• ارسال کننده: سمیه مظفری
  • تاریخ انتشار: 2019 / 08 / 04

راه هایی برای تازه نگه داشتن میوه ها و سبزیجات برای مدت طولانی تر

تابستان از فصل هایی است که همه ما آرزوی آمدنش را داریم یکی از دلایل آن، میوه و سبزیجات خوشمزه ای است که با گرم شدن هوا به بار می نشینند. ولی چالش بزرگ در این فصل گرم، نگه داشتن این میوه و سبزیجات برای مدت طولانی تر است. چرا که همه ما وقت کافی نداریم که هر روز به بازار رویم و میوه تازه برای همان روز را تهیه کنیم. گاهی هوس میوه می کنیم و به سراغ آن ها می رویم ولی با میوه های نرم، خراب و قهوه ای رنگ و کپک زده مواجه می شویم که باید آن ها را دور بریزیم و صرف وقت و هزینه سبب ناراحتی و عصبانیت ما می شود.

در این مقاله راهکارهایی ارائه شده است تا بتوانید میوه و سبزیجات را برای مدت طولانی تر نگهداری کنید. این روش ها اصلا سخت نیست و تنها نیاز به کمی دقت و توجه دارد.

انواع توت ها را به حمام داغ ببرید!

در بهار و اوایل تابستان، انواع توت ها مثل توت فرنگی، زغال اخته و تمشک به وفور یافت می شوند و چون عمر کوتاهی دارند در این چند ماه بارها خود را در حال خوردن توت ها می یابید. حتی گاهی توت ها در یخچال هم در طول یک شبانه روز دچار کپک زدگی می شوند.

راهی به غیر از استفاده از آفت کش و سم برای جلوگیری از شروع قارچ و کپک زدگی توت ها وجود دارد، توت ها را قبل از نگهداری و ذخیره سازی به حمام داغ ببرید! به این روش فرایند “ترموتراپی” می گویند که بسیار ساده است. ترموتراپی به این صورت است که یک قابلمه یا ظرف محتوای آب داغ یا گرم تهیه کنید. توت ها را در یک سبد پلاستیکی قرار دهید و داخل قابلمه یا ظرف آب داغ غوطه ور کنید. آب داغ، اسپورهای قارچ را از بین می برد و میوه را برای مدت طولانی تر تازه تگه می دارد. بهترین حالت برای از بین بردن قارچ انواع توت فرنگی، بلوبری (زغال اخته آبی) و تمشک این است که آن ها را در دمای 125 درجه به مدت 30 ثانیه قرار دهید. پس از این حمام داغ، توت ها را بر روی حوله ای پهن کنید تا هوا بخورد و سپس در یخچال نگهداری کنید.

توت فرنگی

گوجه فرنگی را خارج از یخچال نگهداری کنید

گوجه فرنگی جزء اصلی آشپزخانه بسیاری از افراد در طول سال است اما سالم نگهداشتن گوجه فرنگی در تابستان دشوار است. حتما فکر می کنید قرار دادن گوجه فرنگی در یخچال احتمالا یک راه مطمئن برای تازه نگه داشتن آن ها به مدت طولانی است، اما صبر کنید. یکی از معمول ترین اشتباهات، نگهداری گوجه فرنگی در یخچال است، نگهداری گوجه در دماهای پایین سبب تغییر طعم و شکل و بافت آن تنها در طی دو روز می شود.

کاسه ای تهیه کنید و داخل آن را یک دستمال کاغذی پهن کنید و گوجه فرنگی ها را با ساقه ی بالای آن درون کاسه قرار دهید. نازک ترین بخش میوه، بخشی است که به ساقه متصل می شود و معمولا از این قسمت دچار ساییدگی و خرابی و پوسیدگی میوه می شود.

دما و درجه حرارت، فاکتور دیگری برای نگهداری گوجه فرنگی است و دمای اتاق ترجیح داده می شود به شرطی که از منبع مستقیم حرارتی و نور مستقیم خورشید به دور باشد. و اگر قصد ندارید آن ها را سریع مصرف کنید بهتر است آن ها را درون کاسه و طبق دستور بالا قرار دهید تا از پوسیدگی در امان باشند. برای مراقبت کمتر و راحتی بیشتر، می توانید یک کانتینر مخصوص خریداری کنید که دما، تهویه و رطوبت آن قابل کنترل است. گوجه فرنگی برای حداقل یک هفته قابل نگهداری است.

سبزی های برگدار خود را درون کاغذ بپیچانید

سبزی های برگدار مثل کاهو، کلم بروکلی و کرفس باید در عرض 1 تا 2 روز پس از خریداری مصرف شود تا مطمئن شوید که تمامی مواد مغذی آن حفظ شده و تازه باقی مانده است. اما اگر می خواهید در زمان طولانی تری این سبزی ها را نگهداری کنید بهترین راه این است که برگ های شسته نشده را در یک حوله کاغذی بپیچید، اگر برگ رطوبت اضافی داشته باشد سبب فساد زود هنگام آن می شود. بعد از این که سبزی را درون حوله کاغذی پیچیدید آن را درون یک کیسه پلاستیکی در یخچال قرار دهید.

روش دیگر این که اگر سبزی های برگدار را در فویل قلع بپیچید و سپس در یخچال نگهداری کنید. با این روش کرفس برای چهار هفته یا بیشتر، کاهو برای شش هفته و بروکلی تا هفت هفته ترد و سالم می مانند.

به یاد داشته باشید قبل از ذخیره سازی باید برگ های خراب و فاسد را از دسته اصلی جدا کنید و دور بریزید و انواع مختلف سبزی را در کیسه های جداگانه نگه دارید مثلا کلم و کاهو را در کیسه های جداگانه در یخچال نگهداری کنید.

  نگهداری کاهو و سبزیجات برای مدت طولانی

کاهو و برخی سبزیجات را با حمام یخ، تازه کنید

اگر سبزی های شما به دلیل درجه حرارت سرد یخچال شروع به پلاسیدگی و چروک شدن کرده است، یا مدت زمانی در بیرون رها شده اند، می توانید به راحتی آن ها را با حمام یخ تازه کنید. کاهو یا دیگر سبزیجات را در کاسه بزرگی از یخ و آب قرار دهید و برگ ها را تکان دهید تا کمی شاداب شوند. یک یا دو دقیقه زمان می خواهد تا سبزیجات سرحال و شاداب شوند و تازه تر به نظر آیند.

تازه تر کردن میوه ها با آب و یخ

میوه ها و سبزیجات را فریز کنید

اگر به هر دلیلی میوه و سبزی زیادتر از نیاز خود خریداری کرده اید، نباید بگذارید تا خراب و پلاسیده شوند بلکه باید میوه های رسیده و سبزیجات را خرد کرده و فریز کنید تا یخ بزند و عمر طولانی تری داشته باشند و بتوانید در موقع مناسب از آن ها استفاده کنید.

شما می توانید اقلامی مانند فلفل دلمه ای، لوبیا سبز، کلم بروکلی، کلم بروکسل، کلم، کرفس، خیار، پیاز، بادمجان، قارچ، توت فرنگی، زغال اخته آبی (بلوبری)، موز و بسیاری دیگر از میوه و سبزیجات را فریز کنید. ابتدا میوه یا سبزی را در آب داغ برای لحظاتی قرار دهید سپس آن ها را فریز کنید به این کار بلانچینگ می گویند که نوعی غیر فعال کردن آنزیم ها و باکتری های موجود در غذاست که فساد ماده غذایی را به تاخیر می اندازد.

نگهداری طولانی تر میوه

سرد نگه داشتن موزهای رسیده

همیشه شنیده بودیم که موز را باید سرد نگه داشت تا سالم بماند در حالی که سرد نگه داشتن آن فقط باعث می شود موز سریع تر خراب شود. پوست موز در یخچال در طی چند ساعت، قهوه ای و سیاه می شود، البته میوه داخل پوست قهوه ای همچنان قابل خوردن و سالم است. آنزیمی به نام پلی فنیل اکسیداز در موز وجود دارد که دمای سرد یخچال تشویق می کند فنول های پلیمریز در پوست موز به پلی فنول ها تبدیل شوند که سبب سیاه شدن پوست موز می شود. با این حال، دمای سرد، رسیدن بیشتر میوه را به تعویق می اندازد. اگر دوست ندارید پوست موز سیاه شود، موزهای رسیده را در کیسه پلاستیکی قرار داده و کیسه را در جا میوه ای یخچال بگذارید تا کمی موزها دیرتر سیاه و رسیده شوند.

نگهداری خربزه و هندوانه برای 10 روز

اگر خربزه بوی شیرینی می دهد و در قسمتی که به ساقه متصل بوده، نرم شده است، خربزه رسیده و آماده خوردن است اما اگر الان نمی خواهید آن را مصرف کنید، خربزه و هندوانه برای 10 روز در دمای سرد یخچال سالم می ماند. به خاطر داشته باشید که مزه این میوه ها زمانی خوشایندتر است که هم دمای اتاق شده باشد بنابراین اگر خربزه را در یخچال نگهداری کرده اید، قبل از مصرف 30 دقیقه در دمای اتاق قرار دهید تا گرم تر شود سپس مصرف کنید.

ذرت

ذرت را برای نگهداری در تابستان، پوست آن را نگهدارید ولی ساقه ذرت را جدا کنید چون این قسمت از ذرت، جذب کننده کرم هاست. ذرت را در یک پاکت پلاستیکی قرار دهید و سپس در جا میوه ای یخچال نگهداری کنید. با این روش ذرت تا دو روز تازه می ماند و بعد از آن شروع به خشک شدن می کند اما هم چنان قابل خوردن است.

هلو و شلیل

هلو و شلیل را باید سفت خریداری کنید و در دمای اتاق نگهداری کنید. این میوه ها را قبل از رسیدن در یخچال نگهداری نکنید، چون یخچال سبب خشکی و تغییر مزه آن ها می شود. میوه رسیده در یخچال باید طی چند روز مصرف شود وگرنه شروع به تغییر مزه می کند.

سیب

سیب در تمام سال یافت می شود اما انواع آن در تابستان خوشمزه تر هستند. در ماه های گرم، سیب های رسیده را در یخچال باید نگهداری کرد در حالی که در پاییز می توانید در کانتینر نگهداری کنید. هنگام ذخیره سیب ها در یخچال، حوله کاغذی مرطوبی را به دور ظرف یا محل قرار گیری سیب ها بپیچید (اما آن ها را در یک محفظه کشویی یا جایی که هوا رد و بدل نمی شود، قرار ندهید). هر دو دمای سرد و رطوبت کمک می کنند تا سیب برای چند هفته تازه بماند. فقط به یاد داشته باشید: یک سیب فاسد می تواند سیب های دیگر را خراب و فاسد کند.

در دمای بالای منفی یک درجه سانتی گراد، به ازای افزایش هر 10 درجه دما، عمر سیب به طور چشم گیری کاهش می یابد.

بهترین دمای نگهداری سیب بین منفی یک تا یک و نیم درجه سانتی گراد در یک محیط مرطوب است.

هویج

هنگام خرید هویج به دنبال هویج هایی باشید که از همه براق تر و بدون ترک اند. پس از خریداری، آن ها را در کیسه پلاستیکی قرار دهید و سپس در یخچال نگه دارید. با این روش تا دو هفته، سالم می مانند.

روش دیگر این که یک ظرف در دار انتخاب کنید و یک سمت هویج، سر یا دم آن را قطع کنید. حتی اگر بعضی هویج ها بلند هستند و در ظرف شما جای نمی گیرند می توانید آن را دو نیم کنید بنابراین هر دو نیم هویج، از یک سمت برش می خورد. سپس درب ظرف را ببندید و در یخچال نگهداری کنید با این روش چند هفته نیز هویج سالم و قابل خوردن باقی می ماند.

هویج را در چه فصلی باید کاشت؟

گیلاس

راز نگهداری طولانی تر گیلاس، سرماست. گیلاس را قبل از خوردن نشویید چون سبب فساد زود رس آن می شود. گیلاس را در یک کیسه پلاستیکی در یخچال نگهداری کنید.

امیدواریم با به کار گیری روش های بالا بتوانید میوه های خود را برای مدت طولانی تری تازه، شاداب و قابل خوردن نگه دارید.

ترجمه: سمیه مظفری

این محتوا اختصاصاً برای یاد بگیر دات کام تهیه شده است استفاده از آن با ذکر منبع همراه با لینک آن و نام نویسنده یا مترجم مجاز است
برچسب ها:



نظر شما چیست؟

پرسش های خود را در بخش پرسش و پاسخ مطرح کنید

لطفا جای خالی را پر کنید







صفحه ما را در فیس بوک دنبال کنید صفحه ما را در توییتر دنبال کنید صفحه ما را در  اینستاگرام دنبال کنید صفحه ما را در لینکداین دنبال کنید