• ارسال کننده: علی یزدی مقدم
  • تاریخ انتشار: 2016 / 02 / 09

چگونه از اصول طراحي داخلي براي دكوراسيون داخلي استفاده كنيم؟

برخي افراد استعداد ذاتي در دكوراسيون و طراحي داخلي دارند. برخي هم با آموختن مهارت هايي توانسته اند در اين رمينه موفق باشند. و اما ديگران هم مي توانند با آموختن يك سري تكنيك ها و اصول درصد زيادي از راه را بپيمايند.

اين قوانين دكوراسيون و تكنيك ها آنقدر ساده هستند كه بيشتر افراد بتوانند از آنها استفاده كنند. شايد خانه شما مانند ويلايي ميليون دلاري كه در كاتالوگ ها ديده مي شود نباشد اما هر خانه ارزش تغيير دكوراسيون و زيبا سازي را دارد.

قانون اعداد فرد را بكار گيريد

 طراحی داخلی و اعداد

اگر با عكاسي آشنا باشيد احتمالاً قانون يك سوم را شنيده ايد. طراحي به كمك اصل اعداد فرد مي تواند توازن و رغبت ديداري را فراهم نمايد، سسيليا واكر مي گويد:

نظريه اي كه پشت اين اصل قرار دارد اين است كه اشيايي كه به صورت اعداد فرد در کنار یکدیگر قرار مي گيرند يا گروه بندي مي شوند جذاب تر، به ياد ماندني تر و موتر تر از اشيايي هستند كه به صورت زوج در كنار يكديگر قرار مي گيرند.

به اين ترتيب مي توانيد گروهي از اشياء را در اشكال، بافت ها و قد و اندازه متفاوت در كنار يكديگر قرار دهيد. در عين حال بايد شباهت هايي بين آنها وجود داشته باشد. اين قانون به نظر مي رسد در خود تناقض هايي داشته باشد اما نكته اينجاست كه بايد چيزي وجود داشته باشد آيتم هاي شما را گروه بندي كند يا عضوي از يك گروه معرفي كند، اما در هر كدام از آنها بايد كمي چيزهاي متفاوت وجود داشته باشد.

به عنوان مثال در شكل بالا دقت كنيد. سه گلدان تزييني مي بينيد كه همه با هم تفاوت هايي دارند. قد متفاوتي دارند، جنس گلدان ها يكسان است اما تفاوت زيركانه اي بين آنها ايجاد شده است داخل یکی از گلدان ها با شن، یکی با آب و دیگری با ليمو ترش پر شده است.

واكر مي گويد: اين يك قانون ابتدايي است و نمي توان گفت در هر موقعيتي مي توان از آن استفاده كرد. بنابراين اگر به كمك اين قانون طراحي داخلي به نتيجه مورد نظر خود دست نيافتيد مي توانيد به سليقه خود و به روشي متفاوت عمل كنيد. به عنوان يك قانون كلي نبايد آرايش دكوراسيون شما يكنواخت، كسالت بار و تكراري باشد.

نقطه كانوني اتاق خود را بيابيد.

نقطه کانونی در طراحی داخلی

در اين تصوير براي من نقطه كانوني ميز است. اما با توضيحي كه در ادامه مي خوانيد متوجه خواهيد شد كه نقطه كانوني شومينه آن است.

نقطه كانوني يك اتاق مهمترين و در مركز توجه ترین نقطه اتاق است. اين همانجايي است كه در وهله اول كه وارد اتاق مي شويد تمام توجه شما به آن جلب مي شود. و هر چيز ديگر در قسمت هاي ديگر اتاق گويي از آن پيروي مي كنند.

اگر نمي دانيد كار طراحي داخلي خود را از كجا آغاز كنيد، پيدا كردن نقطه كانوني شروع خوبي است. بسياري از اتاق ها به صورت ذاتي يك نقطه كانوني دارند: به عنوان مثال يك پنجره بزرگ با چشم اندازي زيبا يا يك شومينه می توانند نقطه کانونی طراحی داخلی شما باشند. و اگر اتاق مورد نظر نقطه كانوني ندارد مي توانيد آنرا خلق كنيد، در اينجا نكات و گزينه هايي براي ايجاد يك نقطه كانوني جديد ارائه مي شود:

  • يك ديوار را با رنگي متفاوت نقاشي كنيد و آنرا با وسايل و كارهاي هنري تزيين كنيد يا قفسه هايي با طراحي خاص روي آنها نصب كنيد كه ويترين دكوراسيون شما باشد.
  • مشخص كنيد كه اين اتاق چه استفاده اي دارد، آنگاه يك نقطه كانوني با اين محوريت ايجاد كنيد، به عنوان مثال اگر مي خواهيد طراحي داخلي اتاقي را كه مخصوص مطالعه است انجام دهيد مي توانيد كتابخانه آنرا به عنوان نقطه كانوني در نظر بگيريد.
  • يا اينكه مي توانيد از يك مبلمان بزرگ به عنوان نقطه كانوني اتاق استفاده كنيد.
  • همچنين مي توانيد براي نقطه كانوني خود از يك اثر هنري با ابعاد بزرگ استفاده كنيد. يك آينه بزرگ هم مي تواند همين كار را به خوبي انجام دهد.

بعد از اينكه نقطه كانوني را يافتيد مي توانيد، چيدمان دكوراسيون خود را حول آن انجام دهيد. از رنگ اصلي آن در طراحي اجزاي مختلف اتاق استفاده كنيد. در مثال بالا رنگ شومينه سفيد است. و ديوارهاي قرمز سبب شده است تا شومينه بيشتر به چشم بيايد و شمع هاي سفيد، اركيده و گلدان ها همه چيزهايي كه در اتاق مي بينيد از شومينه پيروي مي كنند.

همچنين مي توانيد با استفاده از ديگر عناصر نقطه كانوني اتاق را در قابي قرار دهيد. در تصوير بالا اين كار به سادگي با مبل ها، پنجره ها و گلدان ها انجام شده است همچنين حالت برآمده بالاي شومينه به اين امر كمك مي كند. مي توانيد روي آن بخشي از دكوراسيون خود را قرار دهيد. اگر نقطه كانوني شما يك پنجره با چشم اندازي زيبا است مي توانيد مبلمان خود را اطراف آن بچينيد. اگر نقطه كانوني دكوراسيون شما يك آينه بزرگ يا يك كار هنري است مي توانيد آنرا با دو عنصر كوچكتر در هر سمت قالب بندي كنيد مانند شكل زير:

مرکزیت در طراحی داخلی

پس از اينكه يك نقطه كانوني ايجاد كرديد، با مركزيت آن مي توانيد تعادل را در اتاق برقرار كنيد.

نقطه مركزي در حقيقت هسته آرايش شما را تشكيل مي دهد. اين نقطه نبايد دقيقا در مركز اتاق قرار داشته باشد، هر چند در بيشتر اتاق ها اين گونه است. نقطه کانونی يك اتاق نشيمن، جايي است كه ميز چاي يا ميز اصلي قرار مي گيرد و در اطراف آن مبلمان مناسب براي نشستن كنار ميز قرار دارند.

این محتوا اختصاصاً برای یاد بگیر دات کام تهیه شده است استفاده از آن با ذکر منبع همراه با لینک آن و نام نویسنده یا مترجم مجاز است
برچسب ها:

صفحه بعد >>



نظر شما چیست؟

پرسش های خود را در بخش پرسش و پاسخ مطرح کنید

لطفا جای خالی را پر کنید







صفحه ما را در فیس بوک دنبال کنید صفحه ما را در توییتر دنبال کنید صفحه ما را در  اینستاگرام دنبال کنید صفحه ما را در لینکداین دنبال کنید