• ارسال کننده: علی یزدی مقدم
  • تاریخ انتشار: 2016 / 02 / 15

انتخاب محل يا لوكيشن مناسب براي عكاسي

در عكاسي اصطلاحي وجود دارد به نام ESP كه مخفف Expression Sell Photography می باشد. و بيانگر اين واقعيت است كه در عكاسي پرتره، چهره افراد مهمترين بخش از عكس است.

اگر چه عكاسي پرتره به همين سادگي نيست كه افراد لبخندي نمايشي بر لب داشته باشند و شما از آنها عكس بگيريد. يك عكس پرتره زيبا با نور مناسب و فراهم كردن فضايي دلپذير و البته حالت مناسب چهره ساخته مي شود. با داشتن اين سه جز مي توانيد يك عكس پرتره خوب داشته باشيد.

هر گاه قرار است عكس پرتره بگيرم، يكي از كارهايي كه انجام مي دهم اين است كه محل يا لوكيشن عكاسي را بررسي مي كنم.

چگونه محلي مناسب براي عكاسي پرتره بيابيم؟
آيا اين محل مناسب است؟

در انتخاب محل اولين كاري كه بايد انجام دهيد، اين است كه به داستاني كه قرار است روايت كنيد توجه كنيد. به عنوان مثال، وفتي كه از من مي خواهند عكس هاي پرتره خانوادگي بگيرم، هميشه مي پرسم آيا جايي هست كه آنها آن محل را دوست داشته باشند، محلي كه مي توانند با آن رابطه احساسي قوي برقرار كنند. بعضي مواقع آنها به خانه يا باغ خود مي بالند و به آن افتخار مي كنند و ما يك جلسه عكاسي را در اين محل برگزار مي كنيم. يا به آنها پيشنهاد مي كنم به جنگلي كه سگ خود را براي گردش مي برند يا جايي كه تابستان ها براي گردش به خارج شهر مي روند برويم. اين براي آنها بسيار ارزشمند تر از عكسي با پشت زمينه سفيد است در آتلیه است.

هدف شما انتخاب محلي است كه به عكس كمك كند، داستان را روايت كند، يا به عكس مفهومي احساسي تر بدهد به خصوص براي افرادي كه در عكس حضور دارند.

نواحي با نور كافي و سايه تاثير گذار

معمولا عروس خانم ها مي خواهند در يك روز آفتابي و درخشان عكس بگيرند و من معمولاً به آنها نمي گويم كه كمي ابر را ترجيح مي دهم! ولی با عکاسی در فضای آزاد موافق هستم. نور روز براي عكاسي نور شديد و درخشنده اي است كه سبب مي شود در چهره افراد درخشندگي هاي نا مناسبي ايجاد مي كند كه سبب مي شود عكس زيبايي نداشته باشيم.

اما نوري كه به اندازه كافي قوي هست تا در چشم سوژه برقي به اندازد و به اندازه كافي غير مستقيم هست تا سبب درخشندگي بي جا روي پوست نشود مانند نوري كه از پنجره يا از پرده اي نازك به داخل مي تابد و مي تواند سايه اي قابل ديدن ايجاد كند براي عكاسي ايده آل است. يكي ديگر از مثال هايي كه چنين نوري ميتواند در اختيار ما بگذارد عكاسي در زير سايه يك درخت است. سوژه عكاسي شما در سايه قرار دارد اما در بخش تاريك سايه نيست كه نور كمي به آن بتابد و به اين ترتيب روي صورت او مي توانيد به خوبي تاثير رمانتيك سايه ها را ببيند و به عكس خود عمق ببخشيد و سايه اي ملايم داشته باشيد.

خطوط ممتد

 انتخاب محل مناسب برای عکاسی

 

اين خطوط همانقدر كه در يك عكس منظره تاثير گذار هستند مي توانند در عكاسي پرتره هم مورد استفاده قرار گيرند. اين خطوط به تصوير شما عمق بيشتري مي بخشند، و ببينده را به سمت سوژه هدايت مي كنند و به عكس حس سه بعدي مي دهد.

مي توانيد از فنس ها، مسيرها، درختاني كه در يك خط كاشته شده اند، مسيري كه در يك مزرعه

شده است و به طور كلي خطوطي كه چشم را به سمت سوژه هدايت مي كنند استفاده كنيد.

 

رو به نور از ميان برگ هاي درختان

وقتي كه سوژه عکاسي شما پشت به نوري كه از ميان برگ هاي درختان مي تابد مي ايستد، پشت زمينه رمانتیک و زيبايي در اختيار شما قرار مي گيرد. در اين شرايط بهتر است از شماره f كوچكتري استفاده كنيد. (مانند f/4)

 عکاسی پرتره در میان شاخ و برگ درختان

 

بهتر است در اين شرايط از ميتر نقطه اي استفاده كنيد تا ميزان نور را اندازه بگيريد و به اين ترتيب زمان نور دهي متناسب با چهره افراد باشد (چهره آنها تيره نشود) و عاقلانه است در شرايط عكاسي مانند اين كه نور از پشت مي تابد از بازتابنده اي استفاده شود تا نور بيشتري به سمت سوژه تابانده شود.

بافت هاي در دسترس

يك درب چوبي قديمي شايد پشت زمينه فوق العاده اي به نظر نرسد اما اين بافت خشن مي تواند به نمايش پوستي لطيف و برجسته كردن آن كمك كند. همچنين من شخصا به ديوار هاي روستاي به عنوان پشت زمينه علاقه زيادي دارم.

 بافت های خشن و پشت زمینه در عکاسی

اشكال هندسي

ذهن ما نظم و ترتيب را دوست دارد. ما تكه هايي از پازل را كه در كنار يكديگر قرار مي گيرند دوست داريم، شايد به همين دليل است كه از كنار هم قرار دادن اسباب و اثاثيه اي كه شكل هندسي مسطحي دارند لذت مي بريم. به همين دليل است كه ذهن ما عكس هايي را كه اجزاي آن مانند يك پازل كامل چيده شده در كنار هم قرار گرفته اند دوست دارد. من به دنبال مثلث ها، دايره ها، مستطيل ها و مكعب هايي هستم تا آنها را در عكس جا دهم. البته تلاش مي كنم به گونه اي از آنها استفاده كنم كه با ديگر اجزاي عكس سازگاري و هارموني لازم را داشته باشند. به همين دليل است كه ما اتاق هتل هايي كه تميز و مرتب هستند بيشتر دوست داريم. يا اگر دقت كرده باشيد ملافه ها و دستمال ها را در هتل ها به شكل مثلث و اشكال هندسي تا مي كنند و شكل مي دهند و مردم هم از ديدن آنها لذت مي برند.

وقتي كه شروع به جستجو براي اشكال مي كنيد آنها را هر جايي خواهيد يافت. اشكال هندسي هميشه اساس هنر مدرن بوده اند وقتي كه عكس هاي ارزشمند را بررسي مي كنيد مي توانيد آنها را با خطوطي مشخص كنيد.

 اشکال هندسی در عکس

جلو زمينه و پشت زمينه

براي اينكه به تصوير خود احساس سه بعدي ببخشيد بايد به چشمان بيننده اجازه دهيد در جلو، ميانه و پشت زمينه چيزي را بيابد. به عنوان مثال در تصوير زير چمن هاي جلوي عكس كه مات شده اند جلو زمينه و خنده كودك ميانه تصوير و درخشش خورشيد از ميان برگ هاي درختان پشت زمينه را نشان می دهند.

 عکاسی با عمق مناسب

جاده اي در ميان درختان

من از عکاسی جلوه اي كه در جاده اي با درختان احاطه شده بدست مي آيد، لذت مي برم. اگر از يك لنز بلند استفاده كنيد، به شما كمك مي كند درختان را در يك رديف به نمايش بگذاريد. شاخ و برگ درختان سرپناهي مي سازند و آن سايه اي كه در باره آن صحبت كرديم را ايجاد مي كنند و به خوبي در چنين تصويري مي توانيد عمق را نشان دهيد. با استفاده از لنز هاي بلند مي توانيد جلوه زيبايي مانند يك تونل بسازيد و عكس ها را در قابي كه از درختان ساخته شده است قرار دهيد.

 جاده ای در میان درختان عکاسی

دفعه بعد كه تصميم گرفتيد از كس يا كساني عكس بگيريد از اين نكات استفاده كنيد تا آنها را در بهترين محل از نظر فضا، احساس، نور و ديگر عناصر عكاسي قرار دهيد.

نوشته: دن واترز

ترجمه: علي يزدي مقدم

مطالب مرتبط:

 

این محتوا اختصاصاً برای یاد بگیر دات کام تهیه شده است استفاده از آن با ذکر منبع همراه با لینک آن و نام نویسنده یا مترجم مجاز است
برچسب ها: -



در یاد بگیر دات کام مشترک شوید و آخرین مطالب را در ایمیل خود دریافت نمایید

نظر شما چیست؟

پرسش های خود را در بخش پرسش و پاسخ مطرح کنید

لطفا جای خالی را پر کنید







صفحه ما را در فیس بوک دنبال کنید صفحه ما را در توییتر دنبال کنید صفحه ما را در  اینستاگرام دنبال کنید صفحه ما را در لینکداین دنبال کنید