• ارسال کننده: علی یزدی مقدم
  • تاریخ انتشار: 2016 / 02 / 08

چگونه اولين كارمندان خود را استخدام كنيد؟

كارآفرينان بخوانند!

استخدام اولين كارمندان مي تواند نقش مهمي در موفقيت يك سازمان ايفا كند. كارآفريناني كه همه عمر و سرمايه خود را در اين راه گذاشته اند و مي خواهند وارد مرحله تازه اي از كار شوند بايد بسيار دقت كنند. پرداخت حقوق و مزاياي كارمندان كار ساده اي نيست به خصوص در يك روند طولاني مدت. حال اگر كارمنداني استخدام كنند كه با تمام ظرفيت خود كار نمي كنند آنهم براي يك كسب و كار نوپا  مي تواند بسيار مهلك باشد. و بدتر از آن اين است كه مجبور شويد اين كارمندان بي قابليت را جايگزين كنيد اخراج آنها براي شما هزينه دارد و استخدام نيروي جديد هم قسمتي از منابع شما را مي بلعد كه اجتناب ناپذير است. بنابراين در بايد در اولين استخدام خود بسيار دقت كنيد.

استخدامی

اولين پرسشي كه ذهن كارآفرينان تازه كار را به خود مشغول مي كند اين است كه چه كسي را استخدام كنند؟ چگونه مي توانند گزينه هاي مناسبي براي كار در شركت خود پيدا كنند. در ادامه نگاهي سريع به برخي اصول كار مي اندازيم.

اين كه براي چه جايگاهي مي خواهيد نيروي جديد استخدام كنيد، بسته به نوع سازمان يا شركت يا كسب و كار، صنعتي كه در آن فعاليت مي كنيد، محل كار و توانايي هاي موسسين متفاوت است. كارآفرينان بايد برنامه استخدامي خود را به افرادي كارآمد كه بتوانند كالا و خدمات آنها را وارد بازار كنند محدود كنند. افراد اجرايي با مهارت بالا معمولاً تا زماني كه شركت توسعه اي واقعي پيدا نكند استخدام نمي شوند. به عنوان مثال شما در يك شركت فني قبل از اين كه محصولي وارد بازار كنيد يك نفر با عنوان معاونت بازاريابي استخدام نخواهيد كرد، در حقيقت يك نفر براي كارهاي اجرايي و يك نفر هم براي بخش فني براي شما كافي خواهد بود.

همچنين هميشه بايد به اين موضوع فكر كنيد آيا واقعاً به استخدام كارمند جديد نياز داريد؟ بسياري از كارهاي را مي توانيد به صورت برون سپاري انجام دهيد يا به افرادي كه به صورت آزاد (یا همان فری لنسرها) كار مي كنند رجوع كنيد و از آنها بخواهيد در ازاي مبلغي كار شما را انجام دهند. اين كار مي تواند حسابداري، كارهاي صنعتي مانند تراشكاري، جوشكاري و…، طراحي وب سايت، بازاريابي، ترجمه و حتي ورابط عمومي شما باشد. حتي امروزه كارهاي اداري را هم مي توانيد به افرادي خارج از سازمان یا شرکت خود بسپاريد. به كمك اينترنت مي توانيد خدمات با كيفيت و قيمت مناسب بيابيد.

يكي از تصميمات مهم این است كه بين استخدام نيرو و برون سپاري موازنه اي برقرار كنيد. برخي كارها را بايد در داخل سازمان انجام دهيد و برخي را هم مي توانيد به بيرون از سازمان منتقل نماييد. به خاطر داشته باشيد كه شركت هايي كه به صورت تخصصي كار مي كنند تجربه و دانش بيشتري از كسي كه شما مي خواهيد استخدام كنيد دارند اما كارهايي هست كه نقاط برجسته سازمان يا كسب و كار شماست و حجم بالايي از كار شما را در برمي گيرد و همچنین برخی مواقع کیفیت کار با برون سپاری برآورده نمی شود، در اين صورت احتمالا استخدام افراد ماهر، توانمند و متعهد مي تواند كمك بزرگي به شما بكند.

خوب اگر به اين نتيجه رسيده ايد كه بايد نيروي جديد استخدام كنيد به عنوان يك سازمان يا كسب و كار كوچك سعي كنيد گزينه هايي كه انعطاف پذيري بالايي دارند انتخاب كنيد چون براي محيط كوچك مناسب تر هستند. در يك سازمان بزرگ قوانيني وجود دارد، شرح وظايفي هست و براي هر كاري فرايندي تعريف شده است و هر كسي كار مشخصي دارد. اما در يك سازمان كوچك نمي توان كار مشخصي براي افراد تعيين كرد و هر كسي ممكن است هر كاري انجام دهد يا هر كس قسمتي از كار هاي مختلف را انجام دهد.

در يك كسب و كار كوچك كاغذ بازي كمتر است، و كارمندان معمولاً در كار خود آزادي عمل بيشتري در مقايسه با يك سازمان بزرگ دارند. همچنين صاحب اين كسب و كار معمولاً رابطه نزديكتري با پرسنل خود خواهد داشت و حتي آنها مانند عضوي از خانواده اش خواهد شد. و يكي ديگر از جذابيت هاي بالقوه اين شركت هاي كوچك قابليت بالاي رشد و توسعه آنهاست.

يكي از بهترين راه هاي پيدا كردن كانديداهاي مناسب براي استخدام استفاده از شبكه ارتباطي خودتان است. دوستان، همكاراني كه در صنعت شما كار مي كنند، مشاوراني كه در زمينه كاري شما فعاليت مي كنند، افرادي مانند حسابداران، وكلا، تامين كنندگان مواد اوليه و.. همه افرادي كه در اطراف شما هستند مي توانند در پيدا كردن اين افراد به شما كمك كنند. اگر مشاور يا همكار شما افرادي را به شما توصيه مي كنند كه قبلا با آنها كار كرده اند و از آنها راضي بوده اند بد نيست بدانيد كه آنها نيمي از اين كار طاقت فرسا را براي شما را انجام داده اند. سازمان هاي كوچك معمولاً به اين روش 10 تا 15 نفر را شناسايي مي كنند.

و به اين ترتيب شما گزينه هاي بيشتري داريد كه مي توانيد از بين آنها انتخاب شايسته تري انجام دهيد. اگر يكي از كارمندان شما شخصي را توصيه كرد احتمالا گزينه مناسبي باشد چون مي داند كه در صورت عملكرد ضعيف او در برابر شما شرمنده خواهد شد. حتي مي توانيد به آنها براي معرفي افراد ماهر و ارزشمند پاداش بدهيد. اين كار ساد و كم هزينه است.

اما هر چه قدر هم كه شبكه ارتباطي شما و كاركنانتان قوي باشد باز هم براي گردآوري تعداد كافي كانديدا كافي نيست. اينجاست كه مي توانيد از اينترنت كمك بگيرد و آگهي استخدام بدهيد و در خواست رزومه كنيد. اينترنت براي كسب و كار هاي كوچك كه بدنبال استخدام نيروهاي جديد هستند بسيار مناسب است چون با هزينه كم مي توانند به صورت هدفمند تبليغ كنند و افرادي را كه در زمينه صنعت آنها فعاليت مي كنند را مخاطب تبليغات خود قرار دهند.

همچنين اگر بخواهيد بيشتر هزينه كنيد شركت ها و دفاتر كاريابي هم مي توانند گزينه هاي مناسبي را براي استخدام به شما معرفي كنند. اين دفاتر اگر بتوانند افرادي با قابليت بالا به شما معرفي كنند خوب هستند.

و زمانی می رسد که می خواهید کار خود را با کارمندان جدید آغاز کنید بخاطر داشته باشید که هزینه های ثابت جدیدی اضافه شده اند و تعهد و نظم و انضباط کارکنان شما در موفقیت کار جدید نقشی بحرانی بازی می کند باید رک و راست با آنها صحبت کنید و از همان ابتدا همه را توجیه کنید که به افراد نا منظم و بی قابلیت نیازی ندارید و البته تلاش کنید برای آنها محیط کار مناسبی فراهم کنید یا حتی از یکی از کارمندان خود برای انجام کارهای رفاهی پرسنل جدید کمک بگیرید.

ترجمه و تحقیق: علي يزدي مقدم

مطالب مرتبط:

این محتوا اختصاصاً برای یاد بگیر دات کام تهیه شده است استفاده از آن با ذکر منبع همراه با لینک آن و نام نویسنده یا مترجم مجاز است
برچسب ها:



 

در یاد بگیر دات کام مشترک شوید و آخرین مطالب را در ایمیل خود دریافت نمایید

نظر شما چیست؟

پرسش های خود را در بخش پرسش و پاسخ مطرح کنید

محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.




بستن تبلیغات

تبلیغات اینترنتی در یاد بگیر دات کام



صفحه ما را در فیس بوک دنبال کنید صفحه ما را در توییتر دنبال کنید صفحه ما را در  اینستاگرام دنبال کنید صفحه ما را در لینکداین دنبال کنید