• ارسال کننده: سمیه مظفری
  • تاریخ انتشار: 2019 / 09 / 28

راه هایی برای پیشگیری از ابتلای مردان به پوکی استخوان

احتمال ابتلای مردان به پوکی استخوان بیش از زنان است.

طی دهه های متمادی، پزشکان همواره نگران سلامت استخوانی بانوان بوده اند و این بیماری را برای مردان چندان جدی و مهم در نظر نمی گرفتند. با این حال  بنیاد بین المللی پوکی استخوان طی گزارشی منتشر کرده که از هر 5 مرد بالای 50 سال یک نفر از مشکلات ناشی از پوکی استخوان رنج می برد. در واقع، احتمال ابتلای مردان به پوکی استخوان و شکستن استخوان ها بر اثر این بیماری 27 درصد بیشتر از ابتلای آنان به بیماری سرطان پروستات می باشد.  براساس همین گزارش، احتمال شکستگی های استخوانی مرگبار در مردان دو برابر بیشتر از زنان است.

پوکی استخوان در مردان

بهترین مواد غذایی برای داشتن استخوان هایی سالم تر و قوی تر

دکتر رابرت رکر، رئیس بنیاد بین المللی پوکی استخوان می گوید: پوکی استخوان بیماری است که به شکل قابل توجهی می توان از ابتلا به آن پیشگیری کرد. برای داشتن استخوان هایی سالم در سنین بالاتر و هم چمنین برای پیشگیری از این عارضه، توصیه می شود اقدامات خاصی را در دهه های 20 سالگی، 30 سالگی و40 سالگی  به عمل آورد تا تراکم استخوان ها به شکل مطلوبی حفظ شود. با پیگیری و انجام این اقدامات قطعا استخوان بندی بدن شما در سنین بالاتر وضعیت مطلوب تری خواهد داشت. تراکم توده های استخوانی هر فرد در اواخر نوجوانی شکل گرفته و در دهه 20 سالگی وضعیت تراکم استخوان ها ثابت و بدون تغییر باقی مانده و پس از آن ما شاهد افت کیفیت تراکم استخوان ها خواهیم بود. این زوال حدودا از سن 50 سالگی با سرعت بیشتری اتفاق می افتد، و پس از آن مردان به شدت مستعد ابتلا به پوکی استخوان و انواع شکستگی ها خواهند بود.

وی هم چنین عنوان کرده که از اصلی ترین و موثر ترین اقدامات برای پیشگیری از پوکی استخوان پرهیز از سیگار و نوشیدنی های الکلی است. این دو از اصلی ترین عوامل ابتلا به پوکی استخوان در مردان است.

شاید ندانید که مصرف بیش از اندازه نوشیدنی های الکلی چطور و چرا به سلامت استخوان ها آسیب می رساند، مشاهدات و بررسی های نظری در این رابطه تاثیرات آن را روی استخوان ها ثابت کرده اند.

اقدام بعدی، مصرف به اندازه کلسیم است. کلسیم اصلی ترین و مهم ترین عامل مقاومت استخوان ها می باشد. به گفته راکر، کلسیم بدن روزانه و به طور مستمر از طریق عرق و اوره بدن دفع می شود. از این رو باید روزانه مواد معدنی از دست رفته جبران شود.

توصیه دکتر راکر مصرف روزانه 1250 میلی گرم کلسیم در روز است. هم چنین به گفته او لبنیات غنی از کلسیم هستند. هر لیوان 230 گرمی شیر کم چرب حاوی 300 میلی گرم کلسیم است. به علاوه رژیم غذایی شما باید دارای سایر مواد مواد معدنی لازم برای بدن نیز باشد.

توصیه دکتر رابرت برای افرادی که نمی توانند لبنیات استفاده کنند، مصرف مکلمل های کلسیمی است. ویتامین دی نیز برای سلامت استخوان ها مفید است. ویتامین دی در جذب کلسیم به بدن از طریق غذا کمک به سزایی می کند. اما دریافت ویتامین دی کافی معمولا دشوار است.

دکتر رکر می گوید: ما معمولا به طور نرمال به اندازه کافی ویتامین دی دریافت نمی کنیم. و در صورتی که شما در نواحی سردسیر و یا بخش هایی از کشور زندگی می کنید که آفتاب کمتری می باتد، تقریبا ویتامین دی دریافت نمی کنید.

با این حال می توان ویتامین دی لازم بدن را از طریق خوراکی هایی هم چون تخم مرغ،  شیر و آبمیوه ها دریافت کرد چرا که این مواد غذایی و خوراکی هاحاوی مقادیر قابل توجهی ویتامین دی هستند.

هم چنین وی توصیه می کند که هر فرد روزانه باید 2000IU ویتامین دی مصرف کند.

پیشگیری از پوکی استخوان در مردان

و در نهایت توصیه اکید ما به ورزش کردن است. با تقویت قدرت، تعادل و تناسب عضلات، استخوان های بدن کمتر از سابق مستعد شکستکی خواهد بود. اما برای تقویت و حفظ تراکم استخوان ها دکتر راکر تمرین های هوازی و تعادلی مثل دو، پیاده روی، و ورزش هایی مثل بسکتبال یا تنیس و یا تی ار ایکس را پیشنهاد می کند.

شناگران و دوچرخه سواران توجه کنید که این ورزش ها به هیچ وجه در روند پیشگیری از پوکی استخوان تاثیر گذار نیستند. البته لازم نیست ورزش خود را کنار بگذارید. فقط کافی است در کنار ورزش اصلی خود تمرینات تحمل وزن و تعادلی را نیز انجام دهید.

ترجمه: آتنا هوایی

این محتوا اختصاصاً برای یاد بگیر دات کام تهیه شده است استفاده از آن با ذکر منبع همراه با لینک آن و نام نویسنده یا مترجم مجاز است
برچسب ها:



 

در یاد بگیر دات کام مشترک شوید و آخرین مطالب را در ایمیل خود دریافت نمایید

نظر شما چیست؟

پرسش های خود را در بخش پرسش و پاسخ مطرح کنید

محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.




بستن تبلیغات

تبلیغات اینترنتی در یاد بگیر دات کام



صفحه ما را در فیس بوک دنبال کنید صفحه ما را در توییتر دنبال کنید صفحه ما را در  اینستاگرام دنبال کنید صفحه ما را در لینکداین دنبال کنید