• ارسال کننده: سمیه مظفری
  • تاریخ انتشار: 2019 / 06 / 13

15 خاصیت باور نکردنی کرفس

کرفس سطح کلسترول خون را پایین آورده و باعث تسکین درد های مفصلی می شود. کرفس به چربی سوزی کمک کرده، بدن را سم زدایی نموده، باعث کاهش فشار خون بالا شده و سلامت عمومی بدن را به شکل های مختلفی بهبود می بخشد. این گیاه سرشار از ویتامین C است و از همین روی برای سلامتی بسیار مفید است.

  فواید کرفس

کرفس چیست؟

کرفس گیاهی از تیره چتریان است و در گروه سبزیجات قرار می گیرد. این گیاه در سر تا سر جهان پیدا می شود، و در دستور برخی غذاها جز مواد اصلی غذا محسوب می شود. زادگاه اصلی این گیاه بیشتر به نواحی مدیترانه ای و آفریقای شمالی باز می گردد چرا که گفته می شود گونه های ابتدایی کرفس در آرامگاه پادشاه توت در مصر پیدا شده است، و در تاریخ و افسانه های مدیترانه ای چندین بار از گیاهی مشابه کرفس نام برده شده است.

در حال حاضر این گیاه در سر تا سر جهان کشت می شود، و در تهیه بسیاری از غذاهای آمریکایی، ایرلندی ، ژاپنی و استرالیایی از آن استفاده می شود.

در زمینه آشپزی اغلب از این گیاه برای تهیه انواع سوپ ها، سالاد ها و یا به عنوان چاشنی در برخی غذاها استفاده می شود. به علاوه، معمولا کرفس به عنوان اسنک و یا میان وعده نیز مصرف می شود زیرا باعث ایجاد حس سیری شده بدون اینکه چاق کننده باشد.

ارزش غذایی

 

ارزش غذایی

100g کرفس خام

مقدار مواد مغذی
93.43 آب [g]
14 انرژی [kcal]
0.69 پروتئین [g]
0.17 کل لیپید(چربی) [g]
2.97 انواع کربوهیدرات [g]
1.6 فیبر [g]
1.34 قند [g]
40 کلیسیم، Ca [mg]
0.2 آهن، Fe [mg]
11 مگنزیوم، Mg [mg]
24 فسفر، P [mg]
260 پتاسیم، K [mg]
80 سدیم، Na [mg]
0.13 زینک ، Zn [mg]
3.1 ویتامین C، مجموع اسید اسکوربیک [mg]
0.02 تیامین [mg]
0.06 ریبوفلاوین [mg]
0.32 نیاسین [mg]
0.07 ویتامین B6 [mg]
36 فولات ، DFE [mg]
0 ویتامین B12 [µg]
22 ویتامین A، RAE [µg]
449 ویتامین A، IU [IU]
0.27 ویتامین E، (آلفا توکوفرول) [mg]
0 ویتامین D(D2+D3) [µg]
0 ویتامین D [IU]
29.3 ویتامین K (فیلوکینون) [µg]
0.04 اسید های چرب اشباع شده [g]
0.03 اسید های چرب اشباع شده مونو [g]
0.08 اسید های چرب اشباع نشده [g]
0 اسید های چرب ترانس [g]
0 کلسترول [mg]
0 کافئین [mg]
منبع اطلاعات USDA

 

حقایقی در مورد ارزش غذایی کرفس

بر اساس مرکز اطلاعات غذایی ملی USDA، کرفس دارای مواد معدنی متعددی از جمله کلسیم، سدیم، مس، منیزیم، آهن، زینک و پتاسیم است. به علاوه کرفس حاوی اسید های چرب و ویتامین های A، K، C، E، D و B (تیامین[B1]، ریبوفلاوین [B2]، فولیک اسید [B9]، ویتامین B6 و ویتامین B12 ) می باشد. به علاوه این گیاه فیبر نیز دارد.

خواص کرفس

فواید کرفس برای سلامتی بدن انسان عبارت اند از:

کاهنده سطح کلسترول خون

بر اساس مقاله ای که در مجله شیمی غذایی و کشاورزی منشر شده بود، نشان داده شده که مصرف هر روزه کرفس، کلسترول مسدود کننده شریانی ( LDL و یا کلسترول بد) را کاهش می دهد. فتالید های موجود در این گیاه باعث ترشح شیره صفراوی شده و این ترشحات خود باعث کاهش میزان کلسترول خون می شوند. کلسترول کمتر به معنی وجود پلاک های کمتر روی دیواره شریانی و در نتیجه بهبود کلی سلامت قلب و عروق است. به علاوه فیبر موجود در این گیاه باعث از بین رفتن کلسترول خارج از جریان خون شده و میزان آن را در بدن کاهش می دهد و با ایجاد حرکات منظم روده ای باعث تقویت سلامت قلب و عروق می شود.

کاهش دهنده فشار خون

کرفس حاوی فتالید ها است. فتالید ها در واقع اجزای شیمیایی و ارگانیکی هستند که باعث کاهش هورمون های استرس در خون می شوند. هم چنین، کرفس تاثیر مثبتی در کاهش لیپید های موجود در بدن داشته که این خود باعث گشاد شدن رگ های خونی شده و در نتیجه خون در بدن بهتر جریان پیدا می کند، و در نهایت فشار خون کاهش می یابد. هم چنین کرفس دارای پتاسیم نیز هست. پتاسیم در واقع یک وازودیلاتور محسوب می شود. وازودیلاتور ها به کاهش فشار خون کمک می کنند. وقتی فشار خون کاهش می یابد، استرس کمتری به کل سیستم قلبی و عروقی وارد شده و در نتیجه احتمال ابتلا به تصلب شرایین و یا بروز حمله قلبی و سکته کاهش می یابد.

پیشگیری از عفونت های مجاری ادراری

دانه های کرفس به از بین بردن اسید اوریک کمک می کنند. به همین دلیل است که اغلب از آن برای خواص دیورتیک آن (ادرار آور) استفاده می شود، به این معنا که منجر به افزایش حجم ادرار می شود. از این رو مصرف این دانه برای افرادی که مبتلا به اختلالات مثانه، مشکلات کلیوی، کیستیک و سایر اختلالات مشابه هستند سودمند است. به علاوه دانه های کرفس مانع از بروز عفونت های مجاری ادراری در زنان نیز می شود.

هم چنین بر اساس مقاله ای، کرفس به کاهش علائم UTI در مردان نیز کمک می کند.

کاهش درد های ناشی از بیماری آرتریت

کرفس برای افرادی که از درد های آرتریت، روماتیسم و نقرس رنج می برند نیز موثر و سودمند است. در واقع کرفس دارای خواص ضد التهابی بوده و به کاهش درد و تورم مفاصل کمک می کند. عصاره کرفس حاوی 85 درصد بوتیلفتالید 3-n(3nB) است و باعث کاهش درد های عضلانی و درد های ناشی از بیماری آرتریت می شود.

به علاوه ساقه های کرفس خاصیت دیورتیک دارند که این مورد به از بین بردن کریستال های اسید اوریک موجود در اطراف مفاصل- این کریستال ها عامل ایجاد درد و ناراحتی ها در مفاصل هستند- کمک می کند. در کنار همه این موارد، کرفس رشد بافت را در مفاصل متورم افزایش می دهد.

پیشگیری از سرطان

کرفس حاوی فتالید ها، فلاونوئید هایی همچون لوتئولین، و پلی استیلن ها ست. طی بررسی هایی نشان داده شده که لوتئولین خاصیت ضد سرطانی داشته و با سرطان مبارزه می کند. به علاوه کرفس دارای کومارین نیز هست. کومارین عملکرد برخی سلول های سفید خون را بهبود بخشیده و به همین دلیل قادر است به طرز موثری سرطان را درمان کند.

طی بررسی های دیگری مشخص شد که عصاره دانه کرفس با داشتن مواد ضد تکثیر می تواند رشد سلول های بدخیم را سرکوب کرده و در درمان و بهبودی سرطان معده موثر است. مصرف ضد تکثیر ها در واقع منجر به خزان یاخته ای و یا آپوپتوز_ گونه ای از مرگ سلولی طی فرایند مرگ برنامه‌ریزی‌شدهٔ سلول_می شود.

این انتی آکسیدان ها رادیکال های آزاد را پیدا کرده و پیش از اینکه رادیکال ها باعث ابتلا فرد به سرطان شوند، آن ها را خنثی می کنند.

تقویت سیستم ایمنی

کرفس غنی از ویتامین C و آنتی اکسیدان هاست، و از همین روی مصرف آن باعث تقویت و فعال ماندن سیستم ایمنی شده و اثر بخشی آن را بهبود می بخشد. مصرف مرتب این گیاه سرشار از ویتامین C نه تنها خطر ابتلا به سرماخوردگی های ساده را کاهش می دهد، بلکه از بدن شما در برابر بی شمار بیماری های دیگر نیز محافظت می کند.

کاهش علائم آسم

ویتامین C موجود در کرفس مانع از بروز آسیب های ناشی از ردیکال های آزاد شده و در کنار داشتن خاصیت ضد التهابی ، از شدت بیماری های التهابی هم چون آسم می کاهد.

بهبود سلامت قلب

وجود مقادیر قابل توجه ویتامین C، فیبر  و سایر مواد شیمیایی ارگانیک در ریشه کرفس موجب تقویت و بهبود وضعیت قلبی و عروقی می شود.

تنظیم و متعادل سازی مایع های موجود در بدن

کرفس غنی از سدیم وپتاسیم است، و این دو ماده معدنی به تنظیم تعادل مایع در بدن کمک می کنند.

15 خاصیت کرفس

تسکین میگرن

کرفس به دلیل داشتن کومارین، موجب تسکین درد میگرن می شود. مکانیزم  دقیق و نحوه اثر کرفس روی میگرن در حال حاضر به طور کامل ثابت و شناخته شده نیست، اما تحقیقات در این رابطه به سرکوب اکسید نیتریک در مغز اشاره می کنند. وجود اکسید نیتریک در مغز باعث سردرد و میگرن می شود.

سم زدایی بدن

کرفس در واقع شبیه یک آنتی اکسیدان عمل می کند. در حیقت تمام قسمت های کرفس از جمله دانه، ریشه، و برگ های آن قابل استفاده هستند. مصرف مرتب این گیاه از بروز بیماری های کلیوی، پانکراس، کبد و کیسه صفرا جلوگیری می کند.

کنترل دیابت

به طور کلی برای درمان بسیاری از مشکلات مربوط به بیماری دیابت مصرف کرفس توصیه می شود. علت اصلی تاثیر گذاری آن روی بیماری های دیابتی در واقع مقادیر بالای فیبر موجود در کرفس است که بر اساس مطالعات، این مساله باعث کنترل علائم دیابت می شود.

پیشگیری از آب مروارید

ریختن چند قطره از چای کرفس در چشم، برای درمان و پیشگیری از برخی مشکلات چشمی موثر بوده و می تواند سلامت چشمان شما را بهبود ببخشد. به علاوه این کار شانس ابتلا به آب مروارید را کاهش داده و از چشمان فرد در برابر دژنراسیون ماکولا محافظت می کند.

خاصیت آرام بخشی

کرفس دارای مقادیر قابل توجهی کلیسیم است و از همین روی معمولا از آن برای آرامش اعصاب استفاده می شود.

کاهش وزن

مصرف مرتب و هر روزه آب کرفس پیش از وعده های غذایی به کاهش وزن کمک می کند. میزان کالری آب کرفس بسیار پایین بوده و به علت داشتن فیبر خاصیت سیر کنندگی دارد. بنابراین، مانع از زیاد خوردن شده و در نتیجه باعث کاهش وزن بدون احساس گرسنگی در تمام طول روز می شود.

فواید نوشیدن آب کرفس

سایر فواید کرفس

کرفس از بروز مشکلات و بیماری های بسیاری از جمله نوریت، یبوست، آسم، فشار خون بالا، آب مروارید، ایجاد چرک و ورم، خستگی ذهنی، اسیدوز، آنمی و چاقی پیشگیری می کند. به علاوه به سلامت عمومی بدن و استحکام دندان ها نیز کمک می کند.

نحوه انتخاب و خرید کرفس

شما می توانید به راحتی از هر فروشگاهی کرفس را تهیه کنید. آنهایی که سبزتر و تازه تر بوده و برگ های تردتری داشته و بدون تغییر رنگ هستند را انتخاب کنید. آن را در یخچال و فقط به مدت 5 تا 7 روز نگاه دارید. به هیچ وجه آنها را فریز نکنید.

ایده هایی آسان وسریع برای مصرف کرفس

سالاد: برگ های کرفس را خرد کرده و به سلیقه خود به سبزیجات و یا غذای خود بیافزایید. با استفاده از کمی نمک و فلفل آن را طعم دار کنید. برای دیزاین آن می توایند از آب لیمو و روغن زیتون استفاده کنید.

سالاد میوه: برش های سیب و دانه هایی مثل بادام زمینی، کشمش و غیره را همراه با برگ های خرد شده کرفس در ظرفی مخلوط کنید. آب پرتقال را با سس مایونز و چاشنی های دیگر مخلوط کرده و به ظرف خود بیافزایید.

سوپ: شما می توانید بسته به سلیقه و ذائقه خود ساقه  وبرگ های کرفس را به سوپ ها، آب گوشت و سایر غذاهای آبکی خود بیافزایید.

ملاحظات

دانه های این گیاه حاوی روغن های فرار، فلاونوئید ها، کومارین ها و اسید لینولئیک است، و به همین دلیل مصرف آن برای خانم های باردار مناسب نیست، چرا که ممکن است منجر به انقباض رحم شود. به غیر از این مورد شما می توانید همیشه و هر چقدر که می خواهید ساقه های این گیاه ترد، سبز و سالم را مصرف کنید.

ترجمه: آتنا هوایی

این محتوا اختصاصاً برای یاد بگیر دات کام تهیه شده است استفاده از آن با ذکر منبع همراه با لینک آن و نام نویسنده یا مترجم مجاز است
برچسب ها: - -



نظر شما چیست؟

پرسش های خود را در بخش پرسش و پاسخ مطرح کنید

لطفا جای خالی را پر کنید







صفحه ما را در فیس بوک دنبال کنید صفحه ما را در توییتر دنبال کنید صفحه ما را در  اینستاگرام دنبال کنید صفحه ما را در لینکداین دنبال کنید