• ارسال کننده: سمیه مظفری
  • تاریخ انتشار: 2019 / 05 / 05

14 خاصیت بی نظیر کدو سبز

از مهم ترین خواص کدو سبز می توان به تاثیرات مثبت آن روی بهبود وضعیت مزاجی، کاهش کلسترول خون، تقویت سلامت قلب وعروق و هم چنین تاثیرات آن در پیشگیری از سرطان اشاره کرد. به علاوه کدو به کاهش وزن و کاهش خطر ابتلا به انواع دیابت، تقویت استحکام استخوان ها، افزایش انرژی بدن و بهبود گردش خون نیز کمک می کند. هم چنین کدو باعث ارتقای وضع سلامتی کلی بدن و تقویت سیستم ایمنی بدن نیز می شود.

 از خواص کدو سبز بیشتر بدانید

کدو سبز چیست؟

کدو سبز نوعی کدوی تابستانی است که با نام کدوی مسمایی نیز شناخته می شود. این کدو معمولا سبز رنگ است. این گیاه دارای پوستی نازک و راه راه بوده و محتویات داخل آن گوشتی و نرم است. مردم اغلب تمایل بیشتری به خوردن انواع کوچک تر کدو سبز دارند چرا که خوش مزه تر و مغذی تر هستند.

این گیاه بیشتر در آمریکای شمالی، آمریکای مرکزی و انگلیس پیدا می شود. با این وجود در سر تا سر جهان می توان آن را پیدا کرد و به وفور صادر می شود چرا که در صنعت آشپزی کاربرد فراوانی داشته و به شدت مغذی است. این گیاه کاربرد های مختلفی داشته و برخلاف انتظار همگان تنها نوع مصرف کدو افزودن آن به سوپ، غذاهای بخار پز و مخلفات کنار سفره ای نیست، بلکه می شود از کدو برای تهیه پماد برای درمان زخم ها، ضماد برای درمان رماتیسم و بسیاری راه کار های دیگر در طب سنتی استفاده کرد. با این وجود، کدو به عنوان یک منبع غذایی، دارای حجم بالایی از مواد مغذی بوده که در ادامه آن ها را بررسی می کنیم.

حقایقی در مورد ارزش غذایی کدو سبز

کدو از جمله صیفی جات کم کالری است که تامین کننده مقدار زیادی از مواد مغذی و لازم برای بدن بوده و هم چنین در برخی فرهنگ ها از ارزش بالایی نیز برخوردار است. کدو منبعی غنی از ویتامین های A و C، فیبر غذایی، آنتی اکسیدان ها، کلسیم و آهن است.

فواید کدو سبز برای سلامتی بدن

کدو سبز دارای فواید زیر است:

کاهش مشکلات گوارشی

کدو سبز هم درست مثل سایر انواع کدو، دارای مقادیر بالایی فیبر غذایی است. همان طور که می دانید فیبر عاملی مهم و ضروری برای سلامتی انسان به شمار می رود. فیبر انتقال و حرکت مناسب مواد غذایی را در دستگاه گوارش تضمین کرده و مشکلاتی از قبیل یبوست، نفخ و دیگر مشکلات جدی گوارشی را کاهش می دهد.

کاهنده سطح کلسترول خون

هم چنین فیبر عاملی مهم و حیاتی برای سلامت قلب به شما می رود، چرا که باعث ایجاد تعادل در میزان چربی خون و هم چنین کاهش LDL یا همان کلسترول بد می شود که هر یک از این موارد خود نقش به سزایی در کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی، سکته ها و حملات قلبی ایفا می کنند. به علاوه، ویتامین C موجود در کدو سبز نیز برای تامین و تولید کلاژن در بدن بسیار مفید و حیاتی است. همان طور که می دانید کلاژن ماده سازنده بنیادی هر چیزی در بدن از جمله رگ های خونی، عضلات و سلول ها می باشد. از این رو، فیبر و ویتامین C موجود در کدو سبز به حفظ سلامتی سیستم قلبی عروقی کمک می کند.

اثرات ضد سرطانی

زمانی که مشخص شد کدو سبز از گیاهان مفید و موثر در طب سنتی و گیاهی است، در طب مدرن نیز توجه بسیاری به آن معطوف شد و مطالعات بسیاری در مورد خواص درمانی آن صورت گرفت. بر اساس تحقیقاتی که در سال 2016 در مورد اثرات فیتوشیمی (شیمی گیاه) و خواص درمانی این گیاه انجام گرفت مشخص شد که کدو سبز دارای خواص آنتی اکسیدانی و ضد سرطانی بالایی است.

از آن جایی که کدو سبز دارای کوکوربیتاسین های متعددی است، ادعا می شود که خاصیت ضد سرطانی بالایی دارد. دانه های این گیاه محتوی مقادیر بالایی اسکوالین است. بر اساس تحقیقات آزمایشگاهی اسکوالین اثر قابل توجهی در درمان برخی انواع سرطان دارد.

تنظیم عملکرد کلیه ها

مواد غذایی و فیبر بالای موجود در کدو سبز از بروز سنگ کلیه جلوگیری می کند، از این رو این گیاه در پیشگیری از اختلالات کلیه مفید و کاربردی است.

کاهش رادیکال های آزاد

کدو سبز منبعی غنی از آنتی اکسیدان هایی از قبیل ویتامین E است، که به دفع رادیکال های آزاد بدن کمک می کنند و به این ترتیب از بروز برخی بیماری ها و مشکلات پوستی جلوگیری کرده و به سالم ماندن موها کمک می کند.

کدو سبز غنی از پروتئین

کدو سبز پروتئین بالایی داشته که همین مساله این گیاه را تبدیل به یک گیاه سودمند برای تامین کمبود ویتامین بدن به ویژه پس از عمل های جراحی می کند.

ضد التهاب

از آن جایی که کدو سبز دارای ترکیبات ضد التهابی متنوعی از جمله اسید های چرب امگا 3، زاگزانتین ، بتاکارتن و پلی ساکارید ها است، گیاهی مفید برای پیشگیری از التهابات قلبی و عروقی بوده و به طور کلی برای سلامت کلی قلب موثر است.

پیشگیری از تب

محتویات مغذی بی نظیر موجود در کدو سبز از بدن در برابر ویروس ها و سایر عوامل بیماری زای خارجی محافظت کرده و از این رو مانع از بروز تب های ناگهانی و سرماخوردگی می شود.

تقویت حافظه

کدو سبز با تامین تمام ویتامین ها و مواد معدنی مورد نیاز بدن، حافظه را نیز تقویت کرده و به طور همزمان هم باعث تقویت حافظه و هم بهبود عملکرد مغز می شود.

تحریک هورمون ها

گیاه کدو سبز ترشح و عملکرد مناسب هورمون های بدن را نیز تضمین می کند.

کنترل دیابت

کدو سبز هم چنین دارای تمام ویتامین های خانواده B، فیبر، امگا 3، و مواد معدنی هم چون منیزیم و زینک است که همه این ها به تنظیم سطح قند خون بدن کمک می کنند. این گیاه با مصرف گلوکز و انسولین بدن، مانع از ابتلا به دیابت نوع دو می شود.

افزایش انرژی و برطرف کردن کم خونی

آهن موجود در سبزیجات، میوه ها و یا گوشت به ویژه کدو سبز، باعث افزایش انرژی و کاهش خطر ابتلا به کم خونی در فرد مصرف کننده می شود. ضعف، خستگی، اختلالات شناختی، و درد عضله از جمله علائم آنمی هستند. آهن در واقع عنصری مهم و حیاتی برای سلول های خون بوده چرا که باعث افزایش اکسیژناسیون کافی در بدن می شود.

بهبود سلامت استخوان ها

با وجود این که کدو سبز فاقد تمام مواد معدنی مورد نیاز بدن است، اما دارای چند ماده معدنی خیلی مهم است که برای سلامت استخوان ها و تراکم آن ها سودمند هستند. از این رو، اگر نگران پوکی استخوان و یا دیگر اختلالات استخوانی هستید، افزودن کدو سبز به رژیم غذایی خالی از لطف نخواهد بود.

14 خاصیت بی نظیر کدو سبز

کاهش وزن

کدو سبز گیاهی است که کالری بسیار پایینی داشته و در عین حال بسیار هم خوشمزه است. این گیاه فیبر مورد نیاز بدن را تامین کرده و به علاوه احساس سیری را در فرد تشدید می کند. هم چنین کدو سبز دارای آب زیاد و مواد مغذی مفید و ضروری بدن نیز هست. تمام این موارد در کنار هم مانع از زیاد غذا خوردن شما طی میان وعده ها شده و در نتیجه باعث کاهش وزن می شود.

نحوه تهیه و نگهداری کدو سبز
  • هنگام خرید کدو سبز سعی کنید آن هایی که کوچک تر و سنگین تر هستند را انتخاب کنید. چرا که کدو سبز های بزرگ تر، هم خشک بوده و هم تا حدی شیرین هستند.
  • مورد بعدی که باید به آن دقت شود رنگ کدو سبز است. رنگ آن باید سبز روشن و بدون خراش و لکه باشد.
نحوه نگهداری

-بیشتر از یک هفته آن ها را در یخچال نگه ندارید.

حتی بهتر است آن ها را طی همان سه و یا چهار روز اولی که خریده اید مصرف کرده چرا که با گذشت زمان کم کم ویتامین C خود را از دست داده و کمی هم سمی می شوند.

آن ها را در محلی تاریک و سرد و دور از نور خورشید، گرما و هوا نگاه دارید.

عوارض جانبی مصرف کدو سبز

کدو سبز دارای ترکیباتی شیمیایی و سمی با نام کاکوربیتاسین است. این ماده در تمام گیاهان خانواده کدوسانان از جمله، کدو حلوایی، خیار و زوچینی یافت می شود. کاکوربیتاسین در واقع یک استروئید شیمیایی و عامل مکانیزم دفاعی طبیعی موجود در گیاهان می باشد. این ماده به گیاهان اندکی طعم تلخ می دهد. مصرف بیش از حد این ماده سمی برای سلامتی کلی بدن مضر است. بنابراین توصیه می شود در مصرف زیاد این گیاه کاملا محتاط باشید.

ترجمه: آتنا هوایی

این محتوا اختصاصاً برای یاد بگیر دات کام تهیه شده است استفاده از آن با ذکر منبع همراه با لینک آن و نام نویسنده یا مترجم مجاز است
برچسب ها: - -



نظر شما چیست؟

پرسش های خود را در بخش پرسش و پاسخ مطرح کنید

لطفا جای خالی را پر کنید







صفحه ما را در فیس بوک دنبال کنید صفحه ما را در توییتر دنبال کنید صفحه ما را در  اینستاگرام دنبال کنید صفحه ما را در لینکداین دنبال کنید