• ارسال کننده: سمیه مظفری
  • تاریخ انتشار: 2019 / 08 / 05

راه کار هایی برای خواب کودکان و نوجوانان

راه کار های مطرح شده در این مقاله به خواب بهتر هر کودک و نوجوانی کمک خواهد کرد.

در پایان هر روز، بی شک شما احساس خستگی می کنید و قطعا کودکان شما نیز مثل شما خسته هستند. کودک شما علی رغم گذراندن یک روز طولانی در مدرسه و سپس صرف وقت در کنار شما، باز هم ممکن است آخر شب تمایلی به خوابیدن نداشته باشد. و وقتی در نهایت مجبور می شود به رختخواب برود، به هیچ وجه نمی توان تضمین کرد که در رختخواب خود بماند. به نظر شما در این صورت والدین خسته چه اقداماتی می توانند به کار بگیرند؟

به طور میانگین لازم است کودکان 5 تا 7 سال چیزی بین 11 تا 13 ساعت در  طول  شب خوابیده تا سلامتی وسرزندگی آن ها حفظ شود. در ادامه راه کار هایی آزمایش شده برای والدین در نظر گرفته شده که با استفاده از آنها کودکان با استفاده از آن ها می توانند در طول شب خواب بهتری داشته باشند.

راهکارهایی برای خواب کودکان و نوجوانان

  1. در ساعات پیش از خواب کودک شما مشغول چه کار هایی است؟

آیا در حال کشتی گرفتن با پدرش است؟ آشپزی کرده و و کیک پخته است؟ یا مشغول تماشای تلویزیون بوده است؟ در عین حال که تمام این فعالیت های برای کودکان جذاب و سرگرم کننده هستند، اما برای ترغیب کودک به رفتن به تختخواب و خوابیدن چندان موثر و کارآمد نیستند.

پس از شام، در صورت امکان، به جای بازی های پر تحرک و سرگرم کننده زمان را صرف فعالت های آرام تر و کم تحرک تری هم چون مطالعه و یا قدم زدن و بازی هایی همچون اسکیت بورد کنید. مراقب وضعیت سلامتی کودک باشید و از او بخوهید مرتب حمام کرده، به علاوه میان وعده های بدون قند را نیز فراموش نکنید. تمام این موارد به خواب بهتر کودک کمک خواهند کرد.

  1. تعیین یک روتین برای خواب.

بهتر است بدانید که کودکان به راحتی با روتین ها هماهنگ می شوند. همراه با کودک خود لیستی از تمام کار ها و اقدامات لازم پیش از خواب را تهیه کنید. این لیست می تواند شامل مطالعه کتاب مورد علاقه، دوش گرفتن و صرف یک میان وعده ساده باشد. دقت کنید که این لیست باید شامل کار هایی باشد که کودک به آن ها علاقه مند است. حتما در این لیست کار هایی که باید انجام شوند، مثل مسواک زدن و عوض کردن لباس نیز گنجانده شود. به خاطر داشته باشید که خود فعالیت ها به تنهایی اهمیت ندارند، هدف اصلی روتین در واقع ایجاد یک ریتم همیشگی در سیستم بدنی کودک است تا در پی آن هر شب ودر زمان مقرر خسته شده و آماده خوابیدن باشد.

  1. به محل و اتاقی که کودک در آن می خوابد نیز دقت کنید.

اگر او هنوز هم در تختخواب بچه—تختخواب محافظ دار- می خوابد، وقت آن رسیده جای خواب او را عوض کرده و از این به بعد از تخت خواب نوجوان استفاده کنید. زمان ایجاد این نوع تغییر در روند زندگی کودک بستگی به شرایط دارد. ممکن است کودک دو ساله ای کاملا آماده این تغییر باشد چرا که مرتب از حفاظ ها بالا آمده و از تخت بیرون می آید در حالی که یک کودک چهار ساله دیگر در تختخواب مانده و در آن آرام می گیرد. شاید هم مجبور به ایجاد این تغییر باشید چرا که نوزاد جدید از راه رسیده است. در هر حال، این تصمیم را همراه با کودک اتخاذ کنید- احتملا او از انتخاب رو تختی و رنگ تخت خواب لذت خواهد برد.

کمبود خواب در نوزادان

  1. کتابی که مطالعه می کنیم هم مهم است.

ممکن است کودک شما عاشق کتاب های سرگرم کننده و فکاهی باشد و یا کتابی با مضمونی هیجانی و شاید هم کتاب های تبلیغاتی را می پسندد. هر کدام که کودک می پسندد گزینه ای عالی خواهد بود. بعد از ظهر و پیش از رفتن به تختخواب، شاید شما بخوهید به فعالیتی آرام و آرامش بخش بپردازید. خواندن یک کتاب با صدایی آرایم و تونی ملایم کاملا ایده آل خواهد بود.

     5. کمک گرفتن از دوستان واقعی و خیالی کودک.

حتی در این سن هم گاهی پیش می آید که کودک هر آن چه که والدین از او می خواهند را انجام نمی دهد. در این شرایط ممکن است به حرف دوستانشان کنند- دوستان خیالی و یا واقعی. اگر در خانه خواهر برادر، خویشاوند، پرستار و یا فردی هست که کودک از او پیروی می کند، بهتر است از او بخواهید با کودک در مورد اهمیت خوابیدن حرف بزند. در غیر این صورت، شما می توانید از بازار، دی وی دی هایی تهیه کنید که در آن به زبان کودکان در مورد اهمیت خوابیدن سخن می گویند.

  1. ترس از تاریکی

دقت کنید که گاهی کودکانی که از رفتن به تخت خواب امتناع می ورزند، ممکن است در عین حال که طفره می روند، در واقع از اتاق و خوابیدن و تاریکی می ترسند.

اگر کودک از کابوس های شبانه و تاریکی رنج می برد، حتما در این زمینه مداخله کرده و او را یاری کنید. متاسفانه، کودکان در این برهه  و در اولین سال های عمرشان هستند که تحت تاثیر کابوس ها قرار می گیرند، اما شما می توانید با انجام اقداماتی در این زمینه به آن ها کمک کنید. پیش از هر چیزی حضور آرام بخش شما نیاز اولیه کودک در این شرایط است. در این شرایط پشت او را به آرامی ماساژ داده و موهای او را بنوازید. اگر کودک احساس ناراحتی می کند، او را در اغوش گرفته، از اتاق بیرون برده و به او یک نوشیدنی مثل یک لیوان آب و یا شیر گرم بدهید. در این شرایط به هیچ وجه او را برای خواب به اتاق خود نبرده و از او بخواهید در اتاق خودش بخوابد.

  1. آیا باید مرتب به او سر بزنید.

برخی خانواده ها همگی در کنار هم خوابیده به این منظور که کودکان در اتاق جداگانه نمی خوابند، مساله ای که انجام آن باعث پریشانی والدین می شود. برای این که کودک بیاموزد به تنهایی و  در تخت خواب خود بخوابد شما باید قوی و صبور باشید. او را به اتاقش برده، و چند دقیقه او را در آغوش بگیرید. سپس او را به رختخوابش ببرید. در صورت نیاز این کار را بارها تکرار کنید. اگر کودک از تنها ماندن در اتاقش امتناع ورزید، در این صورت لازم است ترفند های دیگری به کار ببرید. می توانید برای او جدولی به همراه یک بطری شیشه ای پر از شکلات تهیه کرده و به ازای هر شب که تنها در اتاق می خوابد به او جایزه بدهید.

  1. شب ادراری در میان کودکان امری رایج است.

فرقی نمی کند علت شب ادراری استرس باشد و یا این که هنوز نیاموخته شب ها در صورت نیاز باید به دستشویی مراجعه کند. به هر حال این رفتاری است که باید اصلاح شود. از یک ساعت پیش از خواب در صرف نوشیدنی ها برای او محدودیت هایی قایل شوید، و مطمین شوید که پیش از خواب حتما به دستشویی برود. اگر کودک به راحتی به خواب می رود می توانید پیش از آن که خود بخوابید یک بار دیگر او را بیدار کرده تا به دستشویی برود. دقت کنید که دلگرمی دادن به او و گفتن این که شب ادراری تقصیر او نیست و این مشکل با گذشت زمان حل می شود بسیار اهمیت دارد.

خواب و کودکان

دیگر نکات مهم برای کمک به خواب راحت کودک
  1. قوی و صبور باشید. این رفتار کودکان در این سن درست مثل سایر عادات آن ها نیز با گذشت زمان بهبود می یابد. کلید اصلی بر طرف کردن آن تنها صبوری شما است.
  2. دقت کنید که چه چیزی در زندگی کودک رخ داده که از رفتن به تختخواب و اتاقش هراس دارد. آیا در مهد کودک مشکلی دارد؟ آیا مساله ای دیگر باعث ایجاد استرس در وی می شود؟ به جای این که به این مساله به صورت یک مشکل در خواب نگاه کنید، به آن به صورت مساله ای ریشه ای بنگرید، به ویژه اگر کودک پیشتر این مشکلات را نداشته است.
  3. منظقی باشید. کودکان در این سنین بسیار باهوش بوده و مشتاق دریافت اطلاعات جدید هستند. با آن ها حرف بزنید. بپرسید که چرا تمایلی به خوابیدن ندارد و در صورت لزوم تجربیات خود را در این رابطه با او در میان بگذراید. اهمیت خوابیدن را برایش به وضوح توضیح دهید. برای مثال: من از تو می خواهم امشب به اندازه کافی استراحت کنی تا فردا به اندازه کافی برای بازی کردن و برنامه هات انرژی داشته باشی”
  4. پیش از خواب مطمین شوید که کودک تمام چیز هایی را که برای خواب راحت نیاز دارد را در اختیار داشته باشد. برای مثال عروسک مورد علاقه اش، پتوی کافی، نوشیدن آب و بوسه و آغوش والدین.
  5. دقت کنید که اتاق کودک نیز در خواب آرام و راحت کودک نیز موثر است. اتاق باید حتما تاریک (و یا در صورت تمایل کودک، روشن) باشد. اتاق کاست؟ شاید کودک خوابیدن همراه با صدای موزیک را ترجیح می دهد. محیط کاملا ایده آل و مناسب را برای کودک فراهم کنید.

ترجمه: آتنا هوایی

 

 

این محتوا اختصاصاً برای یاد بگیر دات کام تهیه شده است استفاده از آن با ذکر منبع همراه با لینک آن و نام نویسنده یا مترجم مجاز است
برچسب ها: -



 

در یاد بگیر دات کام مشترک شوید و آخرین مطالب را در ایمیل خود دریافت نمایید

نظر شما چیست؟

پرسش های خود را در بخش پرسش و پاسخ مطرح کنید

محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.




بستن تبلیغات

تبلیغات اینترنتی در یاد بگیر دات کام



صفحه ما را در فیس بوک دنبال کنید صفحه ما را در توییتر دنبال کنید صفحه ما را در  اینستاگرام دنبال کنید صفحه ما را در لینکداین دنبال کنید