• ارسال کننده: سمیه مظفری
  • تاریخ انتشار: 2019 / 07 / 11

راهنمای خرید کلاه ایمنی موتور سواری برای مبتدیان – قسمت دوم

راهنمای خرید کلاه ایمنی موتور سواری برای مبتدیان – قسمت اول

تشریح استاندارد های لازم برای داشتن یک کلاه کاسکت ایمن

به طور کلی کیفیت کلاه کاست همواره و همراه با پیشرفت های تلکنولوژیکی تغییر کرده و پیشرفت می کند، از جمله این پیشرفت ها می توان به متریال سبک تر برای کاهش وزن در قسمت گردن، پد بیشتر برای افزایش راحتی، تجهیز به اسپیکر بلوتوسی برای استفاده از امکانات گوشی های هوشمند، از جمله، قابلیت مسیر یابی موزیک و تماس تلفنی و دیگر قابلیت های گوشی های هوشمند می توان اشاره کرد. اگر چه این قابلیت ها در کلاه های کاسکت هر روز پیشرفت کرده و بر میزان قابلیت های آن افزوده می شود، برخی از ویژگی های آن ها دهه هاست که به همان شکل باقی مانده اند.

در مورد کلاه کاسکت چهار فاکتور مهم و اصلی وجود دارد : قسمت بیرونی کلاه، لایه ضربه گیر، بالشتک راحتی، سیستم نگهداری/بند چانه. هر یک از این اجزا به منظور خاصی طراحی شده و هر کدام به تنهایی بخشی از ایمنی سر را تامین می کند.

استفاده از کلاه ایمنی حین موتور سواری ضروری است. اما این جمله به این معنا نیست که هر کلاه ایمنی امنیت شما را تامین می کند. اگر به دنبال ایمنی هستید تمام موارد مطرح شده را مد نظر قرار دهید. برای انتخاب کلاه از راحتی آن گرفته تا دوام و سایر فاکتور ها را مد نظر قرار داده و برای بررسی آن ها زمان کافی در نظر بگیرید.

استانداردهای کلاه کاسکت

  • پوسته بیرونی:

پوسته سخت بیرونی کلاه در واقع بیرونی ترین بخش کلاه است که به رنگ های مختلف یافت می شود. اغلب این پوسته از جنس کولار، فیبر کربن، پلی کربنات، پلاستیک قالبی، و یا ترکیبی از همه آن هاست. وظیفه اصلی این پوسته حفاظت از سر در برابر ضربه، ساییدگی و هم چنین جلوگیری از نفوذ و برخورد اجسام خارجی از جمله سنگ و شن به داخل کلاه است.

  • لایه ضربه گیر:

زیر پوسته بیرونی لایه ضربه گیر قرار دارد. این لایه معمولا از جنس فوم EPS (پلی استیرین فشرده(نوعی پلاستیک)) است. وظیفه اصلی این بخش نیز جذب شوک ها و ضربه ها حین برخورد و ضربه است. پوسته بیرونی مانع از برخورد اجسام خارجی به سر و کلاه شده و لایه ضربه گیر نیز مانع از انتقال و رسیدن انرژی و ضربه به سر می شود. برخی لایه ها تنها از یک فوم با چگالی واحد تهیه شده در حالی که برخی دیگر از انواع کلاه دارای فوم با چگالی دو گانه بوده (دو لایه فوم متراکم) تا به این وسیله بخش بیشتری از انرژی حین دریافت شوک و ضربه از سر دفع شود.

  • بالشتک راحتی:

این لایه در واقع همان بخشی است که سر شما را احاطه کرده و باعث راحتی سر می شود. این لایه شامل یک فوم نرم و حفره دار است که داخل یک متریال پارچه ای دیگر قرار گرفته است. این لایه برای جذب عرق و سرد کردن سر حین موتور سواری طراحی شده است. اغلب می شود این بخش را برای تمیز کردن و یا تعویض از کلاه جدا کرد . پیش از خرید کلاه بررسی کنید که کمپانی تولید کننده حتما انواع بالشتک راحتی برای انواع فرم سر را تولید کرده تا حتما مناسب سر شما باشد.

  • سیستم نگهداری/بند چانه:

سیستم نگهداری کلاه ایمنی به بند چانه معروف است. این بند زیر چانه قرار داشته و مانع از افتادن و در آمدن کلاه از سر می شود. این بند از متریالی مخصوص تهیه شده و به وسیله دو قلاب به کلاه وصل می شود. ایده ال ترین حالت این است که میان بند و چانه دو انگشت فاصله باشد. معمولا هم برای جذب عرق، جلوگیری از سایش برای ساخت این بند از الیاف مخصوص استفاده می شود.

بند چانه کلاه موتور سواری

  • تهویه:

سیستم تهویه موجود روی کلاه ایمنی به منظور خنک نگاه داشتن سر و تبخیر عرق طراحی شده است. بیشتر، این بخش در کلاه های سه چهارم و کامل به کار می رود اما برخی از کارخانه ها این بخش را در سایر کلاه های خود نیز می گنجانند. برخی سیستم های تهویه قابلیت تنظیم بستن و باز شدن داشته تا در فصول مختلف بتوان آن را تنظیم کرد. ممکن است شما بخواهید در فصول گرم تر سال این تهویه ها را کاملا باز کرده و یا طی فصول سرد آن ها را ببندید، حتی می توانید آن ها را در صورت نیاز نصفه باز کنید. قابلیت تنظیم شدن این سیتسم های تهویه، آن ها را تبدیل به گزینه هایی ایده آل برای راحتی و آسایش هر فرد می کند.

  • محافظ صورت/نقاب:

محافظ صورت بخشی از کلاه است که به منظور جلوگیری از برخورد حشرات، گرد و غبار و یا هر چیز دیگر به صورت می شود. معمولا می توان این قسمت از کلاه را برای تعویض و یا تمیز کردن از کلاه جدا کرد. نقاب ها را می توان در انواع رنگ ها و متناسب با شرایط موجود برای رانندگی تهیه کرد. سعی کنید نقاب طوری باشد که حتی در نور کم نیز دید کافی و شفافی داشته باشید تا جاده و شرایط را کاملا ببینید.

  • محافظ گونه:

کلاه کاسکت های سه چهارم و کامل دارای پد گونه نیز هستند. این پد داخل کلاه ایمنی قرار داشته و از گونه ها محافظت می کند. این پد ها انواع مختلف داشته و برای انواع فرم سر موجود هستند. هم چنین می توان برای شستن و نظافت، آن ها را جدا کرد. این لایه همانند بالشتک راحتی نیز باعث نرم بودن و راحتی صورت می شود و هم چنین باعث ایمنی بیشتر نیز شده و کلاه را نیز مناسب و قالب سر می کند.

چطور کلاه ایمنی با سایز مناسب بخریم؟

اندازه بودن کلاه ایمنی گزینه ای مهم و ضروری در انتخاب کلاه ایمنی است. پیش از خرید کلاه ایمنی حتما اندازه های سر خود، به خصوص بالای سر و ناحیه پیشانی خود را بگیرید. با داشتن این اندازه ها بهتر می توانید کلاه با سایز مناسب پیدا کنید. دقت کنید که شرکت های مختلف سایز بندی های متفاوتی داشته و ممکن است محصول یک کمپانی که برای سر شما کوچک است همان سایز از یک برند دیگر کاملا اندازه سر شما باشد.

پیش از خرید حتما یک بار کلاه را امتحان کرده و اندازه آن را چک کنید. هنگام امتحان کردن کلاه دقت کنید که بند چانه دو انگشت با چانه فاصله داشته باشد. هنگام استفاده از کلاه به هیچ وجه نباید فاصله و فضای خالی اطراف سر خود حس کرده و هم چنین به اندازه ای فیت سر نباشد که احساس ناراحتی کنید.

حتما چند لحظه کلاه را پوشیده تا میزان راحتی آن را بررسی کنید. به منظور تست اندازه کلاه با دستانتان کلاه را در سر بچرخانید . با حرکت کلاه چانه نیز باید حرکت کند، و دقت کنید کلاه به حدی در سر آزاد نباشد که بدون حرکت سر، خود به تنهایی بچرخد و حرکت کند. برای بررسی اندازه کلاه یک بار به پایین نگاه کرده و سعی کنید که پشت کلاه را به سمت بالا بکشید. اگر بتوانید کلاه را به شکل قابل توجهی بالا بکشید یعنی کلاه کاملا اندازه سر نیست.

نتیجه گیری

در مقاله قبلی با عنوان ” راهنمای خرید کلاه ایمنی موتور سواری برای مبتدیان – قسمت اول” 6 مدل کلاه کاسکت را مورد بررسی قرار دادیم تا با کمک آن بتوانید کلاهی مناسب و ایده آل بخرید. از جمله مواردی که لازم است برای خرید کلاه مد نظر قرار دهید، زمان موتور سواری (فصل و ماه، میزان گرمی و سردی هوا وغیره)، محل و مسیر مورد نظر( آفرود یا آسفالت) و ویژگی های مورد نیازی که کلاه ایمنی باید داشته باشد هستند. انواع فک ثابت، نیمه، سه چهارم، فک متحرک، مناسب خیابان و مسیر های آسفالت بوده و کلاه ایمنی افرود و دو منظروه ها مناسب جاده های خاکی هستند. پیش از خرید حتما کلاه را تست کرده و اندازه آن را بررسی کنید. کلاه ایمنی بخش اعظمی از ایمنی شما حین موتور سواری را تضمین کرده از این رو در خرید آن دقت لازم را به عمل آورید.

ترجمه: آتنا هوایی

این محتوا اختصاصاً برای یاد بگیر دات کام تهیه شده است استفاده از آن با ذکر منبع همراه با لینک آن و نام نویسنده یا مترجم مجاز است
برچسب ها:



 

در یاد بگیر دات کام مشترک شوید و آخرین مطالب را در ایمیل خود دریافت نمایید

نظر شما چیست؟

پرسش های خود را در بخش پرسش و پاسخ مطرح کنید

محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.




بستن تبلیغات

تبلیغات اینترنتی در یاد بگیر دات کام



صفحه ما را در فیس بوک دنبال کنید صفحه ما را در توییتر دنبال کنید صفحه ما را در  اینستاگرام دنبال کنید صفحه ما را در لینکداین دنبال کنید