی کردن و حتی کتک زدن، لگد زدن و دیگر آسیب های جسمی از جمله بلا هایی هستند که این کودکان قلدر به سر هم کلاسی هایشان می آورند و اگر کودک شما قربانی آزار های همکلاسی قلدرش باشد، بی شک نمی توانید ساکت مانده و منفعل بمانید. اما شما باید آرام و متمرکز باشید، در ادامه به شما توضیح می دهیم که چه باید کنید.

اگر کودکمان مورد آزار بچه های قلدر قرار گیرد، چه کنیم؟

نشانه های آزار کودکتان توسط کودکان قلدر

وقتی کودکی به شما می گوید که یکی از هم کلاسی هایش او را دست انداخته و یا مسخره می کند، سایرین شاید اصلا چیزی نگویند، حتی اگر این عمل یک مشکل قدیمی باشد. از جمله نشانه هایی که می توان بر اساس آن تشخیص داد کودک در مدرسه مورد آزار همکلاسی اش قرار گرفته است، این است که علی رغم گذشته که برای رفتن به مدرسه لحظه شماری می کرد، دیگر تمایلی به مدرسه رفتن ندارد، او ممکن است مرتب حال بد خود، بیماری و دل درد را پیش از رفتن به مدرسه مطرح کند، چنین کودکی ممکن است برای این سوال که “مدرسه چطور بود؟” پاسخی نداشته باشد و یا رفتار های او دچار تغییرات ناگهانی شوند_ شاید تبدیل به کودکی خشمگین و یا افسرده و ناراحت شود. او ممکن است به والدین اش سر نخ هایی نیز بدهد، مثلا به والدینش بگوید که کودکی در مدرسه او را آزار می دهد و یا این که یکی از همکلاسی هایش را دوست ندارد.

در صورتی که گمان بردید فرزندتان قربانی آزار های یک بچه قلدر قرار گرفته، باید با او حرف بزنید. از او سوال های مشخصی در مورد آن چه در مدرسه برایش اتفاق افتاده بپرسید . برای مثال سوال هایی از قبیل: “آیا سالی تو را کتک زده؟ بابی چه کار کرده که باعث ناراحتی تو شده؟” فهمیدن این مساله که این رفتار های آزار دهنده مرتبا تکرار می شوند و یا این که صرفا کشمکشی هستند که فقط یک بار بر سر یک اسباب بازی و یا نوبت بازی اتفاق افتاده، اهمیت به سزایی دارد.

در مورد این رفتار با سایر بزرگ سالان مدرسه نیز مشورت کنید

در صورتی که دریافتید کودک شما مورد آزار و اذیت های همکلاسی هایش قرار گرفته، پیش از هر اقدامی این مساله را با معلم و یا مراقبین و مربی های او در میان بگذارید. دریابید که آیا معلم او نیز در مورد شرایط به وجود آمده آگاهی دارد. اگر مربی ها در این رابطه چیزی نمی دانستند (که احتمال آن زاید است، چرا که بیشتر کودکان قلدر اعمال خود را در خفا و به دور از چشم سایرین انجام می دهند)، نگرانی های خود را با آن ها در میان گذاشته و به مربی ها بگویید که تصور می کنید چه اتفاقی افتاده است. در این صورت شما توصیه ها و رویکرد او را در این رابطه دریافت خواهید کرد. با این کار شما به سادگی او را در مورد وقایع رخ داده هوشیار کرده و هم چنین پس از آن او بیش از پیش شرایط را تحت کنترل و دقت خود قرار خواهد داد. در صورتی که پس از مشاوره با مربی و معلم کودک دریافتید که شرایط تغییر نکرده، به او یاد آور شده که کودکتان بر فرض مثال مرتب اعلام می کند که دیگر نمی تواند با سالی کنار آمده و شما نمی دانید علت این مساله چیست. در این صورت شما نسبت به جبهه و رویکرد او در مورد این مساله آگاه خواهید شد. گفتمانتان با مربی و یا مدیر مهد را تبدیل به مشاجره نکنید، و در صورتی که فهمیدید او این شرایط را تایید نمی کند ناراحت نشوید.

ارائه حمایت خود به کودک

پس از این اقدامات اولین گام شما کمک به کودک است تا بتواند از عهده فرد قلدر بر آید. او را در آغوش گرفته و مطمئن سازید که در کنار او بوده و به او کمک خواهید کرد. به او بفهمانید که برای حل این مشکل تنها نیست، و شما او را درک می کنید.

حمایت از کودک در برابر بچه های قلدر

به او بیاموزید چطور با این مساله برخورد کند

وقتی مربی مهد کودک قوی ترین متحد و دوست کودک در کلاس شود، به این معناست که سایر بچه ها وقتی مربی ها و سایر بزرگ تر ها همان اطراف هستند، دیگر جرات نمی کنند برای کودک شما قلدری کنند، پس شما باید به او بیاموزید  وقتی آن ها در تیر رس مربی و مدیر و سایر بزرگ ترها نیستند، و بقیه بچه ها او را آزار می دهند دقیقا باید چه کار کند. اگر در توان کودک بود می توانید یک سناریوی دفاعی برایش تهیه کرده و به او یاد دهید هر لحظه چه کاری انجام دهد.

در ادامه برای شما پیشنهاداتی گرد آورده ایم:
  • نادیده گرفتن: اگر کودک تنها مورد آزار کلامی قرار می گیرد، باز هم گاهی بهترین اقدام بی محلی کردن و نادیده گرفتن حرف کودکان قلدر است. بیشتر کودکانی که قلدری می کنند در واقع به دنبال جلب توجه هستند. با این وجود، اگر او مورد آزار فیزیکی قرار می گیرد، برای مثال کودک قلدر او را می زند، به فرزندتان بیاموزید که در چنین موقعیت هایی پیش از هر چیزی، اقدامات کودک قلدر را به معلم و مربی اش گزارش دهد.
  • شجاع بودن: شما باید به کودکتان بیاموزید که وقتی کودک قلدر شروع به آزار او می کند، از خودش دفاع کند (منظور جنگیدن نیست فقط از خودش دفاع کند). از بهترین اقدامات دفاعی این است که کودک بلند فریاد بزند: ولم کن!!!”
  • در میان گذاشتن موضوع با معلم: اگر در هر حال کودک احساس نارضایتی داشت باید به او بیاموزید که به معلم و مربی هایش موضوع را اعلام کند. برخی کودکان از انجام این اقدام پرهیز می کنند، چرا که می ترسند بعدا سایر هم کلاسی ها به او لقب خبرچین بدهند. در این حالت شما باید به کودک آموخته و او را مطمئن سازید که در این شرایط حتما باید از بزرگ تر ها کمک دریافت کرد و آن ها را در جریان گذاشت.

هدف اصلی این اقدامات این است که اعتماد و عزت نفس کودک را تقویت کرده و مهارت های اجتماعی آن ها را بالا برد. اما اگر این قلدری ها فقط یک بار اتفاق افتاده باید در نظر بگیرید که ما هم به عنوان بزرگ سالان گاهی با افرادی برخورد داریم که رفتار مناسبی با ما ندارند. شما با آموختن این مهارت ها به کودک، به او در تمام مراحل پیش روی زندگیش کمک کرده اید.

سرانجام، اگر این شرایط بیش از حد نا مساعد بود، و امکان بر طرف کردن این شرایط به طور کامل وجود نداشت، بهترین تصمیم این است که مهد و یا کلاس او را عوض کنید. البته امیدواریم که شرایط تا این حد دشوار نباشد. اما شما به عنوان والدین کودک، بهترین مدافع کودک هستید. پس هر کار برای او بهتر است را انجام دهید.

ترجمه: آتنا هوایی

این محتوا اختصاصاً برای یاد بگیر دات کام تهیه شده است استفاده از آن با ذکر منبع همراه با لینک آن و نام نویسنده یا مترجم مجاز است
برچسب ها:



 

در یاد بگیر دات کام مشترک شوید و آخرین مطالب را در ایمیل خود دریافت نمایید

نظر شما چیست؟

پرسش های خود را در بخش پرسش و پاسخ مطرح کنید

محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.




بستن تبلیغات

تبلیغات اینترنتی در یاد بگیر دات کام



صفحه ما را در فیس بوک دنبال کنید صفحه ما را در توییتر دنبال کنید صفحه ما را در  اینستاگرام دنبال کنید صفحه ما را در لینکداین دنبال کنید