• ارسال کننده: سمیه مظفری
  • تاریخ انتشار: 2019 / 08 / 13

چرا سگ ها (و گربه ها) علف می خورند؟

اگر مثل من صاحب یک سگ هستید، تقریباً عادت کرده اید که سگتان هر چیزی می خورد. نام سگم لورتا لو است. یک بار هنگامی که 2 ساله بود، یک لیوان کامل دانه های کرنبری یا توت خرس را خورد. هنوز برایم جای تعجب دارد که چگونه او این همه دانه را خورده است. من با عجله او را به دامپزشک بردم که به او دارویی دهد تا سگ استفراغ کند. یک دوز، دو دوز دارو موثر نیفتاد، او استفراغ نکرد و حتی اسهال نشد. تنها کاری که او بعد از آن می خواست انجام دهد، گرفتن یک فریزبی (صفحه مدور لبه دار برای بازی) بود. دامپزشک بسیار تعجب کرد.

چرا سگ ها (و گربه ها) علف می خورند؟

هیچ کس واقعاً مطمئن نیست که چرا دوستان خزدار ما علف می خورند.

لورتا هم چنین هر بهار و تابستان علف می خورد که جای تعجب ندارد. سگ ها اغلب علف می خورند. یک کیسه، دو، سه یا چهار کیسه علف هم می خورد و حتی سرفه و عطسه هم نمی کند. معده او آهنی است!
علت این که چرا سگ ها علف می خورند معلوم نیست. برخی معتقدند به دلیل نداشتن ماده مغذی خاصی در رژیم غذایی یا به دلیل بیماری، سگ تمایل به خوردن علف پیدا می کند البته این حرف ثابت شده نیست.

در سال 2008 محققان دانشگاه كالیفرنیا در دیویس سعی كردند علفها و برگ های منطقه خاصی که محل نگهداری سگ ها بود را جمع آوری کردند تا به راز خوردن علف توسط سگ یا گربه پی ببرند. آن ها برای این بررسی از 25 دانشجوی دامپزشکی کمک گرفتند. همه گزارش دادند که سگهایشان علف خوردند. هيچ كدام نگفتند كه سگ قبل از خوردن علف، علامت بیماری را نشان داده باشد. هشت درصد گفتند كه سگ هایشان بعد از خوردن علف، لگد می زدند.

همین محققان هم چنین از 47 صاحب سگی که حیوانات خانگی خود را برای درمان به بخش آموزشی بیمارستان آورده بودند، تحقیق کردند. هفتاد و نه درصد گفتند كه حیوانات خانگی خود را در حال خوردن گیاهان، عمدتاً علف دیده اند. چهار سگ از قبل بیمار شده بودند. تنها شش سگ پس از خوردن علف استفراغ کردند.

دانشمندان سپس صفحه نظرسنجی را برای 3000 نفر باز کردند که به یکسری سوالات آنلاین پاسخ دهند (محققان در نهایت بررسی های قابل استفاده را از 1571 نفر جمع آوری کردند). شصت و هشت درصد از صاحبان، سگ خود را به صورت روزانه یا هفتگی در حال خوردن گیاهان (بیشتر علف) یافتند. فقط 8 درصد از قبل علائم بیماری را نشان می دادند. بیست و دو درصد از صاحبان دیدند که سگ پس از آن استفراغ می کرد.

دکتر بنجامین هارت، یکی از نویسندگان این مقاله می نویسد: “برخلاف تصور رایج مبنی بر این که خوردن علف با علائم قابل مشاهده ای از بیماری و استفراغ همراه است، دریافتیم که خوردن علف یک رفتار معمول در سگ های معمولی است که ارتباطی به بیماری ندارد و سگ ها بعد از خوردن علف استفراغ نمی کنند. به نظر می رسد استفراغ پس از خوردن علف، اتفاقی باشد.

دکتر کایلین هِنزِ متخصص تغذیه در مرکز دامپزشکی کاممینگز در دانشگاه تافتز که درگیر این تحقیق نبود، وقتی از وی خواسته شد توضیح دهد که چرا سگ ها علف می خورند و چرا برخی از سگ ها استفراغ نمی کنند، اما سر خود را تکان می دهد. گفت: “بسیاری از سگ ها علف می خورند ولی علت آن را نمی دانیم گاهی با تهوع و استفراغ همراه است ولی به نظر نمی رسد مربوط به رژیم غذایی شان باشد.

شاید لورتا و دیگر سگ ها طعم علف را دوست دارند یا بافت گیاه را می پسندند. چه کسی می تواند با اطمینان در این باره نظر دهد!

در مورد گربه ها؟ محققان در همان مطالعه دریافتند که خوردن علف در گربه ها نیز رایج است و هیچ ارتباطی با معده آزرده یا بیماری خاصی ندارد. بیشتر گربه ها مانند سگ ها، پس از خوردن علف، استفراغ نمی کنند.

ترجمه: سمیه مظفری

این محتوا اختصاصاً برای یاد بگیر دات کام تهیه شده است استفاده از آن با ذکر منبع همراه با لینک آن و نام نویسنده یا مترجم مجاز است
برچسب ها:



نظر شما چیست؟

پرسش های خود را در بخش پرسش و پاسخ مطرح کنید

لطفا جای خالی را پر کنید







صفحه ما را در فیس بوک دنبال کنید صفحه ما را در توییتر دنبال کنید صفحه ما را در  اینستاگرام دنبال کنید صفحه ما را در لینکداین دنبال کنید